Bomhusvej 18 - lokalplan

Lokalplanen skal muliggøre opførelse af boliger på en grund, der i dag rummer tidligere skolebygninger.

Høringsfrist:

6. april 2018
Indsendt af:
Per Vandrup
Dato: 6. april 2018
Svarnummer:
79
Virksomhed / Organisation :
Lundehus Kirkes Ungdomsgård, Institutionen Eventyrlandet, KFUM Spejderne Lundehus Gruppe, alle Lyngbyvej 180
By:
Købwenhavn Ø
Postnr.:
2100
Per Vandrup Porsevænget 38 2800 Kgs. Lyngby Indsigelse imod lokalplan Bomhusvej 18 Som repræsentant for såvel Lundehus Kirkes Ungdomsgård, nabo til byggeriet og også repræsenterende Institutionen Eventyrlandet Lyngbyvej 180 med 46 børn og ca 15 voksne, , og KFUM Spejderne, Lundehus Gruppe med ca 75 medlemmer gøres hermed flg. Indsigelser. 1. Vi har som bygningsejer ingen orientering fået fra Københavns Kommune om lokalplanen, hvilket dog kan skyldes at vi har ejendommen under salg, men da vi stadig har interesser i institutionen Eventyrlandet og gode forhold for den spejdergruppe der er lejer hos os er vi da noget bekymrede om den manglende åbenhed i forvaltningen af sagen 2. Under borgermødet påpegede vi at når man opsatte en støjskærm på Bomhusvej grunden ville den reflektere støjen fra Lyngbyvej og motorvej tilbage i hovedet på os var svaret at det havde man forhandlet med institutionen om, men hverken undertegnede som bygningsejerens repræsentant eller institutionens repræsentant kendte til denne forhandling, og ved nærmere drøftelse kom det frem at man da havde overvejet det. Da der er tale om en institution med 46 børn på legepladsen ser vi denne situation som yderst problematisk. Og en del spejdere der bruger de udendørs faciliteter om aftenen vil også have øgede gener ved en traditionel støjskærm. Støjskærmen er samtidig kun tegnet bag Lyngbyvej 180, og ingenting bag Lyngbyvej 172, hvilket ikke virker særligt seriøst for nogen af parterne. Støjskærmen bør gøres transparent og lydabsorberende. 3. Bygningshøjden fra dette byggeri, samt det ansøgte byggeri på Lyngbyvej 172 giver desværre stærkt forringede solforhold på vores legeplads, særligt ved morgen og middagssol 4. I høringssvarene på Bliv Hørt er der nogen der omtaler udkørsel fra parkeringskælder direkte til Lyngbyvej, dette vil skulle ske over andens mands grund, hvilket der vist ikke er belæg for i lovreglerne. 5. Som hyppig gæst i området må vi påpege at trafikken på Rygårds Alle, særligt den del der ligger imellem Gartnerivej og Bomhusvej er kaosagtigt, parkering bør begrænses/ forbydes. 6. Under borgermødet blev der nævnt mange problemer med kørsel og parkering på Gartnerivej, Man bør overveje at ensrette Gartnerivej fra Lyngbyvej til Rygårds Alle for at undgå gennemkørsel fra nedre del af Ryparken, Rymarksvænge og Rygårds Alle af såvel små som store køretøjer Med Venlig Hilsen Per Vandrup
Læs høringssvar fra Per Vandrup
Indsendt af:
Mikael Smidt
Dato: 6. april 2018
Svarnummer:
78
By:
Tune
Postnr.:
4030
Som forælder til en elev på Ryparken Lille Skole er trafiksikkerheden i området for mig det vigtigste i forbindelse med lokalplansforslag Bomhusvej 18. Jegtilslutter mig høringssvaret skrevet af Søren Elholm, med forskellige anvisninger på løsninger til øgning af trafiksikkerheden. Sådan som jeg forstår lokalplansforslaget er der planlagt indkørsel til den nye bebyggelses parkeringsareal via Bomhusvej og indkørsel til parkeringskælder via Gartnerivej. Køretøjer der forlader bebyggelsen via udkørslen til Bomhusvej skal fortsætte ad Bomhusvej til krydset med Rygårds Allé, hvorefter de kan vælge at køre ud af området via Rygårds Allé til Tuborgvej eller via Rygårds Allé – Ryparken til Lyngbyvej eller via Rygårds Allé - Gartnerivej til Lyngbyvej. Køretøjer, der forlader parkeringskælderen ud på Gartnerivej kan køre direkte ud til Lyngbyvej eller til Rygårds Allé hvor de kan vælge Rygårds Allé mod Tuborgvej eller Ryparken til Lyngbyvej. På Rygårds Allé og Gartnerivej berøres fire skoler og skolevejen til disse fire skoler af færdslen. På Ryparken belastes en i forvejen belastet stillevej yderligere. Det bemærkes, at Ryparken også er adgangsvej til en lang række institutioner på Ryparken og Rymarksvej. (Skolen i Ryparken (specialskole for elever med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse), Fritidsklubben RYAK, 3-4 børnehaver/vuggestuer, en døgninstitution og sikkert flere). Jeg er overbevist om at Københavns Kommune helt generelt ikke ønsker at lede yderligere trafik ind i et stilleområde og det kan allerede derfor undre, at lokalplansforslaget ikke indeholder trafikale løsninger. Dertil kommer den helt nære problemstilling for skolerne på nabogrundene. Hvis man havde tilbragt en halv time om morgenen ved krydset Bomhusvej/Rygårds Allé eller ved krydset Gartnerivej/Rygårds Allé/Ryparken ville ingen have kunne overse, at der allerede nu hersker trafikalt kaos som medfører farlige situationer. Yderligere trafikal belastning er problematisk. Forslag 1: Der etableres en udkørsel fra det nye byggeris parkeringsareal over parkeringsarealet ved siden af Lyngbyvej 172 og ud på Lyngbyvej. Opkørslen fra parkeringskælderen anlægges, så den fører op på eget parkeringsareal. Hermed kan Bomhusvej forblive lukket og mere stille end før. Der kommer ikke nogen ny udkørsel på Gartnerivej og hverken Bomhusvej, Gartnerivej eller Rygårds Allé / Ryparken tilføres yderlige trafik. Lyngbyvej har en størrelse så denne løsning ikke ville kunne mærkes på Lyngbyvej. Med dette forslag ville alle indsigelser/klager/høringssvar omkring færdsel blive løst. Det burde også kunne gennemføres teknisk og juridisk. Forslag 2: Hvis forslag 1 ikke kan realiseres åbnes Bomhusvej mod Lyngbyvej. Hermed kan trafikken fra parkeringsarealet ledes direkte ud på Lyngbyvej med forbindelse til det øvrige vejnet og ikke ledes ind på Rygårds Allé, Gartnerivej eller Ryparken for at komme ud af området. Også i dette forlag anlægges opkørslen fra parkeringskælderen så den fører op på eget parkeringsareal. Forslag 3: På Bernstorffsvej etableres der en svingbane, lige når man er kørt fra Lyngbyvej ned på Bernstorffsvej. Svingbanen fører til en vending ind i tunnelen og ind mod København. Dette ville kunne udføres uden belastning af den nuværende færdsel, idet der er to vognbaner i begge retninger på Bernstorffsvej og én er rigeligt. På nuværende tidspunkt er der en passage af rabatten på stedet, men denne tjener til at lede trafikken væk fra tunnelen i tilfælde af lukning. Dette behov er dog til at overse og der er flere måder, at lave en sikker løsning på det problem. Stedet er beliggende i Gentofte Kommune og tunnelen sorterer vist under Vejdirektoratet, men det er en sikker og brugbar løsning, hvorfor den sikkert ville kunne vinde gehør begge steder. Til forslag 3 bemærkes, at for trafikanter på Lyngbyvej væk fra København er to måder at komme tilbage mod København. Enten kører man til Tuborgvej, hvor man svinger 2 gange mod venstre og derefter kører ad Lyngbyvej mod København og ned på motorvejen, hvor man kan vælge Nordhavnsvej eller Lyngbyvej. Eller også kører man ad Lyngbyvej videre ad Bernstorffsvej og foretager en vending, der giver adgang til tunnelen. Herefter har man de samme muligheder som ved at have kørt via Tuborgvej. Vendingerne på Bernstorffsvej fører jævnligt til farlige situationer og den ansvarlige vejmyndighed – Gentofte Kommune - må derfor antages, at haven en selvstændig interesse i at engagere sig i løsningen. Motivationen for forslag 3 er at det bliver den hurtigste og sikreste vej ind mod København for trafikanter på Gartnerivej, Bomhusvej og det nye byggeris parkeringsareal, fremfor den nuværende løsning med at køre ind i stilleområdet og via Ryparken til Lyngbyvej og videre ad den nyligt genåbnede del af Lyngbyvej ned til motorvejens afslutning / Hans Knudsens Plads. Forslag 1 og 2 er alternative løsninger. Forslag 3 kan gennemføres allerede i dag uanset lokalplanens skæbne.
Læs høringssvar fra Mikael Smidt
Indsendt af:
Ulla
Dato: 6. april 2018
Svarnummer:
77
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Bomhusvej 18 Planen viser ikke hvordan byggeriet vil se ud fra nord og passe ind, altså viser ikke hvordan det passer ind i den bebyggelse der er på den anden side af kommunegrænsen (Studiebyen). Der er heller ikke angivet hvilket af husene der bliver det højeste. Disse facts ser jeg som meget mangelfuldt, da der er et miljø at tage hensyn til i Gentofte kommune siden, kun ca. 25m nord for byggeriet. Huset på op til 20 meter 6-7 etager der er angivet på planen, vil skygge en hel del mod nord især og afhænig af årstiden. Bebyggelsen vil rage højt op da der i de eksisterende byggeri ikke er bygninger i nærheden af den højde. Dette vil give et meget by fortættet udtryk og fra Studiebyen vil det være en massiv mur, hvilket jeg ikke finder hverken smukt eller charmerende. Det vil ødelægge miljøet for såvel for Københavns området som for Gentofte siden. Der beskrives i planen at der tages hensyn til at det oprindeligt er et fabriksområde med lave bygninger, det har jeg svært ved at se et byggeri der er 3-4 og 6-7 etager højt kan, da de nuværende ikke overstiger 2 etager. Der er 5 skoler inden for 100 x 100 m2 hvilket er belastende for miljøet, smed støj og ikke mindst ankomst og afhentning af de mange børn, hvor især Hellerup international skole har givet mange gener for området. Bomhusvej 18 kunne udlægges til park og rekreativt område, hvor det kunne blive et aflastende aktivitets og åndehul for områdets mange skoler og beboere i øvrigt. Der kunne som bonus anlægges nyttehaver i form af Permahave, området kunne topografisk konstrueres til at opsamle det vand der er og kommer med klimaændringer. Et beboelsesområde vil belaste jorden yderligere, her hvor vi årligt er plaget af at have oversvømmelser. Ulla Skou
Læs høringssvar fra Ulla
Indsendt af:
Elizabeth Hjortborg
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
76
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Jeg vil gerne gøre indsigelse mod projektet på Bomhusvej. Trafikken i området er i forvejen meget presset... ja faktisk farlig. Et så stort projekt vil gøre den trafikale situation endnu værre for slet ikke at tænke på parkeringssituationen i området. Desuden er den projekterede højde uacceptabel. 20 meter er utrolig højt og det vil skabe utrolig store skyggegener for de omkringboende. Etagebyggeriet bør allerhøjest være 4 etager højt. Man får næsten fornemmelsen af at de nuværende beboere i området ikke betyder noget. Ikke nok med de store skyggegener, vil de høje bygninger også skæmme området. Man bør da i høj grad tænke på arkitekturen og om hvad der passer ind i området. Ydermere er jeg meget foruroliget over at 25% af boligerne vil være almennyttige. Der er allerede almennyttige boliger i Ryparken og desværre holder banden Loyal to Familia til dér. Flere almennyttige boliger i området, vil kun skabe grobund for meget stor bekymring af nuværende beboere på Rygårds Alle og de omkringliggende veje. Husk at området er udpeget som udsat byområde i Politik for udsatte byområder 2017. Med venlig hilsen Elizabeth Hjortborg
Læs høringssvar fra Elizabeth Hjortborg
Indsendt af:
Rune Hjortborg
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
75
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Jeg vil gerne gøre indsigelse mod projektet på Bomhusvej. Trafikken i området er i forvejen meget presset... ja faktisk farlig. Et så stort projekt vil gøre den trafikale situation endnu værre for slet ikke at tænke på parkeringssituationen i området. Desuden er den projekterede højde uacceptabel. 20 meter er utrolig højt og det vil skabe utrolig store skyggegener for de omkringboende. Etagebyggeriet bør allerhøjest være 4 etager højt. Man får næsten fornemmelsen af at de nuværende beboere i området ikke betyder noget. Ikke nok med de store skyggegener, vil de høje bygninger også skæmme området. Man bør da i høj grad tænke på arkitekturen og om hvad der passer ind i området. Ydermere er jeg meget foruroliget over at 25% af boligerne vil være almennyttige. Der er allerede almennyttige boliger i Ryparken og desværre holder banden Loyal to Familia til dér. Flere almennyttige boliger i området, vil kun skabe grobund for meget stor bekymring af nuværende beboere på Rygårds Alle og de omkringliggende veje. Husk at området er udpeget som udsat byområde i Politik for udsatte byområder 2017. Med venlig hilsen Rune Hjortborg
Læs høringssvar fra Rune Hjortborg
Indsendt af:
Bodil Jeppesen, Jørn Jeppesen
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
74
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Trafikkaos, indblik og skygge. Det er hvad der kan forventes hvis lokalplanen vedtages i foreslået plan. I lokalplan for Bomhusvej bør der tages hensyn til både villaejere på Bomhusvej og beboere i Studiebyen. Den højde der er projekteret vil give store problemer, både hvad angår skygge og indblik til de nærmeste beboere mod nord. Der bør max bygges i 3 etager, hvilket vil harmonere med den øvrige bebyggelse i området. Derudover vil der blive trafikkaos i de i forvejen hårdt belastede nabo veje. Trafikken på bla. Rygårds alle er kaos morgen og eftermiddag, når der hentes børn i omkringliggende skoler. Derudover er der varelevering til virksomheder med dertil hørende tung trafik.
Læs høringssvar fra Bodil Jeppesen, Jørn Jeppesen
Indsendt af:
Christopher Eriksen
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
73
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
For at gøre det kort, så appellerer jeg til, at man justerer planerne for det projekterede forslag Bomhusvej 18 således: Forslaget resulterer grundet højde på bygninger op til 20 meter og en høj bebyggelsesprocent i bl.a. uacceptable skyggegener for eksisterende bebyggelse - samt øget belastning både befolkningsmæssigt og ikke mindst i meget negativ retning trafikalt af hele lokalområdet både i København og Gentofte Kommune. • Jeg appellerer derfor til, at der ikke bygges i mere end 4 etager – samt at bebyggelsesprocenten reduceres. Morgen- og både tidlig og sen eftermiddagstrafik er allerede uacceptabelt med stærk belastning, specielt omkring de 4 skoler i området og de tætliggende lokalveje Rygårds Allé, Lundeskovsvej, Sømarksvej etc. • Som minimum skal Bomhusvej følgeligt åbnes mod Lyngbyvej for at fordele denne i forvejen voldsomme trafik. Sidst men ikke mindst er der i forslaget projekteret med at 25% af de nye boliger skal være almennyttige boliger. Dette på trods af at området er udpeget som udsat byområde i Politik for udsatte byområder 2017. • Der appelleres derfor til ikke at udlægge en del af projekteringen til almennyttige boliger /Christopher Eriksen
Læs høringssvar fra Christopher Eriksen
Indsendt af:
Ditte Schack Lund
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
72
By:
København
Postnr.:
2900
For at gøre det kort, så appellerer jeg venligt til, at man justerer planerne for det projekterede forslag Bomhusvej 18 således: Forslaget resulterer grundet højde på bygninger op til 20 meter og en høj bebyggelsesprocent i bl.a. uacceptable skyggegener for eksisterende bebyggelse - samt øget belastning både befolkningsmæssigt og ikke mindst i meget negativ retning trafikalt af hele lokalområdet både i København og Gentofte Kommune. • Jeg appellerer derfor til, at der ikke bygges i mere end 4 etager – samt at bebyggelsesprocenten reduceres. Morgen- og både tidlig og sen eftermiddagstrafik er allerede uacceptabelt med stærk belastning, specielt omkring de 4 skoler i området og de tætliggende lokalveje Rygårds Allé, Lundeskovsvej, Sømarksvej etc. • Som minimum skal Bomhusvej følgeligt åbnes mod Lyngbyvej for at fordele denne i forvejen voldsomme trafik. Sidst men ikke mindst er der i forslaget projekteret med at 25% af de nye boliger skal være almennyttige boliger. Dette på trods af at området er udpeget som udsat byområde i Politik for udsatte byområder 2017. • Der appelleres derfor til ikke at udlægge en del af projekteringen til almennyttige boliger Venlig hilsen Ditte Schack Lund
Læs høringssvar fra Ditte Schack Lund
Indsendt af:
Søren Elholm
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
71
Vedhæftede filer: 2
By:
København Ø
Postnr.:
2100
I forbindelse med høringen vedr. lokalplansforslag "Bomhusvej 18" er underskriftindsamlingen "Pas på vores børn - forbedr de trafikale forhold i lokalplansforslag "Bomhusvej 18"" oprettet. Vedhæftet findes dels teksten til underskriftindsamlingen, dels de indsamlede underskrifter.
Læs høringssvar fra Søren Elholm
Indsendt af:
Margareta Engberg
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
70
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
For at gøre det kort, så appellerer vi venligt til, at man justerer planerne for det projekterede forslag Bomhusvej 18 således: Forslaget resulterer grundet højde på bygninger op til 20 meter og en høj bebyggelsesprocent i bl.a. uacceptable skyggegener for eksisterende bebyggelse - samt øget belastning både befolkningsmæssigt og ikke mindst i meget negativ retning trafikalt af hele lokalområdet både i København og Gentofte Kommune. • Vi appellerer derfor til, at der ikke bygges i mere end 4 etager – samt at bebyggelsesprocenten reduceres. Morgen- og både tidlig og sen eftermiddagstrafik er allerede uacceptabelt med stærk belastning, specielt omkring de 4 skoler i området og de tætliggende lokalveje Rygårds Allé, Lundeskovsvej, Sømarksvej etc. • Som minimum skal Bomhusvej følgeligt åbnes mod Lyngbyvej for at fordele denne i forvejen voldsomme trafik. Sidst men ikke mindst er der i forslaget projekteret med at 25% af de nye boliger skal være almennyttige boliger. Dette på trods af at området er udpeget som udsat byområde i Politik for udsatte byområder 2017. • Der appelleres derfor til ikke at udlægge en del af projekteringen til almennyttige boliger Med venlig hilsen Margareta og Anders Engberg
Læs høringssvar fra Margareta Engberg
Indsendt af:
FLEMMING EKSTRØM
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
69
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Det ville klæde projektet hvis Københavns kommune havde fulgt sin egen 3. startredegørelse, hvor de høje bygninger blev lagt ud mod Lyngbyvej og ikke ind mod den lave bebyggelse, hvor et 20 meter højt hus på Bomhusvej giver store skyggegener for den lave bebyggelse nod nord. Studiebyen er en bevaringsværdig by på 97. år,det burde der tages hensyn til. Jeg håber at Københavns kommune over for bygherren forlanger at al tung trafik i til og fra byggepladsen skal foregå via Lyngbyvej og ikke ind på de små veje Husk venligst at der er tale om et udsat byområde; så ikke fler almennyttige boliger. Med venlig hilsen Flemming Ekstrøm
Læs høringssvar fra FLEMMING EKSTRØM
Indsendt af:
FLEMMING EKSTRØM
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
68
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Det ville klæde projektet hvis Københavns kommune havde fulgt sin egen 3. startredegørelse, hvor de høje bygninger blev lagt ud mod Lyngbyvej og ikke ind mod den lave bebyggelse, hvor et 20 meter højt hus på Bomhusvej giver store skyggegener for den lave bebyggelse nod nord. Studiebyen er en bevaringsværdig by på 97. år,det burde der tages hensyn til. Jeg håber at Københavns kommune over for bygherren forlanger at al tung trafik i til og fra byggepladsen skal foregå via Lyngbyvej og ikke ind på de små veje Husk venligst at der er tale om et udsat byområde; så ikke fler almennyttige boliger. Med venlig hilsen Flemming Ekstrøm
Læs høringssvar fra FLEMMING EKSTRØM
Indsendt af:
Marianne Hansen
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
67
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Østerbro 5. april 2018 Høringssvar vedrørende byplansforslag vedrørende grunden Bomhusvej 18, 2100 København Ø På baggrund af borgermøde med deltagelse af blandt andre bygherre og arkitekt fra entreprenørvirksomheden Bonava ønsker vi hermed at gøre indsigelse mod de planer, som blev fremlagt af Københavns Kommune og bygherre Bonava: Skygge- og lysforholdene for det planlagte byggeri, som det fremgår af høringsmaterialet, er angivet for to datoer i henholdsvis marts og juni måned. Selvom kommunens byplansafdeling oplyser, at det er ”almindelig praksis” så forekommer denne at være noget ufuldstændig – for ikke at sige tendentiøs, da det må være indlysende, at de mørkeste tider på året også er de, der vil ramme os nærmeste naboer (mod nord) til det foreslåede nye byggeri mest. En 6 og en 4 etager høj bygning klos op ad en bestående beboelsesejendom vil uden nogen tvivl betyde en del for lys og skygge – særligt i de mørkeste måneder af året. Området er allerede nu – også efter at Carolineskolen er flyttet ud – hårdt trafikmæssigt belastet. På både Bomhusvej og den sidste del af Rygårds Allé er der en lang række erhvervsvirksomheder med større eller mindre tilgang af transport i alle dagtimer. Bycykel-virksomhed (Rygårds Allé), som har en del trafik med cykler, der transporteres med større biler med henblik på servicering m.v. Kaffefirma (Rygårds Allé), der periodevis har en del besøgende. Pejsefirma (Rygårds Allé), med en del trafik – fragt/transport m.v. Crossfit-center med en del daglige besøgende/kunder. På Bomhusvej har en lang række mindre virksomheder domicil men alle med forholdsvis stort antal personer i privatbiler, der transporteres i dagtimerne. I samme område ligger 4 privatskoler og en specialinstitution, hvor langt de fleste børn kommer så langt væk fra, at de bliver kørt til og fra skole med privatbil. Børnene til specialinstitutionen bliver kørt i minibusser. Trafikpresset er hårdt til og fra skolerne i tidsrummet 7,15-9 og igen fra ca. 14,30 – 17,00. At kommunen har fået udarbejdet en (ikke offentligt tilgængelig) trafikmåling i tidsrummet 10-13 forekommer at være yderst påfaldende da vi, der er nærmeste beboere og kommende naboer i området, ved, at det er det mest rolige tidspunkt på dagen. I det aktuelle byplansforslag er det planen at bygge 150 boliger. Bygherre forklarer, at der skal bygges 65 parkeringspladser på området og et tilsvarende antal under jorden. Bygherre oplyser endvidere, at det planlagte byggeri er ”højkvalitetsbyggeri” og det må forventes, at de kommende beboere alle har (mindst én) privatbil. Det vil sige, at de beboere, der enten ikke kan få eller ikke vil betale for mere en én parkeringsplads samt deres besøgende, vil benytte de i forvejen meget begrænsede områder til parkering på Rygårds Allé, Gartnerivej og Bomhusvej. På Rygårds Allé parkeres der i begge sider af vejen, der i forvejen er smal. Vi er voldsomt bekymrede for hvad det store ekstra pres af trafik og parkering vil betyde for vores boligområde. Vi er herudover yderst bekymrede for hvad det i byggeperioden vil betyde for os, der som beboere, er nødt til at færdes på Bomhusvej og Rygårds Allé på cykel og som fodgængere blandt et stærkt stigende antal biler og entreprenørmaskiner m.v. Støjgenerne i området er allerede ganske betydelige. Lyngbyvej er voldsomt støjende, trafikken er tung, tæt og stigende. Vi er meget bekymrede for de massive ekstra støjgener, som vi vil blive udsat for særligt under byggeriet. Vi mener at det er helt uacceptabelt at bygge 150 boliger i et område, der i forvejen er ganske hårdt presset med hensyn til trafik og støj udover at det vil påvirke området negativt med mørke at der på et så begrænset område skal bygges så mange boliger i 4-6 etagers høje bygninger. Stine Pedersson, Sigmund Jensen, Lone og Peben Johansen, Marianne Hansen Bomhusvej
Læs høringssvar fra Marianne Hansen
Indsendt af:
Helle-Helene Bøgeskov
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
66
Virksomhed / Organisation :
Beboer Bomhusvej 6-14
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vedr. Nybyggeri Bomhusvej 18!! Jeg var til Borgermødet vedr. høring ifht. Bomhusvej 18, og har derefter valgt at nedfælde mine bekymringer ifht. det nye byggeri!! Jeg vil først sige, at jeg ser det som positivt med lidt mere beboeligt liv og vækst i vores lille område, som jo er fyldt af mange små skoler og virksomheder, - men jeg synes det er nogle meget høje bygninger i vores lille lave område. Jeg lod mig høre og forstå på mødet, at et par af de små private skole, som ligger tættest på det Bomhusvej 18, i forvejen er i dialog med både bygherre og kommune vedr. div. bekymringer, og at nogle af disse bekymringer, og dermed også løsningsforslag, ligger i direkte modstrid med os som faste beboere i området, - og derfor vælger jeg at skrive og hendlede, på det kraftigste, jeres opmærksomhed på; at vi som beboere skal leve med disse nye bygninger og biler hele døgnet og året rundt, hvor imod at elever på skolerne, kun skal belastes af dette i skoletiden!!!... Det skal dog understreges at jeg forstår skolerne, og at dette ikke er en kamp mod skolen, - men jeg føler mig nødsaget til at nævne mit modsvar til deres forslag, idet at disse ville være en direkte gene for os faste beboere!!!... Jeg tænker bla. på forslaget om at skifte om på to af bygningerne; dem som kommer til at ligge på tværs, hvor at den 6 etages bygning pt. er på langs af skolen, og den 4 etages mod vores baghave, stuer og altaner. Jeg forstår godt skolen og forældrene, men med alt respekt og rimelighed, så vil jeg synes det er urimeligt at "sikre" nogle børns sollys nogle timer i hverdagen, mod at skærme vores stuer og altaner for lys hele dagen - hele året!! Jeg tænker også på forslaget om at fører alt trafik fra Bomhusvej 18, ud af/på Bomhusvej og evt. åbne Bomhusvej for trafik i begge retninger, hvilket den ikke er bred nok til; - mod at dele trafikken mellem de to veje -, sådan at skolerne ikke bliver generet af trafikken, men igen kun beboerne. Jeg forstår godt forældrene til de små og store børn. Men jeg må også som beboer undre mig over, at vi som beboere skal bære "alt ansvaret" for den kaotiske trafik som kan hærge området mellem kl.8-16 i hverdagene, hvor skolerne har åben og børn køres til og fra?? For det er da ikke os som besluttet at det er trafikalt forsvarligt at der skal ligge så mange små skoler - pt.5 stk. - i et så lille område, hvor der er lukkede- og skæve veje, og ligeud til to store trafikaleveje, nemlig Lyngbyvejen og Tuborgvej i den anden ende. Her synes jeg at kommunen og skolerne selv må være en del af løsningen, det er trods alt dem som har skabt den trafikaleudfordring!!! Sidst vil jeg nævne, at det blev også forslået at man blot fældede nogle flere træer på området, for at få plads til bla. biler og bygninger; og dette vil jeg også som beboer synes var meget ærgerligt og generende, idet vi har et dejligt grønt område, som også er med til at gøre det hyggeligt og man kan ikke kigge lige ind i naboens stue når de store træer skærmer lidt. Og et højt træ er trods alt bedere end en høj bygning og nysgerrige naboer!!... MVH Helle-Helene Bøgeskov D.D.5.4.2018
Læs høringssvar fra Helle-Helene Bøgeskov
Indsendt af:
Helle-Helene Bøgeskov
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
65
Virksomhed / Organisation :
Beboer Bomhusvej 6-14
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Torsdag d.5.4.18. Vedr. Nybyggeri Bomhusvej 18!! Jeg var til Borgermødet vedr. høring ifht. Bomhusvej 18, og har derefter valgt at nedfælde mine bekymringer ifht. det nye byggeri!! Jeg vil først sige, at jeg ser det som positivt med lidt mere beboeligt liv og vækst i vores lille område, som jo er fyldt af mange små skoler og virksomheder, - men jeg synes det er nogle meget høje bygninger i vores lille lave område. Jeg lod mig høre og forstå på mødet, at et par af de små private skole, som ligger tættest på det Bomhusvej 18, i forvejen er i dialog med både bygherre og kommune vedr. div. bekymringer, og at nogle af disse bekymringer, og dermed også løsningsforslag, ligger i direkte modstrid med os som faste beboere i området, - og derfor vælger jeg at skrive og hendlede, på det kraftigste, jeres opmærksomhed på; at vi som beboere skal leve med disse nye bygninger og biler hele døgnet og året rundt, hvor imod at elever på skolerne, kun skal belastes af dette i skoletiden!!!... Det skal dog understreges at jeg forstår skolerne, og at dette ikke er en kamp mod skolen, - men jeg føler mig nødsaget til at nævne mit modsvar til deres forslag, idet at disse ville være en direkte gene for os faste beboere!!!... Jeg tænker bla. på forslaget om at skifte om på to af bygningerne; dem som kommer til at ligge på tværs, hvor at den 6 etages bygning pt. er på langs af skolen, og den 4 etages mod vores baghave, stuer og altaner. Jeg forstår godt skolen og forældrene, men med alt respekt og rimelighed, så vil jeg synes det er urimeligt at "sikre" nogle børns sollys nogle timer i hverdagen, mod at skærme vores stuer og altaner for lys hele dagen - hele året!! Jeg tænker også på forslaget om at fører alt trafik fra Bomhusvej 18, ud af/på Bomhusvej og evt. åbne Bomhusvej for trafik i begge retninger, hvilket den ikke er bred nok til; - mod at dele trafikken mellem de to veje -, sådan at skolerne ikke bliver generet af trafikken, men igen kun beboerne. Jeg forstår godt forældrene til de små og store børn. Men jeg må også som beboer undre mig over, at vi som beboere skal bære "alt ansvaret" for den kaotiske trafik som kan hærge området mellem kl.8-16 i hverdagene, hvor skolerne har åben og børn køres til og fra?? For det er da ikke os som besluttet at det er trafikalt forsvarligt at der skal ligge så mange små skoler - pt.5 stk. - i et så lille område, hvor der er lukkede- og skæve veje, og ligeud til to store trafikaleveje, nemlig Lyngbyvejen og Tuborgvej i den anden ende. Her synes jeg at kommunen og skolerne selv må være en del af løsningen, det er trods alt dem som har skabt den trafikaleudfordring!!! Sidst vil jeg nævne, at det blev også forslået at man blot fældede nogle flere træer på området, for at få plads til bla. biler og bygninger; og dette vil jeg også som beboer synes var meget ærgerligt og generende, idet vi har et dejligt grønt område, som også er med til at gøre det hyggeligt og man kan ikke kigge lige ind i naboens stue når de store træer skærmer lidt. Og et højt træ er trods alt bedere end en høj bygning og nysgerrige naboer!!... MVH Helle-Helene Bøgeskov
Læs høringssvar fra Helle-Helene Bøgeskov
Indsendt af:
Thomas Brögger
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
64
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Det eksisterende område er karakteriseret ved relativt lave bebyggelser der tillige inkluderer villaveje. En ny bebyggelse på op til seks etager er alt for højt og vil ødelægge områdets karakter. Der bør maksimum bygges op til 2.sal. Desuden er tætheden og antallet af kvadratmeter for højt, hvilket vil skabe yderligere trafikbelastning på den allerede belastede Rygårds Alle og tilstødende veje. Adgangen for biler og lastvogne til den nye bebyggelse bør begrænses til Bernstorffsvej. Adgang via Rygårds Alle bør lukkes af for at skåne det eksisterende område. Endelig bør der ikke føjes yderligere socialt boligbyggeri til et i forvejen udsat boligområde, da Ryparken allerede i dag har karakter af ghetto.
Læs høringssvar fra Thomas Brögger
Indsendt af:
Mikael og Line Elm
Dato: 5. april 2018
Svarnummer:
63
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
For at gøre det kort, så appellerer vi venligt til, at man justerer planerne for det projekterede forslag Bomhusvej 18 således: Forslaget resulterer grundet højde på bygninger op til 20 meter og en høj bebyggelsesprocent i bl.a. uacceptable skyggegener for eksisterende bebyggelse - samt øget belastning både befolkningsmæssigt og ikke mindst i meget negativ retning trafikalt af hele lokalområdet både i København og Gentofte Kommune. • Vi appellerer derfor til, at der ikke bygges i mere end 4 etager – samt at bebyggelsesprocenten reduceres. Morgen- og både tidlig og sen eftermiddagstrafik er allerede uacceptabelt med stærk belastning, specielt omkring de 4 skoler i området og de tætliggende lokalveje Rygårds Allé, Lundeskovsvej, Sømarksvej etc. • Som minimum skal Bomhusvej følgeligt åbnes mod Lyngbyvej for at fordele denne i forvejen voldsomme trafik. Sidst men ikke mindst er der i forslaget projekteret med at 25% af de nye boliger skal være almennyttige boliger. Dette på trods af at området er udpeget som udsat byområde i Politik for udsatte byområder 2017. • Der appelleres derfor til ikke at udlægge en del af projekteringen til almennyttige boliger Med venlig hilsen Familien Elm, (2 mindre børn og 2 voksne)
Læs høringssvar fra Mikael og Line Elm
Indsendt af:
Bjarne Bach
Dato: 4. april 2018
Svarnummer:
62
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Der vil blive langt mere trafik i et område, hvor der i forvejen er meget pres på veje og parkeringspladser, og hvor rigtigt mange børn bor og færdes. De 50% parkeringspladser som foreslås etableret i parkeringskældre, må øges væsentligt. Bomhusvej må åbnes til Lyngbyvej, så til og frakørsel kan ske herfra uden at belaste Rygårds Alle yderligere. De omfattende skyggegener for Studiebyens beboere kommer hovedsageligt fra bygning A i nord, som ydermere planlægges i 6 etager. Den må reducerer i højden til 4 etager, som hovedparten af den nuværende bebyggelse i Ryparken.
Læs høringssvar fra Bjarne Bach
Indsendt af:
Boligselskabet Studiebyen
Dato: 4. april 2018
Svarnummer:
61
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Jeg skal på vegne af Boligselskabet Studiebyen gøre indsigelse mod det kommende byggeri på Bomhusvej 18, 2100 København Ø, jf. lokalplansforslag ”Bomhusvej 18” af nedenstående grunde. Af forslaget til lokalplanen fremgår det, at det påtænkes at opføre boliger i op til 6 etager med en bygningshøjde på op til 20 meter. Lokalplanområdet består i dag af en blanding af forskellige typer bebyggelser, navnlig lavere bebyggelser i 1-1½ etager. Der findes i området etagebygninger i maksimalt 3 plan. En stor del af Boligselskabet Studiebyens boliger, der ligger nord for det påtænkte byggeri på Bomhusvej 18, vil derfor på grund af det påtænkte byggeris højde, få store skyggegener. Jeg skal med baggrund i ovenstående, på Boligselskabet Studiebyens vegne, gøre indsigelse mod bebyggelsens højde og anmode Københavns Kommune om at overveje ikke at bygge højere end de eksisterende bebyggelser i lokalplanområdet. Dette vil for det første begrænse skyggegenerne for Boligselskabet Studiebyens boliger markant, ligesom det vil medføre en større ensartethed for lokalplansområdet, end hvis der bygges op til 20 meter. Ryparken og Rymarksvænget, der er beliggende i lokalplansområdet, er udpeget som et udsat område, hvor ca. halvdelen af boligerne nu er almene. At minimum 25 % af det samlede, kommende boligetageareal på Bomhusvej 18 skal anvendes som almene boliger, jf. lokalplansforslag Bomhusvej 18” § 3, stk. 6, harmonerer ikke med Københavns Kommunes ”Politik for udsatte boligområder 2017”, hvor det som målsætning nr. 17 er bestemt, at der skal være en mere blandet boligmasse i de udsatte byområder. Københavns Kommune ønsker blandt andet med målsætning nr. 17 at ændre de grundlæggende fysiske strukturer og fremme blandede ejerformer, og denne målsætning opfyldes dårligt ved at øge antallet af almene boliger yderligere i et allerede udsat område. Jeg skal derfor på Boligselskabet Studiebyens vegne gøre indsigelse mod det påtænkte byggeri på Bomhusvej 18, 2100 København Ø på grund af de skyggegener byggeriet vil medføre og på grund af andelen af almene boliger, der påtænkes opført. Med venlig hilsen Anne Isaksen Advokatfuldmægtig
Læs høringssvar fra Boligselskabet Studiebyen
Indsendt af:
Karim Friis Arfaoui
Dato: 4. april 2018
Svarnummer:
60
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København S.
Postnr.:
2300
Til rette vedkommende, Vedhæftet er HOFORs bemærkninger til lokalplanforslaget Bomhusvej 18. Venlig hilsen, Karim Friis Arfaoui, HOFOR A/S
Læs høringssvar fra Karim Friis Arfaoui
Indsendt af:
allan kundby pedersen
Dato: 4. april 2018
Svarnummer:
59
By:
hellerup
Postnr.:
2900
Ved gennemlæsning af forslag til lokalplanen savner jeg skyggediagrammer for hele året, som en tydelig visuel visning af skyggeeffekter på de omkringliggende bygninger/veje. Med en foreslået 6 etagers bygning på Bomhusvej og en lavtstående sol, kunne jeg frygte for alvorlige skyggepåvirkninger på omkringliggende huse. Disse ønske belyst og mangler i forslaget til lokalplanen.
Læs høringssvar fra allan kundby pedersen
Indsendt af:
Alf Okkels Qvistgaard
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
58
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Jeg, Alf Qvistgaard, modsætter mig hermed det forelæggende lokalplans forslag. Hovedsageligt grundet en komplet undervurdering af den trafikale belastning ved dette forslag. Jeg forstår behovet for boliger og at grunden kan være attraktiv, men hvis man mener at dette forslag imødekommer områdets muligheder for at lede trafikanter fra og til området, så har man skudt forbi. I det hele taget synes jeg at forslaget bære præg af isoleret optimering af selve grunden, uden særlig skelen til omkringliggende befolkningssammensætning, trafik og type. Håber at se et nyt og bedre forslag.
Læs høringssvar fra Alf Okkels Qvistgaard
Indsendt af:
Karin Kølle
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
57
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg vil starte med at hilse nye ideer til vores lokalområde velkommen. Jeg kan kun bifalde, at der kommer et kvalitetsløft, og at bygningerne, der husede Carolineskolen, rives ned, da de gamle fabriksbygninger omkranset af højt hegn og pigtråd ikke pynter på lokalområdet. Når det så er sagt, har jeg nogle bekymringer i forhold til den nye lokalplan. På borgermødet fremstod det, som om der stadig kunne ske ændringer i bygningernes placering og hvilke af bygningerne, der ville være på 6 etager. I forhold til højden på det nye byggeri vil jeg, som mange andre, påpege, at det er højt sammenlignet med de øvrige bebyggelser i vores område. Særligt Ryparken Lille Skole var kede af, hvis den højeste bygning blev placeret tættest på skolen, dvs. længst mod øst. Vi, der bor på Bomhusvej 6-14, vil være kede af, hvis en seksetagers bygning placeres længst mod vest og dermed stort set i vores baghave. En fireetagers bygning er allerede højt og vil tage lys og udsigt fra os. Jeg forstår godt skolens bekymring for skygge fra byggeriet, men det er trods alt ikke børnenes hjem, og de skal ikke opholde sig på skolen hele døgnet. De kommende nye naboer på Bomhusvej 18, som vil blive ramt af skygge fra den 6-etagers bygning, såfremt denne placeres tættest mod vest mod Lyngbyvej, vil nok også være kede af dette og overveje en ekstra gang, inden de investerer millioner i en nybygget lejlighed i et område, der er udpeget som "udsat byområde", og som har betydelige støjgener fra Helsingørmotorvejen. I lokalplansforslaget på side 7 nævnes, at Bomhusvej i dag er præget af meget trafik til og fra Carolineskolen, og at man derfor vurderer, at der ikke vil være en markant ændring i den samlede trafikbelastning. Til dette vil jeg påpege, at trafikken til Carolineskolen ikke parkerede i området hele dagen, men kun i forbindelse med aflevering/afhentning af børn. 150 nye boliger vil alt andet lige ændre trafikbilledet i vores område, fordi bilerne bliver her i længere tid. Det kan godt være, den samlede belastning ikke bliver større, men vores parkeringsmuligheder vil blive sat under pres. Det vil være forventeligt, at enten beboerne på Bomhusvej 18 selv eller deres gæster også vil benytte Bomhusvej til parkering. Dermed bliver vi nødt til at parkere på de omkringliggende veje, fx Rygårds Allé, Skovlæet, Lundekrogen og Lundeskovsvej. De tre sidstnævnte veje har forholdsvis let gåadgang til Bomhusvej via stisystemer, og derfor vil de selvfølgelig blive brugt til parkering, hvis vi ikke kan parkere på Bomhusvej. Erfaringer fra nybyggeri i Sydhavnen, hvor der også er krav om 1 parkeringsplads pr. 100 kvadratmeter bebyggelse, tegner desværre et billede af parkeringskaos, hvor det er meget svært at finde et sted at parkere som gæst i området, og man kan da med rette frygte, at det samme vil blive tilfældet i vores område. Flere høringssvar foreslår, at Bomhusvej åbnes mod Lyngbyvej for at mindske presset på Gartnerivej. Som beboer på Bomhusvej 10 ser jeg flere problemer i dette: - Bomhusvej er en smal vej, som i dag har parkering i begge sider, og to biler kan af den grund ikke passere hinanden. Åbnes Bomhusvej, kan der kun parkeres i den ene side, og vi får i sagens natur færre parkeringsmuligheder, jf. ovenfor. - Derudover er vi, som bor på Bomhusvej 6-14, allerede meget belastet af støj og tung trafik på Lyngbyvej og Helsingørmotorvejen. Såfremt Bomhusvej åbnes, bliver denne belastning endnu større, idet der nu vil være gennemkørende trafik lige knap 6 meter fra vores gadedør. (Til sammenligning har boligerne i Ryparken, hvis boliger vender ud til Gartnerivej, en større afstand fra deres gadedør til vejen, da blokkene ligger mere tilbagetrukket fra Gartnerivej, og de har desuden adgang til deres opgang både fra Gartnerivej og fra gårdmiljøet i Ryparken. Gartnerivej har i dag flere steder med etablerede parkeringspladser og mere "luft" på begge sider af vejen, end Bomhusvej har.) - Endelig vil en åbning af Bomhusvej have betydning for de mange børn, som ofte benytter den grønne park og legepladsen overfor Bomhusvej 6-10. De går nemlig ofte til parken via Bomhusvej. Jeg vil opfordre til, at man lader hensynet til os, som bor her, og som bliver de tætteste naboer til byggeriet på Bomhusvej 18, være tungtvejende. Vi er her alle døgnets timer, og vi ønsker, at vi fortsat kan være glade for at bo her, for trods væsentlige støjgener fra Lyngbyvej og Helsingørmotorvejen er der også gode kvaliteter ved at bo her, blandt andet grønne områder, luft omkring vores boliger og et lokalområde, som ikke er plastret til med parkerede biler. Venlig hilsen Karin Kølle
Læs høringssvar fra Karin Kølle
Indsendt af:
Mads Bølling
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
56
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
På vegne af min familie og jeg (Rygårds Allé 80, 2900 Hellerup), vil modsætter jeg mig byggeriet af et 6-7 etagers højt hus ved Bomhusvej. Vi er bosat i Studiebyen, som grænser på til den projekterede ejendom. Den projekterede ejendom vil for det første betyde store skyggegener for store dele af min boligforening. Husene i Studiebyen og bymiljøet er præget af lavt byggeri med meget himmel. Et højt byggeri som det projekterede vil stå i markant skarp kontrast til Studiebyens huse. En høj bygning vil skæmme et unikt bymiljø, som det findes i Studiebyen. For det andet, tænker vi at et byggeri vil betyde det store trafikale problemer på Rygårds Allé. I forvejen er Rygårds Allé allerede presset af trafik fra flere omkringlæggende skoler. Rygårds Allés sideveje vil tænkeligt blive belastet med endnu mere trafik. Sidevejene, så som Lundegårdsvej og Sømarksvej er rolige veje er anvendes året rund til leg blandt Studiebyens børn. En yderligere trafikal belastning af eksempelvis Rygårds Allé og forventeligt også Sømarksvej, vil have negative konsekvenser for en byrum med lege muligheder der ellers efterspørges blandt mange andre by-dele; både i København og Gentofte. For at opretholde sikre veje til leg blandt børn, så kunne en løsning være at åbne Bomhusvej op mod Lyngbyvejen. Sidst men ikke mindst er der nu planer om at 25% af de nye boliger skal være almennyttige boliger. Dette på trods af at området er udpeget som udsat byområde i Politik for udsatte byområder 2017. Med venlige hilsner Mads Bølling Cand.pæd.soc, PhD.stud.
Læs høringssvar fra Mads Bølling
Indsendt af:
Liv Thomsen
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
55
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Vi frygter, at der vil blive endnu mere trafikalt kaos i et område, hvor der i forvejen er meget pres på vejene, og hvor rigtigt mange (skole)børn bor og færdes. Samtidig vil et så højt byggeri betyde store skyggegener for Studiebyen. Vi appellerer til, at man genovervejer eller justerer planerne.
Læs høringssvar fra Liv Thomsen
Indsendt af:
Jesper Hjort
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
54
By:
København Ø
Postnr.:
2100
HØRINGSTYPE, Lokalplan OMRÅDE, Bispebjerg TIDSPERIODE FOR HØRINGEN, 9. februar 2018 til 6. april 2018 SAGSNUMMER, 2017-00124721 Høringssvar fra Jesper Hjort og Anita Heisterberg Ryparken 53,2 tv Vi byder flere boliger velkommen her i Ryparken. Men vil meget gerne påpege at det skal sikres at der er parkeringspladser ”nok”. Ryparken II (Ryparken 35 til 59) har 180 parkeringspladser til 164 lejemål og der er ofte hårdt pres på dem. Udover egne beboere i Ryparken II bliver vores parkeringspladser brugt af mange andre end beboerne og af mange forskellige årsager. Vi ligger lige udenfor gul parkeringszone og derfor bliver hele området (inkl. det gamle Ryparken, Lundevænge og andelsboligforeningen) ofte brugt som parkeringsområde til bilen, hvis mennesker skal ind til byen af forskellige årsager og i kortere eller længere tid. Vi ser dagligt at der kommer mennesker og sætter deres biler, tager deres medbragte cykler af bilen og kører væk på cyklen. Bilen blive så hentet senere på dagen og cyklen bliver sat på bilen igen. Vi havde f.eks. også en bil stående på vores parkeringspladser i sommers i ca. 14 dage. Den ville politiet ikke gøre noget ved, da bilen ikke var stjålet og familien ”nok var på ferie”, jf. politiet. Ydermere har det gamle Ryparken (Lundevænget samt andelsboligerne), der vender mod boldbanerne forholdsvis få parkeringspladser samt der er mange aktiviteter i idrætsanlægget hvor brugerne kommer i bil. Derudover må det forventes at de kommende lejer/ejere i det nye byggeri ville vælge vores, i Ryparken II parkeringspladser frem for at skulle betale for egne i de tiltænkte underjordiske parkeringspladser. Det vil være vores påstand at beboerne i disse nye og dyre boliger vil have mere end 1 bil pr. hustand. Vi mener i også at det er nødvendigt at etablere fortov og parkeringspladser på Gartnerivej. På Gartnerivej er det muligt at parkere, men dette areal mangler og har i mange år manglet, en gennemgribende både renovering og etablering af fortov og parkeringspladser. Gartnerivej er en skolevej og vil forsat være det efter etablering af boliger på Carolineskolens grund, samtidig er Gartnerivej vores vej ud af vores område. Der bør derfor etableres en parkeringslomme fra Lyngbyvej til Rygårds Alle – samt etableres fortov. For at lette den, i myldretiden store trafik belastning i området, bør der ske en åbning af Bomhusvej så den ikke længere er blind vej, men bliver åbnet op til/mod lokalgaden(Lyngbyvej).
Læs høringssvar fra Jesper Hjort
Indsendt af:
Peter Ruskov-Nielsen
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
53
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Erfaringen siger, at en høring som denne er proforma, og at beslutning formentligt allerede er taget. For derfor at pille de værste torne ud bør følgende iagttages : * forslaget resulterer i uacceptable skyggegener for eksisterende bebyggelse. Der må derfor ikke bygges i mere end 4 etager. * morgen- og eftermiddagstrafik er allerede uacceptabel, specielt omkring nyetableret skole. Som minimum skal Bomhusvej følgeligt åbnes mod Lyngbyvej. * ikke flere almennyttige boliger. Området er i forvejen erkendt at være belastet, og Københavns Kommune skal tackle dette forhold før noget andet.
Læs høringssvar fra Peter Ruskov-Nielsen
Indsendt af:
Lisbet Okkels
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
52
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Hvorfor skal der bygges så højt? Hvorfor gøre vores område mere belastet? Og hvorfor gøre vores lokale veje endnu mere umulige at færdes på? Jeg har læst jeres folder og er meget chokeret over højden på jeres byggeri. Det vil helt sikkert forringe vores udsyn fra vores grund og det vil være grimt med så høje bygninger i området. 25% skal være almene lejligheder og dermed frygter jeg at vi får Mjølner Parken flyttet herud. I forvejen har vi problemer med en del beboere fra Ryparken, som gør det ubehageligt at gå i Netto, Rymarksvej. Jeg har flere gange oplevet agessive personer med truende adfærd og verbale trusler. Spørg personalet i Netto. Derudover har jeg set en del banderelateret handler og overvågning fra deres mørklagte biler. Og så til trafikken. Suk. Hvis I ser på jeres billeder i folderen kan I se hvor store trafikale problemer vi har på Rygårds Alle, Bomhusvej, Gartnerivej og Ryparken. Mere trafik på disse veje vil lave i forvejen kaos til total kaos. Mon ikke I skal tale med Vej og Park, Københavns Kommune? Efter Crossfit, Rækkehus på Rygårds Alle, Og ikke mindst International School of Hellerup er kommet gør det umuligt og farligt at køre på Rygårds Alle morgen og fra kl.13.... Det problem bør nok løses før der kommer mere byggeri. Tænk hvis hver lejlighed har en bil..... jeg tør slet ikke tænke på konsekvenserne. Mvh fra en chokeret borger Lisbet Okkels
Læs høringssvar fra Lisbet Okkels
Indsendt af:
John Østergaard Madsen
Dato: 1. april 2018
Svarnummer:
51
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Der er mange positive elementer ved lokalplan Bomhusvej 18, men dog enkelte, vigtige detaljer der synes at være overset/ikke taget i betragtning: -. Bygning A med 6 etager vil i perioder med lavthængende sol skygge for den nordliggende beboelse på Skovlæet og Lundekrogen i Hellerup. Disse perioder er ikke beskrevet i Redegørelsen for lokalplanen. Ejendomme med 20 meters højde vil også voldsomt dominere området som er kendetegnet ved lav bebyggelse. Ved at begrænse højden til f.eks maksimalt 4 etager vil disse gener bliver mindsket. - Trafikken ved Rygårds Allé og generelt i lokalområdet, er i forvejen kraftigt belastet af morgen- og eftermiddagstrafik, især på grund af områdets skoler. En del af trafikken til og fra den nye beboelse kan med fordel ledes ud på Lyngbyvejen ved at åbne vejen mellem Bomhusvej og Lyngbyvejen. - Der er ikke beskrevet legepladser/legeområder i lokalplanen. Det sydvestlige gårdrum kunne med fordel bruges til dette. Terrænreguleringen i dette område kan måske også minimeres/tilpasses som legeområde. Områdets legepladser er i forvejen ofte optaget, da områdets skoler og fritidsordninger i høj grad benytter disse. Mvh John Østergaard Madsen
Læs høringssvar fra John Østergaard Madsen
Indsendt af:
Ida Meyer
Dato: 30. marts 2018
Svarnummer:
50
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Med erindring om trafikale vanskeligheder i forbindelse med nyligt afsluttet byggeri af rækkehuse på Rygårdsallé, forekommer det helt uacceptabelt, permanent at belaste området med trafik fra så mange mennesker, som vil bebo det planlagte byggeri. Ydermere vil det høje byggeri give skygge og dermed ødelægge glæden ved brug af adskillige haver nord for det. Kvarteret er præget af lav bebyggelse og vil med en sådan høj og massiv bebyggelse helt ændre karakter. Det vil jeg ikke bifalde.
Læs høringssvar fra Ida Meyer

Sider