Foto over lokalplanområdet Drejervej

Ny skolekapacitet i Sydhavn

Som følge af budgetaftalen for 2018 skal der tages stilling til skolestrukturen i Sydhavn i forbindelse med udbygning af skolekapaciteten.

Høringsfrist:

21. februar 2018
Indsendt af:
Forældreforeningen Brug Folkeskolen
Dato: 21. februar 2018
Svarnummer:
9
Virksomhed / Organisation :
Forældreforeningen Brug Folkeskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
I Forældreforeningen Brug Folkeskolen er vi kede af, at den nye skole kommer til at ligge på “den forkerte side” af Skolen i Sydhavnen, da det havde været mere hensigtsmæssigt at placere den centralt i området nord for Skolen i Sydhavnen, og særligt fordi den kommer til at ligge meget tæt på de gamle skoler i Sydhavnen, Ellebjerg Skole og Bavnehøj Skole, hvor det netop er lykkedes at vende udviklingen hvad angår popularitet og renomé. Med en placering så tæt på Mozarts Plads og de to “gamle” skoledistrikter synes vi derfor, at udvalgets anbefaling om at gøre det til en hel skole fra 0.-9. (scenarie 1) er problematisk. Først og fremmest fordi det skaber en øget konkurrencesituation i forhold til skolevalg, men også fordi man skaber en yderligere opdeling af Sydhavnen, og fordi denne løsning ikke vil frigøre kvadratmeter til fritidstilbud og ungemiljø, hvilket er muligt i scenarie 2. Man har i Børne- og Ungdomsudvalget netop besluttet at lukke for tilvalgselever fra andre skoledistrikter midlertidigt på holmene i Sydhavnen, mens der bliver bygget. Dette tilsidesætter muligheden for at vælge skolen til i første omgang. Men netop da tiltaget er midlertidigt, finder vi situationen bekymrende på længere sigt, når elever fra de gamle distrikter i Sydhavnen igen får mulighed for at vælge skolen. Vi anbefaler derfor scenarie 2, hvor den nye skole bliver en afdelingsskole til Skolen i Sydhavnen for 5.-9. klasse.
Læs høringssvar fra Forældreforeningen Brug Folkeskolen
Indsendt af:
Kgs. Enghave Lokaludvalg
Dato: 21. februar 2018
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1758
Kgs. Enghave Lokaludvalgs høringssvar fremgår af den vedhæftede pdf.
Læs høringssvar fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Indsendt af:
Pia Nisted
Dato: 21. februar 2018
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Fremtidens Gymnastik i København
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Kære Københavns Kommune I vedlagt dokument finder i høringssvar fra vort netværk. Desuden vedlægger vi vort manifest. Med venlig hilsen for Pia Nisted (Viggo Brøndegaard) Netværket, Fremtidens Gymnastik i København
Læs høringssvar fra Pia Nisted
Indsendt af:
Peder Nedergaard og Henrik Ravnild
Dato: 21. februar 2018
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
DGI Storkøbenhavn / Idrætsforum København
By:
Kbh. V
Postnr.:
1552
Se gerne vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Peder Nedergaard og Henrik Ravnild
Indsendt af:
Handicaprådet
Dato: 21. februar 2018
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Handicaprådet i Københavns Kommune
By:
København V
Postnr.:
1592
Til Børne- og Ungdomsforvaltningen Handicaprådet takker for det tilsendte høringsmateriale. Ved nybyggeri og tilbygninger er det helt essentielt, at der fra start tages højde for, at byggeriet skal være tilgængeligt for alle borgere i samfundet. Handicaprådet er bekymret for, at det beskrevne tidspres i forbindelse med en øget skolekapacitet i Sydhavnen kan resultere i, at der ikke afsættes tid nok til at sikre, at tilgængelighedsbehov bliver afdækket og gennemført for elever, lærere, forældre og andre der færdes på skolen. Her tænkes bl.a. på forhold, som etablering af elevatorer der er store nok til at rumme forskellige kørestole, egnede klasselokaler, brede indgangspartier samt tilgængelig placering af handicaptoiletter mm. Det er væsentligt, at de fysiske rammer på skolen både er inkluderende for personer med et fysisk handicap og personer med et psykisk eller mentalt handicap, der eksempelvis kan have behov for et rum de kan trække sig tilbage i. Videre finder Handicaprådet det helt centralt, at der etableres et tilstrækkeligt antal parkeringspladser, så alle ligeledes har mulighed for at tilgå skolen. Handicaprådet anbefaler således, at handicapaspektet tænkes med helt fra starten og i alle faser af det kommende byggeri. Det er helt centralt for både elever, lærere, forældre og andre personer der i perioder måtte færdes på skolen, at den er tilgængelig og rummelig. Dette er med til at sikre, at alle har lige muligheder for at deltage i det daglige liv på skolen. Ved at tænke tilgængelighed ind i startfasen af byggeriet undgås det, at der skal foretages løbende ’lappe-løsninger’, som i sidste ende kan resultere i dyrere og dårligere løsninger, end hvis tiltagende var inkorporeret fra starten som en naturlig del af byggeprojektet. Med venlig hilsen Janne Sander Formand for Handicaprådet i Københavns Kommune
Læs høringssvar fra Handicaprådet
Indsendt af:
Jan Trojaborg
Dato: 21. februar 2018
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Lærerforening
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1801
Blivhoert.kk.dk Ny skolekapacitet i Sydhavnen Vi støtter BUU´s anbefaling af at opføre en tresporet skole i Sluseholmen. Det gør vi af flere grunde. For det første fordi det er foreningens grundlæggende holdning, at en skole bør have et sammenhængende forløb fra 0.-9. klasse, hvilket blandt andet gør, at de mindre elever har nogle forbilleder, og de større kan tage ansvar for deres mindre kam-merater. Det giver sammenhold og skaber sammenhængskraft. Alternativet med føde- og overbygningsskole kan ikke anbefales, da overgangene har vist sig at være vanskelige og erfaringsmæssigt alt for tidskrævende. Når skoler i dag som oftest er delt op i indskoling, mellemtrin og udskoling, er det ekstra vigtigt, at der er en tæt kontakt mellem afdelingerne for at skabe de bedst mulige overgange for eleverne. Det giver samtidig for nogle læreres vedkommende mulighed for at kunne skifte fra én afdeling til en anden. Og for visse fags vedkommende at kunne følge eleverne fra fx indskoling op på mellemtrinnet. En hel skole har også den fordel, at den rummer et større spænd af lærere med undervis-ningsfag (liniefag) i musik, billedkunst og håndværk og design, hvilket gavner diversiteten i skolen, lige så vel som den råder over fysiklærere, der fagligt kan støtte lærere i natur og teknik fx ved Naturvidenskabs Festivalen og lignende events. Derudover kan en sammenhængende skole være det naturlige samlingspunkt og -kraft i et kvarter – det gælder i høj grad i et boligområde som Sluseholmen. Denne nye bydel har brug for trygheden ved at have sin egen hele skole, og det vil fritage børnene for at skulle vandre over til Teglholmen. Vi vil gerne anbefale, at der bliver bygget en sportshal, der kan gavne såvel eleverne som alle beboere i Sluseholmen. Endelig vil vi opfordre Børne- og Ungdomsudvalget til i stedet at beslutte en firsporsskole, der bedre vil kunne imødekomme den forventede tilflytning, og fordi det er en skoleform, der er langt mere økonomisk at drive. På foreningens vegne Jan Trojaborg, formand
Læs høringssvar fra Jan Trojaborg
Indsendt af:
Tenna Bekker
Dato: 20. februar 2018
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Skolebestyrelsen på Skolen i Sydhavnen
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Børne- og ungdomsudvalget har sendt sagen om ny skolekapacitet i Sydhavnen i høring. Her følger høringssvaret fra skolebestyrelsen på Skolen i Sydhavnen: Skolebestyrelsen har taget til efterretning, at udvalget hælder til to separate skoler. Samtidig vil vi gøre det klart, at uanset hvilket scenarie, der bliver endeligt vedtaget, er det bydende nødvendigt, at der findes løsninger på kapacitetsproblemerne i det lokale klubtilbud for de 10 til 14-årige og på det mere og mere presserende behov for et lokalt ungdomsmiljø. Allerede fra næste skoleår vil klubtilbuddet blive nødt til at indskrive børn fra Skolen i Sydhavnen på andre matrikler. Det er vores klare overbevisning, at dette vil svække tilslutningen til det kommunale klubtilbud markant. Vi mener, at områdets børn har brug for et sted, hvor de har mulighed for at være sammen med andre børn på tværs af årgange og klasser – og hvor gode voksne kan bidrage til at styrke deres relationer. Samme behov gør sig gældende for vores ældste årgange. Vi mærker allerede nu tydeligt, at der ikke er nogen professionelle pædagogiske tilbud lokalt, som de unge benytter sig af. I stedet hænger de ud på skolens område, med flere uheldige episoder til følge. Episoder, der har gjort det nødvendigt at inddrage SSP og klubbens gademedarbejder. Vi forældre tror på, at lokale tilbud i de omgivelser, hvor de unge i forvejen mødes med deres netværk og med fast tilknyttede voksne ressourcepersoner, vil kunne afhjælpe den kedsomhed eller unødvendige eskalering af mere uskyldige ”narrestreger”, som vi formoder ligger bag de uheldige episoder. Så behovet er der allerede. Såfremt løsningen bliver to separate skoler inden for et så lille geografisk område, bliver behovet for fælles, lokale tilbud blot større. Dette både af hensyn til børnene, men også af hensynet til sammenhængen mellem de kommende to skoledistrikter, der kan frygtes at splitte lokalområdet. Endelig har vi brug for at pointere, at det er ulykkeligt, at vi overhovedet er kommet i den situation, at vi er nødt til at forholde os til, om vi fx vil foretrække A) at vores børn skal gå i en skole med et nogenlunde normalt antal spor og baseret på en gennemprøvet model for, hvordan man meningsfuldt opdeler skolelivet (indskoling, mellemtrin og udskoling) eller B) om vi vil sætte dette over styr mod, at der muligvis kan blive plads til de mere og mere bydende nødvendige rammer for og tilbud til de børn, som er vokset ud af KKFO’en. Det er absurd og dybt frustrerende, at der ikke i udviklingen af området fra starten er sikret offentligt råderum til, at begge dele nogenlunde smidigt og selvfølgeligt kan lade sig gøre. Det er vores opfattelse, at netop det urimelige dilemma er baggrund for, at det i inddragelsesprocessen blev meget svært at tegne et klart billede af, hvilket scenarie lokalmiljøet bakkede mest op om. På skolebestyrelsens vegne Tenna Bekker (forældrerepræsentant)
Læs høringssvar fra Tenna Bekker
Indsendt af:
Kirsten Jensen, formand for Underforening 3, Bolværket, Teglholmsgade 50-80, 2450 København SV
Dato: 20. februar 2018
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Bolværket UEF/3, Teglholmsgade 64-70
By:
København SV
Postnr.:
2450
Bestyrelsen for Underforening 3, Bolværket, Teglholmsgade 50-80, 2450 SV, opfordrer kommunen kraftigt til, at der sikres flere udenomsarealer, således at større og store børns hængen ud i det offentlige rum grundet manglende kommunale tilbud/muligheder forebygges, uanset om løsningsforslag 1 eller II iværksættes. Det vil være meget kritisabelt, såfremt det ikke sker, da det givetvis vil øge risikoen kraftigt for, at større børn og unge hænger ud i gaderne - et forhold, som vil belaste såvel nærområdet som kommunen. P.b.v. Kirsten Jensen, formand for UEF/3 Bolværket
Læs høringssvar fra Kirsten Jensen, formand for Underforening 3, Bolværket, Teglholmsgade 50-80, 2450 København SV
Indsendt af:
Jakob Jensen
Dato: 7. februar 2018
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Sluseholmen
By:
København K
Postnr.:
2450
Det kan forekomme lidt overraskende, at man ganske få år efter, at skolen på Teglholmen er taget i brug, har fået behov for en ny skole i Sydhavnen. Men det er et udtryk for, at Københavns kommune har ændret praksis vedrørende byggeri, og nu tillader en bebyggelsesprocent i området, så man skal helt tilbage til 30’erne for at finde tilsvarende tæt byggeri. Helt på linje med denne nye praksis, skal skolen bygges på en grund, der er så beskeden, at skolen må skulle op i 6-7 etager. Konsekvensen af den meget høje bebyggelsesprocent er, at der i Sluseholmen er meget få friarealer. Der er nogle fine gangarealer langs havnen, og nogle små gårdarealer i karreerne. Det er en struktur, som fungerer rimeligt i helt nyt byggeri, hvor de nye lejligheder skal sælges til unge par, som stifter bo og måske venter deres første barn. Forældrene kan promenere barnevognen langs vandet, og i gårdene er der lige plads til et par hoppedyr til småbørnene. Men bebyggelsen bliver ældre, og børnene vokser op - hvad den planlagte nye skole er udtryk for. Men for de lidt større børn er der ikke meget. Nærområdet har hverken pladser eller parker, hvor børn kan mødes og lege. Der er ikke en gang blevet plads til baner, hvor der må spilles bold, eller områder, hvor det er tilladt at skate. Og hvis man ser bort fra skolesommerferien, hvor vandet kan bruges til badning og sejlads, så er der faktisk intet for de lidt større børn. Det er nok for tidligt med en kvartersanering, som kunne åbne området op og skabe lys og luft. Men forhåbentlig vil Københavns kommune i det mindste med den nye skole adressere dette problem inden for de rammer, som nu engang findes. I stueetagen ville der være plads til at etablere faciliteter svarende til konceptet i den nye Streethal Ørestad. Hallen ville dels give børnene mulighed for at dyrke boldspil og aktiviteter, som de snævre hjemlige rammer ikke tillader, og dels være et naturligt samlingssted for ungerne på tværs af karreer og gader. Oplagt ville det også være i nærområdet af Sluseholmen at etablere kompenserende friarealer. Inden for en kilometer fra skolen er der således på Amagersiden et ret stort areal mellem de 2 broer, som i dag primært anvendes til får og spredt papiraffald; men ville være anvendeligt til fodboldbane og andre sportsfaciliteter, jf. den vedlagte tegning. Det er klart, at de ovennævnte faciliteter ikke kun skulle bruges til fritidsformål; men også organisk ville indgå i skolens aktiviteter. Jakob Jensen Formand Grundejerforeningen Sluseholmen
Læs høringssvar fra Jakob Jensen