Ny Islands Brygge Skole - lokalplan nr. 560

Lokalplanen gør det muligt at opføre en udskolingsbygning til Skolen på Islands Brygge med et etageareal på ca. 10.000 m².

Høringsfrist:

3. april 2018
Indsendt af:
Pia Nisted
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
36
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Netværket, Fremtidens Gymnastik i København
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Netværket, Fremtidens Gymnastik i København byder det nye byggeri med idrætshal til Skolen på Islands Brygge velkommen. Flere idrætshaller er stærkt efterspurgt af idrætsforeningerne i København. Imidlertid halter Købehavns Kommune i ekstra grad bag efter resten af Danmark, når det gælder faciliteter til gymnastik. Gymnastik er den medlemsmæssigt langt den største gulv-idræt både i Københavns Kommune og i Danmark. Vi opfordrer derfor med dette høringssvar til, at Kommunalbestyrelsen vil lytte og medvirke til at ændre planerne for idrætshallen, så den kan anvendes til gymnastik. I den forbindelse leverer vi i dette høringssvar en del statistiske oplysninger om medlemstal og idrætsanlæg i Danmark og kommunen for at understøtte vor argumentation. Vedlagt vort Høringsvar - pdf-dokument. Netværkets manifest - pdf-dokument. Link til vor preliminære videoanimation af vort forslag for idrætshallen: https://youtu.be/Be_znVToYFc
Læs høringssvar fra Pia Nisted
Indsendt af:
Ib jensen
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
35
By:
kbh
Postnr.:
2300
Som nabo til det nye byggeri ønsker jeg IKKE, at mit lokalmiljø og område plastres til med parkeringspladser. Jeg kan se at ”parkeringslobbyen” er ude i samlet flok med deres temmelig enslydende kritik af ”for få Parkeringspladser” Mig bekendt er brugerne af den nye skole IKKE i besiddelse af kørekort så, hvor alle disse nye parkerede biler skulle komme fra kan jeg ikke se. I hvert fald ikke fra skolen. Yderligere parkeringspladser vil kun betyde yderligere trafik, og dermed forurening og støj. Jeg har svært ved at se ideen i det, hvis man netop vil undgå trafikkaos. Parkeringslicens og cykelparkering Jeg vil opfordre til, at der IKKE oprettes nye parkeringspladser ifb. med skolebyggeriet. Som sagt er det jo ikke eleverne der kommer til at parkere der. Jeg vil gerne opfordre til, at der bliver beboerlicens i gaderne omkring skolen samt den del af Bryggen, hvor det endnu ikke er indført. I dag benyttes gaderne omkring her som ”parkeringshus” for ansatte ved de store virksomheder (Aller, Deloitte, Simcorp) som hver dag parkerer her og cykler til deres kontor. Dette betyder også at vores egne cykelstativer er fyldt med ikke inviterede ”gæster” og deraf mangler på cykelparkering i vores egne cykelstativer, når beboerne kommer fra arbejde. Den praksis vil vi der bor her meget gerne af med, så vi kan få en plads i vores egen cykelstativer. Cykelparkering og afsætning på den nye skole: Det planlagte antal cykelparkering lyder til at være meget lavt sat taget i betragtning, at langt størstedelen af eleverne vil ankomme på cykel fra lokalområdet. Derfor mener jeg at antallet må udvides, da vi som naboer ellers vil drukne i cykler. Det kunne kan eks. gøre ved at inddrage de sidste 4 parkeringspladser på Drechelsgade (mod Artillrivej) til cykelparkering. Samtidig kunne man ensrette Drechelsgade således, at der bliver mere plads til afsætning og cykelparkering. Alternativ skal man helt lukke Drechelsgade ud mod Artillerivej således at der kan etableres et ”for område” til skolen med beplantning og cykelparkering. Dette vil samtidig gavne STAY hotellet og deres gæster. Ved at lukke Drechelsgade ud mod Artillerivej kan der etableres afsætningspladser på den frigjorte plads fra Artillerivej siden. Dermed skal de biler der afsætter ej gennem de mindre gader bag skolen for at afsætte.
Læs høringssvar fra Ib jensen
Indsendt af:
Ib jensen
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
34
By:
kbh
Postnr.:
2300
Støj fa skoles boldbaner og tag! I projektet fremgår det at der skal skolens tag skal benyttes som boldbane og udeområde. Dvs. der reelt anlægges en fodboldbane i min gård! Støjen vil i hvert fald være den samme. Som direkte nabo til byggeriet ved jeg, at vores indre gård, som bliver nærmeste nabo til skolen, fungerer som en højttaler for støj. Dvs. at lyde forstærkes op gennem byggeriet når lyde kastes fra væg til væg og med boldbaner og udendørs område så tæt på vil det blive et støjhelvede for samtlige beboer som deler gården. Jeg kan se, at der i projektet nævnes støjværn på 1,5 meter men det er jo ikke tilstrækkeligt da man må antage at eleverne vel er en smule højere end det, og munden sidder jo som bekendt øverst… Jeg vil derfor opfordre til højere (2,2 meter) støjværn og højere glasafdækning således at støj fra fodbold og anden aktivitet ikke ender i naboernes stuer. Støjværn vil kunne etableres således at lyden kan reflekteres ud mod Fælleden/Artilerivej og dermed ikke genere i samme omfang. Jeg er sådan set helt med på Ideen om en boldbane og liv på taget, men kun så længe der gøres effektive tiltag mod støj. Jeg vil samtidig også gerne have opfølgning (og afsatte midler) efter skolen ibrugtagning, således af der kan justeres på støjniveauet, hvis dette skulle være nødvendigt. Samtidig bør det også være arkitektens opgave at komme frem med løsninger der evt. kan udbygges, såfremt nødvendigt efter ibrugtagning. Man kan jo heller ikke forestille sig at kommunen ville etablere en fodboldbane for en skole midt i en beboelsesgård, men det gør man jo reelt her. Den er blot hævet over jorden, men støjen er den samme.
Læs høringssvar fra Ib jensen
Indsendt af:
Ib Jensen
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
33
By:
kbh
Postnr.:
2300
Som nabo til det nye byggeri ønsker jeg IKKE, at mit lokalmiljø og område plastres til med parkeringspladser. Jeg kan se at ”parkeringsmafiaen” er ude i samlet flok med deres temmelig enslydende kritik af ”for få Parkeringspladser” Mig bekendt er brugerne af den nye skole IKKE i besiddelse af kørekort så, hvor alle disse nye parkerede biler skulle komme fra kan jeg ikke se. I hvert fald ikke fra skolen. Yderligere parkeringspladser vil kun betyde yderligere trafik, og dermed forurening og støj. Jeg har svært ved at se ideen i det, hvis man netop vil undgå trafikkaos. Parkeringslicens og cykelparkering Jeg vil opfordre til, at der IKKE oprettes nye parkeringspladser ifb. med skolebyggeriet. Som sagt er det jo ikke eleverne der kommer til at parkere der. Jeg vil gerne opfordre til, at der bliver beboerlicens i gaderne omkring skolen samt den del af Bryggen, hvor det endnu ikke er indført. I dag benyttes gaderne omkring her som ”parkeringshus” for ansatte ved de store virksomheder (Aller, Deloitte, Simcorp) som hver dag parkerer her og cykler til deres kontor. Dette betyder også at vores egne cykelstativer er fyldt med ikke inviterede ”gæster” og deraf mangler på cykelparkering i vores egne cykelstativer, når beboerne kommer fra arbejde. Den praksis vil vi der bor her meget gerne af med, så vi kan få en plads i vores egen cykelstativer. Cykelparkering og afsætning på den nye skole: Det planlagte antal cykelparkering lyder til at være meget lavt sat taget i betragtning, at langt størstedelen af eleverne vil ankomme på cykel fra lokalområdet. Derfor mener jeg at antallet må udvides, da vi som naboer ellers vil drukne i cykler. Det kunne kan eks. gøre ved at inddrage de sidste 4 parkeringspladser på Drechelsgade (mod Artillrivej) til cykelparkering. Samtidig kunne man ensrette Drechelsgade således, at der bliver mere plads til afsætning og cykelparkering. Alternativ skal man helt lukke Drechelsgade ud mod Artillerivej således at der kan etableres et ”for område” til skolen med beplantning og cykelparkering. Dette vil samtidig gavne STAY hotellet og deres gæster. Ved at lukke Drechelsgade ud mod Artillerivej kan der etableres afsætningspladser på den frigjorte plads fra Artillerivej siden. Dermed skal de biler der afsætter ej gennem de mindre gader bag skolen for at afsætte.
Læs høringssvar fra Ib Jensen
Indsendt af:
Karim Friis Arfaoui
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
32
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København S.
Postnr.:
2300
HOFOR A/S har ingen bemærkninger til lokalplanforslaget.
Læs høringssvar fra Karim Friis Arfaoui
Indsendt af:
Peter Seebach
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
31
By:
København S
Postnr.:
2300
Som mange andre er jeg (vi) alvorligt bekymrede for fremtidens parkeringskaos i området omkring Artillerivej. Ikke mindst fordi vi allerede nu har et betragteligt rod af biler som der ikke er plads til i vort område. Boligerne er kun delvist indflyttet, meget står ufærdigt og venter på at blive taget i brug. Derfor er området ikke fuldt udbygget og der kan forventes en større belastning i fremtiden. Derfor virker det uigennemtænkt når man ved et nyt skolebyggeri, som vi alle hilser velkomment, ikke bestykker med de parkeringspladser der uvægerligt bliver brug for når skolens mange ansatte i både dag og aften skal have en parkeringsplads. Det er anført at skolens ansatte kan parkere på den eksisterende skole godt 1 km væk. Jeg tror at de fleste ved at det næppe kommer til at ske. Man kan have mange gode hensigtsmæssige og tanker om folks adfærd og forventninger om at de skal gå 10-15 min ekstra for at nå frem til arbejdspladsen. Det er næppe realistisk og sjældent set at nogen gør det! Derfor er anbefalingen at man etablerer flere parkeringspladser ved skolen så vi undgår trafik og parkeringskaos, idet det bliver uoverskueligt og sætter trafiksikkerheden i spil for alle, men ikke mindst for områdets med rigtigt mange børn!
Læs høringssvar fra Peter Seebach
Indsendt af:
Anders Sparre
Dato: 3. april 2018
Svarnummer:
30
By:
København S
Postnr.:
2300
Som kommende genbo til den nye skole på Islands Brygge finder jeg det særdeles bekymrende, at der ikke ser ud til at blive etableret nok parkeringspladser til cykler og biler. Det er uforståeligt, at der ikke bliver etableret parkeringskælder under skolen. Den vil både kunne rumme biler og cykler. Der er 1100-1200 meter fra den eksisterende Islands Brygge Skole til den nye bygning. Teknik- og Miljøforvaltningen mener, at skolens lærere, øvrige personale og besøgende skal parkere ved den eksisterende skole og så gå til den nye. Det tror jeg ikke vil ske. I stedet kan der forudses parkeringskaos i området omkring den nye skole. I de omkringliggende lokalplanområder Islands Brygge Syd (lokalplan 303 med tillæg 1 og 2) og Artillerivej Syd (lokalplan 410 med tillæg 1 og 2) er der eksplicitte krav om, at terræn-parkering skal begrænses til fordel for parkering i konstruktion. I lokalplanforslaget for Ørestad City Nord tillæg 2 (https://blivhoert.kk.dk/hoering/lokalplanforslag-orestad-city-nord-tillaeg-2-med-kommuneplantillaeg-supplerende-horing) kræves det, at parkering etableres max. 250 meter fra den pågældende matrikel. Af hensyn til den videre behandling af lokalplanforslaget bør forvaltningen klart redegøre for følgende: - Er der andre steder i kommunen, hvor parkeringspladser til skoler eller andre offentlige institutioner er placeret så langt væk? Hvis ja, hvor? - Vil en privat bygherre kunne undlade at etablere parkering i umiddelbar forbindelse med et nybyggeri, hvis bygherren henviser til, at man råder over parkeringspladser 1100-1200 meter væk fra det nye byggeri? - Hvorfor afviges kravene om parkering i konstruktion, som gælder for de omkringliggende områder? - Hvad begrunder, at der ikke stilles tilsvarende krav som i Ørestad City Nord om max. 250 meter mellem matrikel og parkering? - Er der tekniske, miljømæssige eller andre forhold, der gør det umuligt eller vanskeligt at etablere parkeringskælder? Det fremgår af forslaget, at det er hensigten, at skolen, herunder idrætshallen, også bliver et attraktivt aktivitetssted efter skoletid. Det bør også sikres, at der er parkeringspladser til rådighed til disse brugere. Et for lille antal parkeringspladser medfører stor trafik af trafikanter, der søger efter en parkeringsplads. Det må især forventes at skabe problemer i Drechselsgade, når den lukkes i den ene ende, og de biler, der kører forgæves efter en parkeringsplads, skal vende om. Det kan skabe frustration og stress hos trafikanterne og dermed også gå ud over trafiksikkerheden. Til cykler planlægges det at etablere 0,5 cykelparkeringsplads pr. elev/ansat. Normen gælder iflg. kommuneplanen skoler generelt, og den tager ikke hensyn til elevsammensætningen på den enkelte skole. Da det er de ældre elever, der kommer til at gå den nye skole, må det antages, at der kommer flere cykler. Antallet af cykelparkeringspladser bør derfor også øges.
Læs høringssvar fra Anders Sparre
Indsendt af:
Nikolaj Helm-Petersen
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
29
By:
København S
Postnr.:
2300
Vi glæder os til en ny skole og mere liv i området. Men både naboerne og jeres kollegaer i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen samt i Sundheds- og Ældreministeriet er meget, meget skuffede over at i vil bygge en skole uden cykelstativer nok til HVER elev og HVER ansat. Først og fremmest er der forventeligt en del elever og medarbejdere næppe vil cykle til skole, når de ikke kan parkere og i stedet er henvist til en "enhver er sig selv nærmest cykel-p-helved". Det er dårligt for folkesundheden når folk undlader at cykle (sund cykelkultur skal grundlægges i ungdommen). Og derudover så sejler området i forvejen i (herreløse) cykler, som der ikke er stativet nok til. Så man kan frygte, at de elever og lærer, som trods alt vælger at cykle til skole, kommer til at bidrage til Drechelsgades nuværende "kast din cykel i en vilkårlig bunke og håb på det bedste"'s jammerlige pkultur. Der er fin plads til cykelstativer i området fx langs politiets hundetræningscenter på grunden overfor. Og et cykelstativ koster ikke mange kroner. Kom frisk. Københavns kommune har en politik om at cykling er vigtigt og gavner folkesundheden. De enkelte forvaltninger skal huske at tale sammen. Også selv om det kan være træls og besværligt.
Læs høringssvar fra Nikolaj Helm-Petersen
Indsendt af:
Lars Ravn Knudsen
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
28
By:
København S
Postnr.:
2300
Til København Kommune Teknik- og Miljøforvaltningen Byens udvikling Tak for muligheden for at give bemærkninger til lokalplanforslaget for ”Ny Islands Brygge Skole”. Det er et flot byggeri. Muligheden for brug af skolens faciliteter efter undervisningstid er vigtige for at skabe mere liv i området. Det er positivt. I lokalplanforslaget nævnes, at der ved de to Islands Brygge skoler samlet er 74 parkeringspladser – heraf 14 ved Ny Islands Brygge Skole. På grund af afstanden mellem de to skoleafdelinger, og da Kommunen betragter området som ”ikke stationsnært” (Jf. dokumentnr. 2016-0297668-1 om lokalplantillæg nr.2 til lokalplan 410-1 ”Artillerivej Syd”), opfordres Kommunen til ud fra fakta og erfaringer fra sammenlignelige skoler at analysere behovet for parkeringspladser i og ved Ny Islands Brygge Skole. Der bør etableres det antal parkeringspladser, som en objektiv og faktabaseret analyse konkluderer nødvendig. I lokalplanforslaget regnes med 0,5 cykelparkeringspladser pr. elev og ansat som fastsat i kommuneplanens rammer. Ny Islands Brygge Skole er en skole for større elever, der selv kan transportere sig til og fra skole. Som tidligere nævnt betragter Kommunen området som ”ikke stationsnært”. Kommunen bør analysere, om de konkrete forhold ved Ny Islands Brygge Skole giver anledning til at etablere et andet antal cykelparkeringspladser, end det er fastsat i kommuneplanens rammer. Ved vedtagelsen af lokalplantillæg nr.2 til lokalplan 410-1 ”Artillerivej Syd” er bebyggelsesprocenten forøget for flere grunde i området, der allerede var færdigbygget inden vedtagelsen af lokalplantillæg nr.2. Forøgelsen af bebyggelsesprocenten giver SKAT adgang til at foretage omvurdering af ejendommene i området med højere grundværdier og ejendomsskat til følge. Kommunen bør arbejde langsigtet og ikke ændre bebyggelsesprocenten på grunde i et byudviklingsområde, hvorpå der et-to år tidligere er bygget i overensstemmelse med gældende lokalplan. Derudover er Kommunens ændring af bebyggelsesprocenten af en størrelse, så grundene ikke kan finde alternativ anvendelse. Ændringen kan derfor opfattes som en forøgelse af ejendomsskatten. Som grundejer vil jeg gerne have information om, hvorfor bebyggelsesprocenten blev ændret på min grund ved vedtagelsen af lokalplantillæg nr.2 til lokalplan 410-1 ”Artillerivej Syd. Blev bebyggelsesprocenten ved en fejl ændret på grunde, der ellers ikke specifikt er omhandlet i lokalplantillæg nr.2 til lokalplan 410-1 ”Artillerivej Syd”, så ret gerne fejlen. Ved arbejdet med lokalplan for ”Ny Islands Brygge Skole” undgå venligt at forøge bebyggelsesprocenten på ejendomme, der ikke har noget med skolebyggeriet at gøre. Gerne sænk bebyggelsesprocenten på min ejendom til niveauet før vedtagelsen af lokalplantillæg nr.2 til lokalplan 410-1 ”Artillerivej Syd”. Jeg ser frem til at høre fra jer og står naturligvis til rådighed for fx spørgsmål eller uddybning af mine synspunkter. Med venlig hilsen Lars Ravn Knudsen
Læs høringssvar fra Lars Ravn Knudsen
Indsendt af:
Kåre Clemmesen
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Ejerforeningen Eksercerpladsen
By:
Kbh. S.
Postnr.:
2300
Vedhæftet høringssvar fra Ejerforeningen Eksercerpladsen, Artillerivej 112-120. På vegne af bestyrelsen / næstformand Kåre Clemmesen
Læs høringssvar fra Kåre Clemmesen
Indsendt af:
Kåre Clemmesen
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
26
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Ejerforeningen Eksercerpladsen
By:
Kbh. S.
Postnr.:
2300
Vedhæftet høringssvar fra Ejerforeningen Eksercerpladsen, Artillerivej 112-120. På bestyrelsens vegne / næstformand Kåre Clemmesen
Læs høringssvar fra Kåre Clemmesen
Indsendt af:
Peter Massen
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Se vedhæftede. Vi nævner her, at høringssvaret er vedhæftet som pdf-fil.
Læs høringssvar fra Peter Massen
Indsendt af:
J M
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
24
By:
København S
Postnr.:
2300
Til Købehavns Kommune Af lokalplanen for Islands Brygge Ny skole fremgår der ingen overvejelser om behovet for at sikre, at der er tilstrækkeligt med idrætsfaciliteter til de mange nye børn både i og uden for skoletiden. Der er allerede i dag en stor mangel på indendørs idrætsfaciliteter, og manglen bliver kun større, når der kommer endnu flere børn. Fx kan lokale idrætsforeninger, som Boldklubben Hekla ikke få indendørstider til alle de børn, der ønsker at spille fodbod, ligesom børn på bryggen ikke kan gå til gymnastik, håndbold mv., fordi der mangler faciliteter. Det er meget vigtigt for både børnenes trivsel, sundhed og lokalmiljøet med foreninger.
Læs høringssvar fra J M
Indsendt af:
Vicki Kvist
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
23
Virksomhed / Organisation :
Mrs
By:
København S
Postnr.:
2300
Vi bor lige ved siden af og glæder os meget til skolen bliver færdigt. Der er dog allerede en del trafik kaos på Artellerivej og de små gader ved siden af. Det tager en krig at komme over vejen i de travle timer. Derfor vil det være essentielt at kigge på, hvordan vi sikrer fodgængere og cykellister med lyssignal og fodgængeroverfelt. Herudover må der også kigges på parkeringsforholdne, som lige nu allerede er pressede i området.
Læs høringssvar fra Vicki Kvist
Indsendt af:
Lasse Høgh Andersen
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
22
By:
København S
Postnr.:
2300
Kære Københavns Kommune Vi glæder os til at blive naboer til den flotte skole med alt det ledsagende liv i vores lokalområde. Men vi glæder os ikke til det parkeringskaos, der med sikkerhed vil medfølge på grund af det helt åbenlyst utilstrækkelige antal planlagte parkeringspladser. At henvise personalet på skolen til at parkere på skolens anden matrikel over 1 km væk er en forvaltningsmæssig skrivebordsøvelse fuldstændig løsrevet fra virkeligheden. Det kommer ikke til at ske. Vær venlige at tage hensyn til naboerne og hele lokalområdet: Revider parkeringsplanerne. På forhånd tak og med ønsket om et godt naboskab. Mvh Lasse Høgh Andersen
Læs høringssvar fra Lasse Høgh Andersen
Indsendt af:
Bo Rimpler
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
21
By:
København S
Postnr.:
2300
Det må være et ufravigeligt krav til byggeriet, at der i lighed med private byggerier i området etableres underjordisk parkering, som kan dække skolens eget parkeringsbehov til lærere, personale og besøgende. På grund af afstanden er det en urealistisk forudsætning at parkeringsbehovet kan dækkes af parkeringspladser ved den eksisterende skole. Samtidig er der allerede på nuværende tidspunkt for få parkeringspladser på gadeplan til besøgende i hele området Artillerivej Syd, som stadig er under udbygning. For at undgå yderligere parkeringskaos i området er det derfor påkrævet, at der etableres parkeringsfaciliteter som fuldt ud kan dække det forøgede parkeringsbehov skolen medfører.
Læs høringssvar fra Bo Rimpler
Indsendt af:
Jesper Kristensen
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
20
By:
København S
Postnr.:
2300
Det er uholdbart, at der ikke etableres parkeringspladser, idet det vil medføre parkeringskaos i beboelsesområdet omkring skolen - i strid med det med lokalplanen tiltænkte om at ovenjordsparkering skal minimeres mest muligt.
Læs høringssvar fra Jesper Kristensen
Indsendt af:
Anne Olesen
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
19
By:
Kbh
Postnr.:
2300
Sikkerheden i trafikken for børnene og deres forældre på er på Artillerivej i forvejen truet af en hektisk trafik med et stort antal biler og cyklister. Der er flere kritiske områder på Artillerivej, hvor det er farligt endda bare at færdes på fortovet. Selv hvis man som barn og/eller forælder skulle være så heldig ikke at behøve at krydse vejen for at komme til skole, er der desværre flere risikoområder, hvor børn og forældre risikerer at blive kørt ned af enten cyklister eller biler. Dette vil - hvis intet ændres her ved - også være situationen med bygningen af den nye skole. Jeg appellerer derfor kraftigt til, at der gennemføres en grundig trafiksikkerhedsanalyse af hele Artillerivej, så trafiksikkerheden kan øges for de mange fantastiske børn, som hver dag går til skole på den nuværende - og nye skole på Bryggen. Ud over flere trafiksikkerhedsløsninger langs Artillerivej vil det være ideelt helt at lukke Artillerivej af for den biltrafik, som kommer fra motorvejen, og i stedet få ledt biltrafikken fra motorvejen en lille tand længere ud via Ørestad Boulevard.
Læs høringssvar fra Anne Olesen
Indsendt af:
Reza Abadi
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
18
By:
København S
Postnr.:
2300
Der vil ikke være nok parkeringspladser eller plads til alle de cykler, der lige pludselig stormer til området. For os de nærmeste naboer vil det blive et kæmpe problem, da vi kommer til at se cykler smidt over det hele og parkeringskaos for de ekstra biler, der kommer til. Allerede nu er det umuligt at finde en parkeringsplads efterhånden sol de nye bygninger i området bliver færdigbygget. En god løsning vil være at bygge en parkeringskælder under skolen til både biler og cykler.
Læs høringssvar fra Reza Abadi
Indsendt af:
Rasmus W
Dato: 2. april 2018
Svarnummer:
17
By:
København S
Postnr.:
2300
Som flere andre, finder jeg det bekymrende, at der ikke bliver etableret p-pladser til skolens personale. Da det er gratis at parkere fra Sturlasgade og mod syd, betyder det, at området i forvejen bliver benyttet til parkering af mange andre end områdets beboere. Det belaster parkeringssituationen, og den vil formentlig blive yderligere belastet hvis ikke der etableres et fornuftigt antal p-pladser på/under skolen. Når de indrettede p-pladser er fyldt, parkeres der uhensigtsmæssigt udenfor disse båse (og det tillades åbenbart). Området omkring Islands Brygge og Artillerivej har har mange bløde krydsende trafikanter, bl.a vores børn! Der er nærmest ingen fodgængerovergange, så det kræver noget ekstra opmærksomhed at krydse vejene. Når der holder flere uhensigtsmæssigt parkerede biler udenfor båsene, skaber det et dårligere udsyn for både biler og bløde trafikanter. Jeg tror ikke der går længe før vi ser en alvorlig ulykke herude af samme grund.
Læs høringssvar fra Rasmus W
Indsendt af:
Dan Pio Petersen
Dato: 1. april 2018
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Ejerforeningen Havnestadhus
By:
København S
Postnr.:
2300
I henhold til lokalplanen for matr. 122, Eksercerpladsen, København, fremsendes hermed høringssvar fra nabo til Ny Islands Brygge Skole. Et byggeri, der arkitektonisk ser rigtig spændende ud. Der er imidlertid flere problemstillinger i den nye lokalplan for ejendommen beliggende matr. Nr. 122, Eksercerpladsen, København, der mangler at blive belyst. Da E/F Havnestadhus ligger nord for skolen, med den lave bebyggelse tættest på, så kan støjen fra de små 800 elever ikke undgå at være til stor gene for os som nabo. End ikke støjværn på den 9 m høje bygning kan afskærme støjen fra de højere liggende bygninger. I betragtning af at man på de højeste bygninger vil indrette boldbaner, så kan man forvente et forhøjet støjniveau fra disse. Såfremt støjen kun var begrænset til tidsrummet for skolebørnenes dagligdag, så var dette vel til at holde ud. Nu er formålet med lokalplanen, at man vil tillade adgang til ude arealerne i døgnets 24 timer. Det vil betyde at der er boldspil, muligheder for fest med høj musik og anden larmende adfærd aften og nat. Det vil være det samme som at udlægge skolens område til en ny havnepark, hvor beboerne er meget plaget af støjende adfærd og høj musik samt optøjer og slagsmål. Det kan ikke være i Københavns Kommunes interesse at en ny skole / idrætsinstitution skal hærges på denne måde. Denne trafik vil også skabe støj, utryghed og gener for områdets mange børnefamilier, der ikke oplever den ro, fred og sikkerhed som det kræver, for at opretholde en fornuftig hverdag. Dertil kommer at der vil være behov for belysning af arealerne. Vil denne belysning være til gene for beboerne, når vi nu er oppe i den højde, som bygningerne er? Specielt boldbaner kræver en del, stærkt, lys, såfremt de skal bruges efter mørkets frembrud. Ydermere er det nye byggeri beregnet til at skulle huse forskellige sportsgrene, mest holdsport. Det vil betyde at der kommer personer fra andre dele af København, end ”Brygge-området”, for at dyrke deres idræt. Meget forståeligt, så vil disse personer, formentlig, komme i bil, hvilket vil skabet et stort pres på et i forvejen begrænset antal parkeringspladser. Dette vil skabe en stor trafik på Drechselsgade, for at finde parkeringsplads, men da man lukker Drechselsgade ud mod Artillerivej, så skal bilerne samme vej tilbage igen. Et stort problem på så lille en vej. Et sportssted skal ikke være et sted, hvor der også skal festes larmes og drikkes alkohol. Det vil også være uheldigt om havneparken, med de problemer der er her med støj og alkohol udbredes til resten af Bryggen. Der er ikke ret langt mellem de to områder, og man kan forestille sig, at der vil være en evig vandring mellem de to steder, og Islands Brygge vil blive kendt som et ungdommeligt inferno, for fester og druk. Forslag til forbedringer Hvorfor lader man ikke bygningerne åbnes sig mod øst og syd, så man kan drage fordel af mere sollys på udearealerne. Vi vil gerne have, at der ikke vil blive offentlig adgang til arealerne udenfor efter kl. 18, og at der ikke tillades fester, hverken ude og inde. Parkering bliver et stort problem, hvorfor bygges der ikke p-pladser i kælderen? f E/F Havnestadhus Dan Pio Petersen Formand
Læs høringssvar fra Dan Pio Petersen
Indsendt af:
Anders Heebøll-Nielsen
Dato: 1. april 2018
Svarnummer:
15
By:
København S
Postnr.:
2300
Høringssvar om Forslag til lokalplan for Ny Islands Brygges Skole. I lokalplanforslaget er skitseret et spændende skolebyggeri i en ende af Islands Brygge, som længe har savnet en skole. Der er dog væsentlige mangler i forslaget. Forslaget oplyser, at der vil være 784 elever og 65 ansatte på den ny skole, altså i alt 849 personer, hvorfor der findes at være behov for 14 længeparkeringspladser og 425 cykelparkeringspladser, og det udtrykkes, at der i sammenhæng med den eksisterende Islands Brygges Skole vil være 74 (bil)parkeringspladser. Der henvises til Kommuneplan 2015 som grundlag for disse tal. Kommuneplanen tager ikke højde for, at den eksisterende Islands Brygges Skole befinder sig 1,1 km fra den ny skole, og kommuneplanen tager ikke højde for, at den ny skole dækker et meget stort område. Forslaget redegør ikke for, hvorfor de ansatte, som kan være tilknyttet både den eksisterende og den ny skole, forventes at gå de 1,1 km mellem de to skoler - der vil hverken være bil- eller cykelparkering til dem. Tilsvarende vil skolen huse de ældste elever, som også vil komme fra det nordlige Islands Brygge, længere end de 1,1 km væk. De må forventes at cykle til skolen, da der ikke er reel mulighed for bustransport i de eksisterende planer for busdriften i området. Forslaget forholder sig ikke til, at der allerede findes beboere i området, som også har behov for at parkere både cykler og biler. Det er derfor bindende nødvendigt, at antallet af cykel- og bilparkeringspladser i forslaget udvides meget markant. Jeg foreslår derfor, at der i lokalplanforslaget ses bort fra bilparkeringspladser ved den eksisterende Islands Brygge Skole, og at antallet af ny bilparkeringspladser sættes op til mindst 42, samt at antallet af cykelparkeringspladser sættes op til mindst 75% pr. elev og ansat, altså mindst 638 cykelparkeringspladser. Jeg forventer, at det vil være trivielt at anbringe yderligere bil- og cykelparkeringspladser i en kælder, så jeg foreslår desuden, at lokalplanforslaget udvides til at kræve, at der anlægges en parkeringskælder. Mvh Anders Heebøll-Nielsen
Læs høringssvar fra Anders Heebøll-Nielsen
Indsendt af:
Andreas Boisen
Dato: 1. april 2018
Svarnummer:
14
By:
København S
Postnr.:
2300
Forslaget til den nye skolebygning er flot, men det er meget højt og meget tæt på nabobygningen Jens Otto Krags Gade 2-12. Det betyder at vores udsigt til Amager Fælled forsvinder helt, modsat før, hvor vi havde udsigt til Amager Fælled fordi parkeringsgaragen kun var i 2 plan. Nu bliver bygningen 17 meter høj og næsten helt op til skel hvorved vores udsigt forsvinder. Derfor foreslår jeg, at bygningen rykkes 10 meter mod syd alternativt bygges lavere i den nordlige ende. Dernæst er det ikke til at forstå, at man ikke i kommunalt nybyggeri får anlagt det nødvendige antal parkeringspladser i kælderen. Disse kan jo så anvendes af naboerne i det tidsrum hvor lærerne ikke arbejder. At tro en lærer, eller besøgende på skolen, vil parkere 1 km væk og derefter gå hen til skolen er urealistisk. Så tag nu og byg en parkeringskælder til nogle hundrede biler - det vil være godt for både ansatte og naboerne. En skole med de foreslået udendørsaktiviteter vil også været en magnet for borgere, som anser stedet som egnet festområde om aftenen. Hvordan vil man forhindre det?
Læs høringssvar fra Andreas Boisen
Indsendt af:
Kamilia
Dato: 26. marts 2018
Svarnummer:
13
By:
København
Postnr.:
2300
Vi bor på Bryggen og har gjort det i 10 år. Den udvikling som er sket indtil nu, har allerede skabt trafikkaos på gader og stræder. Og det er tæt umuligt at finde parkering i vores område. Med den nye skole kan jeg kun forudse endnu flere kaotiske timer efter søgen på parkering. Synes det ville være så ærgerligt for både os beboere og de som kommer hertil for at arbejde.
Læs høringssvar fra Kamilia
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 26. marts 2018
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2300
Se venligst uploadede høringssvar.
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Helena Jappe
Dato: 23. marts 2018
Svarnummer:
11
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg er, som mange andre, bange for de manglende parkeringspladser i området. Hvis ikke der laves p-kælder eller anlægges et passende antal p-pladser ifm. skolen, er det helt sikkert, at biler vil parkere i området omkring skolen, hvor der i forvejen er mangel på pladser. Lige pt. har vi i Islands Brygge 38 problemer med, at biler holder parkeret foran vores bygninger, således at KK ikke kan komme til for at tømme affaldssug.
Læs høringssvar fra Helena Jappe
Indsendt af:
Karim Stoumann
Dato: 23. marts 2018
Svarnummer:
10
By:
København S
Postnr.:
2300
Ingen tvivl om at det bliver dejligt med den nye skole i Bryggen Syd. Flot planløsning. Det hele er tænkt godt igennem dog udtaget parkeringsforhold. Hvad vil man feks. gøre når folk udefra skal bruge skolen (hallen) om aftenen og de er nødt til at parkere deres biler (som man er nødt til at have med fordi vi bor i det område i hele byen med den ringeste offentlige transport) med kun meget få faste pladser. Jeg er selv aktiv bruger af hallen på den gl. Islandsbrygge skolen og her ville det være utopi at kunne bruge hallen uden parkeringsforhold. Jeg er overordentlig bange for at det vil skabe parkerings kaos i området omkring til stor gen for beboerne. Lav en parkeringskælder og løs samtidig de dårlige psrkeringsforhold der er i området.
Læs høringssvar fra Karim Stoumann
Indsendt af:
Peter Nystrup
Dato: 22. marts 2018
Svarnummer:
9
By:
København S
Postnr.:
2300
Det er en katastrofe, hvis ikke der oprettes et tilstrækkeligt antal parkeringspladser i forbindelse med den nye skole i et område, hvor der i forvejen er mangel på parkeringspladser. Problemet med mangel på parkeringspladser er kun blevet større i takt med at flere flytter til området. Det er idioti at bruge som argument at lærerne og andre kan anvende parkeringspladsen ved den gamle skole 1 km væk. Det kommer aldrig til at ske.
Læs høringssvar fra Peter Nystrup
Indsendt af:
Annette Hannibal Haugbølle
Dato: 22. marts 2018
Svarnummer:
8
By:
København
Postnr.:
2300
Der er i forvejen for få parkeringspladser i området. Jeg ser skolen som en selvstændig bygning, og der bør derfor etableres parkeringspladser i bygningens kælder, således at både de mennesker der har den nye bygning som deres arbejdsplads kan benytte bil, men også at områdets beboere og besøgende har mulighed for parkering. Dertil kommer at netop Artillerivej har en umådelig dårlig busbetjening, som muligvis ikke bliver meget bedre med Bynet-2019, hvilket betyder, at både beboere samt medarbejdere på de nye skole, kan blive nødsaget til at anvende bil, for at få hverdagen til at hænge sammen.
Læs høringssvar fra Annette Hannibal Haugbølle
Indsendt af:
Mette nygaard
Dato: 22. marts 2018
Svarnummer:
7
By:
Kbh
Postnr.:
2300
Der er generelt anlagt for få parkeringspladser i alle nye byområder- hvorfor ved jeg inne. Kommunen har intet godt argument. Tag en tur i ørestad og oplev det selv. Havnevigen er snart ligeså slem. En skole med for lidt parkering hjælpwe absolut ikke. Og folk vil ikke parkerer på den gamle skole- det holder ikke! Vi jar svært ved at have gæster da de ofte ikke kan parkere. Ikke fordi parkeringspladerne er taget, men fordi de ikke eksisterer i et rimeligt omfang Tænk jer om når i planlægger by. Kig til udlandet
Læs høringssvar fra Mette nygaard

Sider