Christiansholm - Lokalplan nr. 548 med kommuneplantillæg

Lokalplanen blev bekendtgjort den 11. maj 2017

Høringsfrist:

26. januar 2017
Indsendt af:
Nina Højsteen
Dato: 26. januar 2017
Svarnummer:
44
By:
København
Postnr.:
1432
Hvis man regner med at en del af biltrafikken vil gå om Kløvermarken forbi Margretheholm og indover Holmen til Papirøen, er det bydende nødvendigt at man også i højere grad får gjort ruten mere sikker for cyklister og bl.a. får anlagt cykelsti med kantsten.
Læs høringssvar fra Nina Højsteen
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 26. januar 2017
Svarnummer:
43
Vedhæftede filer: 6
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Teknik- og Miljøforvaltningen har den 23. november 2016 sendt lokalplanforslaget "Christiansholm" i offentlig høring med svarfrist den 26. januar 2017. Borgerdialog Christianshavns Lokaludvalg var sammen med Indre By Lokaludvalg og Teknik- og Miljøforvaltningen vært for et borgermøde den 7. december 2016 om lokalplanforslaget. I bilaget ses et referat af mødet. Lokaludvalgets holdning Overordnet set opfylder lokalplansforslaget i høj grad de tanker og ønsker, som Christianshavns Lokaludvalg er kommet med under vores flerårige arbejde om Papirøen som et markant tredje ben med Skuespilhuset og Operaen som de to øvrige ben samt sin meget synlige placering i Inderhavnens knæk. Med lokalplansforslaget kan Papirøen • blive et folkeligt, mangfoldigt, åbent og tilgængeligt område med æstetiske, kulturelle, sociale, miljø- og sundhedsmæssige kvaliteter • etableres med en arkitektur med gavle mod havnen, synlige tage og begrænset højde på lodrette murflader mod gadeniveau. • komme til at indeholde et miks af fritids- og kulturformål, boliger og erhverv, hvor 25 pct. af boligerne bliver almene for at sikre en varieret beboersammensætning blive et aktivt sted - sommer og vinter - med et helårshavnebad og supplerende offentlige og private kultur-og fritidsfunktioner. • blive et område med en grøn bypark, træbrygger og et havnemiljø med adgang for borgere, kajakker og småbåde. Lokaludvalget finder det endvidere væsentligt, • at Papirøen bliver udviklet som et blandet bolig- og erhvervsområde med fokus på at skabe en kulturel destination i København, og samtidigt fungere som et boligområde integreret i den omkringliggende by – Christianshavn, Holmen og Indre By. • at bebyggelsesprocenten på maximalt 150 fastholdes og gerne må være lavere. Bebyggelsen må være op til 30 m. Friarealprocenten for boliger skal være 40 og til erhverv mindst 10 % af etagearealet. Bebyggelsesprocenten, parkeringsdækningen og friarealberegningen kan regnes for området under ét. • at der bliver fleksible boligstørrelser for flere aldersgrupper med fastholdelse af minimum 25 % almene boliger. • at der stilles krav til miljø og bæredygtighed, hvilket kan ske ved DGNB-certificering. • at lokalplanen indeholder et forbud mod brændefyring, eftersom brændefyring er landets mest helbredsskadelige og absolut dyreste miljøproblem. Vor kommune med sin tætte bebyggelse og størrelse bør gå foran med at planlægge bydele uden brændeovne o.l. Lokaludvalget er åbent overfor, at der kan dispenseres fra lokalplanen for et forbud mod brændefyring til ovne, som man kan dokumentere, ikke forurener med NOx, CO2 eller partikler (PM 2,5) og ultrafine partikler (PM 0,1). • at der udover havnebadet på 5.000 m2 arbejdes for, at de øvrige 4.000 m2 til offentlige kultur- og fritidsfunktioner anvendes til et Byens Hus inklusiv et moderne og tidssvarende bibliotek. • at Københavns Kommune benytter sig af sin forkøbsret til 4000 m2 af øens areal med henblik på at etablere offentlige kultur- og fritidsaktiviteter – og prioriterer kulturaktiviteter, som har et folkeligt sigte - herunder et ”Byens Hus” med et moderne bibliotek. Byens Hus skal derudover være et sted, som skaber synergi mellem idræt og kultur og understøtter foreningsaktiviteter på Christianshavn og hverdagsliv i København. • at Københavns Kommune tager højde for den manglende lokale opbakning til at etablere en kunsthal på Papirøen og derfor undlader at etablere en sådan. • at kedelhuset bevares og gerne indrettes med et kolonihistorisk center. • at dæmningen mellem Arsenaløen og Papirøen erstattes, jf. afsnittet om partnerskabsaftalen, med en bro eller en passage med gennemsejling for herved at skabe bedre muligheder for aktiviteter på vandet og et ubrudt kanalforløb. • at der ikke gives tilladelse til husbåde langs kajerne, da de privatiserer vandet og samtidig skaber problemer for borgernes adgang til kajkanterne og vandet. • at trafikken til og fra Papirøen analyseres og indgår i en ny samlet trafikplan for hele Christianhavn. På kort sigt må Trangravsvej rettes med ny udmunding nord for de fredede portner-bygninger, og cykeltrafikken til broen over Laboratoriegraven må ledes nord om Hal C. Trangravsvej må etableres som cykelgade med max. 20 km/t og en bred fodgængerpromenade. P- kælder til cykler og biler må være med et nødvendigt antal pladser, således at Papirøens overflade kun benyttes af en nødvendig ærindetrafik. Der anlægges minimum 4.000 parkeringspladser til cykler under jorden for at sikre plads til beboeres og de mange gæsters cykelparkeringsbehov. • at der etableres shuttleforbindelse mellem Papirøen og Indre By / Ofelia Plads. • at transport af alle former for materialer mm. i anlægsfasen kommer til at foregå til vands og ikke gennem Christianhavns trafikbelastede gader. Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Torben Morten Lund
Dato: 26. januar 2017
Svarnummer:
42
Virksomhed / Organisation :
Den Trojanske Hest
By:
København
Postnr.:
2300
Denne lokalplan fortsætter den kommercialisering som kommunen bredt gennemfører uden at høre københavnerne. Tæt, højt byggeri opført som løsrevne projekter, der sejler i kølvandet på dispensationer fra fastlagte bestemmelser i kommuneplan, områdeplan og endda fredning. Sagsbehandlingen er foregået i politisk tavshed. Hvorfor har Økonomiudvalget ligesom Teknik- og miljøudvalget blot fulgt indstillingerne fra forvaltningen? Lokalplanen bør ikke nyde fremme. Den overskrider uden argumentation bebyggelsesprocent, højdefastlæggelse og fredning af kanaler og havn. Den indsnævrer promenader, bryder med sin monotoni det historiske kvarters karakter, øger uløste trafikforhold og blotlægger åbne spekulationsmuligheder. Lokalplanforslaget fremmer hverken Københavnerne eller deres by – og skal afvises med ønske om omarbejdning til at overholde gældende bestemmelser og balancen i byen.
Læs høringssvar fra Torben Morten Lund
Indsendt af:
Jens Frederiksen
Dato: 26. januar 2017
Svarnummer:
41
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1415
Læs høringssvar fra Jens Frederiksen
Indsendt af:
Flemming Preisler
Dato: 26. januar 2017
Svarnummer:
40
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Andelsboligforeningen Schifters kvarter
By:
København K
Postnr.:
1434
Læs høringssvar fra Flemming Preisler
Indsendt af:
Byggeselskab Mogens de Linde A/S
Dato: 26. januar 2017
Svarnummer:
39
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Byggeselskab Mogens de Linde A/S
By:
Århus N
Postnr.:
8200
Se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Byggeselskab Mogens de Linde A/S
Indsendt af:
Christian Dalsdorf
Dato: 26. januar 2017
Svarnummer:
38
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
By & Havn I/S
By:
København K
Postnr.:
1259
Hermed fremsendes høringssvar fra By & Havn og CØ P/S som vedhæftet fil. Med venlig hilsen Christian Dalsdorf By & Havn
Læs høringssvar fra Christian Dalsdorf
Indsendt af:
Tim Holmen Jensen
Dato: 26. januar 2017
Svarnummer:
37
By:
København N
Postnr.:
2200
Det er helt rigtigt på dette sted at bygge haller med mulighed for forskellige aktiviteter, samt skabe adgang til vandet og et grønt gårdmiljø med plads til byliv. Det vil skabe stor værdi for københavnerne og byens mange besøgende. Det overordnede i forslaget må fastholdes, men lokalplanen skal begrænse bygningshøjden til 30 meter, samt muliggøre en mere levende arkitektonisk tolkning. HØJDEN Bygningshøjden overskrider hvad der findes i området for boliger og erhverv, idet forslaget fastsætter, at der skal bygges tre punkthuse af minimum 38 og maksimum 41 meter. I forslaget beskrives, hvordan disse punkthuse skal referere til Operaens og Skuespilhuset scenetårne, men disse er bygget ud fra helt unikke funktionelle krav, hvor det ikke kan undgås at bygge højt, og de skiller sig klart ud fra bygninger med vinduer etc. Disse scenetårne kan under ingen omstændigheder bruges som argument for pludselig at bygge boliger i 12 etager på dette følsomme sted. Når det er muligt, må arkitekturen i området bruges til at bygge by i overensstemmelse med den skala, som de gamle historiske bygninger definerer; dels fortsætter det det sammenhængende visuelle udtryk, som er Københavns egentlige særkende, dels skaber det liv og trivsel at overholde den menneskelige skala, som det er veldokumenteret i bla. Jan Gehls arbejde. Nabobyggeriet på Krøyers Plads holder sig forbilledligt indenfor denne skala og nyfortolker samtidig pakhusenes tegltage og gavlvendte motiv. Derved spiller de op til og udvider den gamle følsomme by på en moderne og menneskelig måde. Det samme skal ske på Papirøen. I lokalplanforslaget skrives derfor ind, at udviklingen af Christiansholm skal ske i harmoni med og i samme skala som byggeriet på Christianshavn og langs havnen, herunder Krøyers Plads, så der på begge sider af Inderhavnsbroen skabes moderne bygninger i menneskelig skala i tæt pagt med den historiske bykerne. Bygningshøjden til tagtoppene for hele byggeriet er derfor minimum 21 meter og maksimum 30 meter. UDTRYKKET Lokalplanforslaget opererer med et særligt Christiansholmertag. Bla. skal dette tag fremstå med flade tagtoppe. I illustrationerne ses disse toppe i et upoetisk og sært repetitivt forløb ovenpå hallerne, og bryder helt med områdets andre bygninger, selvom man påstår det modsatte. Udtrykket mod havnen bliver desuden meget massivt og bryder med de gavlvendte motiver langs resten af havnen. Der kunne derfor med fordel skabes minimum en til passage ind til den grønne gård fra havnen, så bygningerne reelt bliver tre ærlige gavlvendte huse, og ikke en række postulerede gavle ovenpå en hal. Alle andre tagtoppe i området er spidse, og bygningerne på Krøyers Plads leger med netop dette udtryk på en fin måde, hvor der også refereres til spidse tage. Bygningerne på Christiansholm kunne med fordel gøre det samme. Lokalplanforlaget skal derfor ikke låse bygningernes endelige udformning i et såkaldt Christiansholmertag. I stedet bør lokalplanforslaget definere rammen for en arkitektkonkurrence om bedst at tolke pakhusenes tegltage og gavlvendte motiv på en unik og moderne måde, som ligger i forlængelse af byggeriet på Krøyers Plads, så der skabes sammenhæng i området på begge sider af Inderhavnsbroen. Planen skal muliggøre, at der kan skabes tre gavlvendte huse, i legende varieret bygningshøjde, som også kunne have spidse gavle og to passager ind til den grønne gård – eventuelt kunne den ene passage udføres i en let og svævende glasindramning, så den kan blive en del af hallerne.
Læs høringssvar fra Tim Holmen Jensen
Indsendt af:
Louise Holst Hemmingsen
Dato: 26. januar 2017
Svarnummer:
36
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening København
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Louise Holst Hemmingsen
Indsendt af:
Jakob Juul
Dato: 25. januar 2017
Svarnummer:
35
Virksomhed / Organisation :
Andelsforeningen Halvtolv
By:
København
Postnr.:
1436
24. januar 2017 Høringssvar om Forslag til lokalplan Christiansholm med forslag til kommuneplantillæg og miljøplan. AB Halvtolv er en andelsboligforening med 156 andelshavere etableret i 2000 beliggende på Arsenaløen, som aktiv tager del i etableringen og udviklingen af et attraktivt lokalmiljø på Christianshavn. AB Halvtolv ligger ved kanalerne Snedkergraven og Erdkehlgraven, og andelsbeboerne er aktive brugere af havnen, kanalen og det maritime miljø, som Københavns havn og kanalerne giver mulighed for. Bestyrelsen for AB Halvtolv takker for muligheden for at kommentere på planerne om ny bebyggelse og anvendelse af Christiansholm (papirøen), hvor andelsforeningen håber både at kunne være aktive brugere af de kommende faciliteter samt en aktiv medspiller i at gøre Holmen og områderne omkring til en attraktiv del af København til gavn og glæde for områdets beboere og for københavnerne. Som naboer til Christiansholm ligger følgende punkter os særligt på sinde: 1) At Christiansholm forbliver et område, som fortsat er levende og folkeligt med aktiviteter, som henvender sig bredt til københavnere og besøgende, herunder at det i planforslaget fastholdes, at der skal være helårs¬havne-bad/svømmehal, fortsættelse af "Street Food", butikker og fritids- og kulturelle aktiviteter, og at de rekreative værdier prioriteres. 2) At der i forbindelse med den trafikale planlægning på Christiansholm og omlægningen af trafikken tages hensyn til, at Danneskiold-Samsøes Allé ved de to portvagtsbygninger er et-sporet, smal og med ringe udsyn og ringe plads til en optimal trafikafvikling. I planforslaget etableres der et nyt kryds med omlægning og udretning af den nuværende Trangravsvej med en udkørsel for biler på Danneskiold-Samsøes Allé over for Arsenalvej. AB Halvtolvs Bestyrelse er bekymret for trafikbelastningen i det nye kryds samt for trafikbelastningen i Prinsessegade, som i forvejen er en overbelastet og udfordret gade. 3) At byggeriet bliver et arkitektonisk smukt, venligt og åbent byggeri. I udgangspunktet bør byggeriet ikke være højere end den anden bebyggelse i området for at sikre en sammenhæng med de historiske bygninger på Christianshavn og Holmen. Bestyrelsen for AB Halvtolv noterer sig, at bebyggelsesprocenten i planforslaget er angivet til 150 pct., og at det er betydeligt mere end de maksimale 100 pct., som i øvrigt er gældende for de bebyggede områder på Holmen og de omliggende områder. Bestyrelsen for AB Halvtolv vil gerne understrege behovet for at bibeholde åbne og publikumsorienterede områder i byen, og at tæt, lav og varieret bebyggelse er mere egnede end højt byggeri til at skabe liv og miljø for byens borgere og brugere. AB Halvtolvs bestyrelse vil derfor opfordre Københavns Kommune til kritisk at vurdere behovet og konsekvenserne af en så høj bebyggelsesprocent, samt at det i givet fald kun bør være en undtagelse, da det generelt ikke er foreneligt med ønsket om at skabe åbne og attraktive byrum og publikumsorienterede miljøer. 4) At dæmningen mellem Arsenalgraven og Trangraven åbnes for sejllads med småbåde og kajakker. Denne åbning af dæmningen vil medføre en betydelig gevinst for det maritime miljø og anvendelsen af havnen, idet der skabes adgang til Christianshavns Kanal ad Arsenalgraven på bagsiden af Christiansholm. Inderhavnen mellem Operaen og Skuespilhuset kan om sommeren være meget befærdet med ind- og udgående både, havnebusser, og i forbindelse med anlæggelse af et havnebad på Christiansholm vil det være et stort aktiv, hvis småbåde og kajakker kan undgå de større både i havne og anvende kanalerne i stedet. 5) At der ved eventuel anlæggelse af en yderligere bro mellem Christians-holm og Dokøen (med Operaen) tages hensyn til, at broens frihøjde ikke skal være lavere end de øvrige broer, samt at der skal være nem og gratis adgang til broåbning, således at det maritime miljø på Holmen kan opretholdes og udvikle sig et gavn og glæde for områdets beboere og brugere samt københavnerne og gæster i øvrigt. Vi håber, at disse synspunkter vil indgå i Københavns Kommune videre overvejelser og at de afspejler sig i de konkrete projekter, der realiseres på Christiansholm. Med venlig hilsen Thorkil Baungaard Bestyrelsesformand, AB Halvtolv Halvtolv 25, 1. th 1436 København K cc: christianshavnslokaludvalg@okf.kk.dk Grundejerforeningen for Holmen
Læs høringssvar fra Jakob Juul
Indsendt af:
Helle Ålsbøl
Dato: 25. januar 2017
Svarnummer:
34
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København
Postnr.:
1620
Læs høringssvar fra Helle Ålsbøl
Indsendt af:
Rasmus Vistisen
Dato: 25. januar 2017
Svarnummer:
33
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Bådlauget Halvtolv
By:
København K
Postnr.:
1436
Høringssvar til Lokalplanforslag Christiansholm Indsendt af Bådlauget Halvtolv; en maritim forening funderet i AB Halvtolv på Arsenaløen med 160 aktive medlemmer, der sejler kajak, kano, inrigger, motor- og sejlbåde fordelt på 65 bådpladser. Lokalplanforslaget rummer mange gode tiltag og enkelte udfordringer set fra et maritimt synspunkt. Vi er meget positive omkring forslaget om at åbne dæmningen mod Trangraven. Det vil forbedre muligheden for kajak og robådssejlads betydeligt og bl.a. bevirke, at man ikke behøver sejle ud i selve Inderhavnen for at komme ind i Christianshavns Kanal. Det vil især have betydning for vores børnehold, da det vil være en langt mere sikker sejlrute. Der ud over vil det også sikre en bedre udskiftning af vandet i kanalen til gavn for miljøet. En af udfordringerne i lokalplanforslaget er mulighederne for en bro mellem Papirøen og Operaen. Her er der flere åbenlyse problemstillinger vi bør gøre opmærksom på: - For sejlere ved Halvtolv, Shifters mm vil det betyde, at der skal åbnes 3 broer når man skal ud at sejle (pt skal Frederiksholmbroen samt Proviantmagasinbroen åbnes). Fra vores erfaring med broåbning af de nuværende broer ved vi, at det vil betyde ca. 45 min-1 time for at sejle ud/ind. Vil man på aftentur på sundet og tager afsted kl 18 er man ude af havnen kl ca 19 og har derfor kun små 2 timer inden man igen skal under broerne for at være på plads kl 22. Halvdelen af aftenen går altså med bropassage. - For sejlere bag Operaen betyder det, at de nu skal åbne 2 broer (mod nuværende 1). Det vil også for disse sejlere få alvorlig betydning for sejladsmulighederne. - Den nye mulige bro er placeret meget tæt på selve inderhavnsløbet. Løbet er især i sommerperioden stærkt trafikeret af motorbåde, havnerundfarter, havnebusser, færger til Hven og Flakfortet, udlejningsbåde, kajakker og robåde. Vandet er derfor ekstremt uroligt at sejle i og navigationen kræver stor forsigtighed og årvågenhed. Hvis der bygges en bro på den foreslåede placering, vil der også skulle etableres ”venteplads”/kajplads for de både, der gør klar til at komme under broen. Det vil være et højst usikkert sted at ligge fortøjet pga af trafikken og de mange dønninger. De lodrette kajanlæg kaster dønninger og bølger fra side til side og det vil betyde materielle skader på skibene at ligge fortøjet her. Det vil ikke være forsvarligt at fortøje en båd under disse forhold. Det vil derimod give langt større mening at placere broen som på vedhæftede skitse (markeret med gul). Det giver en række fordele: - Billigere etableringsomkostninger (kortere bro ca 35 m mod ca 65 m, broen behøver ikke kunne åbne) - Billigere drift og vedligehold (ingen bevægelig mekanik der skal serviceres og betjenes) - Langt bedre forbindelse til den nuværende cykelsti og Havneringen - Ingen konsekvenser for sejlere
Læs høringssvar fra Rasmus Vistisen
Indsendt af:
Martin Rask Nielsen
Dato: 25. januar 2017
Svarnummer:
32
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
B/K Bolværket
By:
København K
Postnr.:
1422
Læs høringssvar fra Martin Rask Nielsen
Indsendt af:
Jette Led Sørensen og Peter Bauder Sørensen
Dato: 25. januar 2017
Svarnummer:
31
By:
København K
Postnr.:
1436
Høringssvar på Københavns kommune lokalplansforslag for Papirøen Dette høringssvar skrives som mangeårig sejlbåd- og husbådsejer og beboer i Trangraven på Christianshavn. I lokalplan for Papirøen foreslås, at der i Vandområdet omkring Trangraven (syd for Trangravsvej og mellem Prinsessegade, Lejerbo’s byggeri og Trangravbroen) kan placeres op til 10 husbåde i 30 meters længde og med en højde på 7 meter. Vandområdet Trangraven er et bassin på ca. 50 meters bredde og ca. 120 meters længde. Vanddybden i den inderste del af bassinet er lav og kan ikke rumme større både. Aktuelt er Trangravens inderste område en jolle- og småbådshavn og i bassinet ud mod Trangravsbroen er der 3 husbåde (2 ombyggede både og en hus-på-vand i længder på ca. 15-17 meter) og mindre motorbåde og sejlbåde. Vi er glade for at Lokalplanen accepterer placering af husbåde i Trangraven. Men lokalplanens forslag om placeringen af en så stor mængde husbåde og i den store størrelse på et så lille vandareal er ikke realistisk. Debatten om placeringen af sejlende både, ombyggede beboede både og hus-på-vand i dette lokalområde på Christianshavn har gennem årene vist et behov for variation mellem bådtyper, dvs mellem joller, motorbåde, sejlbåde, ombyggede husbåde og hus-på-vand og gerne blandet med offentlig tilgængelige bådebroer, hvor alle i området kan komme tæt på vand, sætte kajakker i vand mv. Variationen giver mere åbne vandarealer der fremstår bredt tilgængelig og attraktive. Udelukkede at foreslå store husbåde vil fratage Trangraven den variation det har i dag og området vil fremstå mindre attraktivt. Der er planer om at lave passage ved dæmningen under Prinsessegade og ved dæmningen på Trangravsvej ud mod Christiansholm for at give muligheder for passage af småbåde, kajakker mv. Ved at fylde Trangraven op med store husbåde understøttes den udnyttelse af vandarealet ikke. Yderligere en bekymring vi deler med andre, er de trafikale forhold. Prinsessegade er aktuelt allerede trafikalt meget belastet og det er vanskeligt at forestille sig at Prinsessegade skal kunne bære mere trafik. Når der nu er begivenheder på Papirøen (fx modeugen og andet) er der mange fodgængere og cyklister og lang kø af taxaer, biler og turistbusser hele vejen ned af Trangravsvej og langt ned Prinsessegade til Torvegade. Med planer om både kulturelle aktiviteter og beboelse på Papirøen bør der tænkes i helt nye typer af trafikløsninger med fx parkering udenfor området, gratis elbusser, pendulfærger og andet. Venlig hilsen Peter Bauder Sørensen og Jette Led Sørensen, S/Y Andante og Husbåden Lorbas, Trangravsvej 1z, 1436 København K.
Læs høringssvar fra Jette Led Sørensen og Peter Bauder Sørensen
Indsendt af:
Mette-Marie Joensen
Dato: 24. januar 2017
Svarnummer:
30
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Radius Elnet A/S
By:
Virum
Postnr.:
2830
Læs høringssvar fra Mette-Marie Joensen
Indsendt af:
Klaus Carsten Pedersen
Dato: 23. januar 2017
Svarnummer:
29
By:
Vedbæk
Postnr.:
2950
Hvorfor skal citronen endnu en gang presses til allersidste dråbe? Byggeriet er for højt og for meget. Man må leve med scenetårnene på Operaen og Skuespilhuset - men boliger i Indre By skal ikke op i den højde. De øverste få beboere får flotte udsigter; men alle andre får reduceret kvaliteten af deres, og nogle får mere skygge og vind, end de ville få med lavere genboer. "Husbåde" er en superdårlig ide. De har for det meste intet med både at gøre, er til glæde for nogle priviligerede få og til gene for virkelig mange, fordi de tager udsigten til vandet for genboerne og de promenerende. Kulturinstitutioner, svømmehaller og biblioteker i al ære; men bevar dog for alt i verden et rummeligt opholdsareal mod vest og syd med sol og udsigt og spisesteder af mange slags. Har ikke tal for det, men gætter på, at den fantastiske publikumsmagnet Copenhagen Street Food trækker mindst 100 lokale og turister for hver 1, som besøger Copenhagen Contemporary.
Læs høringssvar fra Klaus Carsten Pedersen
Indsendt af:
Energinet.dk
Dato: 23. januar 2017
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Energinet.dk
By:
Fredericia
Postnr.:
7000
Se venligst vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Energinet.dk
Indsendt af:
Marianne winckler
Dato: 23. januar 2017
Svarnummer:
27
By:
København k
Postnr.:
1422
Lokalplan papirøen Jeg har været beboer på Christianshavn de sidste 22 år - og har i den periode været vidne til mange forsøg og uheldigvis også eksempler på byggeri for de velstående og uden bopælspligt. Jeg kan godt forstå at mange gerne vil bo ved havnen/vandet, og at bygherrer gerne vil tjene flest muligt på de attraktive byggegrunde, men hvorfor endnu en gang forsøge at bygge højere end de eksisterende bygninger? De seneste nybygninger er for en stor dels vedkommende investeringsobjekter og for velhavende udlandsdanskere. Jeg har nogle konkrete indsigelser: - højden bør ikke overstige den på tilsvarende bygninger på Christianshavn - Der bør være en større afklaring af tilkørselsforholdene - prinsessegade er i forvejen overbelastet og trangravsvej er en lang kø ved arrangementer - Der er ikke plads til det foreslåede antal husbåde, der vil udgøre en massiv "plankeværkslignende" mur og spærre udsynet til vandet (og der børe være retningslinier for deres opvarmning og affaldsrenovation) - Der bør være et flertal af lejligheder til "almindelige" københavnere - gerne ældre- og plejeboliger
Læs høringssvar fra Marianne winckler
Indsendt af:
Niels Fanø
Dato: 18. januar 2017
Svarnummer:
26
By:
København
Postnr.:
1437
Lokalplan nr. 331-1 "Holmen" muliggør, at dæmningen til Christiansholm erstattes af en bro. På tegning 3 side 34 er der skitseret gennemsejlingsmulighed svarende til dæmningen. Den store attraktion ved Københavns havn er den for en storby helt unikke vandkvalitet, som for en stor del er betinget af den betydelige vandgennemstrømning. Blindgyder som Trangraven og Arsenalgraven lider derimod under manglende vandudskiftning. Reetablering af den oprindelige bro til Christiansholm er en enestående mulighed for at bedre vandkvaliteten ikke blot i Trangraven og Arsenalgraven men også for hele Christiansholms kanal. Samtidig vil de trafikale forhold til vands forbedres, idet kajakker og små udlejningsfartøjer i højere grad vil kunne separeres fra turistbådene.
Læs høringssvar fra Niels Fanø
Indsendt af:
Eva de Lichtenberg
Dato: 18. januar 2017
Svarnummer:
25
By:
København K
Postnr.:
1254
Høringssvar vedr. Christiansholm - Lokalplanforslag med forslag til kommuneplantillæg Christiansholm er i dag et moderne rekreativt område med gode oplevelses- og opholdsmuligheder for beboere i indre by og på Christianshavn. Det udarbejdede forslag forringer i væsentlig grad disse muligheder: Bebyggelsesprocenten er markant for høj og friarealer til promenade og ophold stærkt begrænsede. Dette gælder især muligheden for at udnytte Christiansholms nuværende unikke tilbud om at kunne sætte sig i aftensolen om sommeren, hvilket værdsættes af rigtig mange københavnere. Denne mulighed kendetegner især Christiansholms nordøstlige hjørne. Derfor bør den foreslåede mulighed for at bebygge område A i Tegning 4 fjernes og erstattes med et rekreativt anlæg – gerne med tilbud af samme type, som i dag findes på Papirøen som streetfood og/eller en mindre pendant til Torvehallerne. Promenaderne bør anlægges markant bredere end foreslået, og der bør etableres offentlige sidde-/opholdsmuligheder uafhængigt af kommercielle café og restaurant tilbud. En betydelig del af det område, som foreslås bevaret for publikum, i øvrigt primært i skygge af kommende bygninger, optages af tilkørselsforhold for et P-anlæg. Dette bør udgå af planen. Christiansholm bør udlægges som bilfrit område. Der er rigelig P-kapacitet i det ny anlæg under Ofelia Plads i gangdistance fra Christiansholm. Svømmehal: Det indre København savner en moderne svømmehal. Lokalplanen åbner mulighed for etablering af en sådan. Dette bør tydeliggøres som en væsentlig del af den fremtidige udformning af fritids- og kulturtilbud på Christiansholm. Der bør iværksættes en proces for involvering af lokale borgere og fremtidige brugere i formulering af kravsspecifikationer og design af en tidssvarende og attraktiv svømmehal på stedet. Generelt bør planerne gentænkes i forhold til at forebygge ”gentrificering” og afsondring af bydelen i forhold til unge og mindrebemidlede københavnere. Det giver forhåbentlig sig selv, at boliger på Christianshom bør have bopælspligt.
Læs høringssvar fra Eva de Lichtenberg
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 18. januar 2017
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Teknik- og Miljøforvaltningen har den 23. november 2016 sendt lokalplanforslaget "Christiansholm" i høring med svarfrist den 26. januar 2017. Borgerdialog Indre By Lokaludvalg var sammen med Christianshavns Lokaludvalg og Teknik- og Miljøforvaltningen vært for et borgermøde den 7. december 2016 om lokalplanforslaget. I bilaget ses et referat af mødet. Det er lokaludvalgets indtryk, at borgerne ikke for alvor fik mulighed for at drøfte lokalplanforslaget med embedsmændene og med hinanden, bl.a. fordi der deltog 140-150 borgere og fordi forvaltningen havde afsat for kort tid til mødet. Lokaludvalget beder derfor om, at der afholdes endnu et borgermøde, før lokalplanforslaget forelægges til beslutning på Rådhuset. Lokaludvalgets holdning 1. Trafik Planlægningen af de trafikale konsekvenser af projektet skal ske, inden byggeriet går i gang. Planlægningen skal omfatte offentlig transport (Metro, bus, vandbus), samt hvordan en evt. forøget biltrafik kan klares både på Christianshavn og i Indre By. 2. Parkering Papirøen bør være et bilfrit område, dvs. kun varelevering, håndværker- og handikapkørsel er tilladt. Efter Indre By Lokaludvalgs mening skal der derfor ikke anlægges en parkeringskælder til 300 biler, men til måske 30 biler. Papirøens beliggenhed i forhold til kollektiv transport, herunder kollektiv transport ad søvejen, bør inddrages som grundlag for beslutningen om et parkeringsanlæg på Papirøen. For at beboerne på Papirøen ikke skal optage parkeringspladserne på Christianshavn, når der ikke indrettes parkeringspladser til dem i kælderen på Papirøen, opfordrer lokaludvalget til, at man som en forsøgsordning beder dem bekræfte ved indflytning, at de er indforstået med, at adressen på Papirøen ikke berettiger til en beboerparkeringslicens. 3. Visuelle udtryk Fronten ud mod Inderhavnen er massiv, set fra Indre By. Byggeriet ud mod Inderhavnen skal derfor være åbent, så man fra Indre By har et kig ind i det grønne gårdmiljø. Hovedparten af bygningerne bør ikke være højere end de eksisterende 5-etagers bygninger på Christianshavn, evt. forhøjet med et par meter, fordi underetagen (hallerne) er særlig høj. De såkaldte tårne skal også reduceres med 3 etager, og de skal placeres på øens nord- og øst-side, så byggeriet åbner sig mod havnen og Krøyers Plads. 4. Husbåde Der skal ikke anlægges husbåde i forbindelse med byggeriet. ”Husbåd” er en falsk varebetegnelse. "Husbåd” er ikke en båd, men en bygning, der optager en del af det fælles vand. Husbåde forøger reelt bebyggelsesprocenten uden at bebyggelsesprocenten formelt påvirkes. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Svend Erik Povelsen
Dato: 18. januar 2017
Svarnummer:
23
By:
København K
Postnr.:
1437
At bebygge Papirøen med en så massiv bebyggelse og højde, er ikke alene en katastrofe, men vil klumpe øen sammen med et grimt look Byggehøjden vil være en øjenbæ set fra Havnegade. Derfor bør der ikke bygges højere end 28 m Arkitekterne vil alt for meget på,et lille areal, 320 boliger fra 1 sal og opefter, ligner nærmest en ghetto. Solen vil ikke senderen stribe ind ii gårdomådrt pga den tætte bebyggelse. Bebyggelsen vil ligeledes fuldstændig skygge for den bagvedliggende Forsvarskommandoen, hvor der forventes bygget boliger. Trafikadgangen bliver en katastrofe, hvor der skal være adgang for både beboeres biler, vareleverong og et massivt antal cykler. Dagligt! Trafikforholdene ses ikke løst ved blot at åbne en ny lille vej til Papirøen Det ligner en klar ommer!
Læs høringssvar fra Svend Erik Povelsen
Indsendt af:
H.C. Hansen
Dato: 16. januar 2017
Svarnummer:
22
Virksomhed / Organisation :
Havneforum København
By:
København
Postnr.:
1552 V.
Der er overordnet i lokalplansforslaget mange gode ideer til styrkelse af borgernes muligheder for ophold ved og på vandet både til rekreation og til fritidsaktiviteter. Det påskønner Havneforum København og vi stiller os gerne til rådighed med råd om konkretisering af ideerne, når tidspunktet for de endelige beslutninger og implementering af dem nærmer sig. Vi ønsker allerede nu at komme med et par kommentarer til lokalplansforslaget: 1. En ny bro som erstatning af den nuværende dæmning mellem Arsenaløen og Christianholm vil være et stort plus af flere årsager. Etableringen af den foreslåede bro vil forbedre sejlads med robåde, kajakker og andre småbåde, der med den nye bro undgår urolig sejlads i Inderhavnen fra Trangraven til Proviantmagasingraven ved at skyde genvej gennem Arsenalgraven. Inderhavnen kan være med meget urolig sejlads på grund af havnebuser og hurtig sejlads med motorbåde. Broen vil give en langt mere tryg sejlads for alle småbåde. Broen vil samtidig give bedre vandkvalitet i Arsenalgraven end den nuværende. Vi kan derfor på det varmeste anbefale en ny bro. Alternativt kan der etableres gennemsejling for småbåde, kajakker og robåde via en tunnelløsning på stedet. 2. Vi kan støtte, at der etableres træbrygger til ophold og som anløbspladser til både i forskelige højder til forskellige bådtyper. Vi finder det dog dybt problematisk at der gives mulighed for at placere husbåde på op til 50% af strækningen langs Arsenalgraven, Trangaven og Proviantmagasingraven, hvor der gives mulighed for meget store husbåde på op til 150 kvadratmeter og stor højde. Placering af de mange husbåde vil både forringe andre bådes anløbsmuligheder og forringe træbryggernes rekreative potentiale ved vandet for byens borgere. Husbådene vil endvidere forhindre mulighederne for en fri sejlads i de kanaler, som Farvandsdirektoratet i sine kommentarer til brobyggeri over kanaler pegede på, som essentielt for forholdene. I sin tilladelse til opførelse af broerne over Christianhavns Kanal og Trangraven forudsatte Farvandsdirektoratet, at den frie sejlads stedse skal sikres. 3. I indstillingen til lokalplansforslaget nævnes det, at der i budget 2017 indgår etablering af støttepunkter for det maritime kulturmiljø omkring havnen. I lokalplansforslaget tales der om foreningsfaciliteter. Det støtter vi og som nævnt i indledningen deltager Havneforum København gerne i det videre arbejde med det maritime kulturmiljø omkring Christiansholm og de tilknyttede foreningsfaciliteter. 4. På oversigtskortet (tegning nr. 3) om vejforhold, friarealer og stier er der indtegnet en mulig cykel-og gangbro over Proviantmagasingraven fra Papirøen til Dokøen. Forslaget indgår dermed i lokalplanen selv om der pt. Ikke er planer om etablering af broen. En bro på det sted vil skabe store problemer for det maritime miljø i Erdkelgraven, Snedkergaven, Takkelloftgrave og Proviantmagasingraven. Muligheden for den bro bør derfor sløjfes i lokalplanen.
Læs høringssvar fra H.C. Hansen
Indsendt af:
Lise Nørrekjær Hansen
Dato: 15. januar 2017
Svarnummer:
21
By:
København K
Postnr.:
1437
Højde på byggeriet: Jeg synes at det er i orden at kulturnistioner som opera rager højt op. Privat byggeri bør ikke være højere end omgivende byggeri- jeg vil derfor gøre indsigelse mod højde, som ikke bør være højere end 28 m. Plan for byggeri: jeg kan ikke se at der er taget højde for trafikbelastningen i forbindelse med fragt af materialer til og fra byggeriet. Jeg mener at det bør sejles til og fra Christiansholm. Trafikplan: jeg vil gøre indsigelse mod antagelsen om at busslusen nedlægges permanent. Det har indtil nu øget trafikbelastningen i urimelig grad allerede
Læs høringssvar fra Lise Nørrekjær Hansen
Indsendt af:
Merethe Thestrup Jensen
Dato: 14. januar 2017
Svarnummer:
20
By:
København K
Postnr.:
1451
Jeg holder meget af den rå Papirø og det skønne liv, alle de charmerende madboder giver. Derfor er jeg i bund og grund modstander af dette projekt. Flere glasfacader er ikke, hvad Københavns Havn har brug for. Der er så rigeligt i forvejen. I vil lave et delvist offentligt område med havnebad. Der findes allerede etablerede 3 havnebade, og dette bliver, ligesom Fisketovets havnebad, ikke nogen succes, for det ligger på den forkerte side af havnen og er derfor i skygge meget af tiden. Og når alle madboderne er smidt ud, hvad skal man så komme der for? Brug hellere pengene på at støtte små iværksættere, for det er dem, der skaber liv og kolorit på byen.
Læs høringssvar fra Merethe Thestrup Jensen
Indsendt af:
Philip Maury
Dato: 14. januar 2017
Svarnummer:
19
By:
København K
Postnr.:
1123
Kære rette vedkommende, Må man anbefale, at tag og anden ligende udvendig beklædning bliver af kobber; et klassisk københavnsk udtryk, som vil være med til at sammenknytte identiteten med det nye kvarter. Ærbødigset Philip Maury
Læs høringssvar fra Philip Maury
Indsendt af:
Patricia Asbæk
Dato: 13. januar 2017
Svarnummer:
18
Virksomhed / Organisation :
Asbæk Art Consulting
By:
København
Postnr.:
1260
Der ligger i øjeblikket en fantastisk Kunsthall på Papirøen, Copenhagen Contemporary. For første gang nogensinde får Københavnerne mulighed for at se international kunst i meget stort format - svarende til den kunst man kan se i andre større byer som København elsker at sammenligne sig med. bl.a. Hamborg. Er det helt umuligt, at denne kunsthall kan blive liggende (eventuelt ombygget) og fortsat være den magnet, som vi kunstinteresserede har sukket efter så længe? Hvad er årsagen til, at man gav så kort en frist til igangsætterne? Og hvorfor kan den ikke forlænges? Hvorfor skal der bygges boliger helt ud til vandet? Og hvem gavner opførelsen af disse? Kunne Københavns Kommune for en gang skyld ikke bakke op om et flot initiativ som tilgodeser den kunst, der inspirerer den yngre generation - som mere og mere søger til udlandet for at få dækket dette behov . Endnu en provinsiel løsning med små lukrative boliger og svømmebassin er ikke til Københavns bedste. Selvfølgelig er det i sidste ende en politisk beslutning, men hvor er den visionære politiker som tør vise format og forsvare en "ikke main stream" løsning.
Læs høringssvar fra Patricia Asbæk
Indsendt af:
Torben Roneklint
Dato: 13. januar 2017
Svarnummer:
17
Virksomhed / Organisation :
Roneklint Reklame & PR
By:
København Ø.
Postnr.:
2100
Spændende med planerne for området. Men hvorfor i alverden skal der være en svømmehal - lige der? Der ligger et havnebad ikke så langt væk, og det må være rigeligt. Det er et fantastisk sted, hvor mange københavnere og turister kommer og nyder synet af havnen og Nyhavn med aftensolen til at lune, varme og afstresse til. Det bør ikke spoleres af et svømmebad, som de færreste vil bruge og som vil optage plads fra restauranter, cafeer og plads til blot at hænge ud. Én ting er, at det hele skal være pænt og mondænt, men tag ikke den sene aftensol fra os københavnere, som ikke har ret mange steder at nyde den med en ubrugelig svømmehal 750 meter fra et havnebad. Mvh Torben Roneklint
Læs høringssvar fra Torben Roneklint
Indsendt af:
Metroselskabet
Dato: 13. januar 2017
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet
By:
København S
Postnr.:
2300
Se venligst vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Metroselskabet
Indsendt af:
susanne lisewski svendsen
Dato: 8. januar 2017
Svarnummer:
15
By:
København K
Postnr.:
1055
Jeg vil gerne foreslå, at en meget stor andel af de planlagte almene boliger på Papirøen reserveres til seniorer / pensionister, som allerede er bosiddende i København K. Vi er rigtig mange ældre mennesker, som bor alene eller to personer i alt for store lejligheder i København K, men vi flytter ikke, fordi vi gerne vil blive i byen. Hvis der bliver bygget almene senior / pensionist boliger - dvs. mindre lejligheder i den almene boligandel - til Indre By´s ældre på Papirøen, så bliver der frigjort tilsvarende mange gode, større lejligheder til f.eks. børnefamilier i Indre By. Det vil således være en win-win strategi både for rigtig mange mennesker og for Københavns Kommune. Med venlig hilsen Susanne Lisewski Svendsen PS: En ideel Indre By seniorlejlighed kunne have et meget stort værelse / køkkenalrum med højt til loftet og altan samt et eller to små kamre - også selvfølgelig tilladelse til en lille kat eller hund : )
Læs høringssvar fra susanne lisewski svendsen

Sider