Kristineberg II - lokalplan nr. 543

Lokalplanen blev bekendtgjort den 16. marts 2017

Høringsfrist:

28. november 2016
Indsendt af:
Eva Wallström
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
76
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
AB Kristinegården
By:
København
Postnr.:
2100
Se vedhæftede fil.
Læs høringssvar fra Eva Wallström
Indsendt af:
Kasper Nissen
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
75
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar til forslag til lokalplan ”Kristineberg II” I forbindelse med udsendelse af brev af 28.09.2016 fremsender jeg hermed mit høringssvar på forslaget om at Omøgade 8 omdannes til ca. 65 private ungdomsboliger og at Sejrøgade 7-9 omdannes til familieboliger. Jeg mener ikke det er hensigtsmæssigt, at bygge ungdomsboliger og familieboliger i et område, der ikke fra begyndelsen var udlagt til denne form for boliger jf. lokalplan 143, 21. marts 1990, hvor der under formål står skrevet: §1. Formål Formålet med lokalplanen er primært at muliggøre opførelse af bebyggelse til serviceerhverv i den del af området, der ligger nærmest Kristineberg. Det er endvidere formålet med lokalplanen at fastlægge den vestlige del af området til boligformål. (Den vestlige del af området iflg. tegning tilhørende lokalplan 143 er netop Kristinegården. Den østlige del er til erhverv. Kristinegården har i 2003 fået sammenlagt sine gårde med den tidligere erhvervsdel. (Der hvor der i dag tiltænkes at blive bygget/ombygget 65 ungdomsboliger og 6-8 familieboliger). Dette med begrundelse i, at gården var lille og at man ville skabe lys og luft til de 146 andelshavere, der i dag bor i Kristinegården. Med det nye forslag på i alt ca. 75 nye boliger (ungdomsboliger samt familieboliger), som alle vil få adgang til Kristinegårdens gårdareal, modsiger dette den oprindelig intension om mere plads og muligheden for at skabe et familievenligt gårdmiljø. I forbindelse med sammenlægningen af gårdene i 2003 i Kristinegården lå bl.a. følgende argumentation mellem København Kommune, Baunsøe (bygherrer) og Kristinegården til grund for at nedrive den eksisterende lave bebyggelse og bygge i højden i stedet: · Byggeprocenttætheden kunne dengang retfærdiggøres med en tilladelse til, at Baunsøe kunne bygge erhverv i 4 etagers højde, mod at der blev etableret fælles gårdanlæg mellem Kristinegården og bebyggelsen Omøgade 6. · Når de ansatte i den nye erhvervsbebyggelse var på arbejde, var beboerne i Kristinegården på deres respektive arbejdspladser/intuitioner. Senere på dagen var det det omvendte forhold, som gjorde sig gældende. Derfor ville den øgede mængde af brugere i gårdene samlet set ikke blive et problem. De ville som udgangspunkt slet ikke mødes! Dette vil ikke længere være gældende, da der med de nye boliger vil komme et anderledes stort pres på fællesområderne på alle tidspunkter af døgnet. Jeg tillader mig også at formode, at de unge mennesker, som flytter ind i de planlagte 65 ungdomsboliger, må have en anden døgnrytme end den man normalt tillægger en børnefamilie. Jeg formoder også en langt større grad af fest i weekenden og i helligdage. Ud af materialet fremgår det, at de 65 nye ungdomsboliger skal have altan til fællesarealerne. Med en byggehøjde på 4 etager og tilmed et smalt gårdareal, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, hvilken larm det kan frembringe på alle tider af døgnet. I internt notat i forbindelse med Indkaldelse til Generalforsamling 4. december 2001, står bl.a.: ”Vi håber, at andelshaverne vil bakke bestyrelsen op, så lokalplan af 1989 langt om længe kan blive gennemført, og vor høje bebyggelsesprocent blive ”udvandet” Kristinegården er i forvejen presset støjmæssigt af en af Danmarks mest støjende veje (Lyngbyvej), der løber lige uden for vinduerne. Parkeringsforhold I de senere år har området også oplevet en lang række andre tiltag, som på forskellig vis har tilført området øget aktivitet og støj på alle tider af døgnet og hermed også et massivt pres på de få parkeringsmuligheder, som er i området. Her kan nævnes: Firmanavn Årstal for åbning Aktivitet Fitness World, Lyngbyvej 2001 Åbent fra 5.30 – 22.00 Øget pres på parkeringen Fakta 2012 Åbningstid fra 8.00 – 22.00 Øget belastning i alle dag- og aftentimer på parkering. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Det Grønlandske og Færøske Patienthjem 2012 Har medført en øget aktivitet døgnet rundt. Energii Fitness 2013 Parkeringsforhold. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Fitness World, Æbeløgade (24 timer åbent) 2013 Aktivitet døgnet rundt og belastning på parkeringen. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Rema 2014 Åbningstid fra kl. 8.00 - 21.00. Øget belastning i alle dag- og aftentimer på parkering. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Pelikan Opbevaring 2015 Øget tung trafik af flyttevogne og trailer. 4 P-pladser til El-biler 2016 Bliver meget lidt benyttet i forhold til generelt manglende p-pladser i området. Ny Netto underopførelse i Sejrøgade. Åbner slut 2016 Netto har i skrivende stund allerede opsat parkeringsskilte, som igen nedskærer P-pladser i området. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. (Åbningstider ikke oplyst endnu). Alle disse tiltag har på mange måder belastet området omkring Kristinegården. Her kan bl.a. nævnes varelevering til de mange indkøbsmuligheder på alle tider af døgnet. Det er tilmed ikke muligt at finde en parkeringsplads, når man kommer hjem fra arbejde, da de er optaget i et væld af handlende og alle de besøgende i fitnesscentrene. Som beboer i området holder man i kø for at få en parkeringsplads. Jeg vil gerne understrege, at Kristinegårdens gårdareal er indrettet til børnefamilier med legeredskaber, stier til små lege-køretøjer etc. I den del, der ligger nærmest erhvervsdelen, er der i dag åbne arealer til boldspil og anden leg. Det er også i disse områder, at der er sol og mindst larm fra Lyngbyvej. Alt dette er indrettet netop fordi, at man ved gårdsammenlægningen i 2003 ville sikre, at der var mulighed for et velfungerende gårdmiljø. Samtidig vil jeg gerne gøre opmærksom på, at siden det Grønlandske og Færøske Patienthjem (Omøgade 3) er åbent, har det medført flere udsatte til området, og der bliver indtaget rusmidler på åben gade og der er blevet mere ophold på gaden i alle døgnets timer. Samtidig kan også nævnes, at efter den store aktion på Christiania denne sommer, hvor politiet lukkede Pusher-Street, så er det en kendt sag for politiet og beboerne i vores område, at noget af den hash-handel nu foregår dagligt på Hans Knudsens Plads. Området må derfor siges allerede at have vokset betragtelig de sidste par år i antal af borgere, der færdes i området. Jeg vil derfor stærk anbefale, at der ikke tilføres flere beboer til området i form af ungdomsboliger og/eller familieboliger. Isoleret set ville en gennemførelse af forslaget omkring 65 ungdoms- og 6-8 familieboliger i Kristinegården betyde en helt ny sammensætning af beboer, som på intet tidspunkt har været hensigten med de gårdsammenlægninger, som er foretaget i 2003. De er foretaget på et helt andet grundlag. Faktisk må man sige, at Københavns Kommune går direkte imod sin egen argumentation, hvor hensigten jo netop var at skabe et gårdmiljø i Kristinegården, hvor beboerne kunne finde rolige og mindre støjende omgivelser. Med 65 ungdoms- og 6-8 familieboliger på de selvsamme m2, er formålet totalt ændret og gårdmiljøet forandret for bestandigt. Med venlig hilsen Kasper Nissen
Læs høringssvar fra Kasper Nissen
Indsendt af:
Maria Maj Petersen
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
74
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar til forslag til lokalplan ”Kristineberg II” I forbindelse med udsendelse af brev af 28.09.2016 fremsender jeg hermed mit høringssvar på forslaget om at Omøgade 8 omdannes til ca. 65 private ungdomsboliger og at Sejrøgade 7-9 omdannes til familieboliger. Jeg mener ikke det er hensigtsmæssigt, at bygge ungdomsboliger og familieboliger i et område, der ikke fra begyndelsen var udlagt til denne form for boliger jf. lokalplan 143, 21. marts 1990, hvor der under formål står skrevet: §1. Formål Formålet med lokalplanen er primært at muliggøre opførelse af bebyggelse til serviceerhverv i den del af området, der ligger nærmest Kristineberg. Det er endvidere formålet med lokalplanen at fastlægge den vestlige del af området til boligformål. (Den vestlige del af området iflg. tegning tilhørende lokalplan 143 er netop Kristinegården. Den østlige del er til erhverv. Kristinegården har i 2003 fået sammenlagt sine gårde med den tidligere erhvervsdel. (Der hvor der i dag tiltænkes at blive bygget/ombygget 65 ungdomsboliger og 6-8 familieboliger). Dette med begrundelse i, at gården var lille og at man ville skabe lys og luft til de 146 andelshavere, der i dag bor i Kristinegården. Med det nye forslag på i alt ca. 75 nye boliger (ungdomsboliger samt familieboliger), som alle vil få adgang til Kristinegårdens gårdareal, modsiger dette den oprindelig intension om mere plads og muligheden for at skabe et familievenligt gårdmiljø. I forbindelse med sammenlægningen af gårdene i 2003 i Kristinegården lå bl.a. følgende argumentation mellem København Kommune, Baunsøe (bygherrer) og Kristinegården til grund for at nedrive den eksisterende lave bebyggelse og bygge i højden i stedet: · Byggeprocenttætheden kunne dengang retfærdiggøres med en tilladelse til, at Baunsøe kunne bygge erhverv i 4 etagers højde, mod at der blev etableret fælles gårdanlæg mellem Kristinegården og bebyggelsen Omøgade 6. · Når de ansatte i den nye erhvervsbebyggelse var på arbejde, var beboerne i Kristinegården på deres respektive arbejdspladser/intuitioner. Senere på dagen var det det omvendte forhold, som gjorde sig gældende. Derfor ville den øgede mængde af brugere i gårdene samlet set ikke blive et problem. De ville som udgangspunkt slet ikke mødes! Dette vil ikke længere være gældende, da der med de nye boliger vil komme et anderledes stort pres på fællesområderne på alle tidspunkter af døgnet. Jeg tillader mig også at formode, at de unge mennesker, som flytter ind i de planlagte 65 ungdomsboliger, må have en anden døgnrytme end den man normalt tillægger en børnefamilie. Jeg formoder også en langt større grad af fest i weekenden og i helligdage. Ud af materialet fremgår det, at de 65 nye ungdomsboliger skal have altan til fællesarealerne. Med en byggehøjde på 4 etager og tilmed et smalt gårdareal, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, hvilken larm det kan frembringe på alle tider af døgnet. I internt notat i forbindelse med Indkaldelse til Generalforsamling 4. december 2001, står bl.a.: ”Vi håber, at andelshaverne vil bakke bestyrelsen op, så lokalplan af 1989 langt om længe kan blive gennemført, og vor høje bebyggelsesprocent blive ”udvandet” Kristinegården er i forvejen presset støjmæssigt af en af Danmarks mest støjende veje (Lyngbyvej), der løber lige uden for vinduerne. Parkeringsforhold I de senere år har området også oplevet en lang række andre tiltag, som på forskellig vis har tilført området øget aktivitet og støj på alle tider af døgnet og hermed også et massivt pres på de få parkeringsmuligheder, som er i området. Her kan nævnes: Firmanavn Årstal for åbning Aktivitet Fitness World, Lyngbyvej 2001 Åbent fra 5.30 – 22.00 Øget pres på parkeringen Fakta 2012 Åbningstid fra 8.00 – 22.00 Øget belastning i alle dag- og aftentimer på parkering. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Det Grønlandske og Færøske Patienthjem 2012 Har medført en øget aktivitet døgnet rundt. Energii Fitness 2013 Parkeringsforhold. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Fitness World, Æbeløgade (24 timer åbent) 2013 Aktivitet døgnet rundt og belastning på parkeringen. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Rema 2014 Åbningstid fra kl. 8.00 - 21.00. Øget belastning i alle dag- og aftentimer på parkering. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Pelikan Opbevaring 2015 Øget tung trafik af flyttevogne og trailer. 4 P-pladser til El-biler 2016 Bliver meget lidt benyttet i forhold til generelt manglende p-pladser i området. Ny Netto underopførelse i Sejrøgade. Åbner slut 2016 Netto har i skrivende stund allerede opsat parkeringsskilte, som igen nedskærer P-pladser i området. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. (Åbningstider ikke oplyst endnu). Alle disse tiltag har på mange måder belastet området omkring Kristinegården. Her kan bl.a. nævnes varelevering til de mange indkøbsmuligheder på alle tider af døgnet. Det er tilmed ikke muligt at finde en parkeringsplads, når man kommer hjem fra arbejde, da de er optaget i et væld af handlende og alle de besøgende i fitnesscentrene. Som beboer i området holder man i kø for at få en parkeringsplads. Jeg vil gerne understrege, at Kristinegårdens gårdareal er indrettet til børnefamilier med legeredskaber, stier til små lege-køretøjer etc. I den del, der ligger nærmest erhvervsdelen, er der i dag åbne arealer til boldspil og anden leg. Det er også i disse områder, at der er sol og mindst larm fra Lyngbyvej. Alt dette er indrettet netop fordi, at man ved gårdsammenlægningen i 2003 ville sikre, at der var mulighed for et velfungerende gårdmiljø. Samtidig vil jeg gerne gøre opmærksom på, at siden det Grønlandske og Færøske Patienthjem (Omøgade 3) er åbent, har det medført flere udsatte til området, og der bliver indtaget rusmidler på åben gade og der er blevet mere ophold på gaden i alle døgnets timer. Samtidig kan også nævnes, at efter den store aktion på Christiania denne sommer, hvor politiet lukkede Pusher-Street, så er det en kendt sag for politiet og beboerne i vores område, at noget af den hash-handel nu foregår dagligt på Hans Knudsens Plads. Området må derfor siges allerede at have vokset betragtelig de sidste par år i antal af borgere, der færdes i området. Jeg vil derfor stærk anbefale, at der ikke tilføres flere beboer til området i form af ungdomsboliger og/eller familieboliger. Isoleret set ville en gennemførelse af forslaget omkring 65 ungdoms- og 6-8 familieboliger i Kristinegården betyde en helt ny sammensætning af beboer, som på intet tidspunkt har været hensigten med de gårdsammenlægninger, som er foretaget i 2003. De er foretaget på et helt andet grundlag. Faktisk må man sige, at Københavns Kommune går direkte imod sin egen argumentation, hvor hensigten jo netop var at skabe et gårdmiljø i Kristinegården, hvor beboerne kunne finde rolige og mindre støjende omgivelser. Med 65 ungdoms- og 6-8 familieboliger på de selvsamme m2, er formålet totalt ændret og vores gårdmiljø forandret for bestandigt. Med venlig hilsen Maria Maj Petersen
Læs høringssvar fra Maria Maj Petersen
Indsendt af:
Terese Dam Bredsdorff
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
73
By:
København Ø
Postnr.:
2100
KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Byens Udvikling Sagsnr.: 2016-0326608 Dato: 28. november 2016 Høringssvar til forslag til lokalplan ”Kristineberg II” Det ville være dejligt, hvis vi unge som allerede bor i Kristinegården kunne få en lejelejlighed i det nye evt få plads først på en venteliste.
Læs høringssvar fra Terese Dam Bredsdorff
Indsendt af:
Mikael Bredsdorff
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
72
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Byens Udvikling Sagsnr.: 2016-0326608 Dato: 28. november 2016 Høringssvar til forslag til lokalplan ”Kristineberg II” Hermed høringssvar på modtaget brev af 28.09.2016, forslaget om at Omøgade 8 omdannes til ca. 65 private ungdomsboliger og at Sejrøgade 7-9 omdannes til familieboliger. Jeg bor i Andelsboligforeningen Kristinegården, som omfatter hele den vestlige bebyggelse i det omtalte område og dette er mit udgangspunkt for min besvarelse. Der er tidligere afgivet ganske mange gode høringssvar fra Kristinegårdens beboere og jeg vil ikke gentage alle argumentationenerne, dog for god ordens skyld pointerne, som jeg støtter min bekymring på. Jeg vil i tillæg hertil gøre mine afsluttende bemærkninger, gående på en konstruktiv tilgang til hvordan et udmærket tiltag som flere boliger til de boligsøgende kunne gribes an. Friarealer Friarealerne i Kristineberg II lever vist ikke op til kravene for friarealer. Københavns kommune bedes skriftligt redegøre for udregning af friarealet. Politisk rod Jf. lokalplan 143, 21. marts 1990 er formålet med lokalplanen primært at muliggøre opførelse af bebyggelse til serviceerhverv i den del af området, der ligger nærmest Kristineberg … endvidere … at fastlægge den vestlige del af området til boligformål. Med det nye forslag på i alt ca. 75 nye boliger (ungdomsboliger samt familieboliger), som alle vil få adgang til Kristinegårdens gårdareal, modsiger dette den oprindelige intention om mere plads og muligheden for at skabe et familievenligt gårdmiljø. Argumentationen omkring byggeprocenttætheden og synergieffekten mellem erhverv og boliger er i øvrigt fint gennemgået i Anja Zernichovs høringssvar. Københavns kommune bedes skriftligt redegøre for hvordan dette er tænkt ind i det nye. Støj Unge larmer mere en erhverv (som ikke er der aften og weekends). Der har altid været meget støj på Lyngbyvej (vest for boligerne) og nu vil der således også komme støj på østsiden (fællesgården). Beboere i den (denne) eksisterende andelsboligforening vil således ikke længere have ro nogle steder. Københavns kommune bedes skriftligt redegøre for hvordan dette er tænkt håndteret. Parkeringsforhold Der er i forvejen dårlige P-forhold i området. Der er nedlagt ganske mange P-pladser, inklusive også handikap parkeringspladser, således at der nu slet ingen er tilbage (tidligere var der 3). Der har samtidig været en del arbejde med ret ringe fremdrift og en vækst i såvel erhverv som boliger omkring os betyder at det er ret vanskeligt at parkere samtidigt med at lokalplanen nu foreslår yderligere tilvækst af biler, som vil være en konsekvens. Se i øvrigt Anja’s udmærkede høringssvar. Jeg har ved et par lejligheder henvendt mig og bedt om at få hastighedsreducerende tiltag i Omøgade da denne er expresgennemkørselsvej i eftermiddagsmyldretiden og det syner ret farligt for kvarterets beboere og især de yngste bløde trafikanter at færdes. Men intet er sket. Der mangler helt og aldeles en holistisk tilgang hér. Københavns kommune bedes skriftligt redegøre for hvordan alt dette er tænkt håndteret. Fælles liv og levned Eet par af de forhold Andelsboligforeningen Kristinegården har sukket efter i mange år er fælleslokaler og private parkeringsforhold til biler. Måske kunne Københavns kommune hér slå de berømte flere fluer med eet smæk, løse en gordisk knude og skabe synergi? Andelsboligforeningen Kristinegården har været hér i mange år og har vel én eller anden form for hævd på at leve og bo hér, efterdi vi nu engang har gjort det i så mange år. En veldrevet sund forening med sunde vedtægter og god samhørighed med lokalsamfundet. Flere boliger – og hvad så? Jeg vil være ked af at skulle være imod et ellers grundlæggende fornuftigt tiltag; at skabe flere boliger i København. Og sådan behøver det ikke at være. Men hvad skal der så til for at de ovenstående ting håndteres på fornuftig vis? Det er ikke til at gennemskue om Københavns kommune har tænk konstruktive tanker som kan håndtere ovenstående problemstillinger? Det fremgår ikke af lokalplansforslaget ligesom bolig-/ejer-formen ikke er omtalt. Et gæt på at det vil være en monetær særinteresse (udlejning eller salg - af den som også har haft fordelen af Københavns kommunes tidligere lokalplanstiltag ift opførelsen i højden) er vel ikke helt ved siden af?.. Men en tilgang kunne være at stille nogle betingelser for de evt. kommende nye boliger, således, at vi skulle dele vedtægter (hvornår må vi larme, fælleslokaler for alle, fælles parkeringsforhold for både biler og cykler, gårdlaug, m.v.). Om dette så skal gennemføres på den ene eller anden vis (ved at sælge de nye boliger som andele fx eller evt. tilbyde dem til AB Kristinegården eller andet) er ikke afgørende. Et andet tiltag kunne være at gøre Grønnegården (det er gården ud mod Lyngbyvej) brugbar, hvilket ville kræve at den blev lukket låsbart af ud mod Lyngbyvej. Dette ville være med til at skabe ekstra gårdrum (kvadratmeter om end ikke stille). Lokalplanen kan give en fornemmelse af at løbet nærmest er kørt. Det håber jeg - for demokratiet - ikke er tilfældet. Jeg håber ikke privatøkonomiske interesser vejer tungere end borgernes tarv. Og jeg håber de nuværende borgere trods alt vejer tungere end de kommende. Når forandringens vinde blæser bygger nogle læhegn, andre vindmøller.. Jeg vil være ked af, hvis jeg skulle erfare at Københavns kommune under hensyntagen til øjensynligt privatøkonomiske interesser, men ikke de etablerede borgeres, foretog en lokalplansændring værende i direkte modstrid med egen tidligere argumentation samt uden samtidig at håndtere flere af ovennævnt indlysende fornuftige tiltag. Jeg ville samtidig være ked af at være en stopklods imod forandringen og stiller gerne min ydmyge indsats til rådighed for et arbejde med at sammenlægge under de af mig foreslåede principper. Med venlig hilsen Mikael Bredsdorff
Læs høringssvar fra Mikael Bredsdorff
Indsendt af:
Eva Wallström
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
71
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2100
Se vedhæftede Word-fil med mit høringssvar!
Læs høringssvar fra Eva Wallström
Indsendt af:
Ulla Kristiansen
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
70
Vedhæftede filer: 1
By:
Kæbenhavn Ø
Postnr.:
2100
Se vedlagte fil
Læs høringssvar fra Ulla Kristiansen
Indsendt af:
Stig Bülow
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
69
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Se vedhæftet fil.
Læs høringssvar fra Stig Bülow
Indsendt af:
Kristian Bruun
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
68
Virksomhed / Organisation :
Danske Studerendes Fællesråd
By:
KBH s
Postnr.:
2300
Vedr. Sagsnr: 2016-0326612 Det betragtes, fra et studenterpespektiv, som yderst poisitvt, at der etableres flere ungdomsboliger. Der er tusinder af københavnske studerende, der mangler boligforhold, der reelt kan betales på en SU - som med det nye regeringsgrundlag lægges op til bliver sænket. Særligt er det godt, at det er erhvervsarealer, der overgår til bolig, da det så ikke kommer i konkurrence med andre grupper, der måtte have brug for et større boligudbud. Vi håber, at ejerne af ejendommen er inforstået med, at prisen for ungdomsboligerne skal holdes på et minimum, hvis det skal kunne rumme studerende og andre med lignende råderum. Vi deler ikke bekymringer vedr. deling af gårdarealer. Tværtimod mener vi, at unge i høj grad bidrager til det sociale fællesskab i gårdmiljøet. Jeg vil her henlede opmærksomheden til en rapport udgivet af Danske elver og Studerendes Kollegieråd, der peger på, at rigtig mange studerende netop efterspørger dette fællesskab. https://www.ogtal.dk/cases/item/44-boligundersogelsen-2016 Mvh Kristian Bruun Levevilkårspolitisk næstformand Danske Studerendes Fællesråd og aktiv i Elever og Studerende København
Læs høringssvar fra Kristian Bruun
Indsendt af:
Winnie Bülow
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
67
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Winnie Bülow
Indsendt af:
Benjamin Denham
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
66
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Benjamin Denham
Indsendt af:
Charlotte Denham
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
65
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Charlotte Denham
Indsendt af:
Rene Hansen
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
64
Vedhæftede filer: 1
By:
københavn ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Rene Hansen
Indsendt af:
Patricia Malling
Dato: 28. november 2016
Svarnummer:
63
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Se venligst vedhæftede dokument og høringssvar.
Læs høringssvar fra Patricia Malling
Indsendt af:
Kristian
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
62
By:
Kbh
Postnr.:
2100
Jeg er som udgangspunkt ikke imod at der skal være plads til flere beboere i området, men er ikke imponeret over at man laver sådan en plan uden at inddrage de brugere af området det påvirker. Ja der er lavet en høring, men det er bestemt ikke det samme som at indgå i en åben dialog om den bedste plan for området. Det her virker mest af alt som et selskab der kun har profit for øje. Ikke at finde den bedste løsning for beboerne i området. Når man kontakter Kbh kommune så får man at vide at der når høringen bliver afgjort vil komme mere information om projektet. Det giver et indtryk af at dette projekt vil blive gennemført uanset hvad de nuværende brugere siger. Da den tidligere lokalplan blev lavet fik, i hvert fald Omøgade 8, særlig dispensation til at bygge højere idet brugerne (erhverv og beboelse) kunne skiftes til at bruge det frirum der blev skabt i en sammenlagt gård. En ide og løsning der har virket rigtigt fint. Nu vil man så se bort fra den dispensation der blev givet og så kun bruge området til beboelse. Dette vil medføre et ekstremt stort ekstra pres på de friarealer vi nyder at bruge. At Kbh Kommune nu vil sætte to så forskellige beboelsesformer ind i så lille en gård, der forventeligt kommer til at have forskellige ordensvedtægter, vil være en ugennemtænkt løsning. At man ikke engang vil spørge resten af det gårdlaug der blev nedsat i tidernes morgen, viser manglende respekt overfor de mennesker der bor der. Det frirum vi har i gården er det sted hvor vi kan slappe af og slippe for den støj lyngbyvejen afgiver. Her kan vi stresse af og lade børn lege med bare tæer i græsset. Når vi så potentielt skal have 50% flere brugere af friarealerne, der formentligt vil holde en del flere fester så er det på ingen måder fremmende for at man kan koble fra efter en hård arbejdsdag. Jeg håber inderligt at de folkevalgte der skal træffe den afgørende beslutning om denne sag vælger at lytte til de mennesker der har valgt dem ind og ikke kun ser på tallene fra de selskaber der ønsker at tjene penge til dem selv.
Læs høringssvar fra Kristian
Indsendt af:
Tine & Jesper Pedersen
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
61
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Tine & Jesper Pedersen
Indsendt af:
Katrine Høøck Jeppesen
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
60
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Katrine Høøck Jeppesen
Indsendt af:
Kennie Bøge Helmbo
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
59
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Kennie Bøge Helmbo
Indsendt af:
Martin Moser Johnsen
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
58
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Se mit fulde høringssvar i vedhæftede fil. Jeg har samtidig med mit høringssvar indgivet en klage til Natur- og Miljøklagenævnet, da mener lokalplansforslaget på flere punkter ikke overholder Planloven.
Læs høringssvar fra Martin Moser Johnsen
Indsendt af:
Henriette Paulsen
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
57
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Henriette Paulsen
Indsendt af:
Jascob Wolfsohn
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
56
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Victor Wolfsohn Cadett Junior nr: 49
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Jascob Wolfsohn
Indsendt af:
Rune Brinckmeyer
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
55
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2100
Se vedhæftede pdf
Læs høringssvar fra Rune Brinckmeyer
Indsendt af:
Majbrit & Jakob Jakobsen
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
54
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi ønsker at gøre indsigelse til forslaget om at Omøgade 8 omdannes til ca. 65 private ungdomsboliger og at Sejrøgade 7-9 omdannes til familieboliger. Begrundelse: En vigtig grund til at vi købte en andelslejlighed i Kristinegaarden var det familievenlige gårdmiljø. Umiddelbart er en adresse på Lyngbyvej jo ikke så attraktiv pga. det ekstremt høje støj- og trafikniveau fra motorvejen, og netop derfor er gårdmiljøet helt afgørende som en nødvendig oase man som børnefamilie kan trække sig tilbage til. Det er ikke så stort, men det er hyggeligt og ikke for overfyldt. Men hvis de nye boliger bliver en realitet, så kommer dette til at ændre sig negativt: Der bliver overfyldt, der bliver larm, og det bliver mindre privat med de planlagte altaner. Hertil kommer en øget belastning og slitage på de fælles ting, der er i gården, og det er uklart, hvem der skal renholde gården, og hvad er økonomien i det ifht. indkøb og vedligeholdelse. Kort sagt: Dobbelt så mange mennesker i gården giver mindre tryghed og mindre velfærd. Nej-tak! En anden af vores bekymringer går på, at det vil sætte et yderligere pres på parkeringsforholdene i området, der i forvejen er blevet rigeligt belastet i de seneste år med opførelse af dagligdagsbutikker, andre erhvervsformål mm. Det er allerede i dag stort set umuligt at finde en parkeringsplads, og det er helt uholdbart at opføre så mange ekstra boliger, uden at der samtidig tages de allerede begrænsede parkeringsforhold i betragtning. Med venlig hilsen Familien Jakobsen, Lyngbyvej 50, 4 th.
Læs høringssvar fra Majbrit & Jakob Jakobsen
Indsendt af:
Ditte Krefeld
Dato: 27. november 2016
Svarnummer:
53
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar til forslag til lokalplan "Kristineberg II". Jeg vil gerne gøre INDSIGELSE mod lokalplanforslaget, som det foreligger. Da jeg bor Lyngbyvej 56, vil det være forslaget til de 65 private ungdomsboliger, jeg primært vil forholde mig til. - STØJ: Da vi bor med 2 vinduer ud mod Lyngbyvej, hvor der er et meget højt støjniveau, har vi et frirum med forholdsvis ro og stilhed mod og i vores gårdmiliø. Med mindst 65 unge ekstra beboere mod dette gårdmiliø vil støjniveauet utvivlsomt stige og freden være en saga blot. Om sommeren, vil det være et ekstra problem med støj fra gården, da vi sover med åbne vinduer ud mod gården. De hyggelige fredsommelige aftner vil også være truet. - BØRN og GÅRD: Vi har for nuværende et trygt legemiliø for foreningens børn og børnebørn. Gårdene er indrettet til at børnene kan lege frit, uden risiko for at forvilde sig ud på de meget trafikerede veje (Omøgade og Sejrøgade), fordi vi er meget opmærksomme på at lukke portene. Med 65 unge mennesker kan man ikke forvente, at dette vil blive overholdt/respekteret. Selvfølgelig skal vi som forældre selv passe på vores børn, men det udvikler børnene mere til selvstændige individer, hvis vi ikke "hænger" efter dem, når de leger frit. Med en udvidelse af vejen Kristineberg vil der komme endnu mere gennemkørende trafik, hvilket gør problemet med åbne porte endnu mere problematisk. - BIL- og CYKELPARKERING: Med så mange nye beboere vil presset på de eksisterende p-pladser, som i forvejen er for få, blive øget. Da unge mennesker gerne har en cykel, kan jeg forudse problemer med cykelparkering i vores dejlige gårde. Kort og godt: Jeg er IMOD lokalplanforslaget, som det foreligger. - FORSLAG: Det ville måske være en idé at få udlejet Omøgade 8 til fx. ældreboliger. Med venlig hilsen Ditte Krefeld, Lyngbyvej 56 2.tv.
Læs høringssvar fra Ditte Krefeld
Indsendt af:
Birgitte Bosse Vestergaard
Dato: 26. november 2016
Svarnummer:
52
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vedlagt
Læs høringssvar fra Birgitte Bosse Vestergaard
Indsendt af:
Janus Clausen
Dato: 26. november 2016
Svarnummer:
51
By:
Valby
Postnr.:
2500
KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen Byens Udvikling Sagsnr.: 2016-0326608 Dato: Høringssvar til forslag til lokalplan ”Kristineberg II” I forbindelse med udsendelse af brev af 28.09.2016 fremsender jeg hermed mit høringssvar på forslaget om at Omøgade 8 omdannes til ca. 65 private ungdomsboliger og at Sejrøgade 7-9 omdannes til familieboliger. Jeg mener ikke det er hensigtsmæssigt, at bygge ungdomsboliger og familieboliger i et område, der ikke fra begyndelsen var udlagt til denne form for boliger jf. lokalplan 143, 21. marts 1990, hvor der under formål står skrevet: §1. Formål Formålet med lokalplanen er primært at muliggøre opførelse af bebyggelse til serviceerhverv i den del af området, der ligger nærmest Kristineberg. Det er endvidere formålet med lokalplanen at fastlægge den vestlige del af området til boligformål. (Den vestlige del af området iflg. tegning tilhørende lokalplan 143 er netop Kristinegården. Den østlige del er til erhverv. Kristinegården har i 2003 fået sammenlagt sine gårde med den tidligere erhvervsdel. (Der hvor der i dag tiltænkes at blive bygget/ombygget 65 ungdomsboliger og 6-8 familieboliger). Dette med begrundelse i, at gården var lille og at man ville skabe lys og luft til de 146 andelshavere, der i dag bor i Kristinegården. Med det nye forslag på i alt ca. 75 nye boliger (ungdomsboliger samt familieboliger), som alle vil få adgang til Kristinegårdens gårdareal, modsiger dette den oprindelig intension om mere plads og muligheden for at skabe et familievenligt gårdmiljø. I forbindelse med sammenlægningen af gårdene i 2003 i Kristinegården lå bl.a. følgende argumentation mellem København Kommune, Baunsøe (bygherrer) og Kristinegården til grund for at nedrive den eksisterende lave bebyggelse og bygge i højden i stedet: · Byggeprocenttætheden kunne dengang retfærdiggøres med en tilladelse til, at Baunsøe kunne bygge erhverv i 4 etagers højde, mod at der blev etableret fælles gårdanlæg mellem Kristinegården og bebyggelsen Omøgade 6. · Når de ansatte i den nye erhvervsbebyggelse var på arbejde, var beboerne i Kristinegården på deres respektive arbejdspladser/intuitioner. Senere på dagen var det det omvendte forhold, som gjorde sig gældende. Derfor ville den øgede mængde af brugere i gårdene samlet set ikke blive et problem. De ville som udgangspunkt slet ikke mødes! Dette vil ikke længere være gældende, da der med de nye boliger vil komme et anderledes stort pres på fællesområderne på alle tidspunkter af døgnet. Jeg tillader mig også at formode, at de unge mennesker, som flytter ind i de planlagte 65 ungdomsboliger, må have en anden døgnrytme end den man normalt tillægger en børnefamilie. Jeg formoder også en langt større grad af fest i weekenden og i helligdage. Ud af materialet fremgår det, at de 65 nye ungdomsboliger skal have altan til fællesarealerne. Med en byggehøjde på 4 etager og tilmed et smalt gårdareal, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, hvilken larm det kan frembringe på alle tider af døgnet. I internt notat i forbindelse med Indkaldelse til Generalforsamling 4. december 2001, står bl.a.: ”Vi håber, at andelshaverne vil bakke bestyrelsen op, så lokalplan af 1989 langt om længe kan blive gennemført, og vor høje bebyggelsesprocent blive ”udvandet” Kristinegården er i forvejen presset støjmæssigt af en af Danmarks mest støjende veje (Lyngbyvej), der løber lige uden for vinduerne. Parkeringsforhold I de senere år har området også oplevet en lang række andre tiltag, som på forskellig vis har tilført området øget aktivitet og støj på alle tider af døgnet og hermed også et massivt pres på de få parkeringsmuligheder, som er i området. Her kan nævnes: Firmanavn Årstal for åbning Aktivitet Fitness World, Lyngbyvej 2001 Åbent fra 5.30 – 22.00 Øget pres på parkeringen Fakta 2012 Åbningstid fra 8.00 – 22.00 Øget belastning i alle dag- og aftentimer på parkering. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Det Grønlandske og Færøske Patienthjem 2012 Har medført en øget aktivitet døgnet rundt. Energii Fitness 2013 Parkeringsforhold. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Fitness World, Æbeløgade (24 timer åbent) 2013 Aktivitet døgnet rundt og belastning på parkeringen. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Rema 2014 Åbningstid fra kl. 8.00 - 21.00. Øget belastning i alle dag- og aftentimer på parkering. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. Pelikan Opbevaring 2015 Øget tung trafik af flyttevogne og trailer. 4 P-pladser til El-biler 2016 Bliver meget lidt benyttet i forhold til generelt manglende p-pladser i området. Ny Netto underopførelse i Sejrøgade. Åbner slut 2016 Netto har i skrivende stund allerede opsat parkeringsskilte, som igen nedskærer P-pladser i området. Høj aktivitet fra borgere/besøgende fra andre dele af byen. (Åbningstider ikke oplyst endnu). Alle disse tiltag har på mange måder belastet området omkring Kristinegården. Her kan bl.a. nævnes varelevering til de mange indkøbsmuligheder på alle tider af døgnet. Det er tilmed ikke muligt at finde en parkeringsplads, når man kommer hjem fra arbejde, da de er optaget i et væld af handlende og alle de besøgende i fitnesscentrene. Som beboer i området holder man i kø for at få en parkeringsplads. Jeg vil gerne understrege, at Kristinegårdens gårdareal er indrettet til børnefamilier med legeredskaber, stier til små lege-køretøjer etc. I den del, der ligger nærmest erhvervsdelen, er der i dag åbne arealer til boldspil og anden leg. Det er også i disse områder, at der er sol og mindst larm fra Lyngbyvej. Alt dette er indrettet netop fordi, at man ved gårdsammenlægningen i 2003 ville sikre, at der var mulighed for et velfungerende gårdmiljø. Samtidig vil jeg gerne gøre opmærksom på, at siden det Grønlandske og Færøske Patienthjem (Omøgade 3) er åbent, har det medført flere udsatte til området, og der bliver indtaget rusmidler på åben gade og der er blevet mere ophold på gaden i alle døgnets timer. Samtidig kan også nævnes, at efter den store aktion på Christiania denne sommer, hvor politiet lukkede Pusher-Street, så er det en kendt sag for politiet og beboerne i vores område, at noget af den hash-handel nu foregår dagligt på Hans Knudsens Plads. Området må derfor siges allerede at have vokset betragtelig de sidste par år i antal af borgere, der færdes i området. Jeg vil derfor stærk anbefale, at der ikke tilføres flere beboer til området i form af ungdomsboliger og/eller familieboliger. Isoleret set ville en gennemførelse af forslaget omkring 65 ungdoms- og 6-8 familieboliger i Kristinegården betyde en helt ny sammensætning af beboer, som på intet tidspunkt har været hensigten med de gårdsammenlægninger, som er foretaget i 2003. De er foretaget på et helt andet grundlag. Faktisk må man sige, at Københavns Kommune går direkte imod sin egen argumentation, hvor hensigten jo netop var at skabe et gårdmiljø i Kristinegården, hvor beboerne kunne finde rolige og mindre støjende omgivelser. Med 65 ungdoms- og 6-8 familieboliger på de selvsamme m2, er formålet totalt ændret og vores gårdmiljø forandret for bestandigt. Med venlig hilsen Janus Clausen
Læs høringssvar fra Janus Clausen
Indsendt af:
Oliver Aureld
Dato: 26. november 2016
Svarnummer:
50
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Oliver Aureld
Indsendt af:
Christian Aureld
Dato: 26. november 2016
Svarnummer:
49
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Christian Aureld
Indsendt af:
Dorthe Aureld
Dato: 26. november 2016
Svarnummer:
48
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vedhæftet fil
Læs høringssvar fra Dorthe Aureld
Indsendt af:
Karsten Dvoracek
Dato: 26. november 2016
Svarnummer:
47
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vedhæftet Word-dokument
Læs høringssvar fra Karsten Dvoracek

Sider