Stibroer over Inderhavnen - lokalplan nr. 446

Broforbindelse over Inderhavnen, samt broforbindelser over Christianshavns kanal Trangraven og Proviantmagasingraven

Høringsfrist:

10. marts 2010
Indsendt af:
Hans Flemming Hansen
Dato: 10. marts 2010
Svarnummer:
192
By:
København n
Postnr.:
2200
Protesterer mod broer over "Inderhavnen"
Læs høringssvar fra Hans Flemming Hansen
Indsendt af:
Martin Jørgensen
Dato: 10. marts 2010
Svarnummer:
191
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg var til borgermøde om Broerne over Inderhavnen den 4. februar, har læst lokalplansforslaget og en del af de andre høringssvar på denne side. Generelt mener jeg at debatten er fordrejet og forplumres af en del hovedløse argumenter om færger, tunneller og andre fantasier. Forslaget drejer sig om en bro-løsning der kan kæde Christianshavn sammen med indre København for cyklister og fodgængere, og som Mærsk har tilbudt at finansiere delvis. Derfor er der ikke nogen grund til at diskutere andre fantasifulde løsninger, som efter min personlige mening også vil være ringere løsninger set fra cyklisterne og fodgængernes synspunkt. Spørgsmålet er derfor: Ønsker vi Broer over Inderhavnen eller ønsker vi den ikke? Hvis vi ønsker den er vi så tilfredse med det fremlagte forslag? Personligt mener jeg at det er en fremragende ide, at lave en bro for cyklister og fodgængere over inderhavnen. Jeg kan se utroligt mange positive perspektiver i forslaget, både for de trafikanter der vil benytte broerne hver dag på grund af arbejde eller studier, men også for turister og københavnere med rekreative formål. En forbindelse over Inderhavnen vil binde København sammen på en ny og tiltrængt måde. Der er nok desværre ingen tvivl om at det fremstillede forslag vil betyde ringere forhold for fritidssejlerne med mastebåde. Jeg er selv ejer af en en sejlbåd og holder meget af at tage ud på vandet med den. Men uanset hvor meget jeg holder af sejlsporten og ønsker de bedste vilkår for bådene, så vejer alle de positive forhold for de tusinder af cyklister og fodgængere, studerende, arbejdende og turister langt tungere end nogle få hundrede fritidssejleres problemer. Hvorvidt den valgte bro-løsning er den bedst mulige, æstetisk smukkeste eller billigste kan muligvis diskuteres - det har jeg ikke nok forudsætninger til at udtale mig kvalificeret om. Men jeg kan sige, at ud fra hvad jeg har læst og set om forslaget, så glæder jeg mig til at kunne cykle over Inderhavnen på de nye broer!
Læs høringssvar fra Martin Jørgensen
Indsendt af:
Klavs Nordbirk
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
190
By:
København V.
Postnr.:
1721
Kære Kommune Det er med gru jeg erfare hvordan kommunen er parat til at spille hasard med det enestående miljø der er i Christianshavn. I dag er der et ganske særligt, historisk forankret og livligt miljø på og omkring kanalen på strækningen fra Trangraven til broen ved Sankt Annæ Gade. Nerven i dette miljø er bådene i kanalen, som for størstedelens vedkommende er sejlbåde. Langs den østlige kaj er en stor del af bådene tilmed gamle træskibe, som harmonerer perfekt med det historiske kvarters gamle bygninger. Tilsammen er båd- og sejlermiljøet i kanalen helt uundværligt for den atmosfære, som findes i området, det være sig på vandet, på kajen, i gaderne langs med vandet og i de nærmeste sidegader. Denne atmosfære er det, som gør kanalområdet til en helt unik del af København. Det er attraktivt for de få som har både. Det er attraktivt for det store antal beboere i området. Det er attraktivt for det store antal besøgende fra hele København, som kommer forbi på en solskinsdag, fordi det er smukt med alle de mange både midt i den gamle bydel. Det er attraktivt for det store antal indenlandske og udenlandske turister, som kommer og opsøger netop denne særlige stemning, som rent faktisk ER den stemning man fornemmer fra postkortet. Det er attraktivt for alle gæsterne på kanalrundfarterne, som hilser på bådejerne mens de er på tur igennem denne oase midt i byen, som emmer af historie, kultur og liv. Og det er denne attraktive atmosfære, dette attraktive miljø, denne kulturarv, som er på spil når man bygger en bro henover Christianshavns Kanal. Det er mit bud, at hvis man bygger en bro over Christianshavns Kanal, så vil dette miljø visne hen i løbet af maks 5 til 10 år. En bro vil betyde, at bådene ikke længere har uhindret ind- og udsejling til og fra kanalen, hvilket gælder både for de fastliggende både og de besøgende. Bådtrafikken med sejlbådene vil derfor reduceres med den konsekvens at miljøet bliver mindre attraktivt for de både som alligevel sejler ind i kanalen. Derfor vil endnu flere både forsvinde. Det bliver en negativ spiral. Når bådene forsvinder, forsvinder nerven i attraktionen for alle de mange andre mennesker, som i dag benytter området, beboere, gæster og turister. Og København vil have mistet et af de levende kulturelle vartegn, som byen kan være mest stolt af. Sejlbådene vil formentlig blive erstattet af små motorbåde, som kan gå under broen uden åbning, men disse både kan på grund af deres størrelse og det, at de ikke har master der strækker sig mod himlen, på ingen måde løfte arven fra sejlskibene. De er simpelthen ikke tilstrækkelig smukke, de har ikke den samme karakter og de harmonerer ikke med de historiske omgivelser. I værste fald fyldes kanalen af larmende speedbåde. Hvorfor er det, at det vil gå så galt? Uanset hvordan man vender og drejer det, så udgør en bro en barriere for en båd. At broen kan åbnes betyder KUN, at det fysisk set muliggøres, at både kan passere. Det betyder ikke at der rent faktisk vil være både der forsøger at passere. Det bliver et spørgsmål, om det er attraktivt nok for bådene at passere. De residerende både i kanalen vil ikke blive liggende bare fordi muligheden for at komme ud eksisterer. For at blive liggende skal bådene kunne komme ud næsten lige så frit, som var der slet ikke bygget nogen bro. For ellers kan man lige så godt ligge et andet sted. Og til sidst må jeg kommentere, at alle disse kritiske høringssvar i modtager, ikke er udtryk for rige forfængelige mennesker på Christianshavn, der ikke vil dele. Tværtimod er rigtig mange af beboerne glade for at dele, og har gjort det i mange år - og så er de jo bestemt ikke rige dem der bor i Lejerbos lejeboliger ud til det nye gennemgangsområde. Havde planerne haft samme konsekvens for de nordsjællandske villaejere ud til vandet ville projektet jo aldrig realiseres. Det har vi jo oplevet i forbindelse med den løbende debat om loven om offentlig gennemgang langs vandkanten i Nordsjælland, som ulovligt er forhindret af selvforanstaltede mure fra villaejernes side. Adgangsforholdene kunne sikres ved en tunnel under vandet eller flere af de ganske udmærkede havnebusser der kan transportere gående og cyklister over vandet. Stop de broer nu, inden i får ødelagt det sidste, aktive stykke havn i København! Med venlig hilsen Klavs Nordbirk
Læs høringssvar fra Klavs Nordbirk
Indsendt af:
Cecilie Weinholt-Ludvigsen og Martin Esmark
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
189
By:
KBH N
Postnr.:
2200
Det er en pseudokamp, der lige nu foregår mellem Københavnerne, som er delt i to lejrer: Dem indefor og dem udenfor forvaltningsmurerne. For det vi i virkeligheden allesammen stræber efter er jo at gøre København til en endnu mere imødekommende og venlig by at være i. Derfor er der ingen grund til at skabe løsninger, der har en direkte skadelig konsekvens for en del af det København, der tiltrækker både turister og ressourcestærke skatteborgere. Det er selvfølgelig den helt specielle stemning på Christanshavn vi taler om. Det er en stemning, der skabes af den ro, der spreder sig i den lille bydel så tæt på centrum, det liv der findes langs kanalerne - husbådene og "turistbådene" der lægger til i Trangraven om sommeren. Der er en speciel ro på Christianshavn - der er luft, vand og plads (både til skæve eksistenser, pelsfrakker, kernefamilier og turister). Og derfor beder vi jer: Stop op, og overvej mulighederne en ekstra gang, inden i lukker kanalerne af med broer. Når broerne først engang er bygget skal der meget til at fjerne dem igen. Vi er bange for at det er blevet et prestigeprojekt - ingen vil tabe ansigt. Men se endnu engang på alternativerne, og opvej endnu engang fordele og ulemper ved hvert forslag. For det er ikke kun kanalmiljøet der ødelægges med broerne, det er også store dele af åndehullerne på Christanshavn der kvæles. Åndehullet ved Trangraven vil blive transformeret til en gennemgangssti - og det er mere end almindeligt synd for alle de mennesker, der nyder at gå en tur eller sætte sig i solen og nyde sin aftensmad. Bådejerne, både de faste og turisterne, vil næppe blive ved med at komme igen til Trangraven, når det unikke miljø bliver ødelagt. Og sidst, men bestemt ikke mindst, er det helt urimeligt over for de beboere, langs den nye rute, der nu skal lægge øre til natteroderi i form af fulde unge mennesker, der skal ende deres bytur på Christiania. Man kan desværre forestille sig at ruten vil blive oftere benyttet til at slå en genvej til Christiania fremfor til Operaen på Holmen. Og til sidst må vi kommentere, at alle disse kritiske høringssvar i modtager, ikke er udtryk for rige forfængelige mennesker på Christianshavn, der ikke vil dele. Tværtimod er rigtig mange af beboerne glade for at dele, og har gjort det i mange år - og så er de jo bestemt ikke rige dem der bor i Lejerbos lejeboliger ud til det nye gennemgangsområde. Havde planerne haft samme konsekvens for de nordsjællandske villaejere ud til vandet ville projektet jo aldrig realiseres. Det har vi jo oplevet i forbindelse med den løbende debat om loven om offentlig gennemgang langs vandkanten i nordsjælland, som ulovligt er forhindret af selvforanstaltede mure fra villaejernes side. Vi foreslår at vandbussernes ruter udvides, og at det evt, gøres billigere, og endda gratis på nogle bestemte klokkeslet at sejle med dem. Der kan bygges tunneller i stedet for broer eller der kan bygges én bro fra bysiden/skuespilshuset over til Operaen/Holmen, så kanalerne ikke lukkes af og Trangravsområdet ikke forringes til et gennemgangsområde. De bedste hilsner Pædagog Martin Esmark og Journalist Cecilie Weinholt-Ludvigsen Hermodsgade 14, st.th 2200 KBH N
Læs høringssvar fra Cecilie Weinholt-Ludvigsen og Martin Esmark
Indsendt af:
Hanne Brix Westergaard
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
188
By:
Allerød
Postnr.:
3450
Undertegnede ønsker at gøre indsigelser mod planer om at opfører broer i inderhavnen, som kan medføre at almindelig skibsfart ikke kan sejle/anløbe kanalerne.
Læs høringssvar fra Hanne Brix Westergaard
Indsendt af:
Pernille Langhoff-Roos
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
187
By:
Humlebæk
Postnr.:
3050
Undertegnede ønsker at gøre indsigelse mod broer over Inderhavnen som kan forhindre at fartøjer med master kan passere ind til kanalen. Det vil skade den mulighed der er for et aktivt havnemiljø i København. Med venlig hilsen Pernille Langhoff-Roos
Læs høringssvar fra Pernille Langhoff-Roos
Indsendt af:
Janne Malene Frausing
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
186
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Lad havnen forblive havn. Der skal være plads til de sejlende. Vi der cykler skal nok finde vej.
Læs høringssvar fra Janne Malene Frausing
Indsendt af:
Jonna Gram-Petersen
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
185
By:
vanløse
Postnr.:
2720
Hvis man fjerner havnen fra København, ender man med Køb én. Operaen har allerede kostet københavnerne alt for meget, også os, der aldrig har råd til at komme der, og nu vil I tage mere fra os, ved at lukke for havnens både. Have Mercy.
Læs høringssvar fra Jonna Gram-Petersen
Indsendt af:
T.Jacobsen
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
184
By:
Dyssegaard
Postnr.:
2870
Meget imod disse broer; broer i en havn er at give dødstødet til en havn - For sejjler med mast kan jeg se at det er slut nu med at besøge København - på den årlige tur til byen.Tænk at en skibsreder og en kommune ikke kan se det. Stop det og finr på noget andet som Købenahvn kan bruge for at sælge sig selv.
Læs høringssvar fra T.Jacobsen
Indsendt af:
Sigrid Thorvildsen
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
183
Virksomhed / Organisation :
Studerende
By:
Kbh V
Postnr.:
1673
Dette er en klar tilkendegivelse af min utilfredshed med forslaget om broerne i havnen. Jeg mener derfor at det er dybt forkasteligt at ville bygge broer over Københavns Kanaler, da der så kun vil være grimme flade motorbåde, og ikke adgang og syn til smukke sejlbåde, husbåde, fiskekuttere, og gamle bevaringsværdige smukke skibe. Det er en forkastelig prioritering at vægte en bro til operaen på bekostning af adgangsforholdene til kanalen. Det er et levende stykke kulturhistorie som hermed slås i stykker, fordi broerne vanskeliggør ud- og indsejling af havnen. Jeg kan godt lide broer og jeg er glad for at København er sådan en venlig cykelby, men ikke på bekostning af noget så specielt som sejler miljøet i midten af byen i Christianshavns Kanal. Adgangsforholdene kunne sikres ved en tunnel under vandet eller flere af de ganske udmærkede havnebusser der kan transportere gående og cyklister over vandet. Stop de broer nu! Sigrid Thorvildsen Ullerupgade 9, 3.sal 1673 Kbh V
Læs høringssvar fra Sigrid Thorvildsen
Indsendt af:
Claudia Siesbye
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
182
By:
København K.
Postnr.:
1107
Jeg sender ´hermed en indsigelse mod broerne, da de vil ødelægge havnekulturen.
Læs høringssvar fra Claudia Siesbye
Indsendt af:
Annemette Kiær
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
181
By:
København K
Postnr.:
1430
At etablere broer over Christianshavns Kanal og Trangraven tager jeg dyb, dyb afstand fra. Det vil medføre voldsomme gener og belastninger for os, der bor på Islands Plads i Lejerbo. Ikke kun vil broen med medfølgende rampe og trappe fylde så meget på vores grillplads, at det vil mindske vores muligheder for et udeliv, men den kommende cykeltrafik er også stærkt foruroligende. Planen fremhæver de mange cykler, som nu skal lægge vejen – tæt – forbi vores bebyggelse. Når man som jeg bor i nr. 1 i det gamle pakhus vil det betyde, at jeg og mine børn vil træde direkte ud på en trafikeret cykelsti og gangareal, som vel at mærke kun er 3,75 m bred. Altså fra vi træder ud på asfalten fra indgangspartiet og over til lygtestanderen og bolværket! Det er helt horribelt at mene, at det smalle stykke vil kunne bære en cykeltrafik begge veje sammen med de gående, som også vil være der. Det er groft uforsvarligt. Annemette Kiær
Læs høringssvar fra Annemette Kiær
Indsendt af:
Ulla Dreisler
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
180
By:
København
Postnr.:
1415
Hermed fremsendes min indsigelse mod de planlagte broer, fordi det foreliggende projekt ikke er grundigt gennemtænkt og undersøgt og indeholder mange faktuelle fejl, og derfor bør det udsættes indtil KK kan fremkomme med en velfungerende bro- lukningspolitik. Dermed mener jeg, at broerne kun bør lukke i cyklisters myldretid til og fra arbejde, således at sejlerlivet kan fortsætte uden problemer. Endvidere bør der foreligge velfungerende tilkørselsforhold, som mangler i lokalplanen. Endvidere bør KK overveje det tunnelforslag, der vil gøre broerne over Chr.h. kanal overflødige, og som vil blive forelagt i indeværende uge som et perfekt alternativ (af Niels Barfred, Wilders Plads) iflg. det oplyste. Det er beskæmmende at erfare, at broprojektet måske kun kan forstås ud fra et profithensyn til de havne, som By og Havn anlægger længere ude i havnen, og som ellers næppe kan fyldes med både.Det ville være tragisk at se de høje masteskibe blive "pint" ud af Chr.h. kanal. Giverens eftermæle vil ikke blive smukt efter en sådan massakre på et historisk miljø.
Læs høringssvar fra Ulla Dreisler
Indsendt af:
Kaspar Lytthans
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
179
By:
København K
Postnr.:
1408
Høringssvar vedr. forslag til lokalplan for ’Stibroer over inderhavnen og kanaler på Christianshavn. 1. Overordnet er lokalplanforslaget særdeles utilstrækkeligt motiveret og argumenteret. a. Der er alene i den strategiske miljøvurdering henvisning til en lang række forhold, der ikke er tilstrækkeligt belyst, og som det foreslås nærmere analyseret. De fleste af disse forhold vil kunne have afgørende betydning for hele rationalet for brobyggeriet. Bl.a. trafikafvikling, der er et centralt element i hele rationalet for broerne, energiforbrug, erhvervspåvirkning m.m. b. Der foreligger ikke en velfunderet vurdering af det reelle behov for transportmuligheder, der fremføres som begrundelse for broløsningen c. Forslaget relaterer sig ikke til reelle planer for den udvikling af de tilstødende bydele, der ellers er et basisfundament for netop broløsningen. Der nævnes alene uforpligtende kan-muligheder. d. Derfor fremstår også afgrænsningen af lokalplanforslaget til kun at omhandle selve broerne og stierne, og ikke de områder, der berører, som stærkt manipulerende og søgt. 2. Broforslaget saboterer ansvarlig lokalplanlægning. Det er dybt beklageligt, at lokalplanforslaget ikke tager højde for, hvilken betydning det foreslåede brosystem vil påvirke de berørte bydele. Hvis en væsentlig del af begrundelsen for et brosystem er, at der skabes tilgængelighed til Christianshavn og Holmen (Operaen er også i denne sammenhæng irrelevant, da broerne næppe får større betydning), bør en ansvarlig byplanlægning starte her. Hvordan udvikles en passende tilgængelighed og et dynamisk miljø i de berørte bydele. Forslaget til broløsninger kan fuldstændig sabotere denne mulighed. 3. Forbindelse/tilgængelighed det absolut mindste argument for en bro. Der er i forslaget skabt en begrundelse, alene ud fra en udokumenteret opfattelse af et behov for en eller flere cykelruter. Begrundelsen er så utilstrækkeligt dokumenteret, at der reelt ikke er andet tilbage, end at der skabes forbindelse. 4. Den kortere forbindelse eksisterer allerede. Argumentationen om en kortere forbindelse mellem Kgs Nytorv og Operaen/Holmen er beskæmmende skævvredne. a. Den eksisterende havnebus i direkte pendul mellem Skuespilhuset og Operaen afgår allerede i dag med 6-7 minutters mellemrum fra hver side (med samme bus) og sejladsen tager 2 minutter. De mål, man sætter sig for forbindelsen, eksisterer således allerede. b. Valget af Kgs Nytorv som eneste udgangspunkt for tidsmåling er søgt. Nørreport, Vesterbro eller hovedbanegården havde været relevante udgangspunkter. Kun de færreste vil have ugangspunkt i Kgs Nytorv. c. Forbindelser til de dele af Amager, der kan have betydning for et større stisystem for cykler virker umotiveret. For de fleste vil de udgøre en meget stor omvej til de centrale dele af Amager, hvor der er beboelse og arbejdspladser. 5. Som bekendt vil broerne have særdeles negativ betydning for det aktive sejlermiljø i nordenden af Christianshavn. En sådan betydning er veldokumenteret mange andre steder, både i Danmark og i udlandet. En ansvarlig udformning og behandling af et lokalplanforslaget som dette, bør derfor medtage og vurdere disse erfaringer. Det attraktive og meget aktive miljø vil blive reduceret til et passivt område,, hvor vand er noget, man ser på eller sætter sig ved, men som ikke indgår aktivt. Det er ellers netop Christianshavns styrke. Det er i denne sammenhæng dybt beklageligt, at kommunen har skabt en kunstig modsætning mellem sejlendes og cyklendes interesser. Samlet set er lokalplanforslaget langt fra tilstrækkeligt til det planlagte tiltag for broforbindelser. Processen bør startes forfra med en troværdig og velkonsolideret vurdering af behov og muligheder for at opnå dem. Det indebærer bl.a. stillingtagen til hvordan de berørte områder kan bidrage til og få gavn af initiativet. Det er grundlaget for enhver ansvarlig planlægning.
Læs høringssvar fra Kaspar Lytthans
Indsendt af:
Ulla Dreisler
Dato: 9. marts 2010
Svarnummer:
178
By:
København
Postnr.:
1415
Hermed fremsendes min indsigelse mod de planlagte broer, fordi det foreliggende projekt ikke er grundigt gennemtænkt og undersøgt og indeholder mange faktuelle fejl, og derfor bør det udsættes indtil KK kan fremkomme med en velfungerende bro- lukningspolitik. Dermed mener jeg, at broerne kun bør lukke i cyklisters myldretid til og fra arbejde, således at sejlerlivet kan fortsætte uden problemer. Endvidere bør der foreligge velfungerende tilkørselsforhold, som mangler i lokalplanen. Endvidere bør KK overveje det tunnelforslag, der vil gøre broerne over Chr.h. kanal overflødige, og som vil blive forelagt i indeværende uge som et perfekt alternativ (af Niels Barfred, Wilders Plads) iflg. det oplyste. Det er beskæmmende at erfare, at broprojektet måske kun kan forstås ud fra et profithensyn til de havne, som By og Havn anlægger længere ude i havnen, og som ellers næppe kan fyldes med både.Det ville være tragisk at se de høje masteskibe blive "pint" ud af Chr.h. kanal. Giverens eftermæle vil ikke blive smukt efter en sådan massakre på et historisk miljø.
Læs høringssvar fra Ulla Dreisler
Indsendt af:
Sigurd Andersen
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
177
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1370
NB Det vedhæftede dokument har bedre opsætning, og er med billeder. A. Indsigelse imod at borgerrepræsentationen beslutning ser ud til at bygge på misinformation B. Indsigelse imod at borgerrepræsentationen beslutning ser ud til at bygge på manglende information C. Indsigelse imod at borgerrepræsentationen beslutning ser ud til at bygge på ensidig information D. Indsigelse imod vanskeliggørelse af informations søgning og opdatering af viden for borgere og beslutningstagere, fordi bl.a. link på kommunens hjemmeside ikke fungere og tidligere eksisterende link og sider mister deres funktion eller radikalt ændres. Endvidere er det svært/umuligt at få et samlet overblik over samtligt materiale om projektet. E. Indsigelse imod beslutning af bygning af ”Bro over Inderhavnen” , da forvaltningen i Købehnavns Kommune ikke ser ud til at have givet et beslutningsgrundlag, der belyser de reelle forhold og konsekvenser. F. Indsigelse mod benyttelse af Cowi A/S’s materiale ”Memo Oplukkelige broer, Titel Erfaringer fra Danmark og udlandet med åbnepraksis for broer. Dato 20. november 2009. Til Teknik og miljøforvaltningen” Se min indsigelse mod ”Bro over Inderhavnen” Sagsnummer: 2009-179470 SvarID: 719 G. a. Indsigelse mod, at det er uklart, ubeskrevet og uargumenteret, hvornår og hvorfor linieføringen blev ændret. Det betyder, at der både for borgere men måske også i forvaltningen og hos politikerne er uklarhed over hvornår og hvorfor der skete den ændring, så at der også kommer en bro over Christianshavns Kanal. (Ændringen optræder vist først på hjemmesiden: Teknik- og Miljøudvalget den 4. marts 2009) b. Indsigelse mod alt baggrundsmateriale som er udarbejdet før denne ændring klart blev formuleret og videreformidlet. Dette begrundes med, at et sådant materiale ikke med sikkerhed vil kunne have taget højde for denne ændring. c. Derfor også en generel indsigelse mod brug af Købehnavns Kommune forvaltning´s nuværende materiale ved evt. beslutning af bygning af ”Bro over Inderhavnen”. Der skal udarbejdes nyt helt nyt baggrundsmateriale som tager udgangspunkt fra af nuværende projekt. Endvidere skal der først udarbejdes af en korket broåbningspolitik. Samt en samlet plan for udviklingen af Københavns Havn, der også reelt indrager havnemiljø og sejlerliv. H. Jeg er ikke bekendt med om, hr. A. P. Møller personligt er blevet informeret om ændringerne af linjeføring, så der nu er planlagt, at der kommer bro over Christianshavns Kanal, samt om de konsekvenser det vil give for sejlads og havnemiljøet. Jeg opfatter hr. A. P. Møller, som ”en af søens folk”, og jeg kan derfor ikke forestille mig, at han ville sige god for et projekt, der vil ødelægge Christianshavns havnemiljø. Jeg vil også være ked af, hvis hr. A. P. Møller på et senere tidspunkt evt. vil blive beskyldt for at være ansvarlig for disse ødelæggelser. Dette ville måske kunne tænkes også at påvirke byggeforhold og specielt de økonomiske forhold for projektet evt. Københavns Kommune samt skatteborgerne. Jeg vil derfor gøre indsigelse, hvis A. P. Møller ikke personligt er blevet informeret om ændringerne af linjeføring. - Uddybning A: Nedenstående viser, at borgerrepræsentationen ser ud til at være misinformeret: Borgerrepræsentationen den 24. januar 2008 Citater fra indstilling og beslutning: http://www.kk.dk/eDoc/Borgerrepr%C3%A6sentationen/24-01-2008%2017.30.00/Referat/06-02-2008%2011.20.54/F55D2950CD4F203DC12573E70038D90A.htm ” Løsning "APM-Fondens" og Realdanias besvarelse af de af forvaltningerne stillede spørgsmål, jf. bilag 2 og 3, danner grundlag for nedenstående samlede vurdering af de tilbudte forbindelser over havnen. I nedenstående skema har forvaltningerne angivet plusser og minusser ved de tre løsninger. Der gives tre plusser eller minusser som maksimum.” Citater fra indstilling og beslutning: ” APM RD Færge Adgang for sejlere ÷ ÷ ÷ ÷ Neutral” Forvaltningen skema står at APM vil ”Adgang for sejlere ÷” Forvaltningen beskriver det således som den mindst mulige gene for sejlere, som det er muligt ud fra forvaltningen egne præmisser/karaktergivning! Forvaltningen oplyser det på baggrund af dokumentation besvaret af APM-Fonden: ” jf. bilag 2”. Det er åbenlyst, at APM-Fonden besvarelse og dokumentation ikke gælder sejlforhold i Christianshavns Kanal! Svaret gælder for skibe i selve hovedløbet – under den store bro af rigtigt store skibe! Forvaltningen sammenskrivningen af dette, til en beskrivelse af gene for de sejlende som værende ét minus, er derfor en alvorlig misvejledning af Borgerrepræsentationen. Derfor kan Borgerrepræsentationens beslutning ikke betragtes som taget på et forsvarligt grundlag! Min indsigelse går på at følgende er nødvendigt: - Undersøgelse ansvarsforhold og konsekvenser af misvejledningen. - Fejlene bliver rettet og alle parter informeret grundigt. - En fornyet beslutningsrunde i Borgerrepræsentationen med nyt baggrundsmateriale. - At en beslutning taget på misvisende baggrundsmateriale ikke må føres ud i virkeligheden! Se : http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/StiOgVejbroer/Inderhavnen/PolitiskGrundlag.aspx Teknik- og Miljøudvalget den 5. december 2007 Læs Indstilling og beslutning Se Bilag 1 - Trafikal betjening af Operaen og Holmen (bilag 2 fra den tidligere indstilling) Se Bilag 2 - "APM. Fonden". Supplerende spørgsmål og svar http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/StiOgVejbroer/Inderhavnen/~/media/59C464BF94D84091AC27BD6EE6DF0A48.ashx Citater fra APM-Fondens svar: ”Specifikke spørgsmål til det tilbudte projekt” · Kan den foreslåede bro etableres uden begrænsning af de eksisterende besejlingsforhold (størrelsen af skibe, der kan passere broforbindelsen). Forvaltningen ønsker forelagt dokumentation herfor. Fonden har ladet Force Tecnologi - Divisionen for Maritim Industri gennemføre simuleringer af sejladssikkerheden ved gennemsejling af bro med 35 m gennemsejlingsbredde med en 110 m tanker. Simuleringerne viser, at det er muligt at passere broen selv under kraftig vind · Kan ”papirskibet” anløbe/losse uhindret efter åbning af broen. Fonden oplyser i brev af 31. oktober 2007, at ”papirskibet under forudsætning af, at broen ikke blokerer fortøjningsmulighederne, vil kunne anløbe og losse, som det plejer” Uddybning B: Økonomi: Borgerrepræsentationen blev ved beslutningen ikke oplyst om problemer for den sejlende i Christianshavns Kanal, problemer med broåbningspolitik, og økonokiske forhold ved drift deraf. Borgerrepræsentationen kan på beslutningstidspunktet stadig havde været af den opfattelse, at evt. ville være muligt med åbning af broen via sms fra de sejlende. Dette ser nu ud til at være skrinlagt. Borgerrepræsentationen var øjensynligt ikke informeret om, at den nuværende skitserede broplan kræver bemanding i det meste af døgnet, og store økonomiske udgifter dertil. Herunder også store ulemper samt risici for de sejlende. Citater fra: Borgerrepræsentationen den 24. januar 2008 Læs Indstilling og beslutning http://www.kk.dk/eDoc/Borgerrepr%C3%A6sentationen/24-01-2008%2017.30.00/Referat/06-02-2008%2011.20.54/F55D2950CD4F203DC12573E70038D90A.htm: ”I nedenstående skema er forslagenes økonomi søgt oplistet: Drift af bro Kommunen Kommunen Kommunen (udbydes)” Borgerrepræsentationen får her ingen oplysning om, hvordan broerne skal åbnes og om økonomien ved drift af bro og evt. udgifter til brovagter m.m. Borgerrepræsentationen beslutning ser således ud til at bygge på manglende information fra forvaltningen! Uddybning C: Til gengæld oplyses borgerrepræsentationen ensidigt om fordele ved APM-Broen´s fordele frem for Realdanias, når det gælder den cyklende trafik. Dette bygger på et skøn og ikke dokumentation og der inddrages ikke den ændrede linieføring af broerne. Endvidere inddrages effekterne af broåbninger på den cyklende trafik – IKKE! Citater fra: Borgerrepræsentationen den 24. januar 2008 Læs Indstilling og beslutning http://www.kk.dk/eDoc/Borgerrepr%C3%A6sentationen/24-01-2008%2017.30.00/Referat/06-02-2008%2011.20.54/F55D2950CD4F203DC12573E70038D90A.htm: ” Af kommunens Trafik- og Miljøplan (2004) fremgår det bl.a., at øget trafikal aktivitet i København primært skal ske ved øget brug af kollektiv trafik og cykel. Med de 850 ekstra bilture i Realdanias tilbud (som følge af P-anlægget), der svarer til en biltrafikvækst på 15 % på Skt. Annæ Plads (2004-tælling), tilgodeses ovennævnte mål for trafikudviklingen ikke. Med styrkede sti- og cykelforbindelser, den nuværende og planlagte metrostation i området (Kgs. Nytorv og Frederikskirken) samt nuværende busbetjening sikres god kollektiv trafikbetjening og gode cykelmuligheder. Baggrunden for, at der er skønnet 2.000 flere cyklister på "APM-Fondens" bro sammenlignet med Realdanias bro, er den bedre beliggenhed i forhold til cykelforbindelserne på begge sider af havnen. Den planlagte etablering af cykelruten "Christianshavnsruten" (til Uplandsgade) forventes at øge cyklisternes brug af "APM - Fondens" bro yderligere, idet forbindelsen er særligt velbeliggende for den planlagte cykelforbindelse mellem Indre By og det østlige Amager. Forvaltningen vurderer på baggrund af ovenstående og det i øvrigt i sagen frembragte materiale, jf. bilag 5 og 6, at den af "APM-Fonden" tilbudte forbindelse sikrer det bedste udgangspunkt for at forbedre cykel- og gangforbindelsen mellem Christianshavn/Holmen og Indre By. ” Når forvaltningen skriver ”der er skønnet 2.000 flere cyklister” – så må det jo betyde, at det bygger på et skøn! Man kan således med god grund betvivle de virkelige fremtidige fakta som ligger til grund for forvaltningens vejledning. Uddybning D: Dokumentation kan sendes ved forespørgsel. Men jeg ville utroligt gerne have set: http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/StiOgVejbroer/Inderhavnen/PolitiskGrundlag.aspx Teknik- og Miljøudvalget den 5. december 2007 Læs Indstilling og beslutning … Se Bilag 8 - Brev fra "APM-Fonden" ” Linket i Bilag 8 er :http:/// og det er der jo ingen, der kan bruge til noget!!! NB Hvis forvaltningen stadig selv har brevet, ønsker jeg aktindsigt i det (I kan evt. sende det pr. e-mail) Uddybning G: Hvornår og hvorfor skete der ændring af linieføring? Indsigelse – dette fremgå entydigt i materiale, dokumenter og på hjemmesiden. http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/StiOgVejbroer/Inderhavnen/~/media/B0B457E220F641F7870AB93C320F4C24.ashx http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/StiOgVejbroer/Inderhavnen/~/media/A38CC73AA3DD41358115734E0ED022AA.ashx http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/StiOgVejbroer/Inderhavnen/~/media/0358449AB8DF4EBCB5492C6B74E97158.ashx Venlig hilsen Sigurd Andersen
Læs høringssvar fra Sigurd Andersen
Indsendt af:
Anne Eriksson
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
176
By:
København K
Postnr.:
1422
Indsigelse mod lokalplanen. Jeg ønsker ikke broer over Christianshavns kanal. Vi i Lejerbo på Islands Plads har fortalt dette i adskillige breve, mails og møder med forvaltning og politikere. Jeg vil derfor kun bruge disse sidste minutter af høringsperioden til at påpege nogle fejl i lokalplanforslaget. Fejl nr 1) Side 11: ”Islands Plads vil med en broforbindelse få større betydning som lokal plads for beboere, brugere og besøgende på Christianshavn.” Vores plads, et unikt hjørne ved kanalen, der bruges til ophold af alle der kommer forbi og bor i området, vil ikke få ”større betydning som lokal plads”. Den vil blive et regulært færdselsareal, lige så hyggeligt og indbydende som at sætte sig på kajen på det sted hvor Bryggebroen slutter an til Islands Brygge. Fejl nr 2) Side 10: ” Husbåde, historiske træskibe og særligt de mange sejlbåde præger kanalen frem til Torvegade, hvor en ikkeoplukkelig bro kun tillader lave både, såsom kanalrundfarterne, at passere”. Der er ikke fri sejlads frem til Torvegade. Det vil fremgå for enhver der besøger Christianshavn, da det kun ligger små både og en café med bådudlejning mellem Snorrebro (som er den bro der lukker resten af kanalen af for masteskibe) og Børnehusbro (som er broen ved Torvegade). Fejl nr. 3) Tegning 1, i selve lokalplanen. Det er kritisabelt at kommunen, som har adgang til et stort kort- og tegningsmateriale, ikke bruger en korrekt tegning over Islands Plads. Det viste kort er udsnit fra digitale kort, og de linier som vises, er tilfældige og giver et forkert indtryk af det indgreb som de to broer på Islands Plads vil betyde. Fejl nr. 4) Der er ufuldstændige informationer i materialet, under afsnit om Papirøen (Christiansholm), side 11. Kommunens embedsmænd har selve oplyst på borgermødet, at når lejekontrakten på Papirøen ophører, så vil der blive etableret en vejforbindelse i forlængelse af Strandgade til Papirøen. Dette vil betyde, at Christianshavns kanal på dette sted, vil får 3 broer og en dæmning. Dette er en vigtig information for dem der skal tage beslutning om de foreslåede broer, og det bør klart fremgå af materialet.
Læs høringssvar fra Anne Eriksson
Indsendt af:
martin andersen
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
175
By:
københavn
Postnr.:
2300
Lad nu være med at bygge den bro, jeg har personligt set både innovative og energirigtige alternativer. fx den geniale ide med en elektrisk cykelfærge der kunne krydse havnen hver 90 sek. fortøjret ved magnetisk kraft sendt afsted med magnetisk kraft og kun bruge en svag mængde elektricitet på at holde farten over hvor den igen vil fortøjres magnetisk og igen sendes afsted ved at anvende magneter... tænk på alt hvad man ødelægger på christianshavn... Byen bygges op omkring havnen, det er fint, men den må ikke æde havnen, så er der ikke noget tilbage andet end en intetsigende storby, der har glemt hvor den kommer fra og hvad grundlaget i det hele taget er ... Martin
Læs høringssvar fra martin andersen
Indsendt af:
Silas Andersen
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
174
By:
København K
Postnr.:
1440 K
Jeg ønsker at gøre indsigelse mod den måde cykelruten over Christianshavn er planlagt. Hvis der ikke findes en løsning der ikke ødelægger så meget er det bedre at vente til papirøen er fri, eller der evt. bliver en forbindelse over Refshaleøen som der også er planer om.
Læs høringssvar fra Silas Andersen
Indsendt af:
Iben Rønholt
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
173
By:
København K
Postnr.:
1428
Broerne er en ugennemtænkt løsning, der vil ødelægge det, som gør Christianshavn helt speciel. Der findes bedre og mere langsigtede løsninger.
Læs høringssvar fra Iben Rønholt
Indsendt af:
Ole Lykke Andersen
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
172
By:
København K
Postnr.:
1440
Som bruger af miljøet omkring Christianshavns kanaler gennem 40 år, vil jeg protestere mod det fremlagte forslag, som vil ødelægge et enestående miljø. Der er andre måder at gennemføre ruten på, der ikke har skadevirkningerne, men beholder det gavnlige for cyklisterne. Tunnel er billigere på længere sigt, og pendulfærger er både billigere og sjovere. broernes udformning er endnu en omgang discount. Københavns turisttiltrækning beror i høj grad på charmen og det unikke. Her tabes også menneskeligt og økonomisk. Tag den med ro og lav en langtidsholdbar, billigere og skånsommere løsning når Papirøen bliver tilgængelig om få år. Venlig hilsen Ole L. Andersen
Læs høringssvar fra Ole Lykke Andersen
Indsendt af:
Johannes Brandt
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
171
By:
Kbh. K.
Postnr.:
1407
Bevar det maritime miljø Bevar sejlskibene Bevar Københavns særegne kultur Flere færger Færre biler Bilfri Torvegade
Læs høringssvar fra Johannes Brandt
Indsendt af:
Linda kiel
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
170
By:
kbh.k
Postnr.:
1441
Christianshavn skal ikke have ødelagt den unike martine ånder der findes her.
Læs høringssvar fra Linda kiel
Indsendt af:
allan lausten
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
169
By:
kbh.k
Postnr.:
1407
ingen nye broer på christianshavn.
Læs høringssvar fra allan lausten
Indsendt af:
Hulda Mader
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
168
Virksomhed / Organisation :
Kontaktgruppen for Christiania
By:
København
Postnr.:
1440
Vi protestere mod at broerne ødelægger livet for sejlerne, og vi bakker christianshavnerne op i deres ønske om at bevære deres maritime lokalmiljø. Vi vil ikke have flere broer over vores kanaler.
Læs høringssvar fra Hulda Mader
Indsendt af:
Laura Olsen
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
167
By:
København K
Postnr.:
1415
Kære Borgerrepræsentation Jeg ønsker hermed at gøre indsigelse mod den planlagte broløsning. Jeg frygter at broen vil ødelægge det enestående miljø der er i den nordlige ende af Christianshavns kanal, hvor sejlbåde på en sommerdag sejler uhindret ud og ind. Kommer der er bro, frygter jeg, at selvom broen kan åbnes, vil disse sejlere søge andre steder hed. Og kanalen vil blive lige så kedelig og død som i den anden ende. Vær sød ikke at ødelægge den sidste fritidshavn med rigtigt havneliv København K har tilbage! mvh Laura Olsen
Læs høringssvar fra Laura Olsen
Indsendt af:
Jakob Schiøtt Stenbæk Madsen
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
166
By:
Frederiksberg C
Postnr.:
1879
Jeg har en båd liggende i Trangraven og vil derfor blive berørt af de nye broer. Det er en uhyre forringelse ikke længere frit at kunne sejle ind til kanalen. Jeg forstår ikke prioriteringen af at vægte en bro til operaen på bekostning af adgangsforholdene til kanalen. Mine månedlige sejlture bliver måske ikke meget berørt af broerne - hvem ved - men på længere sigt, er jeg ikke i tvivl om, at broerne vil sænke mængden af sejlads i havnen og dermed formindske det unikke ved København. Der er mange Operaer i verden, men ikke mange hovedstæder med et rigt sejlliv lige midt i byen. Jeg bor jo ikke i jeres kommune, så jeg kunne jo bare være ligeglad... Adgangsforholdene kunne sikres ved en tunnel under vandet eller flere havnebusser, der kan transportere gæster over vandet.
Læs høringssvar fra Jakob Schiøtt Stenbæk Madsen
Indsendt af:
Jens Hedegaard Hansen
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
165
By:
Købehavn K
Postnr.:
1430
Broerne er ikke den rigtige løsning! Der findes bedre alternativer, der er mere effektive. Der findes andre løsninger, løsninger der ikke strider imod den GÆLDENDE lov om fredningen af Christianshavns havn, løsninger der koster mindre, løsninger der er mere effektive - løsninger som den glade giver, Hr. A.P. Møller, hellere så udført end broerne.
Læs høringssvar fra Jens Hedegaard Hansen
Indsendt af:
Sigurd Andersen
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
164
Vedhæftede filer: 2
By:
København K
Postnr.:
1370
Mit Hørreingssvar fik lidt for meget med: Sagsnummer: 2009-179470, Svar id: 715 bedes derfor erstattet med dette: Indsigelse mod brug af Cowi A/S’s materiale, ved behandling og som beslutningsgrundlag for bygning af bro over Christianshavns Kanal og Trangraven. (Underkendelse af Cowi A/S’s materiale til brug i beslutningsproces) Indsigelse mod bygning af disse broer, da de vil skæmme bybilledet, komplicere sejlforhold og derved ødelægge den kulturarv det er, at have et smukt og levende havnemiljø i det centrale København. Uddybning pkt. A: Materialet udarbejdet af Cowi A/S er ubrugeligt i forhold til broerne i Christianshavn Kanal og Trangraven. Cowi A/S’s materiale beskriver ikke de helt unikke og problematiske sejlforhold der er, der hvor broerne er planlagt bygget. Cowi A/S’s giver ikke en sammenligning med andre sammenlignelige nuværende eksisterende broer - og Cowi A/S’s skriver ikke dette tydeligt! Cowi A/S skriver, at andre steder er det ’en passage af 10 både kan gennemføres på ca. 6 min. inklusiv selve broåbningen, hvilket praktiseres andre steder med godt resultat’. Herved ser det ud til, at dette også vil være muligt i Christianshavns Kanal – men pga. de unikke forhold i kanalen, er det ikke tilfældet! Hvis man tager det antal både, som har brug for broåbning, som grundlag for udregning af broåbningstid, så får man en misvisende og misledende beslutningsbaggrund, idet alle både vil sejle under, når broerne er oppe; – ikke kun de både, der har brug for det. Cowi A/S’s materiale beskriver ikke konkret, hvordan det vil være muligt at lave opmarch positioner. Derfor kan Cowi A/S i princippet altid senere bare sige, at man skal fjerne tilstrækkeligt med bådpladser på begge sider af alle broerne. Dette vil give nogle store tomme huller i havnemiljøet. Cowi A/S’s materiale giver derfor ikke et realistisk billede af sejlforholdene og konsekvenserne for sikkerheden, hvis der bygges broer som planlagt. Præcisering: Unikke forhold: Broerne er placeret i et T-Kryds. Der er høje bolværk og derfor meget ringe oversigtsforhold. Der er samtidig ud- og indsejling i to havne Stærk trafik – her skal alle både selvfølgelig medregnes. Mange lange og brede både – Kanalrundfartsbådene (skøn: 6 m. bredde og 20 m. lange, og de sejler ca. hver 2. minut om sommeren) Mangeartede bådførere – fx totalt usejlkyndige borgere og turister i lejede robåde og joller med påhængsmotor: ”Førstegangs-bådførere”. Sammenlagt giver dette helt unikke forhold. Det vil derfor nok ikke vil være umuligt at finde nogle sammenlignelige forhold i hele verden! Fordi det er i et T-kryds, og da det samtidig er ud- og indsejling i to havne, opstår der meget komplicerede vigeregler og sikkerhedsrisici. Udsejling og indsejling i to havne samtidigt, sving, bolværk og to broer vil gøre det umuligt at få den nødvendige oversigt over havnetrafikken. Skibets hastighed skal derfor nedsættes markant. Herved øges gemmensejlingstiden voldsomt, og langt færre både vil nå at sejle igennem, når broerne er åbne. Beregningerne for broåbningstiderne er derfor uholdbare. Dette forstærkes yderligere af den helt unikke kombination af vigeregler, der er for ind- og udgående trafik i et T-kryds ved to havne. (Indgående skal vige for udadgående trafik, og samtidig skal alle skibe skal vige for dem, de har om styrbord). Dette skal både den professionelle, lystsejleren og de helt uerfarne i robådene og motorjollerne overholde og finde ud af, mens det sejler under broerne og under dårlige oversigtsforhold. Vigereglerne betyder: At alle ud- og indgående skibe skal vige for udsejlende skibe fra Trangraven (Derfor skal udsejlende skibe fra Christianshavns Kanal nedsætte farten betydeligt for at kunne nå at vige for alle både, der sejler ud fra Trangraven. Ydermere fordi den nye bro vil vanskeliggøre oversigtsforholdene, der allerede i dag er betydeligt nedsatte. PS. Der skal viges for alle både, også dem der har en højde på under 2,2 m, og som dermed kan sejle under broen over Trangraven. Denne regel gælder selvfølgelig også selvom broen er lukket/nede! Indadgående skibe skal vige for udadgående skibe fra Christianshavns Kanal. De indadgående skibe skal dreje til styrbord (højre i forhold til deres sejlretning) i et 90 grader sving, men de har ingen mulighed for at se rundt om hjørnet, før de er ude i svinget pga. det høje bolværk. Derfor kræver dette nedsat hastighed og øget opmærksomhed. Beregningerne for broåbningstiderne er derfor igen totalt uholdbare. Det er ikke kun de skibe broen åbner for, som kommer til at sejle under broen, når de er åbne. Det vil alle bådene selvfølgelig! Derfor vil der sejle langt flere skibe og både under broerne, når de er åbne, end det antal der indgår i beregningsgrundlaget. Det vil derfor være en fejl af beregne et åbningsbehov alene ud fra optælling af både, der har broåbningsbehov. Derfor kan sådanne beregninger ikke anvendes til belysning af broåbningsbehov og -politik. Når broerne er lukket, vil der ydermere ske en ophobning og kødannelse af alle typer både – også af de både, der ikke har behov for broåbning – men de vil ikke kunne komme forbi de brede skibe, der venter på broåbning. Kødannelsen vil igen medføre, at der er endnu flere både, der vil sejle under, når broerne er oppe. Kødannelse vil også betyde, at skibe med behov for broåbning ikke vil kunne nå hen til broen mens broen er åben. For når der ligger en masse småbåde i kø foran den store båd, og de derved spærrer vejen frem til broen, så kan det store skib jo ikke komme til at sejle under. Også derfor holder tidsberegningerne ikke. Det vil enten være nødvendigt at holde broerne oppe i længere tid, eller der vil opstå andre utilsigtede forhold og evt. farlige situationer. Det kan undre, at Covi A/S ikke har set/nævnt disse problemstillinger. Derimod skriver Cowi A/S: ’I kanalområdet op mod broerne kan der etableres tæt kontakt mellem operatøren og skibsførerne, så en passage af 10 både kan gennemføres på ca. 6 min. inklusiv selve broåbningen, hvilket praktiseres andre steder med godt resultat.’ Covi A/S tydeliggør slet ikke de unikke forhold, men kommer frem til gennemsejlingsforhold, som praktiseres andre steder. Men forholdene er ikke sammenlignelige, og det vil derfor være forkert at benytte det, Covi A/S skriver, når der skal tages beslutning om etablering af broer og broåbningspolitik . Covi A/S skriver at der er behov for etablering af opmarch område. Men beskriver ikke hvordan det kan laves. Eller om det overhovedet er muligt inden for rammerne af en velfungerende havn. Cowi A/S drager bl.a. erfaringer fra : De broer, hvor sejltrafikken har eller har haft stor indflydelse på åbnesekvenserne er: 1 Kronprins Frederiks bro over Roskilde fjord ved Frederikssund: 2 Guldborgsund broen: 3 Chr X bro i Sønderborg: 4 Bryggebroen i Københavns ved Islands Brygge: 5 Karrebæksminde: 6 Andre broer i Danmark kan tages frem, dog med færre broåbninger for sejlskibe. Eksempelvis: - Limfjordsbroen i Aalborg - Egernsundbroen i Sønderjylland - Stege havnebro - Aggersundbroen Jeg vil for overskuelighedens skyld kun gå lidt dybere ind i forholdene ved Kronprins Frederiks Bro over Roskilde Fjord. Enhver, der har sejlet under denne bro og evt. også alle, der har set den i virkeligheden, vil vide, at forholdene her er totalt forskellige fra forholdrnr i Christianshavns Kanal. For dem der ikke kender til Kronprins Frederiks Bro er der her lidt nyttig viden (Kilde: http://www.danskehavnelods.dk/brooplysninger.aspx?ID=13): Brolængde 151 m Gennemsejlingsbredde 29,8 m Gennemsejlingshøjde ved daglig vandstand er den fri højde under broklapperne 3,1 m. Den frie højde under de faste brofag er aftagende fra 3,1 m ind mod land på begge sider af broen ved daglig vande. Broen er belyst om natten. Skibe, der befinder sig inden for en afstand af 200 m fra broen, skal rette sig efter de af brovagten givne anvisninger Skibe, der ønsker at passere broen, skal tilkendegive dette ved i en afstand af mindst 1/2 sømil fra broen at afgive signal. Såvel om dagen som om natten vil et kraftigt lydsignal - en lang tone - tilkendegive, at broen trods det afgivne signal for gennemsejling ikke kan åbnes. Indtil gennemsejlingssignalet modtages, skal skibe holde sig i en afstand af mindst 100 m fra broen Broåbningen må kun passeres af ét skib ad gangen. Fritidsfartøjer kan efter brovagtens skøn passere broen fra begge sider samtidig. Nogle af de vigtige fordele for skibstrafikken både er: Vigereglerne er fuldstændig normale og ukomplicerede. Gennemsejlingshøjden er 3,1 m og bredden er ca. 30 m Både under 3,1 m vil typisk vælge at sejle under den faste del af broen, hvorved de slet ikke får indflydelse på gennemsejlende skibstrafik og broåbningsforhold. Derfor vil sejløbet heller ikke være fyldt med joller og robåde, som er styret af ”førstegangs sejlere” Under broen foregår der er ikke stærk erhvervsmæssig trafik – ingen Kanalrundfartsbåde! Det er derfor kun de store både, der sejler under broen, når broen er åben (i Christianshavns Kanal vil alle både sejle under, når broen er åben) Både skal holde afstand af mindst 100 m fra broen indtil der gives signal Der må kun gennemsejles med ét skib ad gangen, med mindre at brovagten skønner andet. Sidst og ikke mindst – uudtømmelige opmarchforhold Roskildefjord! Cowi A/S skriver: ’Fælles for de broer, der er nævnt, er tilfredsstillende åbningsforhold uden kendte personuheld relateret til åbneproceduren, samt at trafikanter og sejlende har tilpasset sig forholdene.’ Cowi A/S skriver senere: ”Opmarch positioner på begge sider af broerne skal organiseres og specificeres efter nærmere forskrifter. I kanalområdet op mod broerne kan der etableres tæt kontakt mellem operatøren og skibsførerne, så en passage af 10 både kan gennemføres på ca. 6 min. inklusiv selve broåbningen, hvilket praktiseres andre steder med godt resultat.” Jeg kan ikke se, at Cowi A/S har godtgjort, at en passage af 10 både kan gennemføres på ca. 6 min. inklusiv selve broåbningen i Christianshavns Kanal. Endvidere mener jeg ikke, at erfaringerne fra de broer, som Cowi A/S henviser til, kan bruges til at drage sammenlignende erfaringer og viden, fordi forholdene i kanalområdet er så unikke og forskellige fra de nævnte broer. Derfor kan og bør Cowi A/S’s materiale ikke benyttes til belysning i beslutningsprocessen omkring bygning af broerne over Christianshavns Kanal, samt ved fastlæggelse af broåbningspolitik. Hvis I som politikere ikke får foretaget korrektion af dette, må I indse, at I mod jeres egen bedreviden kommer til at tage en forkert beslutning, hvis I vedtager bygning af broerne over Christianshavn Kanal og Trangraven. I vil herved ødelægge en levende og unik lokalitet, som nu både er til glæde for borgere og turister (her især også de cirka 30.000 årlige sejler-turister, der vil blive skræmt væk af de nærmest utilgængelige forhold). Konklusion: Covi A/S’s materiale kan ikke benyttes i forhold til planlægning af broerne i Christianshavn Kanal og Trangraven. Det ser ikke ud til at Cowi A/S er kompetente til at vejlede Københavns Kommune om en broåbningspolitik, men det kan naturligvis også skyldes, at de ikke har fået fyldestgørende oplysninger eller andet. Men det kan undre, at det umiddelbart kan ses, at der er mangler og fejl, som gør vejledningen uanvendelig i forbindelse med de planlagte broer over inderhavnen. Materialet er af en så tvivlsom kvalitet i forhold til de virkelige forhold, men er tilsyneladende meget brugbart for dem, der gerne vil kunne henvise til en undersøgelse, der kan ”blå stemple broprojektet”. Jeg vil derfor opfordre kommunen til af få lavet en ny rapport inden broprojektet går videre i beslutningsprocessen, så der ikke opstår konspirationsteorier om evt. bestilt arbejde, misbrug m.m. Som politikere må I derfor gøre jer klart, at materialet ikke er anvendeligt som baggrundsmateriale for beslutning om bygning af broerne, samt for vilkårne for sejler og sejlerliv i Christianshavns Kanal. Det vil derfor være fuldstændigt uansvarligt, hvis dette materiale benyttes ved både argumentation, belysning og beslutning. Det kan koste københavnerne dyrt i det lange løb. Det vil være uansvarligt hvis nogen politiker ser bort fra dette, og godkender bygning af broerne. Det er herved bekendtgjort. Venlig hilsen Sigurd Andersen ------------------------------------------------- PS Cowi A/S’s materiale jeg henviser til er : ”Memo Oplukkelige broer Titel Erfaringer fra Danmark og udlandet med åbnepraksis for broer. Dato 20. november 2009 Til Teknik og miljøforvaltningen” http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/~/media/4989177069DC40D7894D3B8949725DB4.ashx Fra KK.dk/Borger: http://209.85.129.132/search?q=cache:d5KBiRMqmQsJ:www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/Bropolitik.aspx+%22L%C3%A6s+notatet+om+%C3%85bnepolitik+for+betjening+og+operation+(pdf)%22&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a : ”Principper for åbning af broerne COWI har udarbejdet et notat om principperne for åbning af broerne. Det endelige notat vil foreligge til Borgerrepræsentationens møde d. 10. december 2009. Læs notatet om Åbnepolitik for betjening og operation (pdf) For mere information om den kommende trafik på og under broerne, se "Informateriale". Sidst redigeret 15/02 – 2010”
Læs høringssvar fra Sigurd Andersen
Indsendt af:
Asta Helle Winther
Dato: 8. marts 2010
Svarnummer:
163
By:
København Ø
Postnr.:
2100
De påtænkte broer vil være intet mindre end en katastrofe og fuldstændigt ødelægge det fantastiske miljø, der er i Inderhavnen. Det ville være frygteligt synd - der er allerede ødelagt så mange unikke miljøer i København i fremskridtets hellige navn. Det må kunne lade sig gøre at finde på noget andet, hvis man gør sig den ulejlighed at tænke sig en smule om.... Vh Asta Helle Winther
Læs høringssvar fra Asta Helle Winther

Sider