Voldparken Skole - lokalplan 513

Lokalplanen blev bekendtgjort den 13. februar 2015

Høringsfrist:

10. november 2014
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 10. november 2014
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Erik Fisker, formand
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Brønshøj-Husum Lokaludvalg har som overordnet visionsejer på udvik-lingen af EnergiCenter Voldparken med stor interesse fulgt og deltaget i processen med at få etableret en multihal på Energicenter Voldparken. I Helhedsplan for EnergiCenter Voldparken (2011) præsenteres ideen om en multihal i kombination med et naturcenter. Brønshøj-Husum Lokaludvalg er grundlæggende tilfreds med at lokal-plansforslaget i al væsentlighed har indoptaget de mangler som lokal-udvalget fremførte i forbindelse med den interne høring i april i år. Det gælder i særdeleshed en række konkrete miljøtiltag i relation til selve idrætshallen, placering af et byggefelt for et fremtidigt naturcenter og ind-tænkningen af Husumforbindelsen. Lokaludvalget har følgende bemærkninger til de enkelte afsnit: Side 5: I afsnittet Trafik; Der mangler her at blive beskrevet, hvordan den nye Husumforbindelse eventuelt skal passes ind i den beskrevne plan. Lokaludvalget er af den opfattelse, at man ikke skal blande den kommende cykel/gangsti med biltrafikken til de mange parkeringspladser ved indkørslen til EnergiCenter Voldparken. Vi foreslår derfor, at stisystemet føres langs matrikel grænsen til nabogrunden mod AAB38, fra Kobbelvænget til Voldgaden. Det optimale for denne forbindelse vil være, at den føres uden om lo-kalplanområdet, og i stedet føres via det åbne græsområde i bebyggelsen AAB38. Side 11: Adgangsforhold. Her er beskrevet de forskellige muligheder, der er for at komme til den nye hal. Det, som ikke er beskrevet, er, at det ikke er muligt at komme fra cykel-gangstisystemet i Utterslev Mose til indgangen ved den nye hal. Der er på dette sted kun forgængerovergangen til busstoppestedet på Åkandevej. Brønshøj-Husum Lokaludvalg mener, at det er en absolut nødvendighed med en cykel-/gangsti forbindelse, selvom den ikke direkte indgår i lokalplanen. Side 12: Cykelparkering. Den foreslåede overdækkede cykelparkering ved hovedindgangen er ikke hensigtsmæssigt placeret i forhold til naturcenteret, som er under planlægning. Naturcenterets arkitektoniske hovedgreb handler i høj grad om at skabe tæt integration og interaktion med det hovedstrøg på nord/syd aksen, der har midte i foyeen, og som går på langs af hele matriklen. Da der ydermere skal anlægges en cykelgangsti (Husumforbindelsen) mod Voldgaden, vil den foreslåede cykelparkering have en uhensigtsmæssig placering og en stærk barriereeffekt. I stedet bør den overdækkede cykelparkering indarbejdes i et samlet naturcenterprojekt. Side 12: Byrum & Byliv: Der foreslås at blive opført et 120 cm højt åbent nethegn mellem det nye Muldvarpeland og boldbane- og fritidsarealet. Lokalplansforslaget bør af hensyn til områdets sammenhæng og æstetiske udtryk stille krav om, at der etableres et naturhegn, der opfylder kravene ift. indhegning af institutionslegepladser. Arbejdsgruppen bag naturcenteret arbejder på et forslag til en samlet landskabsplan for området, således at det i hverdagen kan opdeles i funktionelle enheder, men uden at det fremstår som opsplittede enheder. Det er ambitionen at gøre dette rekreative område til en af Københavns bedste naturlegepladser, med kapacitet og renomme til at trække børn og voksne til fra et stort opland. I denne sammenhæng er det vigtigt, at området fremstår og fungerer som en helhed. Angående arealet til bold- og fritidsaktiviteter i Muldvarpeland, ønsker Lokaludvalget en præcisering af, at arealet ikke nødvendigvis udelukkende er udlagt til boldareal. Side 16: Regnvand. I forbindelse med etableringen af Husumforbindelsen er der i klimatilpasningsteamet i TMF planer om at etablere en rende, der kan opsamle vej- og tagvand og lede det mod henholdsvis Harrestrup Å og Utterslev Mose. Det betyder, at der skal etableres et kanal-/vejbedsforløb gennem EnergiCenter Voldparken. Dette blå bånd tænker Lokaludvalget integreret i det lærings-, lege- og oplevelsesmiljø, der skal etableres i forbindelse med naturcenteret. Det vil i den forbindelse være oplagt ikke alene at koble det tagvand fra idrætshallen, der ikke direkte kan anvendes til toiletskyl, men også det øvrige tagvand, til denne kanal. Side 20, § 6 om bebyggelsens ydre fremtræden, stk 3b vedr. tagoverfladen. Her nævnes at tagfladens skal udføres i samme lysegrå farve. På side 13 nævnes, at taget kan begrønnes. Her opfordrer Lokaludvalget til, at teksten konsekvensrettes, således at muligheden for begrønning også fremgår af lokalplanens bestemmelser. Side 24: Stk. 10 Som det er beskrevet i dette afsnit, skal der være tilgængelighed for alle. Som det fremgår af tegningen af den nye hal etableres der elevator i den nye idrætshal. Lokaludvalget savner en mere detaljeret beskrivelse af adgangsforholdene for handicappede på udenoms arealer og mellem de bestående bygninger og den nye idrætshal. Side 27: Tegning nr. 3 – Veje – og stiforhold. Her bør den principielle cykel/gangforbindelse mellem punkterne A og B flyttes ud til matrikelgrænsen mod nordvest. For derved at markere, at der ikke er blandet trafik med biler til området.
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Gerd Clausen Conrad
Dato: 10. november 2014
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Beboer i AAB afd. 38, nabo til Energicenter Voldparken
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Projektet er helt fint, men der er ikke taget højde for biltrafikken: øget mængde, parkering og indkørsel. Øget mængde: Det er vist utopi at tro, at brugere af den nye hal alle kommer på cykel eller med bus. I sin nuværende udformning kan vi forvente en øget biltrafik på Kobbelvænget, som jo er en lille vej i et boligområde. Dette er især uhensigtsmæssigt for os beboere og på kollisionskurs med "Den grønne forbindelse", som blandt andet kommer til at ligge langs Kobbelvænget. Indkørsel: Problemet ovenfor kan løses ved at føre trafikken udenom boligkvarteret og lade indkørslen gå fra Åkandevej. Parkering: Projektet glimrer ved sit fravær af parkeringspladser. Det undrer mig, at man vil bygge en hal med plads til 300 tilskuere, og helt udelader parkeringspladser. Igen er det utopi at tro, at brugere og tilskuere ankommer til hallen til fods, på cykel eller med bus. En mulighed ville være, at grave ud under hallen og lave parkeringskælder. En anden at anlægge parkeringspladser på de frie arealer omkring hallen og Energicenter Voldparken. Hvis man intet gør, bliver Kobbelvænget plastret til med biler, og det ønsker vi ikke. Beboerne i AAB38 har ikke for mange parkeringspladser i forvejen.
Læs høringssvar fra Gerd Clausen Conrad
Indsendt af:
Casper Friis
Dato: 9. november 2014
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Det Danske Spejderkorps - Brønshøj-Husum Gruppe
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Se vedhæftede høringssvar
Læs høringssvar fra Casper Friis
Indsendt af:
Line Michan
Dato: 4. november 2014
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Husum Skoles bestyrelse
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Se vedhæftede høringssvar vedr. Voldparken Skole. Venlig Hilsen Skolebestyrelsen Husum Skole
Læs høringssvar fra Line Michan