Jagtvej 171 - lokalplan 475

Mulighed for, at der på hjørnet af Jagtvej og Aldersrogade ud mod Vibenshus Runddel kan opføres et kontorhusprojekt.

Høringsfrist:

17. januar 2011
Indsendt af:
Lars Winther
Dato: 17. januar 2011
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
ATP Ejendomme
By:
København K
Postnr.:
1016
Læs høringssvar fra Lars Winther
Indsendt af:
Mads Schenstrøm Stefansen
Dato: 17. januar 2011
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
A/B Aldersrogade 11/Teglværksgade 14-16
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Hermed fremsendes, vegne af beboerne i A/B Aldersrogade 11/Teglværksgade 14-16, høringssvar vedrørende lokalplansforslaget for Jagtvej 171. Arkitekturen I lokalplansforslaget beskrives den eksisterende bebyggelse på grund som værende ”utidssvarende småskalabebyggelse”, der fremstår ”med en opløst og lavintensiv karakter”. Dette må med andre ord forstås som, at den ikke passer ind i den omkringliggende bebyggelse. Det samme kan man sige om det fremlagte forslag til et 11 etagers kontorhus! Karréen Jagtvej, Aldersrogade, Teglværksgade er, med undtagelse af Jagtvej 171 samt Aldersrogade 3 & 5, ligesom resten af området en randbebygget karré med en nogenlunde ensartet bygningshøjde. Selvom karréens bygninger er af ret forskellig karakter, er der alligevel en del fællestræk for den eksisterende bebyggelse. Den er opført i perioden ca. 1885-1935, hvilket tydeligt kan ses på forskellene i facadeudformning og -udsmykning, men trods denne relativt store spredning i tid, er det også ret tydeligt, at der ikke er den store byggetekniske forskel. Alle bygninger er opført af tegl, enten pudset eller malet/kalket. Alle bygninger har nogenlunde de samme proportioner og størrelse på de enkelte bygningselementer såvel som selve bygningskroppen. Teglværksgade er ét og samme hus, mens homogeniteten og balancen i husrækkerne på Jagtvej og i Aldersrogade er en mere hårfin og egentlig kun eksisterer på grund af en ensartet anvendelse af materialer på bygninger med den tilnærmelsesvis samme form og skala. Det fremlagte forslag for Jagtvej 171 deler ingen af de tre ovennævnte karaktertræk med resten af karréen, hvorfor bygningen på ingen måder vil passe ind i den eksisterende bebyggelse. Materialeanvendelsen, store glasflader og synligt træ, er direkte fremmed. Den såkaldt ”skulpturelle” form er radikalt anderledes end alt andet i nærheden. Bygningens skala virker ekstremt dominerende selv over for ret store huse som Egmontkollegiet og IBM’s kontorhus på to af de andre hjørner på Vibenshus Runddel. Desuden er det meget usædvanligt at placere et højhus i en eksisterende karrébebyggelse. Dermed ikke sagt, at der ikke skal bygges nyt på grunden, men et byggeri, der kun skiller sig ud på et ud af de tre punkter, vil med større sandsynlighed stadig passe ind i den eksisterende bygningsmasse. Det vil stadig være muligt at bygge et hus, der samtidig kan være et ”identitetsskabende vartegn” for Vibenshus Runddel, uden æstetisk at skævvride hele karréen for ikke at sige hele kvarteret med et umenneskeligt stor og formmæssigt aggressivt bygningsvolumen. Eller som det er formuleret i Københavns Kommunes arkitekturpolitik: ”Nye, urbane rum skal tage udgangspunkt i den københavnske egenart, der i høj grad knytter sig til byrummenes menneskelige skala”. Trafik og parkeringsforhold Som beboer i kvarteret har man to modsat rettede holdninger, når det kommer til trafik og parkeringsforhold. Det er i beboernes interesse at holde mængden af trafik i vores gader på et absolut minimum samtidig med, at vi er meget interesserede i, at der er nok parkeringspladser. Af samme grund skal der her ytres bekymring overfor, at der etableres en parkeringskælder med til- og frakørsel via Aldersrogade, mens 1 parkeringsplads pr. 200m2 kontor eller i alt 27-30 pladser virker fuldstændigt utilstrækkeligt. Problemet med den øgede lokaltrafik kunne løses, hvis der i stedet blev etableret til- og frakørsel for parkeringskælderen ud til jagtvej, på samme måde som det er tilfældet for IBM komplekset på den modsatte side af Lyngbyvej. Stationsnærheden med den kommende metrostation er i sig selv ingen gyldig grund til at fastholde et så lavt krav til antallet af parkeringspladser. Allerede i dag er der i dagtimerne udpræget mangel på p-pladser i området, mens der er tålelig kapacitet udenfor normal arbejdstid. Det er ikke urealistisk at forestille sig, at kombinationen af stationsnærhed og den korte afstand til Helsingørmotorvejen vil øge behovet for parkeringsmuligheder, idet folk, der kommer ind nordfra, vil sætte bilen så tæt på metroen som muligt og tage toget videre ind til byen. Det sker til en vis grad allerede i dag, hvor der er en del, som skifter fra bil til cykel på grund af den lavere parkeringsafgift (det er pt. gratis). Et andet trafikalt punkt, der ikke er taget tilstrækkeligt højde for, er cykeltrafikken mellem Vibenshus Runddel og Aldersrogade. Den er i dag, især i myldretiden, ret betragtelig og foregår hen over fortovet ud for netop Jagtvej 171. Fra behandlingen af lokalplansforslaget den 14. oktober 2010 kan man læse følgende i referatet: ”Der fastlægges en offentligt tilgængelig grøn plads dels på ejendommens ubebyggede arealer, dels på det tilstødende vejareal på Aldersrogade. Den grønne plads skal indrettes efter et samlet projekt, hvor indretningen skal udformes med en høj kvalitet og opholdsmuligheder samt på en måde, så der er passage for cyklister. Al parkering skal etableres i kælder med tilkørsel fra Aldersrogade”. På det fremlagte forslag er der ingen dedikeret passage for cyklister, hvilket nødvendigvis må give anledning til en hel del farlige episoder i fremtiden. Det må derfor på det kraftigste anbefales, at cyklister og fodgængere skal kunne færdes adskilt, idet det er naivt at forestille sig, at man kan tvinge cyklisterne til at trække cyklen henover pladsen. På den måde undgår man samtidig nogle hundrede daglige overtrædelser af færdselsloven. Indvirkning på lokalområdet Uanset hvad man kan mene om den foreslåede bygnings æstetiske kvaliteter, vil den med sin højde på 44,3m være til gene for de omkringliggende ejendomme. Først og fremmest vil den skygge for morgensolen for de ejendomme, der ligger i Aldersrogade og i Teglværksgade op mod Aldersrogade. Dette vil være tilfældet den del af året, hvor solen står op før klokken ca. 0830. Derudover vil den meget høje facade skæmme udsynet for samtlige beboelseslejligheder i Teglværksgade og Aldersrogade. Endvidere er der en betydelig risiko for, at glasfacaden vil forårsage generende genskær det meste af eftermiddagen. Selvom karréen Jagtvej, Teglværksgade, Aldersrogade i forvejen er meget tæt bebygget med en gennemsnitlig bebyggelsesprocent på 231, vil en bebyggelsesprocent på 559 for bare en enkelt ejendom medføre en væsentlig fortætning af området. Ideen om en grøn plads på det sidste stykke af Aldersrogade er særdeles tiltalende. Der er dog et par ting, der bør tages i betragtning for at sikre, at man får det bedste resultat. Udover, at der som før nævnt bør tages højde for cykeltrafikken, er det ønskeligt at få vurderet vindforholdene omkring bygningen samt også overveje lys- og skyggeforholdene på pladsen. Den indsnævring af gadens bredde, der lægges op til med de udkragede etager, kan i værste fald forårsage en vindtunneleffekt, som under ugunstige vindretninger vil forstærke vinden på pladsen. Når man ser på skyggediagrammerne ser det ud til, at der kun er sol på pladsen ganske få timer om dagen. Bedst ser det ud i juni, mens der den øvrige del af året kun vil være sol eller delvist sol om formiddagen og om eftermiddagen omkring kl. 1600. Det er ikke usandsynligt, at det vil have stor betydning for vækst af træer og anden beplantning. Opsummering og ændringsforslag Det nuværende forslag til bebyggelse på Jagtvej 171 og anlæggelse af plads på Aldersrogade ud mod Vibenshus Runddel bør som beskrevet ovenfor ændres på flere punkter. Der bør udarbejdes et helt nyt projekt for ejendommen, der er tilpasset de omkringliggende bygninger og generer naboerne mindst muligt. Dette bør gøres ved:  At bygge i samme højde som de omkringliggende bygninger dvs. 4-6 etager, og således undgå langt de fleste gener med hensyn til skygger, genskær og udsyn.  At tilpasse bygningens form og/eller materialer til resten af kvarteret  Tilsikre at der er tilstrækkelig parkeringskapacitet, for eksempel 1 parkeringsplads pr. 50m2 kontorareal i stedet for 1 pr. 200m2.  At undersøge muligheden for ind- og udkørsel til underjordisk parkeringsanlæg via Jagtvej Ved udformningen af pladsen ud for huset skal følgende ting indarbejdes eller undersøges nærmere:  En cykelforbindelse/korridor mellem Aldersrogade og Vibenshus Runddel  Beplantningen bør tilpasses de lys og skyggeforhold som især et hus på Jagtvej 171 vil give  Vil husets størrelse og form forårsage nogen vindtunneleffekter? Med venlig hilsen Mads Schenstrøm Stefansen, Marlis Erichsen, Andrea Louise Enevoldsen, Mathias Lisby Bestyrelsen for A/B Aldersrogade 11/Teglværksgade 14-16 Aldersrogade 11 2100 København Ø
Læs høringssvar fra Mads Schenstrøm Stefansen
Indsendt af:
Søren Jensen
Dato: 16. januar 2011
Svarnummer:
10
By:
København
Postnr.:
1754
Vibenshus Runddel er et af Københavns tristeste steder. Lad vores nye Henning Larsen, arkitekten Bjarke Ingels, give pladsen et løft med sin spændende arkitektur. Bygningen er af en kvalitet, hvor der ikke spares på materialerne. Den kommer til at emme af klasse. Københavns eklatante magnel på spændende nye bygninger skyldes jo i høj grad automatreaktionerene, der hver gang kommer, når der er planer om noget nyt, der vil noget mere end blot at falde i ét med tapetet. Se Gemini bygningen på Islands Brygge. Den stikker ud og er pragtfuld.
Læs høringssvar fra Søren Jensen
Indsendt af:
Arne Jensen
Dato: 16. januar 2011
Svarnummer:
9
By:
Kbh. Ø
Postnr.:
2100
Hermed fremsendes følgende indsigelser IMOD opførelsen af den planlagte bygning på Jagtvej 171. Indsigelserne er fremsat i vilkårlig rækkefølge. Bygningen bør ikke opføres, idet: i) Den vil dække for udsigten fra min bolig, hvilket, udover at genere i det daglige, må forventes at reducere denne boligs værdi, og som sådan udgøre en vilkårligt pålagt omkostning. ii) Den virker ubehagelig at se på. iii) Den er grim, grundet dens standardiserede, ensformige struktur, og dominerende grundet dens kolossale størrelse. iv) Dens tremme-facade og abnorme udformning afviger fra nabobebyggelsen (ikke mindst den nærtliggende kirke), hvilket kan komme til at belaste områdets udseende ved at bevirke en uforenelig, afstumpet og egenhændig arkitektur. v) Indkørslen til dens parkeringskælder vil belaste Aldersrogade og Teglværksgade med biltrafik. I forvejen er disse gader i de sidste par år blevet trafikalt belastet; dels af særbuskørsel og dels af lastbiltrafik til og fra Føtex efter at vareindleveringen er blevet flyttet fra Lyngbyvej til Bryggergade. Indkørsler for biltrafik, der må forventes at stamme fra Lyngbyvej eller Jagtvej, bør etableres ved disse højt trafikerede veje og ikke i nært tilstødende gader. vi) En ”årlig kommunal skatteindtægt på 0,9 mio. kr. (2009 priser)” virker som en yderst ringe økonomisk gevinst, når bygningens kolossale størrelse og radikale indvirkning på lokalområdet tages i betragtning; ja, faktisk burde dette være et argument imod at opføre bygningen. Desuden virker det: i) Tvivlsomt at bygningen kan udgøre et "markant og identitetsskabende vartegn for knudepunktet på Vibenhus Runddel", idet stedet, hvor bygning skal opføres, er omkranset af bygninger, der således delvis vil dække og hermed underminere bygningens tegnfunktion. Desuden havde Vibenhus Rundel et vartegn (nemlig Galle og Jensens "chocoladefrøer"), der blev spoleret ved opførelsen Mæskdata-bygningen. Her kunne et vartegn have været opført, idet især Jagtvej og Nørreallé tilvejebringer et frit udsyn. ii) Tvivlsomt at etableringen af en "grøn plads" kan "tilføre byrummet nye rekreative og miljømæssige kvaliteter, der understøtter det lokale byliv", idet denne plads vil støde direkte op til et trafikkryds, som er voldsomt befærdet ikke mindst af biler, busser og lastbiler fra indfaldsvejen Lyngbyvej. Desuden findes der intet lokalt byliv i området, som pladsen kan understøtte, men derimod en masse forbipasserende trafik. Derudover må det forventes, at bygningens størrelse vil bibringe en kold og baggårdsklaustrofobisk stemning til en del af pladsen, idet denne vil blive klemt ind imellem to 12-15 meter høje husmure. Kort sagt: FUCK JER OG JERES LORT!
Læs høringssvar fra Arne Jensen
Indsendt af:
Michael Øllgaard Larsen
Dato: 16. januar 2011
Svarnummer:
8
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jagtvej 171. Forslag til lokalplan med tilhørende forslag til kommuneplantillæg. I det af Københavns Kommune udsendte materiale vises på forsiden en visualisering af hvorledes det planlagte kontorhus kommer til at fremstå. Denne visualisering er ude af proportioner jævnført med tegning nr.3 på side 24. Dette gælder også de øvrige visualiseringer i materialet. Kontorhuset bliver jo væsentligt højere end hvad der fremgår af disse fejlproportionerede billeder. Om der er tale om bevidst manipulation for at få bygningen til at fremstå lavere end de 44,3 meters højde, skal være usagt, men det er i hvert fald et urealistisk billede man får, med disse visualiseringer. Det er usmageligt at opføre en så høj bygning uden hensyntagen til de omkringliggende boligområder. Og så er det mig uforståeligt at man vil bygge et kontorhøjhus i et område der i forvejen er rigt på tomme kontorlokaler. Det ender jo som en spøgelsesby. Jeg ser meget gerne dette projekt skrinlagt.
Læs høringssvar fra Michael Øllgaard Larsen
Indsendt af:
Niels Bak Rasmussen
Dato: 14. januar 2011
Svarnummer:
7
By:
Kbh. N.
Postnr.:
2200
Jeg synes det er en befrielse som arkitekt at se, at der stadig er folk , der tør at gå frisk til fortolkningen af den by vi alle bebor og holder af. Om en ny bygning er smuk eller ej afhænger som bekendt af øjnene der ser, men man bliver vel næppe uenig af at fastslå at Vibenshus runddel er en af byens mest trafikerede og kedsommelige kryds/pladser i byen. At man med et markant volumen vil forsøge at give netop dette forblæste sted og krudepunkt lidt karakter synes jeg er prisværdigt. Jeg tror aldrig jeg har hørt om naboer der bifalder at de nu skal til at bo ved siden af en stort byggeri med deraf følgende støj, trafik eller skygge. Personligt synes jeg at det vil være trist hvis vi i København endnu engang skal være vidne til at en lille gruppe beboere skal kunne ødelægge noget der kan være en gevinst for et helt igennem kedeligt knudepunkt. Og at desavouere arkitekturen som kedelig ser jeg som skudt forbi i forhold til stedets karakter. Stedets ånd, "genius loci", beskriver netop dette sted som flygtigt og bart, hvor folk skynder sig forbi for at komme videre. At tro man kan gøre stedet smukt, med den trafikmængde som stedet har virker ikke særligt gennemtænkt. At der nu ligger et forslag til et kontorhus på 11 etager der netop på dette sted bryder med de 5 etager i Kbh. og har et markant volumen vil netop være med til at give stedet et nyt liv, der passer til den flygtighed det har. Og hvad bedre end et kontorhus med den trafikale beliggenhed? Et volumen det indoptager linierne fra gadens bevægelse og samtidigt forsøger at respektere naboen mht lysindfald giver det et dynamisk tvist som passer vældigt godt til det sted. Det er ikke et sted hvor man stopper op for at kigge på noget smukt, men et sted hvor man i sit hastværk på vej forbi kan nyde en dristig konstuktion og en flot figur. Som mange andre projekter der ser dagens lys i disse år er landskabsplanlægningen underprioriteret og jeg synes at det kunnet tjene hele projektet og stedet generelt om der blev arbejdet mere på denne side af sagen og ofret lidt flere penge på at fjerne noget af den goldhed som det rummer.
Læs høringssvar fra Niels Bak Rasmussen
Indsendt af:
Mette Juhl
Dato: 14. januar 2011
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
A/B Vibenshus
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Bygningen er i sig selv flot og i pæne materialer men synes alt ,alt for stor og malplaceret til den lille grund, den skal ligge på og for tæt på de omkringliggende ejendomme.For os beboere i Aldersrogade lige overfor ,er det selvfølgelig et stort plus at bygningen er tilskåret af hensyn til lysindfaldet,men i hele vinterhalvåret vil det stadig skygge for sol og lys.Det planlagte hus vil ligge meget tæt på os,især fordi der skal laves en stor " udposning" til 4.sals højde der rager langt ud over Aldersrogade. Ud over at det tager en stor del af udsigten til Fælledparken, vil det sammen med de forventede øgede vindforhold ødelægge glæden ved at opholde sig på vores altaner. Vi nærer også nogen bekymring om de skader der evt. kan komme på vores 104 år gl. ejendom når man bygger så stort et hus så tæt på. Fint med den lille grønne plads i Aldersrogade,Det vil også pynte og tage synet til den megen trafik, hvis der plantes buske el.lign. mellem træerne ud mod runddelen,både til glæde for evt. cafegæster og for os der bor her I planlægningen af pladsen bør man tage højde for den meget livlige cykeltrafik der er, især i myldretiderne.Som en anden foreslår ,syntes også vi at det vil være en god ide at føre det grønne fra pladsen videre ned mod Lersøpark Alle i form af en alle med træer el.lign.Det vil være et lille plus i dette ellers lidt triste kvarter.
Læs høringssvar fra Mette Juhl
Indsendt af:
Martin Jørgensen
Dato: 13. januar 2011
Svarnummer:
5
By:
København N
Postnr.:
2200
Her er der tale om et flot og spændende projekt. Området er i dag kedeligt og kønsløst. Kontorhuset kan med dets markante arkitektur være med til at rette op på dette og måske fungere som et varetegn for området.
Læs høringssvar fra Martin Jørgensen
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 10. januar 2011
Svarnummer:
4
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1658
Københavns kommune Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Bydesign Postboks 447 1505 København V København d. 10. januar 2011 Vedr. forslag til lokalplan ”Jagtvej 171”. Københavns Museum har modtaget materiale vedrørende ovennævnte lokalplan-forslag og har foretaget en gennemgang af sagen. Jagtvej nr. 171 er opført i 1895. I denne bygning har der været værksted, senere butik, og bolig. Mansardetagen er en typisk tilføjelse for at skabe ekstra plads i en eksisterende bygning. I 1918 blev der opført en 1-etages restaurationsbygning ud til Aldersrogade og en 2-etages garage og værkstedsbygning bagerst på matriklen. Der blev i 1925 lavet en dør mellem værkstedsbygningen og lageret på matrikel nr. 4159. Som vi ligeledes gjorde opmærksom på i den interne høring, står der på side fem i lokalplanforslaget: ”Med sin utidssvarende småskalabebyggelse fremstår hjørnet ved Jagtvej/Aldersrogade med en opløst og lavintensiv karakter”. At man vil udvikle et kommende stationsnært område er forståeligt, men man bør beskrive bygnin-gernes bevaringsværdi i relation til deres brug og historie og ikke vurdere dem ud fra svært gennemskuelige arkitektoniske idealer. Den såkaldte lavintensive karak-ter er et udtryk for forskellige funktioners krav til bebyggelsen gennem tiden. Med venlig hilsen Inger Wiene Museumsinspektør iwiene@kff.kk.dk 5171 4524 Niels Grumløse Museumsinspektør nielsg@kff.kk.dk 2688 0773 Stefanie Høy Brink Stud. mag. stefda@kff.kk.dk 5171 4544
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Elisabeth Merrild
Dato: 6. januar 2011
Svarnummer:
3
By:
København Ø
Postnr.:
2100
At Vibenshus Runddel skal have et vartegn berettiger ikke til at bygge et så grimt, klodset og ucharmerende kontorhus. Vi kan jo blot beslutte at de eksisternede bygninger er vartegnet, eller kigge lidt ned ad Øster Allé til Parken, som jo er der, de fleste kommende metrorejsende skal hen. At friske området op og sanere bygninger væk vil være passende, samtidig med at der laves forbedrede forhold for fodgængere og cyklister vil være relevant. Ikke et 11 etagers højhus på næsten 45 meter, som vil komme til at skygge og skæmme udsigten for en stor gruppe familiers boliger er aldeles upassende. Jeg vil anbefale Københavns kommune grundigt at få undersøgt hvor stor manglen på kontorplads er her i området ved Lyngbyvejej/Vibenshus Runddel inden der bliver bygget et rædsel på 11 etagers unødvendig kontorkapacitet. Der er f.eks. ledige kontorer på modsatte side af Lyngbyvejen ved Australiensgade. Hvis der absolut skal bygges skal det holdes på de 5 etager som alt andet byggeri i området.
Læs høringssvar fra Elisabeth Merrild
Indsendt af:
Morten Friis
Dato: 11. december 2010
Svarnummer:
2
By:
københavn Ø
Postnr.:
2100
Der henvises til: arkitekturen Den anerkendte engelske arkitekt Tony FrettonTony Fretton har udtalt : »Det er ikke en svaghed, hvis man reducerer mængden af arkitektur i en bygning, det er et tegn på styrke. Det har vi glemt i denne tidsalder af trekantede bygninger med mærkelige former og materialer, der ikke holder, og som ikke relaterer til noget, og som kun handler om bittesmå egoer. Vi har glemt, at arkitekturens profession går ud på at lave bygninger, der vil holde«. Det planlagte nye kontorhuser et rædsel af dimensioner, hvor det virker som om at man mere har tænkt på at skabe en flot udsigt over fælledparken fra kontorerne end at skabe relation til området og tilgrænsende bygninger. Forslag: en kompetent arkitekt og et fuldstændig anderledes design/arkiteltur uden "smarte" vinkler", hvor målet ikke skal være at den skal skille sig ud. Den virker klart overdimensioneret, for høj, og med et forkert materialevalg.
Læs høringssvar fra Morten Friis
Indsendt af:
Jakob Therkildsen
Dato: 2. december 2010
Svarnummer:
1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Glimrende idé med kontorbygninger, der kan skabe liv i bydelen. Umiddelbart tror jeg, at bygningen designmæssigt samt de grønne arealer omkring vil skille sig så meget ud fra omgivelserne at en 'opblødning' kan være nødvendig. Det kunne evt. være en allé med træer hen ad Aldersrogade og evt. en skulptur/bænke/grønt område på den ledige plads i krydset Aldersrogade/Teglværksgade. Det ville gøre kontrasten mindre og dermed ville bygningen ikke virke helt så dominerende.
Læs høringssvar fra Jakob Therkildsen