Østerport II - lokalplan 521 med kommuneplantillæg nr. 43

Lokalplanen blev bekendtgjort den 10. juni 2015

Høringsfrist:

20. februar 2015
Indsendt af:
Claus Møller
Dato: 20. februar 2015
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 4
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Som beboer i Østbanegade, og har med interesse fulgt forslaget til ændring af lokalplanen med henblik på nybyggeri, Det er prisværdigt at man tænker at løfte det nuværende byggeri samt den foranliggende del af Oslo Plads. Ved nærmere gennemgang af forslaget til ændringen af lokalplanen/nybyggeri, samt deltagelse i informationsmøder etc., vil jeg dog gerne bibringe nogle bemærkninger vedrørende enkelte punkter i forslagene. Forslag til Nybyggeri. Ud fra det konkret fremsatte forslag, og deraf afledte illustrationer, rejser jeg tvivl omkring den del af bygningens ”reelle” højde der i kote 23. De forelagte Illustrationer er direkte misvisende. Hvis man konkret kigger fra Østbanegade siden kan man tydeligt se dette. Jeg har vedhæftet disse. Læg gerne mærke til Afstande, dybder og højder stemmer slet ikke overens! Jeg bor endda i nr. 5 på 3. Sal og nedestående illustration skulle være set fra 4.sal !! Derfor mener jeg, at en ny bygning af 21 meters højde er enormt voldsomt, både for området, den eksisterende arkitektur. Desuden er bygningen slet ikke i samspil med området struktur og eksiterende arkitektur – flad, firkantet og høj. Desuden, hvis illustrationerne generelt er så misvisende fra andre sider, i forhold til reelle forhold, lader det til at Østerport St. vil blive gemt væk, og at der vil være en enorm ubalance ifht. den nye bygning. Østerport vil ikke længere fremstå ligeså markant som den bygningsfredede stationsbygning den er. Ydermere har man, om end ikke på nuværende tidspunkt fastlagte valg af materialer og stil ikke tilpasset sig et området, det er bekymrende da det jo er et område præget af historiske bygninger, en høj fredningsgrad og bevaringsværdige ejendomme. Cykelparkering – Oslo Plads 2 På nuværende tidspunkt er der dagligt ca. 1000 cykler parkeret, mens forslaget berammer ca. 270 pladser, ergo er man i underskud med omkring 750 pladser i runde tal. Hvor skal disse pladser findes ? rundt i de omkring liggende gader ? Da den kommende Metrostation ligeledes forventer en øget tilstrømning af cyklister og man samtidig fjerner de ca. 750 pladser foran Oslo Plads. Metroen påtænker at etablere cykelstativer adskillige steder i sidegaderne, men Metroen skal jo ikke løfte andres deregulering af cykelparkering. Man kan jo som lokal beboer kun frygte følgende at scenarier kunne opstå 1) At der vil være adskillige cykler der bare bliver smidt på pladsen så den vil fremstå endnu mere kaotisk end i dag. 2) at vi beboere i sidegaderne kommer til at ”drukne” i cykler på alle mulige steder, da der ikke er plads på de cykel bestemte steder. Derfor vil gerne foreslå følgende ; 1) Helhedsplan for Oslo Plads. Oslo Plads samt de omkringliggende områder indenfor fortidsmindebeskyttelseslinjen, er af en så historisk vigtig betydning og en af de vitale dele af byen København –Kastellet, Den Svenske Kirke, selve Østerport, Østre Anlæg, Nyboder etc. Derfor vil jeg opfordre til at man påtænker at udarbejde en helhedsplan for området, før man vedtager og godkender ændringer til lokalplanen. Således at man også tænkt Oslo Plads som en helhed og ikke i dele á butikker, Østerport/DSB og Metroplads !! 2) Bygningshøjde - Beboerhensyn Forslaget burde i højere grad tage hensyn til beboerne i området, særligt i de omkringliggende gader der direkte berøres af forslaget eks. Folke Bernadottes Allé og Østbanegade. Forslaget vil givetvis medføre gener for adskillige beboere i området i form af lyspåvirkninger og udsynpåvirkninger. Man, bør huske, at en ting, er at opføre et kontorbyggeri ( Endnu et, som der i øvrigt er så rigeligt af i København sågar i store tomme mængder !! ), en anden ting er folk, der bor i området, som vil blive markant påvirket ad et sådanne forslag. Man bør overveje en sænkning af bygningshøjde fra kote 23, til kote 16. Se vedhæftede billeder Jeg har talt med adskillige andre beboere i Østbanegade, og ved at jeg bestemt ikke taler kun for egen regning vedrørende forslaget til ændringen i lokalplanen i forhold til nybyggeriet. Jeg håber at man i borgerrepræsentationen, har respekt for vores historiske områder, og ikke mindst balancen i disse samt samspillet til folk der bor i området. Tak Med venlig hilsen Claus Møller Østbanegade 5
Læs høringssvar fra Claus Møller
Indsendt af:
Birgitte Clasen
Dato: 20. februar 2015
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
Børne- og Ungdomsforvaltningen
By:
København V
Postnr.:
1502
Børne- og Ungdomsforvaltningen har ingen bemærkninger til: Østerport II - lokalplanforslag med kommuneplantillæg Mvh. Birgitte Clasen
Læs høringssvar fra Birgitte Clasen
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 20. februar 2015
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 2
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 20. februar 2015
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Teknik- og Miljøforvaltningen har med svarfrist den 20. februar 2015 sendt lokalplanforslaget Østerport II med kommuneplantillæg i offentligt høring via Bliv hørt-portalen. Borgerdialog Med annoncering har lokaludvalget gjort borgerne opmærksomme på muligheden for at kommentere sagen på Bliv hørt-portalen samt deltage i forvaltningens borgermøde den 20. januar 2015. Lokaludvalgets holdning Lokaludvalget foreslår, at der udarbejdes en helhedsplan for Østerport-området, så området ses under ét, og ikke planlægges "bid for bid". Det er et centralt, væsentligt og dejligt område i København, som fortjener at blive behandlet med omhu. På side 24 i lokalplanforslaget kan man se, at den gældende fortidsmindebeskyttelseslinje i forhold til Kastellet og Østre Anlæg samt den gældende søbeskyttelseslinje omkring Kastelsgraven knækker i hjørnet ved Folke Bernadottes Alle og Østerport Station omkring grunden, der ønskes bebygget. Årsagen er, at her har været jernbaneareal. Men det er der ikke længere. Lokalplanen og sagsbehandlingen i øvrigt vedrørende det ønskede byggeri bør derfor tage udgangspunkt i en fiktiv fortidsmindebeskyttelseslinje i forhold til Kastellet og Østre Anlæg samt en fiktiv søbeskyttelseslinje omkring Kastelsgraven, som de ville have været lagt, hvis ikke der havde været jernbaneareal i det hjørne, da beskyttelseslinjerne blev besluttet. Lokaludvalget opfordrer derfor Borgerrepræsentationen til at behandle byggesagen som en ansøgning om • dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen. Vi gør opmærksom på, at Naturstyrelsen på sin hjemmeside skriver, at der kun undtagelsesvist meddeles dispensation. • dispensation fra søbeskyttelseslinjen. Vi gør opmærksom på, at Naturstyrelsen på sin hjemmeside skriver, at der skal foreligge særlige omstændigheder, for at der kan dispenseres. På side 25 i lokalplanforslaget fremgår det, at man vil have et tårn i byggeriet med en max. bygningshøjde på kote 23. Lokaludvalget beder om, at max. bygningshøjde sættes til kote 16. Østerport station er med dets arkitektoniske kvaliteter det væsentlige byggeri i området, hvorfor det ikke skal overskygges af andet byggeri, heller ikke et tårn. Dertil kommer, at byggeriet vil virke voldsomt stort, når man står på Oslo Plads, da terrænet falder. Teknik- og Miljøudvalget bør derfor få en illustration af byggeriet fra dette perspektiv, når udvalget skal beslutte lokalplanen. Lokalplanen og forvaltningens planlægning for området i øvrigt skal tage udgangspunkt i, at der er et stort behov for cykelparkering ved Østerport station. Det bliver større, når metrostationen åbner. Lokaludvalget foreslår, at forvaltningen hurtigst muligt planlægger og anlægger det nødvendige antal cykelparkeringspladser; gerne i et design som de cykelparkeringspladser, der er ved Nørreport station. Der bør således etableres overdækket cykelparkering på arealet mellem jernbanearealet og byggeriet, så cyklister får nem adgang til stationen via gangbroen over perronerne. Derudover bør forvaltningen se på, om der er behov for det antal kørebaner, der er i dag er på Oslo Plads, da der er behov for mere plads foran Østerport til cykelparkering. Endelig mener lokaludvalget, at det er et paradoks, at der ved et stationsnært byggeri skal være 100 bilparkeringspladser. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Ejerforeningen matr 817 / Østbanegade 3
Dato: 17. februar 2015
Svarnummer:
4
Virksomhed / Organisation :
Ejerforening
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar Østerport II På vegne af bestyrelsen Ejerforeningen matr. Nr. 817 Østerbro / EF Østbanegade 3 Høringssvar lokalplanforslag Østerport II besluttet på bestyrelsesmøde den 16. Februar 2015 Vi har med interesse gennemlæst det nye lokalplanforslag, deltaget på borgermødet samt besvaret skemaundersøgelse mv. Som nærmeste nabo ønsker vi på det kraftigste, at gøre indsigelse mod vedtagelse af det nu fremsatte Lokalplanforslag. Det er vores opfattelse, at det fremsatte lokalplanforlag ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til de borgere, der bor på Østerbro og som dagligt vil skulle se på det nye byggeri. Billedmaterialet i Lokalplanforslaget er utilstrækkeligt, hvorfor det visuelle indtryk henstår udokumenteret. Allerede i vores høringssvar på den forrige lokalplan, påpegede vi den manglende billedmæssige dokumentation over projektet set fra Østbanegade-siden, og havde en forventning om, at det i dette forslag ville være fuldt belyst. Der florerer pt. billeder der er fremkommet efter borgermødet, som skulle vise projektet set fra Østbanegadesiden, men disse anser vi ikke for at opfylde kravene, da de ikke er en del af det fremsatte forslag, og i øvrigt på ingen måder virker målfaste. De billede-animationer der indgår i lokalplanforslaget, stiller vi os skeptisk og uforstående overfor, for så vidt angår de illustrerede højdegengivelser, idet vi f.eks. ikke kan få det til at stemme, at en ny-opført 6 etagers bygning højdemæssigt skulle svare til 2,5 etage på de nuværende bygninger i Østbanegade. En bygning af den størrelse og med den højde vil således blive for mastodontagtig, og vil være ødelæggende og beskæmmende for den i dag smukke overgang mellem indre by og Østerport. Det positive i forslaget er så absolut, at der bliver ryddet op på pladsen foran den nuværende bygning, om end det syntes som om, at der generelt vil komme til at være mangel på pladser til cykelparkering, dvs. forslaget løser ikke det aktuelle problem med cykler, hvilket burde være en naturlig forudsætning for overhovedet at foretage en ændring. Vi mener heller ikke, at det planlagte byggeri er i harmoni med resten af området, og med den nuværende højde vil byggeriet indtage en alt for dominerende rolle i forhold til både den fredede stationsbygning, den Svenske Kirke samt Den Frie. Netop Østerport Station må betegnes som et flot varetegn for bydelen, og vi håber den smukke fredede stationsbygning, efter endnu en revurdering af projektet, fortsat vil kunne indgå som det primære vartegn, der kan ses fra alle sider. Vi opfordrer til, at der laves en samlet helhedsløsning for området, og ikke kun dette fejlskud. Alternativt kunne det nuværende projekt sænkes med 2 etager, og indeholde en løsning på de manglende cykelparkeringer, indenfor det i lokalplanen afgrænsede område.
Læs høringssvar fra Ejerforeningen matr 817 / Østbanegade 3
Indsendt af:
Svenska Gustafskyrkan
Dato: 16. februar 2015
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2100
Den Svenske Kirkes (Svenska Gustafskyrkan) bemærkninger til Østerport II - lokalplanforslag med kommuneplantillæg. Vi har med interesse studeret planforslaget, og ser positivt på forsøget, at med en helhedsplan for stationsområdet forsøge at sammenbinde det centrale København med Østerbro/Østerport, de grønne strøg Østre Anlæg - Kastellet - vandlinien samt Frihavnen og Nordhavn. Vi synes også, at det høje ambitionsniveau, når det gælder energi og klimatilpasning af nybyggeri, er tilfredsstillende i et holdbart langtidsperspektiv. I den øjeblikkelige situation har vi følgende bemærkninger til det eksisterende planforslag: I analysen af de omkringliggende arealer der støder op til planforslagsområdet, har man nævnt den Svenske Kirke på Folke Bernadottes Alle', men glemt at tage med i overvejelserne at ejendommene nr 2 og 4 ikke kun lægger hus til kirkelige aktiviteter, men også er et boligmiljø for mellem 17 og 25 personer. Foruden boligerne er den Svenske Kirke basis for en mængde aktiviteter hver dag, hver uge, både dag og aften. Dette bør også tages med i betragtning i analysen af lokalplanen og forslagets indvirkning på nærområdet. Det gælder støjniveauer, forøget trafikintensitet, projektets omfang, bebyggelsens højde, miljøpåvirkning etc. I forslagets skyggediagram, nævnes det at dele af den Svenske Kirke vil være i skygge i aftentimerne. Der vil vi påpege, at analysen ikke er foretaget med udgangspunkt i det faktum at ejendommene på Folke Bernadottes Alle' nr 2 og 4 er boligmiljøer, der har haver der bruges af beboerne og som vender mod øst, vest og syd. I projektanalysen skriver man, at der er taget hensyn til de kulturhistoriske værdier i det areal der støder op til stationsarealet. Der nævnes fortidsbeskyttelseslinien og Søbeskyttelseslinien, men det er ikke nærmere angivet/analyseret hvori disse værdier består, hvordan disse værdier involveres i planen (symbolværdi, arkitektonisk værdi, materialeværdi, historisk værdi etc.) og hvordan de kommer til udtryk i det ny byggeprojekt. Til lokalplanforslaget vil vi gerne bede om en mere grundig brugeranalyse og miljøkonsekvens beskrivelse af trafiksituationen ved stationsarealet og i krydset Oslo Plads/ Folke Bernadottes Alle' og fortsættelsen mod nord langs Folke Bernadottes Alle'. Vi mener, at den østre del af projektet også bør være inkluderet i nyplantningsstrategien med nyplantning af træer og planter for at reducere støjniveauer og luftbårne partikler fra bilvejene og stationsarealet. Dette for at forøge cyklisters og gåendes velvære i byrummet. /Svenska Gustafskyrkans Menighedsråd
Læs høringssvar fra Svenska Gustafskyrkan
Indsendt af:
Jakob Lange
Dato: 16. januar 2015
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Foreningen Hovedstadens Forskønnelse
By:
København K
Postnr.:
1300
Foreningen Hovedstadens Forskønnelses bemærkninger til Østerport II - lokalplanforslag med kommuneplantillæg Forskønnelsen har med tilfredshed noteret sig, at der nu opereres med en lavere etagehøjde end i det tidligere fremsatte forslag. Det foreslåede banebyggeri vil dominere over det fredede stationsmiljø, både set fra Oslo Plads, Østbanegade, Grønningen og Folke Bernadottes Allé. I stedet for at tilføre området et samlende arkitektonisk greb, lægger man nu op til en (yderligere) splittelse mellem den gamle stationsbygning, den nye Oslo Plads facade og det nye banebyggeri, og ikke udnytter stationsbygningens potentiale som bindeled mellem den nordlige og vestlige del af Oslo Plads og den nordlige del af Grønningen. Desuden ser vi ikke i forslaget en optimal udnyttelse af hele området mellem Østbanegade og Folke Bernadottes Alle. Her vil cykelparkeringen dominere billedet, mens opholdsmulighederne i form af bænke og måske en udendørscafe på en af byens mest solbeskinnede pladser er stærkt begrænset. Foreningen for Hovedstadens Forskønnelse er ikke imod hverken nybyggeri eller byfortætning ved Østerport Station, men finder at det foreliggende lokalplanforslag mangler et helhedssyn på området, hvori også indgår samspillet med så væsentlige bygninger som Den Frie og det tidligere Hotel Østerport og den kommende Metrostation. Nulpunktstenen, tegnet af P.V. Jensen-Klint er end ikke nævnt i forslaget Forskønnelsen opfordrer derfor Københavns Kommune til at udskrive en arkitektkonkurrence om dette centrale og aktive byområde. Jakob Lange Formand
Læs høringssvar fra Jakob Lange
Indsendt af:
Hans Knudsen
Dato: 14. januar 2015
Svarnummer:
1
By:
København
Postnr.:
1401
Ud fra det billede, der er bragt i lokalpressen er det vanskeligt at bedømme projektet, men der må gøres indsigelse mod at bygge højere på dette sted, der netop hidtil med sin åbne og lyse karakter har dannet en passende overgang mellem den indre by og Østerbro. Desuden virker det på billedet zigzagformede brune udhæng utroligt klodset og skummelt og aldeles ude af trit med omgivelserne. At tegningen synes gjort af vanddamp, så det hele ser lettere ud, er et hyppigt brugt kneb.
Læs høringssvar fra Hans Knudsen