Fremtidens Nordre Frihavnsgade

Høringsfrist:

1. juni 2015
Indsendt af:
François-Eric Grodin
Dato: 1. juni 2015
Svarnummer:
42
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg har forgæves ledt efter baggrunden for at man fra kommunal side ønsker at skabe fremtidens Nordre Frihavnsgade i stedet for at lave tiden klare det selv. Det er nemlig lige præcis hvad den på forunderligste vis har gjort. Ndr. Frihavnsgade er er unik gade hvilket kommunen vel også er bevidst om (og det er måske denne tydelighed der gør at den er kommet i søgelyset), og dens særpræg skyldes netop den uregerlighed, dens vildtvoksende, lidt anarkistiske udvikling og natur, ja, netop, natur, som en vild skov i modsætning til parkers styrede, kontrollerede, veltrimmede udseende. Det er dette liv som man forgæves har forsøgt at skabe i nybyggede københavnske bydele. Ligesom det sublime og det farlige går hånd i hånd i skoven. gør det det også i vores gade. Deraf dens særpræg, deraf dens liv, deraf dens evne til at fortsætte med at være vibrerende og organisk år efter år efter år. Derfor: Vil I ikke nok være søde at lade være med at styne vores dejlige gade, lad den være med dens blanding af nypudsede og bilos-grå facader omkring spædbørn med lyserøde kinder og gamle med rynkede hænder, lad den leve med biler og cykler og klapvogne og gangstativer for vi er blevet vant til dem, vi vågner, bliver årvågne, tager hensyn, passer på og bliver opmærksomme. Prøv at glemme indtrykkene fra Køge og Hillerød og Helsingør og Roskilde, og tag cyklen til Værnedamsvej og se hvordan det kan gøres uden at gøre noget. Og lyt til de forretningsdrivende, lyt grundigt til dem, for uden dem er der intet liv. Uden dem bliver handelsgaden til et cafestrøg. Lad denne lille del af byen få lov til at vokse frit og vildt - bare lidt endnu. Please!
Læs høringssvar fra François-Eric Grodin
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 1. juni 2015
Svarnummer:
41
Vedhæftede filer: 3
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Jørgen Hedemark Poulsen
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
40
Virksomhed / Organisation :
A/B Petersborgvej 4
By:
København
Postnr.:
2100
Jeg ønsker at opretholde Ndr. Frihavnsgade på den nuværende form.
Læs høringssvar fra Jørgen Hedemark Poulsen
Indsendt af:
Stefan Zalewski
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
39
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Den diversitet der hersker på Østerbros største og mest pulserende handelsgade er opstået organisk og af sig selv gennem mange år. Hjulpet frem af mødre med barnevogne, hippe singler, ældre Østerbroborgere der tripper afsted og nye tilflyttere til eet af de mest eftertragtede kvarterer i byen. Og nerven i hele denne bydel er netop Nordre Frihavnsgade. Alle taler om hvor god den er, hvor rar den er at handle i og hvor dejligt det er at sidde udenfor, på de efterhånden mange og forskellige steder med udendørsservering. Netop fordi gaden er så populær, tiltrækker den opmærksomhed og får de lokale- og kommunale kræfter til at synes, at her MÅ da gøres noget, her MÅ da laves om... Nej, såmænd. Et af de lokale Råd har brugt tid på at besøge fire provinsbyer, hver især kendetegnet af nogle af Danmarks mest stereotype gågader, med netop det provinsielle aftryk der gør, at selv de der bor der, har svært ved at sige i hvilken by de er. I stedet for at bruge masser af energi og penge og prøve at presse endnu en "Nørrebrogade-bummert" igennem på Østerbro, så prøv at tænke lidt anderledes. Brug nogen ressourcer på at gennemarbejde en løsning, så DEN CYKLENDE TRAFIK IKKE BLIVER BLANDET med bilister og busser, MEN BLIVER LEDET UDENOM Nordre Frihavnsgade, f.eks. ad Odensegade/Rosenvængets Hovedvej og ad Rothesgade/Gl. Kalkbrænderi Vej hvor der er masser af plads og ingen trafik. Begge ruter giver en naturlig adgang til alle sidegader til Nordre Frihavnsgade - enten syd- eller øst for denne - samt danner en direkte rute mellem de store trafikknudepunkter Trianglen og Nordhavn. Når Metroen snart er færdig, daler trafikpresset i Nordre Frihavnsgade automatisk. Mange der cykler op ad gaden om morgenen og ned ad den om eftermiddagen, for at komme til og fra arbejde, vil om ganske få år GÅ samme vej, for at tage Metroen til arbejde, enten fra Trianglen eller fra Nordhavn metrostationer. Så, lad denne del af Østerbro udvikle sig af sig selv, på alle brugernes præmisser og ikke ud fra nogle teoretiske og ikke (med held) afprøvede eksempler fra andre bydele eller provinsbyer. Mange tak!
Læs høringssvar fra Stefan Zalewski
Indsendt af:
Hanne Simoni
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
38
Virksomhed / Organisation :
presentmind.dk
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Hurra for mangfoldighed og til tider kaukafonisk kaos i mylderet af livet, som det sig folder ud i skøn uodentlighed og samtrivsel i og omkring et af Østerbros hovedhandelsstrøg, Ndr. Frihavnsgade. Bevar mylder og liv i skøn trivsel...Så alle befolkningsgrupper i alle aldre er repræsenteret. Biltrafik:JA...(de mange forretninger, håndværkere og ikke mindst transport af varer og kunder til og fra forretninger samt kunder, som ikke kan komme rundt i byen til fods eller på cykel er fuldstændig afhængig af tilgængelighed...i bil og mulighed for korttidsparkering af ditto) ..JA, farten kan begrænses med midterrabat a la gl. Kongevej... JA det er nogle gange en udfordring og "et uforudsigeligt eventyr" at begive sig op eller ned ad Ndr. F på cykel eller til fods blandt dobbeltbarnevogne, flerflexiliner, kristianiacykler, skolebørn, børnehaver på udflugt og rollatorførere i langsom hastighed, men det er aldrig kedeligt. Kedeligt som i "en by i provinsen"efter kl 2 om lørdagen, hvor alt ligger øde hen og er gustenst... Værre end værst, hvis Nørrebrogadebommerten forsøges efterlignet her... (er blevet brede transitcykelstier, hvor der køres STÆRKT for at nå frem til destination andetsteds)
Læs høringssvar fra Hanne Simoni
Indsendt af:
Hanne Simoni
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
37
Virksomhed / Organisation :
presentmind.dk
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Hurra for mangfoldighed og til tider kaukafonisk kaos i mylderet af livet, som det sig folder ud i skøn uodentlighed og samtrivsel i og omkring et af Østerbros hovedhandelsstrøg, Ndr. Frihavnsgade. Bevar mylder og liv i skøn trivsel...Så alle befolkningsgrupper i alle aldre er repræsenteret. Biltrafik:JA...(de mange forretninger, håndværkere og ikke mindst transport af varer og kunder til og fra forretninger samt kunder, som ikke kan komme rundt i byen til fods eller på cykel er fuldstændig afhængig af tilgængelighed...i bil og mulighed for korttidsparkering af ditto) ..JA, farten kan begrænses med midterrabat a la gl. Kongevej... JA det er nogle gange en udfordring og "et uforudsigeligt eventyr" at begive sig op eller ned ad Ndr. F på cykel eller til fods blandt dobbeltbarnevogne, flerflexiliner, kristianiacykler, skolebørn, børnehaver på udflugt og rollatorførere i langsom hastighed, men det er aldrig kedeligt. Kedeligt som i "en by i provinsen"efter kl 2 om lørdagen, hvor alt ligger øde hen og er gustenst... Værre end værst, hvis Nørrebrogadebommerten forsøges efterlignet her... (er blevet brede transitcykelstier, hvor der køres STÆRKT for at nå frem til destination andetsteds)
Læs høringssvar fra Hanne Simoni
Indsendt af:
Søren B. Larsen
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
36
By:
København
Postnr.:
2100
NORDRE FRIHAVNSGADE:: Er et fantastisk samlingspunkt for områdets beboere, og på mange måder mere afslappet og hverdagsagtig end de mange tilrettelagte mødesteder, der etableres rundt om i byen i disse år.. Vores gades attraktion skabes ikke alene af alle de mennesker, som bor i området, men også af den nødvendige logistik og trafik, der skal til for at føde områdets butikker. Mange lokale og besøgende fremhæver gadens gode handelsmiljø som noget helt enestående i København, og noget som vi bør dele med de nye beboere i Nordhavn, og de mange turister, der forventes at komme til København. Det er vigtigt at vi beskytter og udvikler forretningslivet i gaden. SIKKERHED: Jeg har boet i området siden 1977, har haft børn i vuggestue, børnehave, skole og fritidshjem inden for en afstand af 0 – 100 meter fra Nordre frihavnsgade. Jeg har i alle årene været tryg ved min egen og mine børns færden i området, og den opdragende trafik kundskab, som har været med til at forberede mine børn på et liv i en storby. Som det fremgår, er min tese, at det ikke nytter at forvandle alle de områder, som børn opholder sig i til stilleveje og cafemiljøer, hvor de ikke kan opbygge de kompetencer, der skal til for at kunne bevæge sig sikkert til fods eller på cykel i byen. Jeg selv er både cyklist og bilist i byen, og jeg overraskes dagligt over, hvor mange cyklister, der af ukendskab til, eller ligegyldighed overfor vores trafiklovgivning sætter deres liv på spil. OPFORDRING: Jeg vil opfordre til, at man ikke stopper den gennemkørende trafik i Nordre Frihavnsgade. At man ikke deler gaden of i afdelinger: Vest , midt og Øst, eller ensretter den. At man begrænser hastigheden for biler, men bevarer parkeringspladser, og gør korttidsparkering gratis. At man laver lokale cykelruter, der ikke nødvendigvis går gennem NF., men benytter de parallelle rutemuligheder. At vores børn, unge og voksne oplæres i at bevæge sig sikkert i den trafikkerede by, som vi elsker at bo i. Søren B. Larsen
Læs høringssvar fra Søren B. Larsen
Indsendt af:
Eva Svendsen
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
35
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Nordre Frihavnsgade er en dejlig gade med masser af butikker og liv. Den kan dog godt være lidt trang på cykel. Men hvis man vil lave bedre forhold for cyklister og skolebørn, må det ikke blive på bekostning af bygadelivet som helhed. Jeg synes, Nørrebrogade er et skrækeksempel på en gade, der ikke fungerer. Dér er der ganske vist en dejlig bred cykelsti, hvor pendler-cyklister kan suse gennem gaden. Men for livet/miljøet i gaden som helhed er det ikke en fordel, at man har gjort gaden umulig for gennemkørende trafik. Gaden er død - grænsende til det skumle om aftenen - og man presser en masse biler til at cirkle rundt i sidegaderne. Hvad med at kikke på Gammel Kongevej. Her kan bilerne køre - men de skal køre langsomt, fordi vejen er meget smal. En pæn lille midterrabat af brosten markerer vognbanen og kan gøre det nemmere for fodgængere at krydse vejen. Der er skiftevis parkeringspladser (til korttidsparkering i forretningstiden) - anlæg til fodgængerovergang og plads til busstoppested. Hvis biler og cykler kører lidt langsommere bliver der rum til alle og man favoriserer hverken den gennemkørende transit-trafik eller gør gaden død og trist.
Læs høringssvar fra Eva  Svendsen
Indsendt af:
Jytte Targas
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
34
By:
København
Postnr.:
2100
For at bevare et fint handelsmiljø med butikker med kvalitetsvarer og specialiteter er det en absolut nødvendighed at der fortsat kan komme kunder længere fra end nærområdet, d.v.s. mest i bil, som de kan parkere i gaden mens de handler. Derfor vil det være en fejltagelse at lukke NDR. Frihavnsgade for biltrafik.
Læs høringssvar fra Jytte Targas
Indsendt af:
Jytte Targas
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
33
By:
København
Postnr.:
2100
For at bevare et fint handelsmiljø med butikker med kvalitetsvarer og specialiteter er det en absolut nødvendighed at der fortsat kan komme kunder længere fra end nærområdet, d.v.s. mest i bil, som de kan parkere i gaden mens de handler. Derfor vil det være en fejltagelse at lukke NDR. Frihavnsgade for biltrafik.
Læs høringssvar fra Jytte Targas
Indsendt af:
Jan Kristoffersen
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
32
Virksomhed / Organisation :
Jan lystfiskershop
By:
København
Postnr.:
2100
Som erhvervsdrivende i Ndr. Frihavnsgade gennem nu 31 år, har jeg set meget, men der skal ikke gøres noget andet, end at sætte farten lidt ned. Det største tilbageslag i handels-billedet, var da man fjernede vores 2 timers parkering, som havde fungeret super, i mange år, og nu genere alle med den fjollede parkerings politik som andre steder i byen. Det har kostet mig mange kunder, som har opgivet, at finde en parkeringsplads sidst på eftermiddagen. Der skal ikke laves stillegade eller ensrettet, det vil bare ødelægge det sidste liv i gaden.
Læs høringssvar fra Jan Kristoffersen
Indsendt af:
Henning Schwarz
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
31
Virksomhed / Organisation :
Henning Schwarz
By:
København Ø
Postnr.:
2100
”... personligt har jeg det sådan, at det charmerende kaos, der hersker i gaden, fungerer. Og så er der jo ikke nogen grund til at gøre noget ved det.” Sådan sagde Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell, for lidt over et år siden, da kommunens forvaltning følte trang til at ”rydde op” på Værnedamsvej. Præcis det samme gælder for Nordre Frihavnsgade. Kaosset fungerer, fordi det er skabt af borgerne selv uden for meget indblanding fra myndighedernes side. Nordre Frihavnsgades mest markante eksempel på teknik- og miljøforvaltningens trang til at rydde op er de ca. 100 meter fra Victor Borges Plads til A.L. Drewsens Vej, hvor kommunen af en eller anden grund mente, at vejen skulle brolægges, parkering forbydes og busserne holde midt ude på gaden. Resultatet er, at man hverken kan se dem, der kommer kørende, eller de fodgængere, der skal over gaden. Og da der er god plads – fordi parkering er forbudt – sætter bilister typisk farten op på dette sted. Erfaringer fra mange steder viser, at man ved at blande trafikken ”kaotisk” netop kan få alle til at tage mere hensyn til hinanden. Ingen føler, at de har fri bane, og derfor passer alle på. Når man adskiller de forskellige typer trafikanter, får man præcis det modsatte resultat. Østerbrogade er et godt eksempel: Bilerne kører typisk 60-70 kilometer eller mere i timen. Og på de brede supercykelstier ville mange cyklister gøre det samme, hvis de ellers kunne. PS. Jeg har i øvrigt aldrig forstået, hvorfor cyklister bruger Nordre Frihavnsgade som gennemkørselsvej. På hver side af Nordre Frihavnsgade findes der fredelige veje, hvor man kan køre hele vejen fra Østbanegade til Østerbrogade, enten ad Gammel Kalkbrænderi Vej og Rothesgade på nordsiden eller Jens Munks Gade, Rosenvængets Hovedvej og Odensegade på sydsiden.
Læs høringssvar fra Henning Schwarz
Indsendt af:
Sussi Engelbrecht Kristoffersen
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
30
By:
København
Postnr.:
2100
Jeg syntes at Nordre Frihavnsgade er en skøn, dejlig og pulserende gade. Der er mange små special butikker, nok cafeer, samt restauranter, og rigelig plads til trafikken. Jeg synes at Ndr. Frihavnsgade skal bevares i sin nuværende form (ingen ensretning, eller lukning), da en Nørrebrogade version kan medføre forretnings død for mange af butikkerne, hvilket vil være katastrofalt! For vores dejlige gade.
Læs høringssvar fra Sussi Engelbrecht Kristoffersen
Indsendt af:
Christian Kristoffersen
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
29
By:
København
Postnr.:
2100
Jeg vil gerne bevare Ndr. Frihavnsgade som den er på nuværende tidspunkt. Mængden af trafik gennem gaden er passende, med fin plads til fodgængere, cyklister og bilister. Gaden er en central nerve, derfor burde den aldrig ensrettes, eller lukkes! En reduktion af farten til 30-40 kmt., kunne dog være en ide. Laves gaden om til ”endnu en sansehave” vil det klart gå ud over butiks diversiteten. Derfor ønsker jeg klart at bevare gaden i den nuværende form!
Læs høringssvar fra Christian Kristoffersen
Indsendt af:
aino kann rasmussen
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
28
By:
københavn Ø
Postnr.:
2100
Efter at have vejet for og imod ændring af Nordre Frihavnsgade, mener jeg, den bør bevares med sine nuværende funktioner, hvad angår trafikafvikling. Forskønnelse af Victor Borges Plads (f.eks. fjernelse af skraldespande lige opad pladsen) og Melchiors Plads med læbeplantning ville være dejligt.
Læs høringssvar fra aino kann rasmussen
Indsendt af:
Ib Pico
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
27
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg har boet i Nordre Frihavnsgade i mere end 40 år og har oplevet den store ændring der er sket i de år. Gaden er en god gade og skal vedblive med at være det. Der er efterhånden ret meget trafik og efter min mening er den eneste måde at løse det problem at gøre gaden ensrettet for biler. Der vil så være plads til cyklister, biler og gående og gaden vil ikke ende som en "Blågårdsgade". Det kan ikke være det store problem at lede biltrafikken den ene vej i Nordre Frihavnsgade og så den anden vej i enten Clasens Gade eller Århusgade.
Læs høringssvar fra Ib Pico
Indsendt af:
Kirsa Hage
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
26
By:
København V
Postnr.:
2100
Jeg vil gerne have Ndr Frihavnsgade bevaret som den er. Med trafik og det hele. Det er en fantastisk gade med liv. Man kunne jo vælge at køre ad villavejene, der går parallelt med Ndr. Frihavnsgade, hvis man føler sig utryg i trafikken. Det er nu engang sådan, at lever og færdes man i byen, så følger trafikken med, og jeg foretrækker trafik og liv fremfor en gade som Nørrebrogade, som er blevet en underlig hybrid af cykler, halvtomme butikslokaler og butikker af underlig art og så busser en masse. Lad os bevare gaden som den er. MVH, Kirsa Hage
Læs høringssvar fra Kirsa Hage
Indsendt af:
Ellen Jacobsen
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
25
By:
København
Postnr.:
2100
Jeg bruger Nordre Frihavnsgade både som cyklist og bilist. Det ville være forfærdeligt hvis gaden skal ødelægges, ved at fjerne bilisterne. Vi er mange der elsker vores livlige gade fuld af menneskemylder, med alt hvad det indebærer. Vi har ikke brug endnu en halvdød gå/cykelgade med tomme butikker og cafeer der skifter ejere flere gange om året, fordi der ikke er kunder nok. Hvis vi alle viser hensyn til hinanden ( her tænker jeg også på cyklisterne, der nogen gange kører med hovedet under armen) er der plads til os alle.
Læs høringssvar fra Ellen Jacobsen
Indsendt af:
Henrik Lewis-Guttermann
Dato: 31. maj 2015
Svarnummer:
24
By:
Kbh.
Postnr.:
2100
Nordre Frihavnsgade er en travl, men velfungerende lokal- og gennemgangsvej med et godt handelsmiljø, apotek, lægepraksiser og tandlægeklinikker med mere. Jeg er altovervejende cyklist, iblandt bilist med ærinde i gaden for ældre bevægelseshæmmet forælder, der fordrer mulighed for adgang til og parkering i gaden. Trafikken forekommer aldrig egentlig intens med kødannelse af betydning. Specielle forhold er allerede etableret for Ingrid Jespersens Skole og Gymnasium. En tryg gade for alle trafikanter. Absolut ingen grund til at ændre på forholdene.
Læs høringssvar fra Henrik Lewis-Guttermann
Indsendt af:
Tina Vogelius
Dato: 30. maj 2015
Svarnummer:
23
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg bor på Østerbrogade lige om hjørnet af Ndr. Frihavnsgade, som er min indkøbsgade. Her køber jeg alle mine dagligvarer - og lidt til, og jeg kommer der hver dag. Her ligger min gode fiskebutik, min slagter, 3 bagerbutikker, Peter Beiers chokolade, apotek og delikatesse- og vinforretning og mange flere. Her køber jeg papirvarer og bøger og gardinstoffer, og der er altid en butik med gaveemner til familiens fødselsdage. Jeg elsker den gade, og jeg håber, den aldrig bliver som min barndoms indkøbsgade, Blågårdsgade, som mistede sin livlige handel, da den blev til gågade. I dag er der kun cafeer og lignende i Blågårdsgade. Jeg vil gøre opmærksom på, at Ndr. Frihavnsgade kun er ret trafikeret kl. 8 om morgenen og ved arbejdstids ophør. Imellem kl 8.10 og 16.30, og mellem kl. 18 og 7.30 er det meget sparsomt med trafik, og man kan til enhver tid krydse gaden uden besvær. Faktisk er det kun Ingrid Jespersens Skole, der kan give anledning til større trafik. Det er så også skolen der giver liv til gaden, når eleverne strømmer ud i spisefrikvarteret for at fouragere i de mange små butikker med take-away, som de på den måde er med til at holde liv i. Hvilket kun er godt. Hvad angår cyklister i gaden, er det også kun når skolebørnene skal til og fra skolen, at der er mange cyklister. Jeg mener, det ville være spild af plads og ressourcer, at anlægge cykelstier, for der er ikke mange cyklister på gaden i løbet af dagen. Jeg mener heller ikke, det er nogen god ide at plante træer i gaden. Gaden er ikke særligt bred, og træerne vil tage lyset fra lejlighederne på de nederste etager. Til gengæld kan man glæde sig over træerne på gadens små pladser og sidegader. Ndr. Frihavnsgade er noget helt unikt i forhold til alle omliggende gader. Tag f.eks. Willemoesgade, som har træer hele vejen, så der er rart grønt og skyggefuldt, og hvor der praktisk taget ingen trafik er, men det er bare ikke der, man køber ind, for der er ingen butikker. Så hvad skulle vi gøre i fremtiden uden Ndr. Frihavnsgade med de mange gode og spændende butikker!
Læs høringssvar fra Tina Vogelius
Indsendt af:
Valghold 8.kl
Dato: 29. maj 2015
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Valghold 8.kl
Indsendt af:
Elever fra 6.xy
Dato: 29. maj 2015
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Ingrid Jespersens Gymnasieskole, Grundskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Elever fra 6.xy
Indsendt af:
Asger Brønlund Jensen
Dato: 27. maj 2015
Svarnummer:
20
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Forslag 1 : For at mindske gennemkørende biltrafik, foreslås etableret en bus- og lastbil's sluse ved Melchiors Plads, som skal forhindre gennemkørsel af små biler i gaden. Udfor pladsen etableres en vendeplads. Samtidig indføres 40 km hastigheds zone. Forslag 2 : Fra Trianglen og til Hjertepladsen etableres cykelstier, og i den forbindelse kun parkeringspladser i een side af gaden, evt. i forskudt plan. Forslag 3 : Indret og "udsmyk" med flere grønne områder og flere træer. Forslag 4 : For at tilgodese mere handel til butikkerne, foreslåes fri parkering i een time.
Læs høringssvar fra Asger Brønlund Jensen
Indsendt af:
Flemming Møller
Dato: 27. maj 2015
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Cyklistforbundet. Københavns Afdeling
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Københavnsafdelingen i Cyklistforbundet indsender hermed en række overordnede betragtninger om forholdene i Nordre Frihavnsgade fremover. De er vedhæftet i form af et word-dokument (format .docx)
Læs høringssvar fra Flemming Møller
Indsendt af:
Tina Schwarz
Dato: 27. maj 2015
Svarnummer:
18
By:
København
Postnr.:
2100
Jeg har boet i kvarteret siden 1989 og har handlet i Nordre Frihavnsgade hver dag siden. Jeg støtter for alt i verden at vi bevarer Nordre Frihavnsgades kendetegn som en autentisk handelsgade som netop har undgået kommunale løsninger og giver den lov til at være det den er. Lad København beholde en af de få ægte gader der er tilbage som den hyggelige Værnedamsvej.
Læs høringssvar fra Tina Schwarz
Indsendt af:
Charlotte Lundsgaard
Dato: 26. maj 2015
Svarnummer:
17
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Dræb ikke livet i Nordre Frihavnsgade! Blandingen af mennesker, trafik, forretninger, caféer & restauranter gør Nordre Frihavnsgade til en unik gade i København! Det er en livlig handelsgade med et fantastisk varieret udbud af butikker og restauranter. Den er ikke uden grund kåret til Byens bedste gade (af AOK 2009). BEVAR dette storbyliv - ligesom det er lykkedes med Værnedamsvej. UNDGÅ at gøre gaden til et provinsielt, dødt strøg - á la Nørrebrogade. Jeg bor i en sidegade til Nordre Frihavnsgade og færdes i gaden hver eneste dag - cyklende eller gående - på forskellige tider af døgnet. Jeg oplever ikke antallet af biler i gaden som et problem, men derimod bilernes fart og mange cyklisters uopmærksomme kørsel. Det sidste er nok svært at gøre noget ved, men bilernes fart kunne f.eks. reguleres med 40-km’s hastighedsbegrænsning i hele gaden og elektroniske skilte, som viser hastigheden i begge retninger af gaden hele døgnet (og ikke som nu, hvor det kun er i retning hen mod skolen). Pladserne - Victor Borges Plads og Melchiors Plads - er gadens åndehuller med en nærmest italiensk stemning med restauranter, træer og bænke. Hvis man skal ændre noget her, kunne en mere ensartet belægning måske give oplevelsen af en mere sammenhængende plads. Men ellers håber jeg, at der vil være fokus på æstetikken og at pladsen får lov at have PLADS. Livet er der allerede - det behøver man ikke kunstigt at tilføje med happenings. I debatten for og imod biler i gaden, vil jeg desuden minde om, at ikke alle mennesker er lige mobile. Dér hvor bilkørsel er forbudt, vil der være mennesker, som er afskåret fra f.eks at få besøg eller at tage på besøg hos venner og familie. Dette er allerede virkeligheden for nogle, i forbindelse med marathon-løb og lignende arrangementer. Det vil ikke være fair med yderligere begrænsninger.
Læs høringssvar fra Charlotte Lundsgaard
Indsendt af:
Bjarne Larsen & Ulrik Danneskiold-Samsøe
Dato: 14. maj 2015
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Østerbro Lokalråd, Trafikudvalget
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Hermed fremsendes Østerbro Lokalråds høringssvar på høringen angående Ndr. Frihavnsgade. Høringssvaret er udformet som en præsentation, der indeholder 56 styk dias. Præsentationen er fremsendt i PDF. Den er vedhæftet som særskilt fil.
Læs høringssvar fra Bjarne Larsen & Ulrik Danneskiold-Samsøe
Indsendt af:
Claudia
Dato: 9. maj 2015
Svarnummer:
15
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi bruger Ndr. Frihavnsgade mere og mere siden der er kommet mange dejlige mad- og velværebutikker. I juletiden er den så smuk med sin fantastiske lysdekoration. Det vi savner er, at bilerne kører langsommere og cykelstier i begge retninger. Busserne bør køre noget langsommere, men det gælder hele Kbh. De kører uforsvarligt stærkt! Derudover mangler der flere fodgængerovergange og det kunne være skønt at hvis der skabtes flere små oaser med bænke. Der er ikke parkeringspladser nok på Østerbro, så at sløjfe dem er nok ikke løsningen medmindre de bygges beboer-p-huse til rimelig leje. Det som er skrevet om ndr frihavnsgade gælder ligeledes Østerbrogade. Også burde der overvejes, hvilken gastronomi der passer ind på Østerbro og hvilken der forårsager meget affald i form af papkrus og poser, der så forefindes i hele kvarteret. Hvor vi kommer til affaldsproblematikken. Vi mangler i den grad flere og store affaldsspande hvor duer og rotter ikke kan komme til.
Læs høringssvar fra Claudia
Indsendt af:
Martin Hofman Andersen
Dato: 30. april 2015
Svarnummer:
14
Virksomhed / Organisation :
Bellahøj Fritidscenter
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar i forhold til Bellahøj Fritidscenter For mig der som forældre, bevidst har valgt Bellahøj Fritidscenter og bevidst har valgt et selvejende fritidshjem for mine børns fritid er der ingen tvivl…. I området omkring Rødkilde skole er der kun et fritidstilbud, som yder kvalitet i forhold til pædagogisk omsorg, nærværd, tilstedeværelse, højt udbud af aktiviteter og gennemskuelighed. Stedet er Bellahøj Fritidscenter og er ud over at være yderst rentabelt ( i år er der et overskud på ca. 435.000kr ) også en organisation/institution som forstår vigtigheden af et tæt forældresamarbejde. Både i form af en forældrebestyrelse, hvor der arbejdes tæt med leder og personale om varetagelsen af de mange tiltag og aktiviteter stedet rummer, men i lige så høj grad om, hvilken kvalitet Bellahøj Fritidscenter yder. At Bellahøj Fritidscenter yder et kæmpe bidrag til samarbejdet med Rødkilde skole er der ingen der kan så tvivl om. I det at man altid herfra søger at hjælpe der, hvor der mangler en indsats eller mangler hænder ( skoleleder har selv overfor forvaltningen tidligere pointeret det gode samarbejde ). Det tages seriøst når der indkaldes til møder med skoleledelsen eller skal udtænkes alternative løsninger i forhold til fordeling af børn eller ressourcer. Dette er bestemt ikke tilfældet for skolens KKFO. Her udebliver lederen ofte fra de planlagte samarbejdsmøder og selv i forvaltningsregi er der flere gange blevet kigget langt efter KKFOéns deltagelse. Ligeledes er KKFOén ikke rentabelt drevet ( ud fra de tal jeg har kunnet finde ) og der er et meget højt sygefravær på de korte sygemeldinger, som igen selvfølgelig går ud over kvaliteten og det rentable. Bellahøj Fritidscenter derimod kører med lavt sygefravær, stabile medarbejdere ( flere med over 12 og 15 års ansættelse ) og har i kraft af deres mangeårige virke i lokalområdet det fokus at ansætte unge mennesker som tidligere selv har haft en andel i Bellahøj Fritidscenter. Det indgående kendskab til lokalmiljøet omkring skolen er medvirkende til at der ofte sættes ressourcer ind der hvor der er behov. En indsats der kun lader sig gøre i forhold til at økonomien er i orden og at medejerskabet fra personalet, bestyrelsen og ledelsen er gennemskuelig og kort i kommandovejene. Det at stedet yder en så markant anderledes og større indsats for børn og unge i området er grunden til at mange bevidst vælger netop dette sted. Man vælger fra forvaltningens side at se fuldstændig bort fra realiteterne i den virkelighed der udspiller sig hver dag. Dette ved udelukkende at se på hvilken institution der har flest indskrevet børn. Hertil kommer at de tilmed fra forvaltningen bruger forkerte normeringstal, da det viser klart og tydeligt at Bellahøj Fritidscenter er det sted med pt. flest indskrevne børn. Man vælger at lave et udspil der i anden høringsrunde lægger op til fire matrikler under ledelse af en KKFO, som i deres første høringssvar ( bemærk kun skrevet af medarbejdere, ingen ledelse ) klart gør opmærksom på at hvis ikke de blev én stor KKFO (448 børn på samme matrikel ) så ville de være selvejende. Man vælger bevidst kun at se på indskrevne børn ( hvilket er forkerte tal og som forvaltningen for nyligt er blevet gjort opmærksomme på ) frem for at se på om der ydes pædagogisk kvalitet eller om institutionen er drevet rentabelt. Vi er mange som forbavset så, hvordan man pludselig valgte KKFO modellen selvom der i første høringsrunde var lagt op til to helt andre modeller. Hvis man virkelig fra politisk hold vil have sammenhæng i børns liv og udvikling så bør det være ud fra devisen at det er institutioner som er rentable, yder pædagogisk kvalitet, er indstillet på reelt samarbejde med skolen og som har mange års erfaringer inden for pædagogisk virke i det lokalområde som de er en del af. Der er stor forskel på om man bevidst som forældre vælger en selvejende institution med fokus på pædagogisk indhold eller om man vælger en KKFO som mønstre sig af at have store faciliteter som et danserum eller hockeyhal. Derfor vil det i den grad give tre utilfredse matrikler og kun en tilfreds ved det nuværende forslag fra forvaltningen. Det må være klart for enhver at fire tilfredse matrikler er at foretrække og da KKFOén desuden selv skriver i deres første høringssvar, at de vil selvejerskabet hvis ikke det bliver én stor KKFO. At vi skal have en 1:1 ledelse omkring Rødkilde skole er ikke til diskussion og det er heller ikke til diskussion at skolereformen har udfordret ledelsen og personalet på skolen, samtidig med at skolen lider under et tidligere efterslæb økonomisk. Skolen er på vej til at få rettet økonomien og renomét op, men det kræver at der på fritidsfronten er ro på, både økonomisk og pædagogisk. Det kræver en pædagogisk styreform som er fleksibel, målrettet og medindragende ( her tænkes på forældre, børn/unge og kulturelle institutioner/sportsklubber etc. ). Det kan Bellahøj Fritidscenter og selvejerskabet levere. Både ledelsesmæssigt og personale og bestyrelsesmæssigt. Det er derfor vigtigt at pointere at den mest hensigtsmæssige løsning vil være enten en partnerskabs løsning eller en løsning hvor alle fire matrikler bliver selvejende, præcis som det er tilfældet ved forslaget omkring Kathrinedal skole. Det er den mest fremtidssikret løsning da denne form vil blive ved med at kunne tiltrække forskellige familier med forskellige behov for pasningstilbud (mange ressourcestærke familier). KKFOén forbliver som den er rent fysisk, men får selvejerskab som ledelsesform (hvilket de selv har tilkendegivet) og Bellahøj Fritidscenter forbliver selvejende med den sikre drift som har været kendetegnet for de mange år den har eksisteret. Forældre i både nuværende KKFO og Bellahøj Fritidscenter bliver imødekommet ved denne løsning og man vil som forældre kunne have muligheden for at få dyb medindflydelse til gavn for skolen, børnene, personalet og de andre aktører som er i spil i forhold til fritidsinstitutionerne. Det skaber tryghed og gør at forældre fremover også vælger Rødkilde kommuneskole som deres fortrukne og ikke en privatskole. Jeg vil slutteligt gøre det helt klart at mange af os forældre på Bellahøj Fritidscenter ser det som dybt problematisk at der i flere tilfælde bliver brugt forkerte fakta i skrevne materialer, at processen har været lukket, helt bevidst fra forvaltningens side ( der er nægtet adgang til kommenteringsmøder selvom vores bestyrelse er arbejdsgiver for vores leder ) der har været flere eksempler på misvisende materialer udleveret af forvaltningen og for nyligt er vi blevet opmærksomme på at man i forvaltningen bruger forkerte tal i forhold til indskrevne børn ( det fordrejer billedet af at KKFOén pt. er den største, hvilket ikke er sandt ). Det enevælde projekt som Else Sommer endnu engang har sat i værk ( borgerådgiveren vil blive inddraget efter denne proces ) viser sig igen at være præget af udemokratiske processer, en ikke gennemskuelig proces, en forældet måde at lave høring på, en direkte fejlagtig udmelding i flere tilfælde og sidst men ikke mindst en manipulering i forhold til BUU. At selv samme person vælger at trække sig, langt før hele denne kæmpe omvæltning på fritidsområdet er nået til ende, vidner om at bl.a. selvejerskabet ( som altid hos selv samme person har været en torn i øjet på ”hendes forvaltning” ) skal skades så meget som muligt og vidner om at der ikke fra Else Sommers side er en reel hensigt om at forældre i Københavns kommune skal have en mulighed for selv at bestemme deres børns sammenhæng i forhold til institutionslivet. Derfor ser jeg frem til at enevældet ophøre og at politikerne reelt tager ansvaret fra forvaltningen og laver rigtige og fremtidssikret løsninger. Således at vores børn får deres liv og fritid fyldt op af nærvær fra voksne og tiltag af kvalitative pædagogisk karakter. Giv os fire tilfredse matrikler ( som selvejende ) og lad os fortsætte med at yde pædagogisk kvalitet, rentabilitet og medejerskab og lad os hjælpe til at fritidspædagogikken bliver platformen for at en skolereform ikke løber fuldstændig løbsk. Martin Hofman Andersen
Læs høringssvar fra Martin Hofman Andersen
Indsendt af:
Peter Holch Knudsen
Dato: 27. april 2015
Svarnummer:
13
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg bor i Willemoesgade og bruger ofte Ndr Frihavnsgade. Det er en dejlig gade og en del af charmen er al den liv og tilhørende trafik. Jeg tror det vil være en stor fejl at lukke helt ned for biltrafikken, som fx på Nørrebrogade. Det sagt, kan jeg godt forstå man vil øge sikkerheden for de bløde trafikanter. En begrænsning af hastigheden til fx 30 km/timen synes jeg er oplagt. Jeg kan også godt lide Mette Illums forslag om at gøre Ndr Frihavnsgade ensrettet og så gøre Classensgade ensrettet i modsat retning. Eventuelt sammen med en omlægning af parkering fra parallel til skrå Peter Knudsen
Læs høringssvar fra Peter Holch Knudsen

Sider