Omstrukturering af læseklasserækker

Høringsfrist:

12. januar 2013
Indsendt af:
Ib Pedersen
Dato: 11. januar 2013
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Højdevangens skole
By:
København
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Ib Pedersen
Indsendt af:
Mette Kirk
Dato: 11. januar 2013
Svarnummer:
8
Virksomhed / Organisation :
Blågård Skole
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar fra Skolebestyrelsen på Blågård Skole Til BUU Skolebestyrelsen på Blågård Skole støtter en sammenlægning af læseklasserækkerne på Lergravsparkens Skole og Blågård Skole, placeret på Blågård Skole. Vi vil gerne fremhæve tre grunde til at sammenlægningen vil være en styrkelse for både elever, deres forældre og skolen som helhed. • Blågård Skole har en aktiv og rummelig forældregruppe, som vil hilse nye forældre velkommen og være med til at sikre den bedst mulige overgang. En udvidelse af elevgruppen og dermed en større forældregruppe med baggrund i læseklasserækken, vil styrke indflydelsen på skolens virke. • Blågård Skoles læseklasserække har aktivt arbejdet for at rapporten fra HR7 (2009) blev implementeret. Både forældre, lærere og den samlede ledelse støtter at læseklasseeleverne får et større ungdomsmiljø at begå sig i, hvilket understøtter deres mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Udvidelsen styrker lærernes faglige sparring og elevernes sociale og faglige trivsel mellem ligesindede elever med svære læse- og skrivevanskeligheder. Vi forventer at forsætte udviklingen af samarbejdet med distrikt skolens lærere og elever i fag, hvor det giver mening. • Blågård Skoles læseklasserække bruger aktivt digitale medier som et hjælpemiddel. Skolens profil er kommunikation og medier, hvilket betyder at alle skolens lærere og elever udvikler deres kompetencer inden for blandt andet formidling. Netop de kompetencer, sammenholdt med læseklasseelevernes it kompetencer, forstærker evnen til at gennemføre ungdomsuddannelsen og klare sig i et digitalt samfund som vores. Vi stiller os til rådighed for udvalget, hvis der er spørgsmål. Med venlig hilsen Skolebestyrelsen på Blågård Skole Ved Mette Kirk
Læs høringssvar fra Mette Kirk
Indsendt af:
Kamilla Terp Larsen
Dato: 10. januar 2013
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Lergravsparkens Skole
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Kamilla Terp Larsen
Indsendt af:
Stig Poulsen
Dato: 10. januar 2013
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skole og Forældre København
By:
København V
Postnr.:
1710
Læs høringssvar fra Stig Poulsen
Indsendt af:
Lizette Jensen og Pernille Wie Jespersgaard
Dato: 7. januar 2013
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Forældregruppe
By:
Københavns S
Postnr.:
2300
Vort høringssvar er vedhæftet under Materiale.
Læs høringssvar fra Lizette Jensen og Pernille Wie Jespersgaard
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 21. december 2012
Svarnummer:
4
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
Nørrebro
Postnr.:
2200
Nørrebro Lokaludvalg er vidende om, at nuværende læseklasse række på Blågård Skole som tilbyder et specialiseret undervisnings tilbud til en gruppe elever, der har behov herfor, fungerer rigtigt godt. Nørrebro Lokaludvalg kan endvidere godt følge argumentationen om, at en sammenlægning af læseklasserækkerne fra Lergravsparkens skole samt Blågård skole på Blågård skole giver mulighed for et større fagligt miljø og større robusthed overfor udskiftning af personale, hvilke er til gavn for ikke mindst de tilknyttede børn, men også udviklingen af den specialiserede viden i forhold til tidlig opsporing af elever med læsevanskeligheder. Det må bare ikke ske som en del af en spareøvelse. Nørrebro Lokaludvalg har dog umiddelbart svært ved at vurdere om Blågård Skole blandt de mange andre opgaver skolen har med bla. at tiltrække en større elevgruppe fra sit distrikt pt. har det overskud som det vil kræve, for at sikre, at en sammenlægning, bliver en succes. Her mener vi man bør lytte til Blågård Skole. Endvidere er afstanden mellem Lergravsparkens skole og Blågård Skole betydelig og selvom begge skoler modtager elever fra hele byen bør det nøje overvejes om transporten/skolevejen nu bliver en for stor vanskellighed for de elever, der er tilknyttet Lergavsparkens læseklasserække . Her bør man lytte til brugerne af tilbuddet på Lergravsparkens skole. Venlig hilsen Nørrebro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Jeanne Jacobsen
Dato: 20. december 2012
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
SKK
By:
København NV
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Jeanne Jacobsen
Indsendt af:
Jan Trojaborg
Dato: 19. december 2012
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Lærerforening
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1809 C
Læs høringssvar fra Jan Trojaborg
Indsendt af:
Ole Munk
Dato: 27. november 2012
Svarnummer:
1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Citater hentet fra Information d. 27. nov. 2012. http://www.information.dk/318216 Jeg er fuldstændig enig og kunne ikke have formuleret det anderledes. "Sociale kompetencer får man bedst, når man er en del af klassen" "Den seneste PISA-undersøgelse fra 2009 viser, at de tosprogede elever generelt er fagligt svagere end deres kammerater. Og en ny undersøgelse, som PISA har lavet for DR P4 og Politiken, viser samtidig, at op mod 55 procent af de tosprogede københavnerdrenge forlader skolen som funktionelle analfabeter. »De tosprogede elever kan ikke følge med på samme måde som resten af eleverne. Hverken fagligt, socialt eller sprogligt. Derfor skal vi reformere vores uddannelsessystem,« mener Bergthóra Kristjánsdóttir, der er lektor ved professionshøjskolen UCC og har skrevet ph.d.-afhandling om statens uddannelsespolitik i forhold til tosprogede elever. Det har negative faglige konsekvenser for tosprogede elever, når de tages ud af den almindelige klasseundervisning for at blive undervist i dansk som andetsprog. Det konkluderer en rapport fra SFI"
Læs høringssvar fra Ole Munk