Indsendt af:
Karen M. Hansen
Dato: 28. oktober 2011
Svarnummer:
9
Virksomhed / Organisation :
Specialfritids- og Ungdomsklubben Rughave
By:
Valby
Postnr.:
2500
Til Københavns Kommune Sags.nr.: 2011-104374 Budget 2012 Vedr. Høring af ny budgetmodel på specialfritidshjem, -klub og -basisgrupper Den nye budgetmodel vil harmonisere de forskellige typer specialtilbud og lægger op til en ensartrethed. Dette er med til at gøre budgetmodellerne gennemskuelige, hvilket er en fordel. Det er derfor vigtigt at gennemskueligheden er tydelig og klar. I den nye budgetmodel er nogle punkter der er bekymrende: • Reducering af åbningstid • Grundbeløb Specialklubbernes åbningstid reduseres til 30 timer om ugen: I forhold til den fælles gennemgangen af modellen kunne man opfatte de 30 timer som vejlednende. Det giver en usikkerhed fremadrettet, når det skrevende kan modifiseres. Vi mener der mangler en præcisering af klubtilbuddene, da nogle klubber har åbent i dagtimerne og andre også har åbent om aftenen – helt op til 3 aftener om ugen. Klub Rughaves nuværende åbningstid består af 3 afterner, hvor der er åbent til 21 og 2 eftermiddage, hvor der er åbent til kl.18. Afterner alene udgør næsten de 30 timer. Det ville blive en stor besparelse på pædagogisk ekspertise, hvis åbningstid skal reduseres til 30 timer. Vi håber der bliver et tillæg til budgetmodellen for de klubber der har aftenåbent ud over deres daglige klubtilbud. De 30 timer vil ikke rækker i eksisterende tilbud, hvor der f.eks. er åbent 3 aftener om ugen. Grundbeløb: Den tekniske udregning er på nogle områder svær at forstå, men det giver god mening, at det økonomiske udgangspunkt er det samme. Bekymringen kan opstå da institutionerne har forskellige organisationer, belastninger, størrelser mv., som påvirker institutionernes økonomi. For mindre institutioner, som vores, Klub Rughave, hvor alt administrativt arbejde bliver udført af leder og souschef er det bekymrende, at der kun beregnes et grundbeløb (grundbeløbets størrelse) pr. institution. Både leder og souschef har konfrontationstimer som ligger fast i vagtplanen og derudover ligger de administrative opgaver. Håber den ovennævnte kommentar bliver hørt og taget med i de fremadrettede beslutninger. Ønskes punkterne uddybet står undertegnede selvfølgelig til rådighed. På vegne af Klub Rughave Karen M. Hansen Leder
Læs høringssvar fra Karen M. Hansen
Indsendt af:
Martin Kondrup
Dato: 28. oktober 2011
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
KKFOen ved Skolen i Peter Vedels Gade
By:
Kbh S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Martin Kondrup
Indsendt af:
Janice Klitgaard
Dato: 28. oktober 2011
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Matrialet bliver vedhæftet.
Læs høringssvar fra Janice Klitgaard
Indsendt af:
Anja M. Friis
Dato: 28. oktober 2011
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Special Fritidshjemmet V / Strandparkskolen
By:
KBH.SV
Postnr.:
2450
Se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Anja M. Friis
Indsendt af:
Jan Hoby, næstformand i LFS
Dato: 28. oktober 2011
Svarnummer:
5
Virksomhed / Organisation :
LFS (Landsforeningen for Socialpædagoger)
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar vedr. revision af budgetmodel på specialfritidshjem, klubber og basisgrupper LFS har følgende kommentar til forslaget om ny budgetmodel på området. Helhedsperspektivet og budgetmodellen Det er positivt, at budgetmodellen skal medvirke til at skabe større sammenhæng mellem barnet/den unges type af vanskeligheder og behovet for støtte - og pladsprisen. En pladspris der bl.a. synliggør, hvor mange personaleressourcer der er nødvendige for at understøtte barnet/den unges behov. At målet med en den nye budgetmodel også er, at sikre ensartethed og gennemskuelig kan vi kun bifalde. LFS mener dog, at bl.a. synlighed og gennemskuelighed kan blive langt bedre, ved en mere tydelig beskrivelse af helheden i opgaveløsningen og hermed hvad der ligger til grund for udmøntningen af en budgetbevillling, herunder pladsprisen, til et specialtilbud og basisgruppe. Forvaltningen har, mundtligt overfor LFS, uddybet modellen og hvad den skal matche, så det er fint. LFS vil derfor også kraftigt opfordre til, at der af det politiske beslutningsgrundlag og bilag fremgår denne uddybning. Vi konstaterer, at i indstillingen og bilagsmaterialet, som det fremstår nu, er beskrevet meget lidt omkring; harmonisering af åbningstiden, hvordan? – hvilken ugentlig åbningstid er tale om? – modsvarer denne åbningstid, i både skoleuger, og ferieuger børnenes fremmødemønster? – eller er der kun tale om antagelser af børnenes fremmøde i fritidstilbud? – og endelig hvilke faglige vurderinger ligger til grund for om pladsprisen også kan matche den tid der skal bruges på øvrige opgaver? Der mangler ganske enkelt en beskrivelse, der medvirker til gennemskuelighed og synlighed omkring helheden i opgaveløsningen. Fritidstilbuddenes primære opgave er, at indgå i relationerne med barn/børnene/de unge og understøtte den enkelte/gruppens behov, i fritiden i de 40 skoleuger og de 10 skolefriuger. Men lige så vigtigt er opgaverne – samtænkning - samarbejdsmøder med skolen - forberedelsestid - formulering af handleplaner - gennemgang af børn - netværksmøder, der bl.a. medvirker til at styrke det tværfaglige samarbejde mv. Målet for en ny budgetmodel fortaber sig, når modellen ikke er understøttet af de nævnte faglige vurderinger Derved fortaber målet sig også omkring gennemskueligheden, ensartetheden og synligheden i modellen sig fuldstændig. Ydermere vil det også være vanskeligt, fremadrettet, at forholde sig til modellens pladspris, hvis ikke historikken og grundlaget for de politiske beslutninger er fyldestgørende og forståeligt, også for andre end embedsmændene. Praktikantpuljen LFS er grundlæggende uenig med forslaget om at specialdaginstitutioner 6 – 18 år, og for så vidt også specialdaginstitutioner 0 – 6 år, ikke vil være omfattet af praktikantpuljen fremover. Vi er opmærksomme på, at budgetmodellen for specialdaginstitutioner 0 – 6 år, er besluttet og implementeret, men derfor kan der godt ske justeringer efter LFS’s opfattelse, når dette vil være relevant. Og det er yderst relevant, da Københavns kommune har forpligtet sig til at daginstitutionerne, og herunder specialdaginstitutioner for de 0 – 18 årige, skal levere et antal praktikpladser til uddannelsesinstitutionerne for pædagogstuderende. Ved at puljen fordeles ud i pladsprisen, kan det fremadrettet være vanskeligt at efterleve kommunens forpligtelser, da institutionerne har selvforvaltning. Det er dybt problematisk, også uddannelsespolitisk, ikke at kunne indfri denne forpligtelse. Særlig specialdagtilbuddene er de institutioner, både på grund af antal og indhold i tilbuddet, som er de mest eftertragtede praktikpladser. Derfor kan det ikke være mere tydeligt med nødvendigheden af, at fastholde en pulje som er gældende for alle typer dagtilbud i kommunen, og som kan medfinansiere lønudgifterne til praktikanterne. 0-sumsløsning Som det fremgår af forslaget til model, er der tale om en 0-sums løsning og dermed en omfordeling af midler. I denne forbindelse, finder LFS det dybt betænkeligt at der er én institution som får tilført godt 5 mill, svarende til 38,21 %, ved en omfordeling. Principielt er der ikke tale om en omfordeling, efter LFS’s opfattelse, men en indhentning af institutionens økonomiske efterslæb. I bilagsmaterialet beskrives det bl.a.; at institutionen har haft et underskud, institutionen har ikke modtaget så mange uden kommunale børn som forventet og endelig at institutionens børn/unge har behov for mere støtte, end deres nuværende budgetbevilling kan modsvare. Det fremgår også, at disse problematiske grundvilkår har været konstateret gennem flere år – derfor er det også, i sagens natur, tale om et efterslæb i institutionens økonomiske grundvilkår. Disse grundvilkår skal de øvrige institutioner, der indgår i den nye budgetmodel, ikke lastet for. En institutions økonomiske efterslæb kan principielt ikke implementeres i en 0-sums løsning, Dette efterslæb skal, efter LFS opfattelse, være genoprettet inden en omfordeling og 0-sums løsning kan finde sted. Visitation og revisitation LFS er enige med forslaget til færre kategoriseringer, da det kan medvirke til en mere enkel og gennemskuelig tilbudsvifte. Dette stiller modsat store krav og skærpet opmærksomhed i visitationen og revisitationen. Ved færre kategoriseringer vil der, indenfor hver kategori, være et større spænd i forhold til børn med lettere problemer og børn med tungere problemer. I specialreform 2:0, fremgår det, at visitationen skal sikre – at alle børn med særlige behov får tilbud, der modsvarer deres behov, baseret på en faglig vurdering – at der er en klar styring på området – at inklusion og tidlig indsats styrkes. Dette grundlag for visitationen, forudsætter skærpet og kontinuerlig opmærksom på om børnene/de unges behov for støtte ændrer sig – og dermed om pladsprisen matcher opgaven der skal løses i det enkelte tilbud – og/eller om viften af specialtilbud i Københavns kommune matcher den særlige støtte børn og unge har behov for. For bare at nævne eksemplet med institutionen i ovennævnte afsnit, er dette et eksempel på at et kontinuerligt overblik, mulige justeringer, en tidligere og hurtigere indsats kunne have medvirket til at undgå et så stort efterslæb. Den gennemsnitlige betragtning i kategoriseringen vil, i praksis, i de enkelte specialtilbud, også kunne ændre sig. For eksempel kan tilfældet være, at et fritidstilbud får visiteret flere børn med tungere problemer end den gennemsnitlige pladspris/ressourcetildeling kan matche. Det kan betyde, at et barn skal revisiteres til f.eks. et solisttilbud (”mandsopdækning”). Hvis det viser sig, at der i viften af specialtilbud ikke er nok solistpladser, så vil det være nødvendigt at opjusterer i antallet af disse pladser. Ellers er det ikke sikret, at alle børn med særlige behov får tilbud, der modsvarer deres behov, baseret på en faglig vurdering. Afslutningsvis vil vi nævne, at LFS er enige omkring forslaget til afregningsreglerne for tomme pladser. Ved indfasning af den nye model, er det vigtigt at have særlig fokus på fastholdelse, ved omplaceringer, af de meget kvalificerede medarbejdere på de kommunale institutioner. Med venlig hilsen Jan Hoby, Næstformand LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Læs høringssvar fra Jan Hoby, næstformand i LFS
Indsendt af:
Lise Poulsen
Dato: 27. oktober 2011
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Lundehusskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Lise Poulsen
Indsendt af:
karen avci
Dato: 27. oktober 2011
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
bestyrelsen i kkfo ved skolen i Ryparken
By:
kbh.Ø
Postnr.:
2100
Indsendt høringssvar, se vedlagte dokument
Læs høringssvar fra karen avci
Indsendt af:
Gitte Guldberg
Dato: 27. oktober 2011
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
På pædagogernes vegne ved Fensmarkskolens Helhedstilbud
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Gitte Guldberg
Indsendt af:
John Colerick
Dato: 24. oktober 2011
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Lavuk.
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar Høringssvar vedr. Revideret budgetmodel for specialfritidshjem, - klubber og basisgrupper. Udfærdiget af Lavuks bestyrelse - Borgervænget 19. 2100 Kbh. Ø. Indledning I revideret budgetmodel for specialfritidshjem, - klubber og basisgrupper fremlagt af Børne- og Unge forvaltningen er målsætningen en ny pladsprisstruktur for specialfritidshjem, - klubber og basisgrupper med henblik på at sikre en større gennemsigtighed, ensartethed og retfærdighed i budgettildelingen. Lavuk anerkender forvaltningens store arbejde og ser frem til en ny og mere retfærdig ressourcetildeling. Indenfor rammerne af denne målsætning er den gennemsnitlige budgettildeling for Lavuk blevet løftet 25,5 %, fuldt indfaset i 2014, ud fra det kendskab der udstilles i modellen. Dette er en vigtig og nødvendig forudsætning for vores fremadrettede eksistens og det er vi naturligvis meget glade for. Imidlertid er der forsat en række problemfelter, som Lavuks Fritids- og Ungdomsklub, med dette høringssvar ønsker at påpege. Formålet med en revidering af budgetmodellen opstilles i punktform som værende følgende. 1. Der skal være en mere entydig sammenhæng mellem barnets behov og den støtte, som barnet møder i sit fritidstilbud 2. Ressourcefordelingen mellem de forskellige typer specialtilbud er hensigtsmæssigt indrettet 3. Øge gennemskueligheden og ensartetheden i budgetmodellerne Problemfelterne 1 - 2 - 3 1. Ugennemsigtighed vedr. kriterier for fastlæggelse af belastningsgrader for de enkelte tilbud. Påstand: Gennemsigtigheden er ikke på plads for Lavuk, idet den gennemsnitlige belastningsgrad i henhold til udspillet til den nye model ligger på 3,66 for Lavuk FUK. Det skal her påpeges at stort set alle medlemmer, visiteret til Lavuks fritidsklub af ”Specialområdet”, kommer fra tilbud med følgende belastningsgrader Vi får medlemmer fra Øresundsskolen gennemsnitlig belastningsgrad 1,59 Vi får medlemmer fra Strandparkskolen gennemsnitlig belastningsgrad 1,59 Vi får medlemmer fra Skolen i Ryparken gennemsnitlig belastningsgrad 1,59 Vi får medlemmer fra Friluftsskolen gennemsnitlig belastningsgrad 2,64 Vi får medlemmer fra Rughave gennemsnitlig belastningsgrad 2,7 Så mellem de pågældende fritidshjem og Lavuk, forudsættes det fortsat fremadrettet at de unges funktionsniveau bliver betydeligt bedre i skiftet fra fritidshjem til fritidsklub. Argumentation: I den forbindelse skal det påpeges at Dyvekeskolens fritidshjem kategori 1, som er for børn med lettere udviklingshæmning (i tabel 1. side 3 / Belastningsgrad 3.75 = Pladspris 97.105 kr.) har en pladspris i den ny model som ligger højere end Lavuks. (tabel 2, side 4 / Belastningsgrad 3.66=Pladspris 95.130 kr.). Den af forvaltningen påtænkte visitationspræmis og Lavuks økonomitildeling er dermed fortsat underlagt en historisk betinget skævvridning. Det er ligeledes vigtigt at have for øje at virkelighedens pasningsbehov, qua effekten af specialreformen og inklusionspolitikken, kan betyde, at belastningsgraden og pasningsbehovet ændres og at der indenfor rammerne af denne reviderede budgetmodel ikke er garanti for, at denne ændring slår igennem i Lavuk FUKs økonomitildeling. Det er overladt til et ikke formaliseret forhandlings rum og en ikke tilstrækkeligt defineret visitationspræmis at løfte dette. 2. Finansiering: Det fremhæves at det økonomiske løft til Lavuks fritids- og ungdomsklub er delvist finansieret via en stigning i pladsprisen for udenbys medlemmer. Påstand: Det er vigtigt for Lavuk i denne sammenhæng at understrege, at tendensen efter kommune sammenlægningen har været, at omegnskommunerne i stadigt stigende omfang vælger enten at trække deres betalingstilsagn tilbage eller undlader at visitere, idet de vurderer at Lavuk tilbuddet bliver for dyrt. Denne tendens rammer særligt Ungdomsklubben som er et ”kan” tilbud for unge over 18 år. Det er derfor forsat et problem, at Lavuk indenfor rammerne af en åbningstid på 50 timer ikke kan tilbyde fuldtidsstillinger, Dette gør det på sigt problematisk at tiltrække og fastholde kvalificeret pædagogisk personale. Argumentation: Indenfor de sidste 4 år er vores medlemstal for udenbys medlemmer faldet fra 81 medlemmer i 2007 (hvoraf de 7 brugte fritidsklubben og de 71 brugte ungdomsklubben) til at være 39 medlemmer i 2011 (hvoraf de 10 bruger fritidsklubben og de 29 bruger ungdomsklubben), dvs. et fald på over 50 % i de udenbys medlemmer og et fald i brugen af ungdomsklubbben for udenbys medlemmer på ca. 60 %. 3. Gennemskuelighed og ensartethed i budgetmodeller og koblingen til visitationsprocessen. Påstand: Ønsket om en fremadrettet gennemskuelighed og ensartethed i budgetmodeller på specialområdet er et vigtigt skridt på vejen til et arbejde med at sikre at ressourcefordelingen på området er hensigtsmæssigt afbalanceret. Herunder er målsætningen om belastningsgrader som et visitationsværktøj en vigtig faktor for at sikre at såvel forvaltning, som politikere har en viden om og et grundlag for at sikre at de økonomiske ressourcer i videst mulige udstrækning følger barnets behov. Det er derfor meget vigtigt at der fra politisk side er klarhed over visitationspræmisser og præmisser for tildeling af belastningsgrader for såvel den enkelte unge, som de tilbud den unge indforskrives i. Argumentation: Gennemsigtigheden og sammenhængskraften imellem belastningsgrad og ressourcetildeling kan sikres ved at den enkelte unge indplaceres i en kategoriseringsramme, som derefter v. visitation medtages som en del af en diskussion af hvilket pasningsbehov den enkelte unge måtte have behov for fremadrettet. Opsummering og konklusion Denne reviderede budgetmodel repræsenterer et anvendeligt og velovervejet økonomisk styringsredskab, men de bærende principper (Herunder fastlæggelse af belastningsgrad) er ikke tilstrækkeligt gennemsigtige til at modellen også kan tjene som et styringsredskab i henhold til at sikre, at der fremadrettet sker en afbalancering af ressourcer, som kvalitativt dækker de unges reelle pasningsbehov med afsæt i den enkelte unges belastningsgrad. Citat/problemstilling - revideret budgetmodel, ”Klubbørn modtager desuden væsentligt færre midler end fritidshjembørn med samme behov, selvom behovet hos klubbørnene minder meget om behovet hos fritidshjembørnene” – Jævnfør at medlemstilgangen til Lavuk for 70 % vedkommende kommer fra kategori 4 tilbud m. belastningsgrad 1.59 og pladspris 225.858 kr. bilag 1/tabel 1 og de fremadrettet vil skulle overgå til Lavuks fritids- og ungdomsklub tilbud med en belastningsgrad på 3.66 og en pladspris på 95.106 kr. bilag 1/tabel 2. Det vil sige at når der fra politisk side er ytret et ønske om at bryde med den historisk betingede skævvridning i økonomitildelingen på specialområdet, så er dette en opgave, som det indenfor rammerne af en nulløsning ikke har været muligt til fulde at løfte. Imidlertid vil etableringen af et mellemtilbud målrettet den gruppe af unge, hvis pasningsbehov pt. ligger i en belastningskategori som ikke tilgodeses indenfor rammerne af de 3.66 som modellen tildeler Lavuk FUK i belastningsgrad, være med til fremadrettet at kunne afhjælpe dette behov og det er en opgave som Lavuk ser frem til at medvirke til at løfte. De venligste hilsner På vegne af Lavuks bestyrelse, ledelse og medarbejdere. Lis Ahrenius / Bestyrelsesformand.
Læs høringssvar fra John Colerick