Fremtidige dialogformer med interessenter på skole- og fritidsområdet

I forbindelse med Budget 11 blev det besluttet at nedlægge Fællesrådet for Folkeskolen og Fællesrådet for Fritidsinstitutioner og klubber. Da dialogen med interessenter på området er vigtig, fremlægges der et forslag til fremtidige alternative dialogformer.

Høringsfrist:

25. februar 2011
Indsendt af:
Nina Høst-Madsen
Dato: 27. februar 2011
Svarnummer:
15
Virksomhed / Organisation :
Nyboder Skole
By:
København K
Postnr.:
1350
Skolebestyrelsen på Nyboder Skole kan tilslutte sig forslaget om nedlæggelse af fællesrådet, herunder ændring af Styrelsesvedtægten for folkeskolen, samt forslag til dialogstruktur.
Læs høringssvar fra Nina Høst-Madsen
Indsendt af:
Mette Kirk
Dato: 25. februar 2011
Svarnummer:
14
Virksomhed / Organisation :
Forældreforeningen Brug Folkeskolen
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar fra forældreforeningen Brug Folkeskolen vedr. Dialogdialogformer på Folkeskoleområdet Forældreforeningen Brug Folkeskolen sad ikke i Fællesrådet for Folkeskolen og vil ikke tage stilling til det fornuftige i nedlæggelsen. Vi er tilfredse med nu at blive inddraget i dialogen ved to årlige dialogmøder med alle udvalgets medlemmer, skolebestyrelser samt Skole og Forældre. Det bliver en ret stor gruppe, der skal mødes. Vi opfordrer derfor til at mødet tilrettelægges stramt, evt. med afgrænsede tema’er, så dialogen mellem politikere og forældrene er prioriteret. Information fra Forvaltning etc. der ligevel kan gives skriftligt eller lange politiske indlæg bør undgås på mødet. Vi foreslår at alle deltagere inddrages i en evaluering af mødeformen efter det første år, mhp. at sikre at møderne opfylder mødedeltagernes forventninger. Med venlig hilsen Forældreforeningen Brug Folkeskolen
Læs høringssvar fra Mette Kirk
Indsendt af:
Axel Bech
Dato: 25. februar 2011
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skolelederforeningen, Københavns Kommune - SKK
By:
København
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Axel Bech
Indsendt af:
Skolebestyrelsen ved Lundehusskolen
Dato: 25. februar 2011
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
v. formand Jens Schjødt Thorsen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Se vedlagte dokument med konklussionen JA til møder mellem BUU og alle skolebestyrelsesmedlemmer og NEJ til nedlæggelse af Fællesrådet for Folkeskolen.
Læs høringssvar fra Skolebestyrelsen ved Lundehusskolen
Indsendt af:
Pernille Hertel
Dato: 25. februar 2011
Svarnummer:
11
Virksomhed / Organisation :
Kirkebjerg Skole Skolebestyrelsen
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar fra Kirkebjerg Skole vedr.: ”Fremtidige dialogformer på folkeskole-, fritidsinstitutions- og klubområdet”, herunder lukning af Fællesrådet for Folkeskolen. Skolebestyrelsen for Kirkebjerg Skole tilslutter sig ikke en nedlæggelse af ”Fællesrådet for Folkeskolen”, som har hjemmel i styrelsesvedtægten, men tilslutter sig gerne indførelse af de lovpligtige to årlige orienteringsmøder med Københavns skolebestyrelser. En nedlæggelse af Fællesrådet vil fjerne væsentlige skolefaglige parter fra det eneste samlede udviklingsforum vedr. den fremadrettede folkeskoleudvikling i København (inklusion, overbygningsskoler m.m.). Alle parter i Fællesrådet for Folkeskolen har udtrykt tilfredshed med Fællesrådets proaktive skolepolitiske tema-arbejdsform, med god repræsentation af skolebestyrelserne. De påtænkte to årlige stormøder med alle Københavns mange skolebestyrelser og flere hundrede deltagere får mere karakter af orientering og opfylder paradoksalt nok ikke høringsforslagets demokrati-målsætning, hvilket Fællesrådet for Folkeskolen gør, med en enkelt ændring, nemlig en udvidelse med alle B&U-udvalgets medlemmer: ”Udvalgets dialog med forældre, brugere, faglige organisationer og fagfolk har stor betydning for mulighederne for at træffe politiske beslutninger, der er kvalificerede og afspejler den virkelighed som skoler, fritidsinstitutioner og klubber befinder sig i.” Da Københavns Kommune har aflyst allerede planlagte møder i Fællesrådet siden d. 21. juni 2010, endnu før den nødvendige høringsrunde samt efterfølgende beslutning i B&U-udvalget om ændring af styrelsesvedtægten, ser det desværre ud som om, at Fællesrådet for Folkeskolen allerede er nedlagt de facto. Vi skal således opfordre til hurtigst muligt at genoptage Fællesrådets mødeaktivitet gerne med samtlige politikere fra B&U-udvalget, eller hurtigt oprette et lignende arbejdsdygtigt skolepolitisk udviklingsforum, med samme brede repræsentation og samtlige politikere fra B&U-udvalget. Med venlig hilsen Pernille Hertel Skolebestyrelsen ved Kirkebjerg Skole.
Læs høringssvar fra Pernille Hertel
Indsendt af:
Skole og Forældre, København
Dato: 25. februar 2011
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1710
Se vedlagte dokument med konklussionen, at Fælesrådet skal bevares
Læs høringssvar fra Skole og Forældre, København
Indsendt af:
Jan Hoby, næstformand i LFS
Dato: 22. februar 2011
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
LFS (Landsforeningen for Socialpædagoger)
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Jan Hoby, næstformand i LFS
Indsendt af:
Jan Trojaborg
Dato: 10. februar 2011
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Lærerforening
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1809
Er vedhæftet
Læs høringssvar fra Jan Trojaborg
Indsendt af:
Tove Ditlevsnens skole
Dato: 9. februar 2011
Svarnummer:
7
By:
KBH V
Postnr.:
1670
Høringssvar fra Tove Ditlevsens Skole. ” Fremtidige dialogformer på folkeskole-, fritidsinstitutions- og klubområdet” Skolebestyrelsen på Tove Ditlevsen skole har drøftet forslaget om at nedlægge ”Fællesrådet for Folkeskolen” og samtidig beslutte, at der to gange årligt skal være et dialogmøde mellem kommunen og repræsentanter for skolebestyrelserne. Indledningsvis glæder vi os over, at det i forslaget understreges den principielle værdien af dialog med forskellige interessenter, et synspunkt vi naturligvis kun kan tilslutte os. Dette gælder også, selvom vi har registreret et faldende antal høringsskrivelser til skolebestyrelsen. Vi har ikke nogen grundlæggende indvending mod at nedlægge ”Fællesrådet”. Kun enkelte i skolebestyrelsen kendte til eksistensen af Fællesrådet, og ingen til organets konkrete aktiviteter og indsats. Med andre ord kan organet godt have haft en funktion, herunder ved at være et organ med kontinuere debatter og mulighed for jævnligere feedback. Vi oplever os dog ikke reelt repræsenteret af Fællesrådet. Den nye model kan vise sig at være et fremskridt for skolebestyrelsernes forældrerepræsentanter, og der er derfor i vores skolebestyrelse tilslutning til, at der kommer faste møder mellem repræsentanter for alle skoler og kommunen. Det fremføres samtidig, at elevernes repræsentation er noget svækket i modellen, i det de ikke er sikret nogen repræsentation. Det er i forslaget vanskeligt at se, hvem der i denne sammenhæng repræsenterer kommunen og i den sammenhæng ikke mindst, hvordan synspunkter i de ovenfor nævnte møder tænkes formidlet til BUU. Det spørgsmål er selv sagt kun relevant, såfremt udvalget fortsat er interesseret i at få den form for information herunder i kraft af det, som skolebestyrelsesrepræsentanter kan bidrage med. Afslutningsvis undrer vi os over, at forslaget præsenteres som et spareforslag. Der er tale om et relativt ubetydeligt beløb i en forvaltning med et budget i milliardklassen. I en tid, hvor folkeskolesøgningen er vigende og andre forvaltninger eksempelvis gør brug af borgerpaneler via nettet, brugerundersøgelser mv., virker forslaget uklart og umiddelbart uambitiøst. På skolebestyrelsens vegne Anders Andersen Formand
Læs høringssvar fra Tove Ditlevsnens skole
Indsendt af:
Øster Farimagsgades Skole
Dato: 7. februar 2011
Svarnummer:
6
By:
KBH Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar vedr. fremtidige dialogformer fra Forældrebestyrelsen på Øster Farimagsgades Skole Forældrebestyrelsen på Øster Farimagsgades skole er enig med forvaltningen i, at dialogen mellem forvaltningen/BUU og forældrene har stor betydning for mulighederne for at træffe kvalificerede politiske beslutninger. Og at en god dialog og et godt samarbejde er vigtig for alle parter. Vi vil først og fremmest bemærke, at det er kvaliteten af dialogen og den reelle inddragelse i forhold til de politiske processer og beslutninger, der er central og afgørende for os som skolebestyrelse. Vi har svært ved at vurdere om denne nye dialogstruktur vil have positiv indflydelse på dialogen og samarbejdet mellem skolebestyrelsen og forvaltningen. Vi finder det dog som udgangspunkt positivt, at der i den nye dialogstruktur er mulighed for alle medlemmer af børn- og ungeudvalget til at mødes med os som interessenter. Vi vil dog gerne gøre opmærksom på, at vi anbefaler at alle medlemmer af skolebestyrelsen kan deltage i disse to årlige møder. Ligesom alle medlemmer af udvalget har mulighed for at mødes med interessenterne – må det omvendt også være muligt at alle medlemmer i skolebestyrelsen at deltage. Vi ser frem til at blive orienteret om den endelige beslutning. På skolebestyrelsens vegne Anne Therese Schultz-Petersen
Læs høringssvar fra Øster Farimagsgades Skole
Indsendt af:
Arne Elvers
Dato: 1. februar 2011
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Heibergskolen
By:
København Ø.
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Arne Elvers
Indsendt af:
Brian Jacobsen
Dato: 27. januar 2011
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Husum skole
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Læs høringssvar fra Brian Jacobsen
Indsendt af:
Povl Markussen
Dato: 26. januar 2011
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Sankt Annæ Gymnasium
By:
Valby
Postnr.:
2500
Høringssvar Bestyrelsen ved Sankt Annæ Gymnasium har behandlet det indkomne høringsforslag vedr. fremtidige dialogformer på folkeskole, fritidsinstitutions- og klubområdet. Med indførelse af 2 årlige dialogmøder med skolebestyrelserne, finder vi ingen anledning til yderligere kommentarer vedr. den fremsendte høring, hvorfor vi kan tilslutte os at den nuværende § 3 i Styrelsesvedtægten for folkeskolen udgår og erstattes af en ny § 3. Med venlig hilsen Jens Kramer Mikkelsen formand
Læs høringssvar fra Povl Markussen
Indsendt af:
Margrethe Frausing
Dato: 25. januar 2011
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Valby Skole
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Margrethe Frausing
Indsendt af:
Maria Juhl
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
pædagog i lokalomådet
By:
kbh s
Postnr.:
2300
Med risiko for at blive en brik i en skin-proces, vil jeg alligevel give min mening og mange forbehold til kende: Fra nærmeste hold har jeg gennem 16 år som relateret fagperson fulgt og mærket diverse tiltag og ikke mindst besparelser på Børn- og Unge -området. Ikke mindst decentralisering har været på dagsordenen, nu for blot at centraliseringen vender forstærket tilbage , idag som klynge-struktur på dagsinstitutionsområdet m.v.. og som i den aktuelle debat skolesammenlægninger . Altsammen for at "effektivisere" og især spare på området... Trods den lange , men nu omsonste proces, viste det sig relevant at gøre både daginstitutioner og skoler til relativt autonome enheder/virksomheder, som især opfyldte regeringens tidligere målsætninger om "frit valg" og "konkurrence-dygtighed", og som fulgte diverse "kvartérs-løft" delvist til dørs. Et ellers udmærket afsæt. Og kun delvist, for skatteyderne i kommunen får nu større og større incitament for enten at fraflytte kommunen, eller blive mere og mere udsondret i "A"- og "B"- hold, - det bliver et spørgsmål om pest og kolera: -Vil vi borgere virkelig en reel fordeling af sociale grupper til gensidighed berigelse og styrkelse (eller som det hedder i kommunens egne termer :"mangfoldighed"), eller -Er vi os selv nærmest og hylder de abstrakte principper på afstand, bare der er plads på privat-skolerne og de oftere forekommende private pasningstilbud til "vores egne"??? -Skoledistrikterne er fra begge sider blevet bukket og omgået gennem årene, så det passede både forvaltning og borger, ofte ud fra uklare /usaglige forudsætninger. Dette giver afsæt for en velbegrundet bekymring for, om den fremtidige folkeskole kan opfylde sin oprindelige målsætning, eller om vi ender med amerikanske eller engelske tilstande også på dette område: -Altså om vi ender med en privat, brugerbetalt institution eller skole med dertilhørende fritidstilbud, som på sin side savner at afspejle et aktuelt og omgivende miljø. -Eller en "discount-løsning" med mastodont- enheder, lignende Anne Vang o.a.´s forslag (svært at blive klog på hvilke politikere, der følger egne linier og hvilke, der følger partiets!!??)med muligvis "ressource-svage" familier", som er en anden term, der bruges flittigt, uden anden nuancering end om der kan være tale om "to-sprogede", som er en så sammensat befolkningsgruppe som den "etnisk danske". Bredt set, såvel som for skoleområdet generelt og de berørte skoledistrikter på Amager især, må jeg stille spørgsmålene: Hvis målene for vores børn og ungdom er ambitioner og uddannelsesmæssige investeringer, hvorfor er der ikke flere ambitioner og investeringer på området?? Hvor ender vi alternativt??? Hvis målene for vores børn og unge er empati, medansvar, ejerskab og engagement, hvorfor giver vi dem så ikke de bedste forudsætninger til at udvikle dette??? -For det er et faktum at disse udvikles over tid og i "håndtérbare, begribelige og meningsfulde sammenhænge" (Antonovsky)- med en gensidig ansvarlighed og udvikling, altså miljøer, hvor både "indskoling" og "udskoling" har en gensidig udveksling. Dette sker bedst i trygge, nære relationer og IKKE hvis man bare er nr. 1127, i afd.F! For hvor ender vi alternativt?? Hvis vi vil det "danske knowhow" og den udvikling, vi førhen var kendt på, lad os give det grund og begrundelse til at bestå!! Hvor ender vi ellers alternativt?? Out-sourcet i Langbortistan?? Som U-land?? Mon ikke vi allerede er ved at få en forsmag på alternativerne??? Finans-krisen er kun toppen af is-bjerget-men lad det ikke blive en lavine!!! Og det er ikke billigt at afhjælpe på disse skader, senvirkninger, og svigt!! Lad statistikker tale for sig selv, hvis man ikke selv er pårørende! Lad skolerne, deres nærhed og miljø bestå, sats på vores fremtid, børn, unge, uddannelse - på alle plan!!! Med største undren og bekymring
Læs høringssvar fra Maria Juhl