Længe Leve København

Sundhedspolitikken Længe Leve København er en hyldest til det København allerede er og kan som by. Samtidig er det et udtryk for vores ambitioner om, at alle københavnere skal leve godt og længe i en sund by med vækst. Giv din mening til kende.

Høringsfrist:

11. februar 2011
Indsendt af:
Iben Kynde
Dato: 11. februar 2011
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Professionshøjskolen Metropol
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar i PDF format- identisk med den indsendte fil i docx format.
Læs høringssvar fra Iben Kynde
Indsendt af:
Iben Kynde
Dato: 11. februar 2011
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Professionshøjskolen Metropol
By:
København
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Iben Kynde
Indsendt af:
Maria Haukrogh
Dato: 11. februar 2011
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Fødevarestyrelsen
By:
Søborg
Postnr.:
2860
Læs høringssvar fra Maria Haukrogh
Indsendt af:
Lars Bo Bülow
Dato: 11. februar 2011
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Professionshøjskolen Metropol
By:
København N
Postnr.:
2200
Området for Sundhed, Pleje og Rehabilitering på Professionshøjskolen Metropol vil hermed udtrykke stor ros til og anerkendelse af den ambitiøse sundhedspolitik, der er i høring. Længe Leve København indeholder både en ambitiøs vision og også konkrete målepunkter for den fireårige periode, som sundhedspolitikken omhandler. Det bliver spændende at følge i sundhedsindekset. Metropol ser med stor interesse frem til at være en aktiv aktør i at fremme sund-heden for københavnere – og særligt for borgere på Nørrebro/Bispebjerg, som får særligt fokus i Længe Leve København. Vores forsøg med en åben sundhedsklinik på Campus Nørrebro, som er i støbeskeen, kunne være en lille medspiller i denne plan. Vi kan konstatere med stor tilfredshed, at videns- og uddannelsesmiljøer er ind-tænkt mange steder i udkastet til sundhedspolitikken – og vores videnscentre fra Center for Urban Sundhed, Center for Sammenhængende Forløb og Videnscenter på Ældreområdet kan forhåbentlig også være med til at fremme indsatserne i Længe Leve København i de kommende år. Vi bidrager også gerne med at udvikle velfærdsløsninger og telemedicinske løsninger til gavn for borgerne i København. Vi ser frem til at være en aktiv og forhåbentlig kompetent medspiller – og dermed bidrage til at få gjort visionen til virkelighed i den foreslåede sundhedspolitik Længe Leve København.
Læs høringssvar fra Lars Bo Bülow
Indsendt af:
Helle Andersen
Dato: 10. februar 2011
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Patientforeningen Hiv-Danmark
By:
København K
Postnr.:
1159
Sundheds- og Omsorgsborgmester Ninna Thomsen Sendt til ya24@suf.kk.dk Hiv-Danmarks høringssvar om ”Længe leve København”. København den 11. februar 2010. Kære Ninna Thomsen. Tak for oplægget til Københavns Kommunes Sundhedspolitik 2011-2014 og muligheden for at blive hørt. Det er godt at se, at planen er tænkt bredt og er ambitiøs. Hiv-Danmark bemærker overordnet med efterfølgende uddybning: • Mere socialpolitik end sundhedspolitik; der er brug for fokus på effekt • Behov for mere ambitiøse målinger på sundhedsindikatorer • Vigtigt at planen er med til at skabe sammenhæng i sundhedstilbud og samtidig er en indsats mod ulighed • København har det største antal hiv-smittede i landet, i prævalens og i incidens; der er brug for sundhedsfremme, rehabilitering og generel forebyggelse af hiv Mere socialpolitik end sundhedspolitik; der er brug for fokus på effekt Faren ved denne plan er, at man let kommer til at forveksle sundhedspolitikken med socialpolitik. Den borgerrettede forebyggelse bliver i oplægget blandt andet oversat til en meget bred indsats med byrum og miljøer. Det kan derfor være svært at forstå, hvilken ambition Københavns Kommune har for rehabilitering ud over generelle tilbud til ”main stream kronikere”, når kronikere nævnes i sammenhæng med de kommunale sundhedshuse. Patientuddannelser er en vigtig komponent for kronikere, men man bør sikre sig, at de lever op til en høj kvalitet og er specialiserede for at være virksomme. Behov for mere ambitiøse målinger på sundhedsindikatorer De indikatorer, som planen vil støtte sig til, er alt andet lige mindre ambitiøse. Selv om selvvurderet helbred er et godt udgangspunkt, bør det ikke stå alene. Det må også være planens sigte at reducere brugen af sekundære sundhedsydelser, dvs. behov for hospitalsbesøg eller hospitalsindlæggelser, samt at mindske forekomsten af sygdom eller ulykker i kommunen generelt, som belaster den primære sektor. Vigtigt at planen er med til at skabe sammenhæng i sundhedstilbud og samtidig er en indsats mod ulighed København lider lige som resten af landet under kassetænkning efter strukturreformen. Der er stor diskussion internt i sundhedsvæsenet i disse år, om forskellige ydelser bør ligge i regionerne eller hos kommunerne. Det rammer kronikerne. De seneste aftaler mellem regionerne og de praktiserende læger, hvor sundhedsfremmende tiltag er mindre lønsomme, er blot et eksempel herpå, som vil lægge mere pres på den primære sektor. Det er derfor yderst vigtigt, at initiativer som kommunale sundhedsplaner tænkes i sammenhænge mellem sundhedsudbydere, så vi ikke taber de ressourcesvage i vores sundhedssystem. Det danske offentlige sundhedsvæsen er for langt de fleste personer den eneste mulighed for kontakt til sundhedsydelser. Sundhedsplanen bør derfor i højere grad inddrage patientforeninger som professionelle samarbejdspartnere til at løse de udfordringer, der opstår for de personer, som ikke har samme adgang til sundhedsydelser. Sundhedsborgmesteren er vel udmærket bekendt med de sproglige, sociale og kulturelle barrierer, der gør det svært for nogle borgere at få adgang til almene sundhedsydelser, og som korrekt beskrevet i oplægget til sundhedsplanen resulterer i dårligere liv og kortere levealder. Det kan man afhjælpe ved en bedre informationsindsats målrettet kronikere. København har det største antal hiv-smittede i landet, i prævalens som i incidens; der er brug for sundhedsfremme rehabilitering og generel forebyggelse af hiv I 2009 konstateredes 121 personer med hiv i Hovedstadsområdet. I Københavns Kommune var det lidt under 15 personer pr. 100.000 indbyggere og dermed det højeste i Danmark. For Patientforeningen Hiv-Danmark handler sundhedspolitik ikke kun om at skabe de bedste forhold, men også om at sikre optimale forhold for personer, som rammes af en svær sygdom. De nykonstaterede og de personer, som har levet med hiv gennem en årrække, rammes alle af udfordringer med hiv. Der er stor forskel på den hjælp og de ressourcer, som den enkelte hiv-smittede får eller har. Oven i denne forskel kommer så de forhindringer, som den enkelte må leve med, alene fordi vedkommende er konstateret med hiv men ikke nødvendigvis er syg. Den udprægede lukkethed og isolation blandt hiv-smittede forværrer kun mulighederne for en sundhedsfremmende indsats eller rehabilitering for den enkelte såvel som en forebyggende indsats over for deres ikke smittede partnere. Her kunne en indsats, der vægter væresteder foruden en rådgivning for kronikere med en psykosocial rehabilitering i sigte, være en effektiv måde at modvirke isolationen og forbedre livskvaliteten. Patientforeningen Hiv-Danmark går gerne i dialog med Københavns Kommune om at løse de udfordringer, som hiv-smittede københavnere møder inden for sundhedsområdet i dag. Vi henviser til COWIs vurdering af hiv-indsatsen i Københavns Kommune fra 2010, hvor NGO-miljøet ses som et væsentligt aktiv for hiv/aids-indsatsen. Med venlig hilsen Hiv-Danmark Helle Andersen Formand for Hiv-Danmark De Forenede Nationer anbefaler, at medlemslandene følger GIPA-princippperne (Greater Involvement of People with Aids) og principperne om Positive Health, Dignity and Prevention. Principperne handler om meningsfuld medinddragelse af hiv-smittede på alle politiske niveauer og inden for alle relevante områder for at sikre hiv-smittede lige rettigheder samt en effektiv forebyggelse for hiv-smittede og ikke smittede.
Læs høringssvar fra Helle Andersen
Indsendt af:
Inger Abildgård
Dato: 9. februar 2011
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Bofællesskabsgruppen Dacapo
By:
København
Postnr.:
1571
Lad gamling rime på samling En række vel dokumenterede undersøgelser har vist, at nære menneskelige relationer betyder meget for sundhed og trivsel. En af pionerne i denne forskning, den svenske professor emeritus Kristina Orth Gomér opregner forskellige former for støtte: der er den følelsesmæssige, den praktiske og den informative d.v.s oplysninger og råd. Alle tre mener hun er livsvigtige. Samtiig bygger medmenneskelig støtte på gensidighed d.v.s. den fremmer trivsel hos både giver og modtager. Herhjemme har Statens Institut for Folkesundhedsvidenskab beregnet, at 250.000 lægebesøg og 10.000 indlæggelser årligt har en sammenhæng med svage sociale relationer. Hele dette aspekt savner vi i Længe Leve København. I det følgende vil vi derfor komme med nogle ideer til, hvordan vi mener man effektivt kan forebygge ensomhed blandt ældre og deraf følgende mistrivsel, depression og demens. Bedre helbred med alderen Siden 80érne har Danmark fået mellem 300 og 400 seniorbofællesskaber, hvor beboerne hjælper hinanden med at leve længere og sundere. Og konsekvenserne for sundhed og livskvalitet er ganske vidtgående. Det er bl.a. beskrevet i en rapport fra Lejerbo, som har bygget seniorbofællesskabet Asbo i Odsherred. I dag vurderer beboerne deres helbred mere positivt end de gjorde ved indflytningen ti år tidligere. Før følte 85 pct. sig ofte ensomme. I dag gælder det 10 pct. Før savnede 50 pct. at være til nytte for andre. Det savn har ingen i dag. Ensom i København Den generation, som nu går på pension, er også den store skilsmissegeneration. I København, landets største singleby, er 54 pct. af 60+erne eneboere. En del af dem bliver til ensomme gamle, der mister appetitten og indlægges igen og igen. Så samfundsmæssigt er der vældig god mening i at lade gamling rime på samling. Flere grupper har i tidens løb forsøgt at oprette bofællesskaber for seniorer i København, men de fleste projekter kuldsejler af økonomiske årsager. Hvis skatteborgerne i København skal høste de besparelser, som bofællesskaber fører med sig, ser vi ingen anden mulighed end at Københavns Kommune evt. i samarbejde med private aktører, aktivt støtter oprettelsen af seniorbofællesskaber og kollektivhuse. Ombygning af ældreboliger Man kunne bl.a. undersøge, om det er muligt at ombygge nogle af de kommunale ældreboliger til bofællesskaber. Mange af dem står tomme og koster årligt skatteborgerne et tocifret millionbeløb. Planen er at nedlægge 1000 ældreboliger de kommende år. Vi forestiller os, at seniorbofællesskaber rundt omkring i boligområderne kunne fungere som "enzymer" og hjælpe med til at skabe netværk blandt ensomme ældre. Kollektivhuse En beslægtet mulighed er kollektivhuse, som vil interessere mange af storbyens enlige. Det er huse, hvor beboerne har egen lejlighed, men deler forskellige fælles faciliteter. "Foreningen til Fremme af boliger for ælre og enlige" har fornylig udgivet en rapport på basis af et større udredningsarbejde. Konklusionen er, at der er et stort behov og en stigende efterspørgsel blandt seniorer for at bo i et fællesskab med andre seniorer, hvor man kan støtte hinanden og danne netværk med ligesindede. Foreningen, som driver en række kollektivhuse, har bl.a. foreslået, at offentligt-privat samarbejde bør bane vejen for flere boligfællesskaber for seniorer.( Se kronik i Information 25-10-10) Inspiration fra Sverige og Holland Vi kan også anbefale Sundheds- og Omsorgsudvalget en studietur til Stockholm, hvor det kommunale boligselskab Familjebostäder har bygget foreløbig fire huse til seniorbofællesskaber,( Se www.familjebostader.com og klik på bogemenskap) En studietur værd er desuden Haag i Holland, hvor foreningen Groepswonen door ouderen har hjulpet 32 seniorgrupper under fælles tag. Det særlige her er, at 13 af dem er bygget for etniske minoritetsgrupper. Her er bofællesskaber for indonesere, kinesere, tyrkere, marokkanere m.m.De enkelte bogrupper støttes af foreningen både før og efter indflytningen. Målet er at de skal være selvkørende, selv kunne løse deres problemer og selv holde kontakt med de sociale myndigheder. Ideen ville gøre ligeså stor gavn i Danmark, hvor vi fra flere undersøgelser ved, at mange ældre flygtninge og indvandrere føler sig ensomme og insolerede. (Se rapport fra Styrelsen for social Service: Ældre etniske borgeres syn på alderdommen og den danske ældreomsorgs muligheder) Hvordan kommer vi videre? Vi foreslår, at Københavns Kommune samler udvalgte boligselskaber, OK-fonden, som har stor erfaring med at bygge bofællesskaber, Ældre Sagen samt interesserede borgere til en konference med eet punkt på dagsordenen: hvordan fremmer vi senior bofællesskaber og kollektivhuse i København. Vi deltager selv meget gerne og kan bidrage med en viden, vi har opsamlet gennem flere års arbejde med sagen. Boligselskaberne vil henvise til, at KAB og 3B i 2006 forgæves udbød to bofællesskaber i Ørestaden. Den væsentligste grund til fiaskoen var imidlertid, at man ikke havde inviteret kommende beboere ind og forhørt sig om deres ønsker og behov, før stregerne blev sat.
Læs høringssvar fra Inger Abildgård