Oprettet: 22. maj 2009
Svarnummer:
2

Indsendt af

Anders Kreutzfeldt

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Jeg mener at det vil være langt bedre at placere krydstogtterminal på Peberholm i stedet for i Nordhavnen. De såkaldte "turn-around" krydstogtskibe som man ønsker at placere yderst i Nordhavnen, vil genere en trafik på ca. 1300 køretøjer/dag med årlig vækst på ca. 8% og andel af tung trafik på 23% (baggrundsrapport 8). Dvs. ca. 300 tungekøretøjer pr. dag (ca. 2/3 busser og 1/3 lastbiler) som primært vil ligge i pendulfart mellem Nordhavn og lufthavn med passagerer, besætninger og den proviant der flyves ind. Efter sigende vil lufthavnen nu til at indtjekke passagerer direkte ved skibene, så i realiteten vil det være lufthavnsterminal 4 som nu lægges i Nordhavnen. I betragtning af gener fra trafik, støj fra skibe, forvisning af alle de københavnere der bruger området til rekreative formål pga. terrorsikring til lands og til vands synes en placering i forbindelse med lufthavnen at være optimal. Ingen rekreative områder går tabt, og støj og terrorsikring er allerede en integreret del af lufthavnen. Med en placering på Peberholm kunne passagerer med en shuttlebus have nem adgang til både lufthavn og metro til byen.