Høringssvar vedrørende Krimsvej tillæg 1 - supplerende høring

Oprettet: 12. august 2015
Svarnummer:
38

Indsendt af

lis lindeneg

Postnr.

2300

By

københavn

Høringssvar

Såfremt der stadig skal være troværdighed til det politiske system skal der stemmes nej til denne del tillæg1 som jo skal efterfølges af to tillæg mere. Det er tydeligt, at forvaltningen har lovet og har været i dialog med bygherre vedrørende deres ønsker. Når man kigger i slagsmaterialet vedrørende Sydtårnet både på nettet og i salgsmaterialet kan det konstateres, at Sydtårnet udbydes til salg med samme fodaftryk(18.5x18,5) som det ulovlige Nordtårn, som det politisk åbenbart blev nødvendigt at godkende, grundet juridiske forhold ved forvaltningens godkendelse af bygherres ønsker uden høring og hvor tårnet var påbegyndt. Der er ingen steder i salgsmaterialet taget forbehold for høringen eller det politiske udvalgs behandling og eventuelle afslag af oplægget. Når der bygges med et større fodaftryk og karnapper betyder det en forøgelse af kvm størrelsen pr etage på 43 kvm. Såfremt der regnes med en købspris på ca 45.000 kr pr kvm betyder det et mer provenu til bygherre på ca 20 mio kr(incl meromkostninger til selv byggeriet) pr tårn!!! Yderligere følger man ikke lokalplanes § 3 stk 5 hvori ingen boliger må være mindre end 95 brutto kvm idet den ene lejlighed på hver etage i Sydtårnet er på 85 brutto kvm!!!! At forvaltningen beskriver ønsket om forøgelse som en bedre mulighed for at skabe passende salgsbare boliger, er en hån mod de beboere, der allerede bor i Højhuse, hvor fodaftrykket er det i den oprindelige lokalplan. Ønsket i den oprindelige lokalplan var, at højhusene citat" skulle bevare et slankt udtryk og at etageudformningen ikke måtte ændres" citat slut. Kanapperne ændre fuldstændigt dette ønske om arkitektoniske mål. Endvidere vil skygge påvirkningen jo alt andet lige være større for omkring liggende boliger. Det er tydeligt, at der også i tillægget sniger sig ting ind om anvendelse og formål, der skaber bedre mulighed for f.eks at flytte Philipskolen fra en position direkte ud til Strandvejen og længere ind mod vest og dette vil givet ske i tillæg 3, når det fremsættes. Fra pålidelig kilde er det oplyst, at der er forhandlinger med skolens bestyrelse, idet skolen derved kan flytte ind i nye lokaler i Voksfabrikken, da denne ikke længere skal anvendes til erhversformål og foreslåes nedrevet. Derved får skolen en bedre bygningsmasse som betaling for en attraktiv grund ud mod Strandvejen. På denne måde får ELF en attraktiv byggegrund som de på lige fod med Baltic kan opføre som Karrebebyggelse(terassemodel) med op til 7 etager som Strandgården og Strandkanten. Dette vil betyde ,at beboerne, der d.d. har havudsigt fra lejlighederne i Lærernes pensionskasses Højhus på Krimsvej 23 fra 3 etage og op først vil opnå dette fra 8 etage og op, idet der i oprindelig lokalplan var tale om en karre bebyggelse på Baltic grunden på 2 etager i en firkantet bebyggelse. Nu vil man få tilladelse til Terasse bebyggelse hvor den samlede bebyggelses procent er på 130 %. hvilket ikke er noget problem, når der medtænkes det samlede areals størrelse. Så enkelt kan det sammenfattes , at en lokalplan der er så ny(2009) ændres betragteligt med det ene formål at profitmakisimere på bekostning af ejere og lejere i nuværende boligere, der i tryghed har købt og investeret penge i området, er en hån mod borgernes retssikkerhed og demokratiet. Der skabes på denne måde værdiforringelse økonomisk og menneskeligt for de "naive" sjæle der stolede på den politiske habitus, for forvaltningen har den åbenbart ikke.