Høringssvar vedrørende Kultur- og fritidspolitik 2016-2019

Oprettet: 10. juni 2015
Svarnummer:
18

Indsendt af

Idrætsforum København, DGI Storkøbenhavn & Danmarks Idrætsforbund

Virksomhed / organisation

Idrætsforum København, DGI Storkøbenhavn & Danmarks Idrætsforbund

Postnr.

2100

By

København Ø.

Høringssvar

Københavns Kommune, Kultur- og Fritidsforvaltningen Sendt via www.blivhoert.kk.dk/lokalplaner København, 10. juni 2015 Høringssvar til ”Kultur- og Fritidspolitik 2016-2019”. I forbindelse med høringen omkring ”København Kommunes Kultur- og Fritidspolitik 2016-2019” afgiver DGI Storkøbenhavn (DGI), Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Idrætsforum København (IFK) hermed et fælles høringssvar. Idrætsorganisationernes seneste medlemsregistrering for 2014 viste et DIF/DGI-medlemstal (renset for dobbeltmedlemskaber) på 154.642 i Københavns Kommune. Vision for politikken DGI, DIF og IFK deler visionen om storbykultur i København, og vi er optaget af, at storby-idrætten i byen blomstrer, og at alle københavnere kan leve et fysisk aktivt liv. Vi skal fange de nye tendenser i københavnernes idrætsvaner, vi skal afprøve nye organiseringsformer, vi skal udvikle og udbrede de stærke fællesskaber og få flere med. Men foreningsliv og storbykultur med kant er ikke modsætninger. København vokser markant i disse år, og skal københavnerne have mulighed for at leve et fysisk aktivt liv med stærke fællesskaber, er det helt afgørende, at vilkårene for kultur- og fritidslivet følger med. Den økonomiske ramme for folkeoplysningsområdet er ikke steget siden 2003, mens befolkningstallet i samme periode er steget med 80.000 borgere. Skal foreningsidrætten blomstre i årene, der kommer, må demografiudviklingen ikke udhule rammevilkårene. I forbindelse med idrætsorganisationernes fælles vision ”25-50-75 - Bevæg dig for livet” er der nedsat en analysegruppe med henblik på en fælles forståelse af løftestænger, som kan fremme idrætsudviklingen i Københavns Kommune. Dette sker via identifikation af fokusområder og anbefalinger inden for facilitetsudvikling, fokus på bydelene, idræt og byudvikling, skolereformen, idrættens organisering o. lign. Læs om ”Vision 25-50-75 – Bevæg dig for livet” http://www.dif.dk/da/nyt/vision-s-25-s-50-s-75 Principperne I det følgende omtaler vi kun nogle udvalgte afsnit. Men vi er altid parate til at indgå i en konstruktiv dialog med på andre relevante områder. Vi vil gerne lave fælles løsninger for at sikre, at ressourcer, viden, netværk, initiativer og erfaringer bliver samlet til optimal brug. Skab en synlig og overskuelig proces Kultur- og fritidslivet er båret af demokrati, alle skal kunne komme til orde og være medbestemmende. For at dette skal ske, er det vigtigt at skabe synlighed omkring de processer, der skaber nye aktiviteter, faciliteter og samarbejder, samt involvere relevante partnere så tidligt som muligt. Idrættens organisationer kan byde ind med en lang række værktøjer, viden, erfaringer og ikke mindst netværk, som kan gavne processen fra start til slut. Vi vil gerne tage ansvar for at udvikle idrætten i København og vil derfor involveres tidligt i processen, så vi kan være med til at tale og støtte idrættens sag. Lav fælles løsninger Samarbejde gør stærk. Vi vil samarbejde og skabe fælles løsninger. Gerne med så mange relevante partnere som muligt. Vi ser et naturligt samarbejde med forvaltningerne i Københavns Kommune. Derudover skal vi arbejde på tværs af interesse-, forenings- og forvaltningsområder. I forbindelse med skolereformen er mange aktiviteter sat i gang, og flere skal udvikles. Vi ser gerne, at flere forældre involverer sig i foreningslivet, så det sociale fællesskab, der er en af gevinsterne i den organiserede idræt, strækker sig over flere generationer. Et samspil mellem den organiserede og selvorganiserede idræt omkring bl.a. udnyttelse af faciliteter er også interessant. Vi er parate til at lægge kræfter i flere typer af samarbejde og partnerskaber, så længe vi sammen kan give københavnerne et aktivt og sundt liv. De lokale kræfter på bydelsniveau I DGI, DIF og IFK er vi overbeviste om, at et af de greb, som kan gøre den største forskel for idrætten i København, er en decentral bydelstilgang, så idrætslivet udvikles i samspil med de lokale borgere. Et princip, som betyder, at foreningerne kommer tættere på de lokale behov (borgere, skoler, andre foreninger, lokaludvalg m.v.). I forlængelse heraf bør forvaltningen prioritere ”Nærheds-princippet”, så dannelsen af lokalt forankrede foreninger styrkes. Det er afgørende i en tid, hvor der kommer flere børnefamilier i København. I idrætsforeningerne findes der hos trænere, ledere og andre frivillige stor viden og erfaring omkring idræt, motion og socialt samvær. Det kan mærkes i foreningernes hverdag, hvor medlemmerne møder de engagerede frivillige og får et fællesskab omkring idrætten. Derfor skal foreningerne bruges som aktive samarbejdspartnere i decentrale initiativer. Det er væsentligt, at involveringen giver mening for foreningerne, så en ekstra indsats giver en stærkere forening eller bedre rammevilkår. Særligt inden for uddannelse har idrættens organisationer meget at byde på. Vi har stor erfaring med at udvikle og målrette kurser og forløb med kompetente undervisere til foreninger. Vi ser flere muligheder for at indgå samarbejde med Københavns Kommune om udbud af kurser til frivillige i foreninger på tværs af interesseområder. Det vil også være en god mulighed for at dele viden, tænke nyt og danne netværk af en mere overraskende og utraditionel art. Indsatsområder Intelligente tanker bag faciliteter I DGI, DIF og IFK er vi glade for at se, at faciliteter står øverst på dagsordenen over indsatsområder i de kommende fire år. Vi ved, at København har en særlig facilitetsudfordring, og kombineret med urbaniseringen og den demografiske udvikling i København er opgaven enorm. Vi anerkender, at det kræver en stor indsats blot at opretholde det nuværende niveau på området, men hvis idrætslivet skal være en storby værdig, skal ambitionen sættes højt. Det vil kræve intelligente løsninger med vægt på multifunktionalitet og optimeret drift. Herunder bedre udnyttelse af eksisterende lokaler - også lokaler, som ikke på nuværende tidspunkt fordeles via Kultur- og Fritidsforvaltningen. Der skal være omklædningsrum, plads til opbevaring af udstyr/materiel, klub- og mødelokaler m.m., så dét at dyrke idræt er attraktivt, og vi dermed kan skabe grobund for en sund livsstil og sociale oplevelser. Byrum til lands og vands bør åbnes og invitere til bevægelse for både den organiserede og selvorganiserede idræt – meget gerne side om side. Vi skal skabe en bevægelseskultur i København. Det hele barneliv Det er fantastisk, at stadig flere børnefamilier finder det attraktivt at blive boende i København. Det giver dog nogle udfordringer, fordi næsten alle forældre ønsker, at deres børn ”skal gå til noget”. Folkeskolereformen er den oplagte løftestang til at skabe nye tillidsbaserede relationer mellem foreninger, skoler og borgere. Lad os have den ambition, at Kultur- og Fritidspolitikken smelter sammen med politikkerne på skole- og sundhedsområderne og løfter omkring ”Det hele barneliv”. Vi skal skabe en kultur, hvor skoler og foreningerne naturligt taler sammen, fordi det giver mening for børns trivsel, sundhed og læring. Vi bidrager gerne yderligere til en konstruktiv dialog i hele processen omkring Kultur- og Fritidspolitikken. Desuden står vi altid til rådighed med sparring og videndeling i sager, der omhandler det aktive idrætsliv i Københavns Kommune. Mange hilsner Idrætsforum København, DGI Storkøbenhavn & Danmarks Idrætsforbund