Høringssvar vedrørende Fremtidens Nordre Frihavnsgade

Oprettet: 31. maj 2015
Svarnummer:
39

Indsendt af

Stefan Zalewski

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Den diversitet der hersker på Østerbros største og mest pulserende handelsgade er opstået organisk og af sig selv gennem mange år. Hjulpet frem af mødre med barnevogne, hippe singler, ældre Østerbroborgere der tripper afsted og nye tilflyttere til eet af de mest eftertragtede kvarterer i byen. Og nerven i hele denne bydel er netop Nordre Frihavnsgade. Alle taler om hvor god den er, hvor rar den er at handle i og hvor dejligt det er at sidde udenfor, på de efterhånden mange og forskellige steder med udendørsservering. Netop fordi gaden er så populær, tiltrækker den opmærksomhed og får de lokale- og kommunale kræfter til at synes, at her MÅ da gøres noget, her MÅ da laves om... Nej, såmænd. Et af de lokale Råd har brugt tid på at besøge fire provinsbyer, hver især kendetegnet af nogle af Danmarks mest stereotype gågader, med netop det provinsielle aftryk der gør, at selv de der bor der, har svært ved at sige i hvilken by de er. I stedet for at bruge masser af energi og penge og prøve at presse endnu en "Nørrebrogade-bummert" igennem på Østerbro, så prøv at tænke lidt anderledes. Brug nogen ressourcer på at gennemarbejde en løsning, så DEN CYKLENDE TRAFIK IKKE BLIVER BLANDET med bilister og busser, MEN BLIVER LEDET UDENOM Nordre Frihavnsgade, f.eks. ad Odensegade/Rosenvængets Hovedvej og ad Rothesgade/Gl. Kalkbrænderi Vej hvor der er masser af plads og ingen trafik. Begge ruter giver en naturlig adgang til alle sidegader til Nordre Frihavnsgade - enten syd- eller øst for denne - samt danner en direkte rute mellem de store trafikknudepunkter Trianglen og Nordhavn. Når Metroen snart er færdig, daler trafikpresset i Nordre Frihavnsgade automatisk. Mange der cykler op ad gaden om morgenen og ned ad den om eftermiddagen, for at komme til og fra arbejde, vil om ganske få år GÅ samme vej, for at tage Metroen til arbejde, enten fra Trianglen eller fra Nordhavn metrostationer. Så, lad denne del af Østerbro udvikle sig af sig selv, på alle brugernes præmisser og ikke ud fra nogle teoretiske og ikke (med held) afprøvede eksempler fra andre bydele eller provinsbyer. Mange tak!