Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 1. maj 2015
Svarnummer:
932

Indsendt af

Anne Brink Frederiksen

Virksomhed / organisation

Pingvinen

Postnr.

2300

By

Copenhagen "

Høringssvar

Kære medlem af børne- og ungdomsudvalget, Vi er forældre til et rigtig ressourcestærkt barn og selvom mindre institution er at foretrække, så ville vores barn også komme til at trives i større institutioner. Dette er derfor ikke endnu en klage over institutionernes størrelser. Vi kunne godt tænke os at understrege de ting, som vi sætter uendelig stor pris på ved vores fritidshjem Pingvinen, som vi kunne frygte forsvinder under den nye reform. 1. En ledelse tæt på dagligdagen: Fra vores eget arbejdsliv og arbejde som konsulenter, er vores klare holdning, at ledelsen er altafgørende og kulturbærende for en hvilken som helst arbejdsplads. En leder som har indflydelse og ansvar, samt er deltagende i arbejdspladsens hverdag, kan skabe det altafgørende fundament for trivsel af børn såvel som voksne. En leder som ikke er tilstede og ikke er indvoldveret, har ikke samme mulighed for at træffe holistiske beslutninger til alles bedste. Pingvinens eksisterende leder Jeanette Petersen er en yderst vellidt leder, som har skabt en enestående arbejdskultur, hvor de ansatte slås om at komme tilbage, så snart der bliver en ledig stilling og hvor medarbejderudskiftningen stort set er lig med nul. Hvad betyder det for vores børn? Det betyder, at leder og medarbejder HVERT år prioriterer at tage på koloni med vores børn EN HEL UGE i efterårsferien, og spørger man hvorfor de gider, er svaret: Vi ELSKER at være sammen med jeres børn og kolonien er sådan en fantastisk måde, at lærer dem bedre at kende (det er næsten til at tude over, hvis vi skal miste dette!). På et forældremøde efter den nye skolereform, som har betyder, at børnene kommer senere til fritidshjemmet, kom ligeledes følgende bøn fra institutionens leder: ”kan vi ikke aftale, at vi DELES om jeres børn, så I ikke kommer tidligere end 16.-16.30 og henter dem, vi kan næsten ikke nå, at lave noget med dem, når vi nu får dem så sent” (denne bemærkning er ligeledes til at tude over. Hvem drømmer ikke om at de pædagoger, der passer ens børn i hverdagen, vil slås om ens børns tid og opmærksomhed???) 2. Indflydelse på egen hverdag: Der er lavet rigtig mange undersøgelser, der viser at medindflydelse på egen indretning af arbejdsdag og arbejdsopgaver, skaber større trivsel og arbejdsglæde og følelsen af at have et arbejdslive med mening for formål. DET er derfor afsindig vigtigt at Københavns kommune tænker dette ind i den måde I indretter jeres arbejdspladser på for jeres medarbejdere. De er faktisk næsten ubegribeligt, at ligesom det meste af det danske erhvervsliv HAR forstået at større fleksibilitet og større indflydelse skaber arbejdsglæder og trivsel, så beslutter man fra regeringen at indskærpe den danske lærerstabs arbejdstid (dem alle andre i mange år har skulet til og været misundelig over et arbejsliv med ”indflydelse under ansvar”) ligesom man nu laver store institutioner og dræber alle pædagogernes følelse af tilhørsforhold og medbestemmelse. Hvad betyder det for vores børn? ALT glade voksne giver glade børn. Pædagoger der trives skaber institutionspladser med trivsel for børnene. 3. Kreativitet og engagement: Vi oplever en fuldstændig utømmelig kilde af kreativitet og engagement hos leder og medarbejder på Pingvinen. Vi bliver nærmest forpustet og har svært med at følge med. Da Københavns Kommune for nogle år tilbage valgte at stoppe støtten til årets koloni, oprettede forældre på opfordring af ledelsen en Støtteforening. Denne støtteforening skaber en uanet mængde af arrangementer og tiltag for at skaffe penge til kolonien. Dette giver ikke kun penge til kolonien men også et dynamisk fælleskskab mellem forældre, børn og personale. Kan dette fortsætte under de nye rammer? Næppe – det er i den grad drevet at ressourcer fra personalegruppen og engagementet er stor udstrækning forudsat af, den tilknytning forældre føler til institutionen og hinanden pga. den lange historik med personalegruppen. Vores ønske er, at man ikke blot bevarer de små institutioner men at man i særdeleshed bevarer den daglige ledelse af institutionen i institutionen ligesom beslutninger og personalet og børnenes hverdag efter vores største overbevisning bør ligge hos dem. Vi håber meget, at I har fået en fornemmelse af HVOR godt et tilbud Pingvinen er til vores børn og at I vil tage det med i jeres overvejelser af fremtidige planer. På forhånd tak. Mvh. Anne og Thomas Brink Frederiksen