Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
781

Indsendt af

Morten Tandrup

Virksomhed / organisation

Skolebestyrelsen, Bavnehøj Skole

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Organisering af Fremtidens Fritidstilbud Høringssvar fra Skolebestyrelsen på Bavnehøj Skole I vores første høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud gav vi udtryk for, hvilke fordele der er ved at have Idrætsinstitutionen Bavnehøj (IB) tilknyttet som et alternativt fritidstilbud. Det giver rigtig god mening også at kunne tilbyde forældrene den størrelse institution med deres pædagogik og ledelse, deres integration med børnehave, at børnene kan "skifte kontekst" efter skole m.m. Den optimale løsning for os var derfor - og er stadig - at bevare strukturen med IB som et reelt alternativ med deres egen profil og ledelse. Altså en 1:2 model. I den nye indstilling lægges der op til, at IB’s fritidshjemsdel skal lukkes, og at skolens KKFO i stedet skal råde over disse faciliteter. Desuden varsles det, at man på længere sigt muligvis også vil lukke IB’s børnehave og inddrage disse pladser til skolens KKFO. Altså en definitiv lukning af hele IB. Det har på ingen måde været vores ønske. Med vores ønske om bevarelse af IB var det vigtigste ikke matriklen, men institutionen som sådan - ledelsen, pædagogikken, personalet og deres integration mellem børnehave og fritidshjem. Bavnehøj Skole har på nuværende tidspunkt reelt ikke flere elever end at de kan være i skolens egen KKFO ”Børneborgen”, og der kan gå flere år før en udvidelse eventuelt vil være nødvendig. Vi ved samtidig at de forældre der har børn IB’s fritidshjem og børnehave er meget glade for den pædagogik og det miljø denne institution har bygget op gennem mange år - og at både deres børnehave og fritidshjem har stor tilstrømning af nye børn. Vi kan derfor ikke gå ind for skulle være med til at lukke en så velfungerende og populær institution, blot for at kunne tildele skolens KKFO nogle fritidshjemspladser og kvadratmeter, der reelt ikke er behov for. Vores første prioritet i forhold til struktur er stadig en bevarelse af både skolens KKFO og IB som de fungerer nu (1:2 model). Er dette ikke muligt, ser vi - i stedet for en matrikel deleløsning - hellere at IB bevares på hele deres matrikel ved at overgå til én stor børnehave eller 0-6 års institution, og at alle fritidshjemspladser flyttes til skolens matrikel. Med venlig hilsen Skolebestyrelsen, Bavnehøj Skole