Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
649

Indsendt af

Dennis Schnell-Lauritzen

Virksomhed / organisation

Krudtuglen Islands Brygge (far til børn her)

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

Jeg mener, at der gør sig særlige forhold gældende på Islands Brygge i forhold til planerne om at indlægge de københavnske fritidshjem under én folkeskole (1-1 modellen). Det skyldes, at det er besluttet at bygge en ny folkeskole på Islands Brygge beliggende Artillerivej 126. Det er p.t. den eneste sted i Københavns Kommune, hvor der er en helt ny folkeskole på tegnebrættet. De 4 fritidshjem Bryggehuset, Thorsanna, Krudtuglen og Bryggens Børne- og Ungdomscenter bliver således placeret umiddelbart i mellem Skolen på Islands Brygge, og den kommende nye folkeskole skole, som ventes at åbne i 2020. Det er endnu ikke afklaret hvilken form den kommende skole på Artillerivej får, herunder om det bliver en skole med børn fra 0. – 10. klasse, eller om det eventuelt bare bliver en skole med de ældste klasser fra 7. – 10. klasse. Der var på mødet enighed om, at det er meget uhensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at tage beslutning om, at nedlægge de 4 meget velfungerende fritidshjem, og indlægge dem på den eksisterende Islands Brygge skole i et stort fritidshjem med 400-500 børn. Det skyldes især pædagogiske hensyn. Men det skyldes også, at det er meget uhensigtsmæssigt at tage beslutning herom, hvis der er udsigt til, at der bliver færre af de små børn på Skolen på Islands Brygge som følge af, at der muligvis bliver etableret en nærliggende skole med elever i de små klasser fra 0.-3. klasse, som bruger fritidshjemmene. Der er kort sagt betydelig usikkerhed om, hvor de mindre børn kommer til at gå i skole, og hvor mange af de mindre børn, der kommer til at gå på henholdsvis den nye skole og Skolen på Islands Brygge. Det er derfor mødedeltagernes hovedsynspunkt, at beslutning om eventuelt at lægge de 4 fritidshjem eller nogle af dem ind under en af de to nærliggende folkeskoler bør afvente den endelige etablering af den nye skole. Da den nye skole ikke står færdigt før om ca. 4-5 år, og da denne skole meget vel kan komme i bekneb for egnede lokaler til fritidshjemsaktiviteter, (byggegrunden af begrænset størrelse, og der er ikke udenoms arealer), kan der desuden sagtens vise sig behov for fortsat at lade en del af områdets børn gå i de 4 institutioner, der ligger særdeles godt placeret, og som har bl.a. har direkte adgang til naturarealerne på Amager Fælled. Derfor bør de 4 fritidshjem på Islands Brygge bevares i det mindste i overgangsperioden til den nye skoler etableret. Målsætningen bør være, at de 4 fritidshjem kan bevare deres særlige kendetegn og kultur, selvom der etableres et tæt samarbejde med Skolen. En model kan f.eks. være, at de 4 fritidshjem organisatorisk lægges ind under Skolen på Islands Brygge. Dette sker rent praktisk ved, at skolen ved en kommunal beslutning får ansvaret for organisering af fritidshjemsaktiviteter i området, men herefter delegerer en del af disse fritidshjemsopgaver til de 4 selvejende institutioner inden for nærmere bestemte rammer. På denne måde sikres det, at der organisatorisk er tale om en 1-1 model, da det overordnede ansvar for driften ligger hos Skolen på Islands Brygge. Til udmøntning af delegationen udarbejdes der en samarbejdsaftale mellem Skolen på Islands Brygge, hvori de overordnede rammer for samarbejdet udstikkes. Det fremgår af samarbejdsaftalen bl.a., at fritidshjemsaktiviteterne i området drives af KKFO´en ”Skibet” beliggende på skolen og på de 4 fritidshjem. Det gøres endvidere i aftalen klart, at de 4 fritidshjem har samme opgaver og samme forpligtelser – herunder et tæt og effektivt samarbejde med skolen om relevante aktiviteter – som KKFO´en Skibet. Det fremgår af samarbejdsaftalen, at de 4 institutioners bestyrelser inden for aftalens rammer har ansvaret for driften – ligesom der også i dag er fastsat sådanne rammer i de nugældende driftsoverenskomster mellem kommunen og de 4 fritidshjem. De enkelte ledelser på de 4 institutioner har f.eks. i denne model kompetencen til at ansætte og afskedige personale og til at udforme de daglige pædagogiske arbejdsformer. For at effektivisere samarbejdet mellem de 4 fritidshjem og Skolen på Islands Brygge, indgår de 4 fritidshjem i et partnerskab, hvor der udpeges én leder, som ansvarlig for samarbejdet med Skolen på Islands Brygge. Dette indebærer en forenkling i samarbejdet mellem skolen og de 4 fritidshjem, ligesom de øvrige ledere kan hellige sig det pædagogiske arbejde i den enkelte institution.