Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
608

Indsendt af

Medarbejderne i Thomas P. Hejles Fritids- og Juniorklub

Virksomhed / organisation

Thomas P. Hejles Fritids- og Juniorklub

Postnr.

1358

By

København K

Høringssvar

Høringssvar fra medarbejderne i Thomas P. Hejles Fritids- og Juniorklub Med den forestående reorganisering af fritidsklubberne i København, har Københavns Kommune varslet at Thomas P. Hejles Fritidsklub skal transformeres fra selvejende institution, til kommunal institution. Dette finder vi medarbejdere i Thomas P. Hejles Fritidsklub særdeles problematisk. Vi vil i nedenstående høringssvar skitsere følgevirkningerne af denne ændring, for børn, unge, forældre og medarbejdere. Thomas P. Hejles Fritidsklub (fremadrettet benævnt TPH), modtager hvert år et økonomisk tilskud fra fonden Thomas P. Hejles Ungdomshus. Dette tilskud er blandt andet øremærket aktiviteter af kunstnerisk karakter, eksempelvis teaterforestillinger, koncerter og musikfestivaler, hvorved det sikres at børn og unge i TPH bliver tildelt muligheden for at lade sig inspirere og udøve deres kunstneriske potentialer. Bliver TPH kommunaliseret, vil det økonomiske tilskud bortfalde, og dermed bliver deltagelsen i og afholdelsen af kulturelle og kunstneriske tiltag, betydeligt mindre. En anden del af det økonomiske tilskud anvendes til tre årlige kolonier, for fritids-, junior- og ungdomsklubmedlemmer. Såfremt TPH bliver en kommunal institution, vil det, som tidligere nævnt, ikke længere være muligt at modtage det økonomiske tilskud. Dermed synes det vanskeligt at gennemføre kolonierne, jævnfør de kommunale klubber i Københavns kommune, der har været nødsaget til at frasortere disse de seneste år. Dette er naturligvis uhensigtsmæssigt for børn og unge i TPH, der nyder godt af disse kolonier. I TPH giver den selvejende status mulighed for, at institutionen kan tilpasse åbningstiderne til medlemmerne. Dette indebærer, at TPH i skrivende stund åbner klokken 12.00, hvilket betyder at medlemmerne har et klubtilbud fra det øjeblik de har fri fra skole. Dette har i høj grad betydning for børn der går på privatskole, hvilket udgør 75% af medlemmerne i TPH. Såfremt TPH bliver en kommunal institution, vil åbningstiderne ændres til klokken 14.00 og der opstår derfor et større tidsrum hvor børnene er uden voksenkontakt og uden opsyn. Som selvejende institution har TPH altid været, og er fortsat tilpasningsorienteret og omstillingsparat. Dette skyldes strukturen i organisationen, hvor forældrebestyrelsen træffer den endelige beslutning om større forandringer i institutionen. Dette indebærer, at institutionen øjeblikkeligt er i stand til at gribe de samfundsmæssige tendenser de ansatte ser, samt tilpasse sig ændringer i børne- og ungdomsgrupperingerne. Såfremt TPH bliver en kommunal institution, vil dette mindske den fleksibilitet der kendetegner institutionen og risikoen er, at TPH ikke med samme hastighed vil kunne tilpasse sig det segment af børn og unge der bruger institutionen. Forældrene vil i denne forbindelse ligeledes miste indflydelse på institutionens pædagogiske retning, og dermed bliver brugerinddragelsen betydeligt mindre. I TPH er den enkelte medarbejder ansat af bestyrelsen i TPH, og derfor udelukkende ansat i denne institution. Dette medfører at de ansatte har en høj grad af engagement og tilknytning til institutionen, hvor det arbejdsmæssige fokus ikke skal deles mellem institution og folkeskole, da TPH har mulighed for selv at definere samarbejdet med folkeskolerne. Overgår TPH til at blive en kommunal institution, kan medarbejderne flyttes rundt i de kommunale klynger, samt blive en del af folkeskolerne i Københavns Kommune. Derved bortfalder kontinuiteten i det pædagogiske arbejde, der bygger på længerevarende relationsarbejde, og for børnene kan dette medføre et tab af tryghed, da der kan opstå rotation blandt medarbejderne i institutionen, der flyttes rundt i de øvrige institutioner i den kommunale klynge. Københavns Kommune skriver i deres børne- og ungepolitik fra 2013, at de ønsker mangfoldighed blandt fritidstilbuddene i kommunen. Ved at gøre TPH kommunal, fjernes den eneste selvejende institution i distrikt Indre By, og dermed bortfalder muligheden for at forældre og deres børn kan vælge et alternativt tilbud til de kommunale institutioner. Afslutningsvis gør vi opmærksom på, at medarbejderne i TPH ønsker at indgå i netværk med klubberne i Østerbro-Syd, da dette giver TPH mulighed for, at samarbejde med institutioner der har den samme organisatoriske forankring. De øvrige klubber i netværket Østerbro-Syd har givet deres samtykke til, at de ønsker TPH fremadrettet bliver en del af dette netværk. Ønsket om at blive tilknyttet dette netværk indebærer ikke, at vi ønsker at løsrive os fra klubfællesskabet med de øvrige klubber i Indre By, da klubfællesskabet har fungeret som en vigtig sparringspartner for TPH. Med venlig hilsen Medarbejderne i Thomas P. Hejles Fritids- og Juniorklub.