Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
582

Indsendt af

Aina Engelund

Virksomhed / organisation

Forælder til 5. klasses elev påBordings Friskole og medlem af FK2/ Dronning Louise

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Høringen er efter min mening mangelfuld og uigennemskuelig. Det fremgår ikke tydeligt, hvor mange børn/unge der vil være i en enhed? Hvor mange ledere og pædagoger? Er der mulighed for individuel pædagogisk profil? Hvilke muligheder vil der være for eksempelvis offentlig og fri- eller privatskolesamarbejde i forhold til de forskellige skolers tilknytning til enhederne? Jeg har to børn på Bordings Friskole, den ældste i 5. klasse og den yngste i børnehaveklassen. Den ældste har gået på fritids- og juniorklubben FK2/ Dronning Louise i nu to år. Både hun og vi forældre er meget glade for det og ønsker også at den yngste skal nyde godt af den varme og tillidsfulde atmosfære, ledelsen og medarbejderne er så gode til at skabe. FK2 er en klub med 170 medlemmer fra 10 til 14 år fra både Bordings Friskole og og Øster Farimagsgade, altså en friskole og en offentlig skole. Generelt mener jeg, at en klub med op mod 1.000 medlemmer ikke kan leve op til det nærvær, relationsarbejde, tryghed, identitetsprocesser m.m. ,som er nødvendigt for at vores børn og personalet trives og kan sikre fokus på social læring og relationer, identitetsprocesserne, dannelse, opdragelse, det hele menneske m.m.. Jeg mener, at det vil være optimalt, at FK2 får lov til at blive liggende i sine nuværende lokaler som en selvstændig satellit, eller i det mindste bliver flyttet samlet (medlemmer, medarbejdere, leder), til Hvepseredens lokaler som en samlet klub med mulighed for at fastholde FK2’s profil, pædagogik, særpræg, faglighed m.m. Den nuværende tilknytning til et begrænset antal skoler (i FK2’s tilfælde to) sikrer, at de to faggrupper (lærere og pædagoger) har gode rammer for at understøtte hinandens praksis (henholdsvis faglig læring og social læring), og derved skabe gode vilkår for at samarbejde på tværs omkring den enkelte børne/ungegruppe eller det enkelte individ. Det er min opfattelse, at vores model fungerer optimalt med en friskole og en offentlig skole. Jeg håber derfor, der bliver lagt vægt på de ting, som virker rigtig godt under de eksisterende forhold, når ”Fremtidens fritidsinstitutioner” bliver en realitet. Som forælder til børn på en friskole, som ikke er underlagt folkeskolereformen og har valgt ikke at have længere skoledage end til kl. 14, vil jeg gøre opmærksom på, at der er en del børn i hele København, som har behov for klubber med en åbningstid, som tilgodeser de forskellige skolers skemaer. Jeg opfordrer derfor til, at beslutningsretten til fastsættelse af klubbens åbningstider og pædagogiske profil fortsat ligger hos forældreråd og bestyrelse i den enkelte institution. Derved sikres det, at klubtid giver mening for de faktiske brugere/medlemmer. Jeg håber at blive hørt i denne proces. Byens børns klubtid, det sociale fokus og social læring er afgørende værdier i forhold til vores børns trivsel, udvikling og dannelse. Med venlig hilsen Aina Engelund Forælder til 5. klasses elev i fritids- og juniorklubben FK2/ Dronning Louise