Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
568

Indsendt af

Jacob Munk

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Vedr. organisering af fritidshjem for børnene på Korsager skole. Tak for muligheden for at bidrage gennem denne høring. Som forælder på Fritidshjemmet Voldparken, har jeg fulgt sagen tæt gennem dialogmøde på skolen samt debat med forældre til børn i fritidshjemmet og i mit barns klasse samt personalet på fritidshjemmet har jeg nedenstående bekymringer ved og ønsker til den fremtidige organisering. Desværre er det for vores institution ikke let at samle mange "forældre stemmer" til dialog med kommunen i denne sag, men det repræsenterer bestemt ikke at vores fritidshjem ikke gør et fantastisk stykke arbejde og at vores børn ikke har behov for at blive hørt. a) Vi har helt særlige udfordring i vores bydel, hvor eleverne desværre er meget opdelt af flere grunde. Populært sagt går der en ret markant linje ned igennem kvarteret langs Frederikssundsvej. Fritidshjemmet Voldparken gør en fantastisk indsats for at alle børn og voksne føler sig velkommen og en for mig at se yderst effektiv indsats for at skabe en god dialog og godt samarbejde med de familier, der ellers ikke deltager aktivt i skole/institutioner "på den anden side af Frederikssundsvej". Det er et arbejde jeg tror har taget mange år at opbygge og jeg frygter det falder på gulvet med den øgede afstand og en om gruppering af personale. Min bøn går på at gøre en ekstraordinær indsats for at fastholde relevante ressourcer og viden fra Fritidshjemmet Voldparken. b) Brug chancen til at indføre en ny organisering hvor børnene fremadrettet går i fritidshjem med deres klassekammerater og ikke som i dag bliver opdelt på flere fritidshjem. Ved at splitte børnene efter skoletid ser jeg en lang række uheldige konsekvenser. Primært vedr. sammenholdet i klassen og mulighederne for at skabe varige vennerelationer og en god klassekultur. Hvis klasserne ikke bliver splittet efter skoletid får børnene mulighed for en mere ligeværdig relation, hvor de børn, der klarer sig "bedst" i fritten kommer på lige fod med de børn, der klarer sig "bedst i Fritten. Klasserne kæmper for at få opbygget en god og sund kultur, der bl.a. kan sikre mod skoleflytninger og dette arbejde vurderer jeg vil kunne blive støttet markant, hvis skole og fritidshjem kan samtænkes yderligere. For vores børn i Voldparken vil det endvidere give en bedre overgang til den nye organisering, hvor de skal flytte, hvis de til gengæld kan være sammen med deres klassekammerater. Min bøn: Skab en løsning hvor klasserne følges i fritidshjem på samme lokation. c) Jeg støtter til fulde argumenterne for at organisere det nye fritidstilbud som et samlet kommunalt fritidshjem (KKFO). Med fokus på at kunne skabe god sammenhæng i børnenes dag. Med KKFO-lederen som en del af skolens ledelsesteam, hvor det samlede ledelsesteam kan sætte fælles rammer for skole og fritidsdel. Endelig vil organisationsændringen være mindre, eftersom størstedelen af børn og personale i dag er i KKFO. Gennem aktivt medlemskab af Områdefornyelsen i området er jeg af den helt klare overbevisning at vores område er i en meget positiv udvikling der lige nu har optimale vilkår for at fortsætte. Men det er helt centralt at tænke vores område som et hele fra Volden til Slotsherrens vej og i alt hvad vi gør bør sikre, at vores børn samles om og i gode tilbud og ikke holdes adskilt i A og B hold. Med venlig hilsen Jacob Munk