Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 29. april 2015
Svarnummer:
529

Indsendt af

Helge Tippmann & Cornelia Steinhauer

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar vedrørende Organisation af Fremtidens Fritidstilbud Svar baseret på Borgerrepræsentationens seneste forslag, at der dannes et nyt fritidshjem (organiseret som KKFO) tilknyttet Korsager skole som bliver placeret på to matrikler – Korsager skole og Storgårdsvej. Med to børn på Korsager Skole og på KKFO støtter vi klar forslaget til et nyt samlet fritidshjem i form af en KKFO som er fordelt på to matrikler, hhv. nuværende KKFO og Storegårdsvej. Vi har i de seneste år oplevet en meget skæv social fordeling mellem de forskellige fritidshjem, som bl.a. medførte dannelse af sociale grupper i klasserne. Derfor er vi meget glad for forslaget og håber at det vil hjælpe med at skabe et bedre socialt sammenhold både i skolen og fritidsområde. Vi mener at KKFOen har udviklet sig meget positive over de seneste år og ser gerne at det føres videre til et helt nyt, attraktivt fritidstilbud, som rummer den brede etniske og sociale sammensætning i området. Inddragelse af matriklen Storegårdsvej anser vi i denne sammenhæng som essentiel til at danne et nyt, attraktivt fritidstilbud som rummer alle børn fra 0.-3. klasse som er tilknyttet Korsager skole. Sammenarbejdet mellem Korsager Skole, KKFO og de to nuværende fritidshjem været dårligt og vi mener at der er en chance for en nybegyndelse med den nye ledelse på skolen og i KKFO som kan skabe gode rammer for alle børn som går på Korsager. Vision for et moderne fritidstilbud Desværre oplever vi en grundlæggende mangel på visionen for et nyt fritidstilbud. Det nye store fritidshjem er pt. kun et trussels scenario med begrænsninger, hvor der skulle ses mulighederne i en ny organisation med ny ledelse og plads til børn på flere matrikler. En fysisk opdeling af ældre elever (såsom 3. klasserne) eller børn med særlig behov eller interesser, som allerede I dag er en succes i KKFO regien byder mulighederne for en mere fleksible og tilpasset pædagogik og fleksibilitet I arbejdsdagen af pædagogerne. Denne mulighed byder et fritidshjem med to (forskellige) matrikler. Det moderne model af et godt fritidstilbud er et fleksibelt, fordelt institution som udnytter alle arealer bedst muligt, fordeler børn efter behov, skaber sammenhængskraften og identiteten med pædagogik og inddrager forældrene og pædagogerne på bedste vis. Mht. organisation af fritidscentre Vedrørende organisering af fritidscentre bakker vi op om forvaltningens forslag om at organisere fritidscentre i Brønshøj/Husum som et selvejende netværk, men synes at man har tabt en chance for en bedre integration af Tingbjerg med at tage det ud af det oprindelige netværk af fritidscentre. M.v.h. Helge Tippmann & Cornelia Steinhauer