Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 29. april 2015
Svarnummer:
495

Indsendt af

Solveig Hvidtfeldt

Postnr.

2700

By

Brønshøj/Husum

Høringssvar

Kære Børne og Unge Udvalg Lad Trommens ledelse stå bag de nye fritidshjemstilbud på Husum skole Min mand og jeg har tre børn på hhv. 2, 6 og 9 år og bor i Brønshøj. Vores ældste søn går i 2. klasse på Husum skole og på fritidshjemmet Trommen. Det er vi rigtig glade for, men sådan har det ikke altid været, faktisk har der været flere perioder, hvor vi har overvejet at flytte ham fra skolen, og den primære årsag til at han er blevet på skolen er fritidshjemmet Trommen. Da vores søn startede på Husum skole, startede han på et andet fritidshjem, nemlig det der i dag hedder Stafetten og som lige nu er indstillet til at skulle overtage al ledelse af fritidshjemstilbud på Husum skole. Det, mener vi, vil være rigtig skidt for de børn, som skal gå på Husum skole og et tilbageskridt for det store arbejde, der i de sidste mange år er gjort i lokalområdet for at få de ressourcestærke forældre til at vælge den kommunale folkeskole til og privatskolerne fra. De ressourcestærke forældre vælger og har i mange år valgt den faglighed og menneskelige tilgang, som fritidshjemmet Trommen repræsenterer. Inden forvaltningen beslutter, at lade Stafettens ledelse og dermed deres kultur blive toneangivende for fritidshjemstilbud på Husumskole i fremtiden, bør man spørge pladsanvisningen, hvordan søgningen til de forskellige fritidshjem og søgning om flytning til og fra fritidshjem fordeler sig– og lade de tal tale for sig selv. Selvom forældre generelt er begejstrede for små institutioner, er den største fritidshjemssøgning til Trommen, der ellers udgør det tilbud med flest børn. Desuden kan man lægge oveni hvor mange børn, der er flyttet fra andre fritidshjem til Trommen i løbet af skoleårene. Det må være muligt at få forvaltningen til at lægge de tal ved jeres høringssvar som bilag. Netop fordi Trommens ledelse med stor succes har erfaring for at favne flere børn end de andre fritidshjem, samt have specialpladser på en god og inkluderende måde, bør det være Trommens ledelse, der står i spidsen for fremtidens fritidshjem i tilknytning til Husum skole. Vores søn startede på det, der i dag hedder Stafetten i foråret 2013. Lige fra starten var vi overraskede over stemningen og det, som vi oplevede som fravær af faglighed og stor udskiftning af personale. Ofte var der nye voksne i køkkenet om eftermiddagen fra de andre tilknyttede institutioner, som man skulle sige ’farvel til’ men som ikke kendte os som forældre endsige vores børn. I løbet af den første uge han gik der, overværede jeg en pædagogmedhjælper, der højt råbte nogle børn ind i hovedet og spurgte dem, om de var klar over, hvor irriterende de var, når de opførte sig, som de gjorde. De to børn stod med ryggen op ad en væg os så forskrækkede ud. Det værste ved episoden var, at flere voksne fra institutionen gik forbi, mens det skete og ikke blandede sig eller forsøgte at hjælpe den pædagogmedhjælper, der tydeligvis ikke kunne håndtere de to børn professionelt. Jeg tog episoden op med lederen, som undersøgte situationen og lovede, at den slags ikke ville ske igen. En anden gang kom min søn hjem fra en tur i svømmehallen og lugtede meget kraftigt af mandeparfume. Det viste sig, at han havde leget ’deodorantfangeleg’ med en pædagogmedhjælper i omklædningsrummet, hvilket vist havde været utrolig morsomt, men eftersom at min søn har været meget plaget af børneeksem og allergi, blev det ikke ved med at være sjovt. Det var i vores søns tilfælde tværtimod uheldigt på grund af eksem og allergi. – Og overraskende for os som forældre, at vi skulle have gjort opmærksom på, at de voksne ikke måtte spraye vores søn til i parfume. Sidstnævnte situation tog jeg ikke op med lederen, for på det tidspunkt var vi overbeviste om, at hvis ikke vores søn kunne blive flyttet til Trommen, så ville vi være nødt til helt at flytte skole. Heldigvis fik han plads ret hurtigt på Trommen. På Trommen oplevede vi at: • Vores søn blev en del af et positivt og åbent fællesskab • Alle de voksne vidste hvem vi og vigtigst hvem vores søn var • Lederen var en synlig del af børnenes hverdag og tilgængelig for en snak • Vores søn blev tilknyttet faste voksne, der særligt kendte til hans årgang og fulgte dem tæt • Der blev lavet temauger med filmværksted og musik, • Der var eftermiddagssamling på stuerne hver dag • Der var udendørslege og voksne til stede på legepladsen hele tiden året rundt • Vores søn fortalte ikke længere hver dag, at han følte han fik skældud og gjorde ting forkert uden han forstod hvorfor Alt sammen delelementer som vi savnede på Stafetten, og som vi mener er utrolig vigtige for at vores børn får en positiv hverdag på Husumskole i fremtiden. Det lyder indlysende, at det er det der skal til, men vores oplevelse er, at det langt fra er giver sig selv. Mennesker og kultur gør forskellen. Vi mener, at det er til alle børn på Husum skoles fordel, at det bliver Trommens store faglige overskud, der får lov at være dagsordensættende i fremtiden. Hvis man skal kunne tilbyde gode stillinger til fagligt ambitiøse pædagoger og medhjælpere, så er det også afgørende, at det kan ske i sammenhæng med andre kommunale institutioner, så pædagogerne for eksempel kan have en stilling i en af de omkringliggende kommunale børnehaver om formiddagen og siden være sammen med fritidshjemsbørnene om eftermiddagen. Denne model vil også i højere grad skabe sammenhængskraft i børnenes dagligdag. Dette er ikke muligt, hvis man vælger en model, hvor hele fritidshjemstilbuddet bliver lagt ind under en selvejende institution. Så lad Trommens fritidshjems ledelse stå for at sikre det videre tilbud til skolebørn på Husum skole, det vil skabe de bedste muligheder for både personalet og vigtigst af alt for børnene, som sammen skal skabe sammenhængskraft fordi de kender hinanden fra små og følges videre i livet fra den kommunale folkeskole. Med venlig hilsen Tobias Kjølsen og Solveig Hvidtfeldt