Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 29. april 2015
Svarnummer:
431

Indsendt af

Louise Backe

Virksomhed / organisation

Int. Inst. Brandstationen

Postnr.

1304

By

København K

Høringssvar

København d. 29. april 2015 Høringssvar fra personalet på Brandstationen vedr. ’Fremtidens fritidstilbud’ I forbindelse med seneste udspil vedr. Fremtidens Fritidstilbud ønsker personalet at bidrage med et høringssvar der består af dels kommentarer og dels konkrete forslag. Af udspillet fremgår, at Brandstationens klub nedlægges og klubbørnene overflyttes til det nye fritidscenter Dronen. Først og fremmest må vi pointere, at vi er utroligt kede af at skulle miste vores klubbørn! Vi har indtil nu været en integreret institution, hvor man som primærpædagog har fulgt den samme børnegruppe fra 0. klasse til udgangen af 7. klasse, hvilket har betydet, at børn, familie og skole har haft den samme kontaktperson gennem alle 8 år. Vi har arbejdet med dette princip siden Brandstationens etablering og mener derfor, at vi med en vis tyngde kan understrege og fremhæve en mængde fordele ved dette princip, hvoraf den vigtigste skal nævnes her: Vi har opnået indgående kendskab til det enkelte barn og dets familie og har kunnet opbygge og bevare en institution præget af tryghed, nærhed og nærvær. Brandstationen har dermed været et stabilt, kendt tilbud med kendte voksne for børnene over det lange stræk - også i perioder præget af forandringer, strukturelle (reformer, sammenlægninger) som forandringer knyttet til egen udvikling (pubertet eks.) eller kriser (skilsmisse, dødsfald m.m.). Vi finder det beklageligt, besynderligt og helt uforståeligt, at man nu vil indføre endnu et skift i børnenes liv - med nye voksne og kammerater. Vi kan være i tvivl om, hvorvidt alle børn har mod på et institutionsskift allerede efter 3.klasse eller om især lidt skrøbeligere børn vil foretrække at gå hjem og være alene. Børn der i særlig grad har brug for den støtte og opbakning vi (blottet for beskedenhed) mener, at vi hidtil har kunnet tilbyde. Af udspillet fremgår desuden, at Brandstationen fremover skal modtage hele indskolingen fra Sølvgades Skole og i den forbindelse opstår nogle store udfordringer hvad de fysiske rammer angår. Lokation: Det har vist sig at være en større udfordring med en institution fordelt på to matrikler. Årsagen til de to adresser er, at det tidligere Klerkegade Fritidshjem og Klub blev underlagt Brandstationens ledelse pr. 1.1.2013 og dette indebærer en del pendlen frem og tilbage for personalet, men især for den pædagogiske leder. Det har været – og er - en udfordring at opbygge en samlet pædagogisk hverdag, hvor man tilbyder et ensartet tilbud for børn og voksne på begge adresser. At modtage endnu flere børn på de to matrikler er - efter vores mening – ikke en mulighed. Derfor kan vi kun foreslå én løsning; at finde en matrikel, der kan rumme alle børn fra indskolingen. Vores forslag er således: At man samler den nye institution på matriklen Klerkegade 33 - og inddrager alle 4 etager. Dette kræver selvfølgelig yderligere opmålinger for at sikre, at der reelt er plads til alle børnene. Fordele: • Tæt på Sølvgade skole. • Lettere at skabe en fælles kultur. • Samlet personale og derved bedre kommunikationsveje. • Bredere aktivitetstilbud for børn. • Bedre og større fleksibilitet ved sygdom/fravær. • Alle børn og voksne får kendskab til hinanden. • Sikker skolevej, da børnene ikke skal krydse veje. • Økonomisk besparelse ved kun at have én matrikel. • Udeareal - en lille legeplads, som lige nu hører til vuggestuerne. • Den pædagogiske leder skal ikke bruge tid på, at gå frem og tilbage imellem matriklerne. • Alle børn og familier oplever et samlet tilbud. Ulemper: • Børnehave og vuggestue skal flytte – der skal findes nye lokaler til dem. • Vi er i tvivl om, hvorvidt huset kan rumme alle børn. • Der vil være behov for at foretage visse ombygninger. Kombinationsstillinger: Hvis man skal have en ambitiøs holdning til fritidspædagogikken med dertil hørende kompetent og uddannet personale, der har lyst og råd til at blive på arbejdspladsen i længere tid, bliver man nødt til at opretholde nogle stillinger, som folk kan leve af. Vi har igennem mange år haft et godt og tæt samarbejde med Sølvgade Skole via ”stærkt samarbejde”, som i praksis betyder, at man følger børnene fra 0.klasse til udgangen af 3. klasse i skoleregi. Vi håber selvfølgelig at dette kan fortsætte. Det samarbejde, vi har haft med Sølvgade Skole, har givet os et bredere og mere helhedsorienteret indblik i, hvordan barnet fungerer både i skolen og i fritidsdelen. Som det er nu, fungerer pædagoger i to kulturer: skole og fritidsdel. At indføre endnu en arbejdsplads i en tredje institution vil hverken gavne pædagogen, børnene eller den institution, der skal modtage timerne. Konstruktionen vil endvidere gøre det svært at fastholde pædagogisk kompetent personale på længere sigt. Med de udfordringer den nye skolereform har givet, håber vi på en løsning, der ser således ud: At vi bliver tættere tilknyttet skolen, således at de timer, der er afsat som skolepædagogens ressourcetimer, fordeles mellem klassernes primærpædagoger - uden at være en udvidelse af stærkt samarbejde. Vi kan som pædagoger indgå som kendt person i vores tilknyttede klasse og støtte det eller de børn, der har brug for det. Fordelene er blandt andet: • Den voksne, der følger barnet både i skole- og fritidshjemsregi opnår et bredere og mere helhedsorienteret billede af det enkelte barn til gavn for barn, forældre og lærere. • Via et mere helhedsorienteret billede optimeres muligheden for at støtte fagligt op omkring det enkelte barn. • Konflikter fra skolen vil lettere kunne bearbejdes og løses i fritidshjemmet. • Flere pædagogisk uddannede med erfaring fra den pædagogiske praksis samt indgående kendskab til de konkrete børnegrupper såvel som det enkelte barn, tilbyder muligheden for at støtte klassens og det enkelte barns trivsel yderligere. • Mening og sammenhæng for de ansatte. • Fastholdelse af kompetent og uddannet personale. Område struktur: Vi er blevet bedt om at tage stilling til, hvorvidt vi skal være udenfor eller med i Klyngen. Det har vi som medarbejdere svært ved at forholde os til, da vores erfaringer med klyngestrukturen i praksis ikke er synderligt positive. Det naturlige flow (mellem vuggestue, børnehave, fritidshjem og klub), der skal til, for at kunne udnytte den synergi, som oprindeligt var tiltænkt Klyngen, har desværre vist sig, ikke at være til stede. For os ville det give mening at være en del af en Klynge, hvor man har fælles børn, dvs. at man kan lette overgangene mellem institutionerne ved besøg, vidensdeling og aktiviteter på tværs. På vegne af Personalet på Brandstationen Adelgade 115 og Klerkegade 33