Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 28. april 2015
Svarnummer:
362

Indsendt af

Jan Dahl

Virksomhed / organisation

Klyngen A17

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Børne – og Ungdomsudvalget A17 Forældrebestyrelse i klynge A17 takker for muligheden for at kommentere på høringen vedr. Fremtidens fritidstilbud. Klynge A17 består af følgende institutioner: Hundremeterskoven - Integreret institution, vuggestue og børnehave Havkatten - Integreret institution, vuggestue og børnehave F/S Rosa - Integreret institution, vuggestue og børnehave Burlunden - Udflytter børnehave Amager Strand Sejlinstitution – Fritidshjem, fritidsklub og ungdomsklub Forældrebestyrelsens overordnede betragtninger : Indledningsvist finder forældrebestyrelsen, at processen vedr. Fremtidens fritidstilbud virker noget forhastet i forhold til den fulde implementering af den nye folkeskolereform, som vil strække sig over de næste år. At tilpasse et fritidstilbud på baggrund af et dynamisk, og endnu ikke fuldt defineret fundament, er på ingen måde hensigtsmæssigt. Så længe skolereformen ikke er fuldt ud implementeret, er det ikke holdbart at justere fritidstilbuddene derefter. Det er forældrebestyrelsens opfattelse, at folkeskolereformen og dermed længere skoledage, anvendes som en undskyldning for at omstrukturere økonomien og indlægge endnu en besparelse på området for fritidshjem. En handling der, uanset hvordan den udføres,, ikke forbedre fremtidens fritidstilbud, men kun stiller vores børn og os forældre i en dårligere situation. Et udgangspunkt, hvor mangfoldighed, valgfrihed og afveksling ikke eksistere længere. Forældrebestyrelse mener, at det er en god ide at gennemgå de eksisterende fritidstilbud og personalets arbejdsforhold. Attraktive arbejdsforhold for fritidstilbuddenes personale vægter vi højt, i det det er af afgørende betydning for fritidstilbuddenes kvalitet, at de kan tiltrække og fastholde højt kvalificeret personale. Dog er vi noget uforstående overfor de valgte metoder og midler, der er foreslået til at komme i mål. Høringsmaterialet ”Fremtidens fritidstilbud”: Børne- og ungdomsudvalgets beder i høringsmaterialet høringsparterne om at forholde sig til, hvorvidt fremtidens fritidstilbud skal organiseres som selvejede, eller forblive kommunale, institutioner, og om disse skal indgå i klynger eller i netværk. Den manglende beskrivelse af hvordan ”Fremtidens fritidstilbud” vil se ud, herunder den fremtidige administrative struktur, gør det imidlertidigt vanskeligt for os som forældrebestyrelse at komme med et kvalificeret og konstruktivt svar. Dog er vi af den opfattelse, at fritidstilbuddene gerne må forblive i kommunalt regi, men at man bør gennemtænke klyngestrukturen igen. En aldersinddelt klyngestruktur vil være at foretrække. Det vil give et langt bedre fundament for sparring og samhørighedsforhold mellem de enkelte institutioner i klyngen. Aldersinddelingen bør eksempelvis være klynger baseret på børn fra 0-6 år og andre klynger for de 6-18 år. Materialet ”Fremtidens fritidstilbud” beskriver, på et meget overordnet niveau, et muligt forslag til en ny struktur af fritidstilbuddene. Klynge A17 og Amager Strand Sejlinstitution er tilknyttet Skolen ved Sundet (SvS). Vi har bemærket at forvaltningen allerede selv lavet en vurdering af de strukturelle ændringer der vedrører SvS.I materialet står følgende: Forvaltningen vurdere, at det kan være vanskeligt at gennemføre de nødvendige bygningsmæssige ændringer ved eller på skolen. En nærmere undersøgelse vil afdække, hvilke muligheder der er for at foretage de bygningsmæssige ændringer, der kan understøtte de foreslåede strukturelle ændringer. Forældrebestyrelsen deler forvaltningens analyse af, at det er vanskeligt – nærmest umuligt pga. skolens fredning - at gennemføre de nødvendige bygningsmæssige ændringer ved eller på skolen. . Vi er meget bekymrede og forundrede over, at en endelig beslutning af ”Fremtidens fritidstilbud” vil blive taget inden, den omtalte undersøgelse overhovedet er iværksat, eller en vurdering er udarbejdet. Vi har svært ved at komme med konstruktivt feedback på disse forhold før, der foreligger en rapport med resultatet af denne nærmere undersøgelse. Vi må opfordre til, at der ikke tages nogle endelige beslutninger vedr. ”Fremtidens fritidstilbud” på Skolen ved Sundet før, de nødvendige undersøgelser er gennemførte. Udover den manglende dokumentation og detaljebeskrivelse i fremtidige scenarier, mener vi, at der er faktuelle fordrejninger vedrørende økonomien. Fritidstilbuddenes økonomi vil blive reduceret kraftigt i den nye struktur, grundet de længere skoledage. Derved kan skolerne få tildelt en langt større del af puljen. Ifølge oversigter som forældrebestyrelsen har set, er der ingen rimelighed i størrelse af den andel af det nuværende budget, der vil blive frataget fritidshjemmene (herunder også klynge A17) og givet til skolerne. Der mangler faktuelle oplysninger på, hvordan denne fordeling er blevet defineret og beregnet. Selvom det kun er en ud af fem institutioner i klyngen, der vil blive direkte berørt af de foreslået strukturelle ændringer, vil samtlige institutioner i klyngen blive berørte af den kraftige reducering i økonomien. Eftersom de enkelte institutioner i en klyngeenhed ikke har en selvstændig økonomi, men et klyngebudget, vil det unægtelig få indflydelse på mulige aktiviteter og råderum i resten af klyngen. Dette er en uhensigtsmæssig ”side-effekt” ved klyngestrukturen. Da klyngestrukturen blev indført, garanterede Børne- og ungdomsudvalget os forældre, at klyngestrukturen ikke var en spareøvelse, og at det på intet tidspunkt ville gå ud over det gode børneliv. På samme måde bliver vi igen lovet, at de strukturelle ændringer nævnt i ”Fremtidens fritidstilbud” ikke er en spareøvelse. Vi er dog blevet nogle erfaringer rigere og en del kroner fattigere siden klyngestrukturens indryk, og vi er langt fra enige i Børne- og ungdomsudvalgets betragtninger om, at det ikke ville gå ud over det gode børneliv. De løfter I gav til os forældre er I nu i gang med at forpurre. Vi anbefaler på det kraftigste, at I revurdere både de strukturelle ændringer, og i særdeleshed økonomien, i dette udspil. Endelig er forældrebestyrelsen i Klynge A17 særdeles bekymrede for, at forvaltningen kan vælge at ændre på klyngesammensætningen, i fald Amager Strand Sejlinstitution fremover skal indgå i en anden klynge. Flere af klyngens institutioner har i de sidste to år været på handleplaner med henblik på at rette op på økonomiske underskud. De pågældende institutioner, og klynge A17 som helhed, har ydet en stor indsats for at leve op til handleplanernes krav. Klyngens børn, forældre og personale har betalt prisen for de begrænsede økonomiske ressourcer og ser frem til, at handleplanerne er fuldførte ved udgangen af 2015. Forældrebestyrelsen vil derfor henstille til, at Klynge A17 ikke splittes op, eller får tilført institutioner med dårlig økonomi, men at klyngen får mulighed for at fortsætte det gode samarbejde mellem klyngens institutioner. København er landets størst kommune, og Børne- og ungdomsudvalgets beslutning vil få vidtrækkende konsekvenser for rigtigt mange børn. Vær det gode forbillede for resten af landet, gør København til et attraktiv sted at bo for børnefamilier, gør os stolte af at bo i København. Vis os forældre, at I vil børnene, at I vælger og prioriterer det gode børneliv. Med venlig hilsen, Forældrebestyrelsen i klynge A17.