Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 28. april 2015
Svarnummer:
335

Indsendt af

Tine Murphy

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar angående organisering af fremtidens fritidstilbud. I planen lægges der op til at Stafettens børn skal flyttes fra de nuværende lokaler på skolen og omfordeles ud på andre institutioner – væk fra Husum skole, som børnene går på. Det er uhensigtsmæssigt af en række årsager: Transport: I øjeblikket er der ingen risiko for børnene i forbindelse med transport mellem skole og fritidstilbud, da klub og fritidshjem ligger på skolens matrikel. Klubben er begyndt at have åbent på udvalgte aftener. Det er et fantastisk godt tilbud, men hvis noget lignende skulle udbydes på en lokation længere væk fra skolen ville det medføre øget risiko for børnene i trafikken særligt i forbindelse med at komme til og fra klub om aftenen i mørket. Forældresamarbejde blandt forældre til børn fra samme klasse: Da Stafetten ligger på Husum skole er der en stærk tradition for at sende sine børn på netop denne klub. Det betyder at vi som forældre kan integrere det samarbejde vi har med hinanden om klassens trivsel med deres ophold i klubben. Helt konkret har jeg haft følgende gode erfaringer: Min søn går nu i 8 klasse og har gået på fritidshjem og klub i Stafetten fra 4 til 7 klasse. Da Stafetten ligger på skolens område var det naturligt at næsten alle elever fra klassen startede i netop denne klub. Det betød at da der var dukkede sociale problemer af forskellig art op mellem børnene, kunne vi nemt kontakte hinanden – vi kendte jo hinanden fra samarbejdet om skoleklassen og var allerede på intra/ og mail lister sammen – vi kunne høre hinanden om hvad problemet var – og sende en ”repræsentant” ned og tale med personalet i klubben. Klubben kunne derefter målrettet håndtere problemet direkte med børnene. Med stor succes. Det var netop det at børnene går på den samme skole, som gjorde at vi havde så god adgang til at samarbejde som forældre om hvad der foregik i klubben. Og det var det som gjorde det ekstra nemt samlet at finde en løsning med klubben. Det eksisterende samarbejde mellem forældre til børn i samme klasse har også vist sig afgørende i forbindelse med at fastholde børnenes brug af klubben. Vi bemærkede i en periode at børnene af lidt tilfældige årsager var holdt op med at bruge klubben, og var kommet ind i en ond cirkel hvor der ikke altid var nogle af vennerne fra klassen i klub når de selv kom, så kom de mindre, og chancen for at der var nogle fra klassen blev mindre og mindre. Her brugte vi det forum for kommunikation som skolen har etableret til at tale sammen blandt forældrene. Vi aftalte at alle sendte deres børn i klub i to uger, og derefter ville vi lade det være op til børnene. Og vi talte med klubbens medarbejdere om det så de også støttede op om perioden. Mere skulle der ikke til før at de kom ind i en god gænge igen og brugte klubben flittigt - lige til de måtte vristes ud fordi de blev for gamle. Igen var en fælles repons fra forældrene afgørende for børnenes trivsel – og den var kun mulig fordi børnene fra samme klasse stort set er samlet på samme fritidshjem. Sportsfaciliteter: Der bliver i øjeblikket lavet store investeringer i sportsfaciliteterne omkring Husum skole. Disse faciliteter har vores børn nem adgang til at bruge når de går på klub på matriklen. Det virker som voldsomt ressourcespild ikke at understøtte dette. Det er let og sikkert for børnene at gå til og fra frivillige sportsaktiviteter i Husum parken fra klubben da de ligger på samme matrikel. Deltagelse i de frivillige sportsaktiviteter og integration til klubben er til stor gavn for det lokale foreningsliv. Noget som kunne gå tabt hvis børnene bliver flyttet væk fra Husum skole/Husum parken. Skole/klub samarbejde: Efter skolereformen bliver der lagt væk på – og afsat timer til - samarbejde mellem Stafettens pædagoger og skolen. Dette bliver selvfølgelig undermineret hvis man flytter fritidstilbuddet væk fra skolens område. Det trækker i modsat retning af reformens intention om en mere integreret hverdag for børnene. Lille lokal institution – trygge og engagerede rammer: Derudover er der selvfølgelig alle fordelene ved en lille lokal institution. Vores datter går nu i 5 klasse og går i klubben. For begge børnene har vores oplevelse været at personalet i Stafetten ser vores børn, giver dem fantastiske oplevelser og støtter dem i de perioder hvor der er brug for det. Der er en nærhed og et helt særligt engagement. Derfor kommer vores store dreng fra 8 kl. også ofte på besøg i klubben og får et kram. Så behold Stafetten på Husum skoles matrikel! Med venlig hilsen Tine Murphy.