Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 28. april 2015
Svarnummer:
298

Indsendt af

Forældre fra Fritidshjemmet på Storegårdsvej

Virksomhed / organisation

Korsager Skole

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar til Fremtidens Fritidstilbud i Københavns Kommune – specifikt vedrørende den foreslåede implementeringsplan for Korsager Skole, Husum Dette høringssvar er skrevet på vegne af forældrene på Fritidshjemmet Storegårdsvej. Nedenstående svar repræsenterer holdningen hos flertallet af forældrene. I det ny forslag fra Børne- og Ungdomsforvaltningen foreslås det, at Fritidshjemsmatriklen på Storegårdsvej bevares, men at Fritidshjemmet på Storegårdsvej afvikles som selvejende institution og i stedet bliver en satellit under KKFO Frithuset. Selvom vi i forældregruppen på Storegårdsvej sætter pris på forvaltningens ændrede forslag om at bevare matriklen på Storegårdsvej, er vi fortsat stærkt skeptiske overfor forslaget om at organisere hele fritidstilbuddet ved Korsager skole som KKFO. I vore øjne kan de kvaliteter vi oplever på Fritidshjemmet på Storegårdsvej slet ikke adskilles fra Fritidshjemmets ledelse og fra dets status som selvejende institution. Medbestemmelse giver kvalitet På Fritidshjemmet Storegårdsvej nyder børnene godt af en exceptionelt dygtig og engageret personalegruppe. Der er meget lidt udskiftning, langt mellem sygedagene, og bl.a. som følge heraf er institutionens økonomi sund. Vi forældre møder kun dygtige, engagerede og inspirerende voksne, som på en helt unik måde formår at se hvert enkelt barn. Den kompetente og stabile leder og personalegruppe på Storegårdsvej formår også at tage hånd om skrøbeligere børn, eksempelvis børn med forskellige diagnoser, som ikke har kunnet rummes eller trives i andre institutioner. Engagement, loyalitet og villighed til at yde lidt ekstra, når der er behov herfor, er imidlertid ikke noget, der kommer af sig selv i en personalegruppe. Det hænger sammen med en oplevelse af at have indflydelse på sin arbejdsdag samt af at arbejde under en leder, som har det pædagogiske arbejde som sit mål og forstår at inspirere, videreudvikle og rammesætte dette arbejde på bedste måde. Med organisering som satellit under en KKFO, som igen er underlagt en skole med op mod 1000 elever trues det pædagogiske personales medbestemmelse og dermed deres arbejdsglæde og deres oplevelse af et tilhørsforhold til arbejdspladsen. Dette, frygter vi, vil koste dyrt både på økonomi og på pædagogisk kvalitet. Vi frygter, at vores dygtige personale ikke vil være interesseret i fortsat ansættelse i en kæmpestor KKFO, og at det ligeledes vil være svært at tiltrække andre kvalificerede og erfarne pædagoger! Storegårdsvej nyder desuden godt af en meget engageret og aktiv forældregruppe. Vi forældre har valgt det selvejende Fritidshjem på Storegårdsvej for alle dets mange kvaliteter - men ikke mindst fordi vi her har mulighed for reel medbestemmelse på de pædagogiske rammer, hvori vore børn tilbringer en stor del af deres fritidsliv. Med organisering som KKFO vil Fritidshjemmets forældrebestyrelse erstattes af et forældreråd uden nogen reel beslutningsret. Dette ønsker vi IKKE. Vi ønsker fortsat at være sikret medbestemmelse og medansvar, når det gælder vore børns fritidsliv! Kontinuitet og tryghed Gode voksenrelationer er en del af et trygt barneliv. Mens vore børn på skolen i højere grad mødes af skiftende faglærere og relativt hyppigt af vikarer, er det på Fritidshjemmet Storegårdsvej den samme lille og stabile gruppe dygtige og engagerede voksne, som hver dag møder og tager hånd om vore børn. Gennem børnenes fire år på fritidshjemmet udvikles relationerne til denne voksengruppe, som udgør et trygt fundament i deres dagligdag borte fra hjemmet. Storegårdsvejs personales grundige kendskab til hvert enkelt barn og deres familier sætter personalet i stand til at støtte op om børnenes sociale relationer og kompetencer og til at gribe ind ved eventuelle trivselsproblemer. Når mindre søskende senere starter op, har både de og deres forældre allerede et grundigt kendskab til både hus og voksne, hvilket giver en tryg start på fritidshjems- og skolelivet. Hvis Fritidshjemmet lukkes, og matriklen i stedet gøres til satellit for en stor KKFO, vil nærværet og kontinuiteten i voksenrelationerne gå fløjten, når en stor og skiftende personalegruppe pludselig flyder mellem de to matrikler. Dette vil i lige så høj grad være en forringelse for børnene på KKFO Frithuset, som også vil skulle forholde sig til flere voksne i dagligdagen. Der stilles desuden forslag om, at matriklen på Storegårdsvej for fremtiden skal huse de ældste børn, mens de mindre årgange skal være i Frithusets lokaler. Herved risikerer Korsager Skoles børn at skulle omstille sig til helt nye rammer og relationer i deres fritidsliv flere gange i løbet af deres indskolingsår. Deres fritidsliv vil blive præget af mange ukendte voksne, ligesom søskende risikerer at blive placeret på to forskellige matrikler. Alt sammen til skade for følelsen af kontinuitet og tryghed for både børnene og for os forældre. Tilvalg af den lokale folkeskole Korsager Skoles optageområde er præget af en bred etnisk og social sammensætning, og Fritidshjemmet på Storegårdsvej rummer denne mangfoldighed i deres børnegruppe på fineste måde. Vi ved, at Korsager Skole er udfordret m.h.t. at fastholde de ressourcestærke familier. Vi forældre ønsker, at vore børn skal gå i en god og stærk lokal folkeskole og føle sig som medborgere i deres lokalsamfund. Vi ser det meget velfungerende selvejende fritidshjem på Storegårdsvej som et vigtigt aktiv for Korsager Skole og frygter, at flere ressourcestærke familier på sigt vil søge mod privatskolerne, hvis Korsager Skole ikke længere kan tilbyde acceptable fritidstilbud til de 6-9-årige. Dette vil være til skade for Korsager Skole og for sammenhængskraften i lokalmiljøet! Fritidshjem og ikke KKFO Når vi kaster et blik på forvaltningens forslag til implementeringsplaner af 1:1-modellen på kommunens forskellige skoler, virker det som om man over en bred kam har benyttet et ”størst får ret”-princip, hvor den organiseringsform, som huser flest af skolens børn bliver valgt som organiseringsform for skolens samlede fritidstilbud. På Korsager medfører dette, at fritidstilbuddet organiseres som KKFO. I tilfældet Korsager Skole mener vi imidlertid ikke, det er hensigtsmæssigt, at ”størst får ret”. Fritidshjemmet Storegårdsvej er meget efterspurgt og et klart førstevalg for mange af familierne på Korsager Skole. Derfor er der konstant en lang venteliste til institutionen, og fritidshjemmet har gennem en årrække kørt med overbelægning svarende til ca 110 børn frem for de 97 børn, som institutionen er normeret til. Dette vidner tydeligt om institutionens gode ry i lokalområdet. Heroverfor kan KKFO Frithuset, som er udbygget til 240 pladser, ikke fylde pladserne op og huser derfor pt. ca. 160 børn, hvoraf en betragtelig del indledningsvist har søgt plads på Storegårdsvej. Hvis flest forældre på skolen reelt foretrækker Fritidshjemsmodellen, ville det efter vores mening være mere hensigtsmæssigt at organisere fritidstilbuddet ved Korsager skole som et selvejende netværk. På eksempelvis Kirkebjerg skole foreslår forvaltningen, at en KKFO omlægges til kommunalt fritidshjem, så der eksisterer altså øjensynligt ikke noget generelt princip om, at KKFOer skal bevares som sådan. Økonomi Der eksisterer efter vores bedste overbevisning ingen økonomisk fordel overhovedet ved at omlægge Fritidshjemmet på Storegårdsvej til KKFO. Udgifter til husleje m.v. bliver de samme, og der vil fortsat være brug for en afdelingsleder på matriklen. Derimod ser vi som før nævnt en risiko for et betragteligt økonomisk tab. Fritidshjemmets exceptionelt flotte sygestatistik og generelt sunde økonomi risikerer at blive en saga blot, hvis stedet ændrer status fra selvejende fritidshjem til satellit under en KKFO, og dermed mister både sin dygtige leder og, frygter vi, en stor del af sit stabile og engagerede pædagogiske personale. 1:1 og ikke 1:0 I strukturreformen ligger der et ønske om at indføre et 1:1 princip med ét fritidstilbud til én skole. Med en organisering af fritidstilbuddet som KKFO opstår der i stedet, hvad der ledelsesstrukturelt må betegnes som en 1:0-model, hvor skolelederen har den suveræne beslutningsret over både skole og fritidstilbud. Vi forældre på Storegårdsvej ønsker et tæt samarbejde mellem skole og fritidstilbud, men vi ser det som afgørende, at der bliver tale om et ligeværdigt samarbejde, hvor begge parter har ansvar for at samarbejde og samtænke på en måde, hvor også den pædagogiske kvalitet i fritidslivet prioriteres. Ved 1:0-ledelsesmodellen i en KKFO frygter vi, at fritidsdelen vil blive nedprioriteret, og at ressourcer og energi i stedet trækkes over i skolen, som kæmper med udfordringer med sygefravær og fastholdelse af eleverne på de ældre årgange. Eksempelvis frygter vi, at normeringen på fritidsdelen vil tyndes ud, fordi pædagogerne i stedet kaldes ind som vikarer til at dække Korsager Skoles relativt høje sygefravær. Vores løsningsforslag VI er uenige i forvaltningens forslag om at organisere fritidstilbuddet ved Korsager skole som KKFO. Vi ønsker i stedet, at fritidstilbuddet på Korsager Skole organiseres som et selvejende netværk. Efter vores overbevisning er dette den eneste løsningsmodel, som giver mening i forhold til alle de ovennævnte argumenter. Alternativt kan fritidstilbuddet organiseres som en kommunal klynge. Som yderligere et alternatisvt løsningsforslag foreslår vi, at den ene part i 1:1 modellen bliver Korsager Skole og KKFO Frithuset, som allerede fungerer som en samlet enhed. Den anden part bliver så det selvejende Fritidshjem på Storegårdsvej.