Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 26. april 2015
Svarnummer:
230

Indsendt af

Iris Uellendahl

Postnr.

2400

By

København

Høringssvar

Høringssvar Sagsnr: 2015-0061285 Med hensyn til det nye udspil for Lundehusskolen og fritidsinstitutionen Emdrup Søgård vil jeg helt åben spørge: Skal endnu flere forældre fravælger Lundehusskolen for deres børn? Hvis planen er, at det nye fritidstilbud skal bidrage til, at folkeskolen bliver førstevalg for forældrene igen, så siger jeg, at det nye forslag for Lundehusskolen er perfekt for at sikre, at skolens problemer bliver i fremtiden endnu større end de i forvejen er. Københavns Borgerrepræsentationen har lige afsat penge for 10 skoler som har kæmpe problemer (nej, ikke kun udfordringer) med frafald af eleverne. Lundehusskolen er en af dem. Pengene skal bl.a. bruges for at undersøge, hvordan man kan stoppe frafald som Lundehusskolen oplever specielt i udskolingen. Og nu altså det. Det nye forslag for den fremtidige fritidsordning vil rykke Lundehusskolens problemer helt frem til 0. klasserne. Planen er, at den fremtidige fritidsinstitution skal udgøres af tre matrikler placeret på henholdsvis skolens, som er Lunden, Græshoppens, RYACs og Skrammellegepladsens matrikler, hvor Skrammellegepladsen udelukkende har fritidshjemspladser. Lunden er ikke attraktiv nok – ikke når der findes andre steder Hvordan kommer fremtiden at ser ud: Der tegnes et billede, hvor børnene med hele klassen skal gå i en institution. En klasse til Skrammel, en til Græshoppen, en til Lunden. Jeg er slet ikke i tvivl om, at der arbejder dygtige pædagoger og at børnene trives på Lunden. Men det er for mit vedkommende slet ikke det sted, hvor vi vil at vores drenge skal gå til, når børnene i parallelklasserne er så heldig at gå til Skrammeln eller Græshoppen. Og slet ikke, når de starter skolen og der er måske valgmuligheder i form fra andre skoler, som findes i vores område tilstrækkelig. Og jeg vil tror at rigtig rigtig mange har det som os. Vi har dengang, da vores dreng startede i skolen, meget bevist fravalgt den privatskole, vi havde fået en plads på. Vi var bare overbevist over de muligheder, som vores dreng kunne få i sin fritid. På Emdrup Søgård. Og som privatskolen ikke kunne tilbyde. Vi kender andre, som valgte lige som vi gjorde. Men den valg ville vi ikke har truffet hvis svaret ville have været Lunden. Hvorfor altså ikke kigge på de muligheder der er så åbenlyst. Luk Lunden (det ville også fremme integrationen) og lade Emdrup Søgård (ES) være fritidshjem. • ES ligger direkte ved siden af en børnehave: hvorfor skal ES være Klub? Hvor er den fysiske sammenhang for børnene i deres pasningsforløb? Mange flytter nu fra børnehaven til ”deres” fritidshjem. • Der er dokumenterede muligheder for at udvide ES for at give plads til flere børn. • Græshoppen og ES deler allerede nu græsplanen og dele af udearealet. Samarbejdet er i forvejen godt. Der er endda mulighed for at inddrage Skrammel. Ved alle steder har børnene god plads til at boltre sig – og at finde den fysiske afstand til skolen som forældrene sætter stor pris på. • ES personalet er topscorer når det kommer til ledelse og samarbejde i egne undersøgelser – og det er synligt for dem der går der ligesom dem der henter! Børnene og forældrene elsker bare stedet. • ES har sin egen sal som giver mulighed for fysisk aktivitet i de koldere perioder. Emdrup Søgårds udmærkede samarbejde med skolen Planen, at lukke Emdrup Søgård som Fritidshjem virker heller ikke gennemtænkt, når man kigge på, med hvilken institution skolen har i øjeblikket det bedste og tætteste (og hyppigste) samarbejde. Specielt i indskolingen spiller Emdrup Søgård med dens lokaler (salen, værksteder, udearealer) og personalet en enormt vigtig rolle. Værksteder på ES er tilpasset fritidshjembørn, hvorfor skolen låner værkstedener i undervisningstimerne da skolens eget sløjdlokale er målrettet ældre børn. Samarbejdet bliver beskrevet fra alle som enormt godt og givende. Personalet på ES bliver LP uddannet for at have den bedst mulige samarbejde med skolen! Det samarbejde kunne man endda styrke i fremtiden. Træk ikke de ressourcestærke fra en i forvejen belasted område Lundehusskolen er allerede nu påvirket af, at mange ressourcestærke forældre fravælger skolen til fordel for en privatskole. Lundehusskolen ligger i et område hvor der er flere privatskoler for forældre at vælge imellem. Fritidshjem som Emdrup Søgård og dens udmærkede arbejde er en grund, der gør Lundehus attraktiv for forældrene der vælger skolen. Lukningen af fritidshjemmet Emdrup Søgard kan have den omvendte effekt end den, som er ønsket: i stedet for at tiltrække børn vil de ressourcestærke forældre i endnu højre grad fravælger skolen. Brug Lunden til ekstra plads til lærerene Nej, det er ikke attraktiv for forældre (og børn) at børnene skal gå i en institution som Lunden, som ville fremadrettet også bruge almindelige klasselokaler for en udvidet fritidshjem. Klasselokalerne får dermed en dobbeltfunktion - og kan i den grad aldrig være så attraktiv som lokaler som har helt klar en fritidsfunktion. Hvorfor benytter man sig ikke chancen og gør skolen også til et attraktiv sted for lærere – ved at tilbyde tilstrækkelig arbejdsplads. En punkt som lærerene har fundet sig i, men sikkert har helt klar sine udfordringer. Det kunne man klart gøre, når man bruger Lunden til lærerne. En attraktiv arbejdsplads tiltrækker dygtige lærere og hjælper med at fastholde lærere på skolen!