Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 21. april 2015
Svarnummer:
102

Indsendt af

Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Virksomhed / organisation

Bryggehuset

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

BRYGGEHUSET – DEN BEDSTE BESLUTNING Da min datter startede i Bryggehuset åbnede sig en ny, rolig og vidunderlig verden. Hun kom fra en institution med meget uro, hvor børnene slog eller sagde grimme ting til hinanden. Årsagen til det dårlige børneklima var for meget personalesygdom, sandsynligvis forårsaget af dårlig ledelse, som nok igen skyldtes at institutionen var for nyligt var blevet udvidet med cirka 60 børn. Den ro og omsorg som vi mødte, da vores datter startede i Bryggehuset var vores pige (og os) helt uvant. Med den konsekvent, at hun udvikledes sig til at blive et mere rummeligt, forståeligt og tålmodigt barn. Når hun ikke længere hver dag skulle kæmpe for sin ret til overlevelse og når hun ikke længere skulle konkurrere om andres børns og voksnes opmærksomhed blev der overskud til at lære og være inkluderende i hverdagen. I en lille institution som Bryggehuset er der et tæt nærvær, som ikke kan skabes på samme måde i store institutioner. Det er i hvert fald vores erfaring og vi har ikke kunnet finde forskning, som dokumenterer det modsatte (se Kragh‐Müller og Ringsmose, 2015). Og det er netop det nærvær børn har brug for, når de står for at skulle håndtere overgangen fra børnehaven til skolelivet. Det er en vigtig overgang, som hvis ikke den håndteres rigtig kan få alvorlige konsekvenser for børnenes videre skoleforløb (se fx Nielsen & Christoffersen 2009). Hvis ikke de oplever, at det er stabile baser, hvor de kan føle sig hjemme og lyttet til kan det være meget svært at håndtere noget så forandringsfyldt som at starte i 0.klasse. Det bedste bevis på, at Bryggehuset har ydet vores datter denne afgørende støtte og skabt de perfekte betingelser for en skolestart, fik vi da vores datter, kort tid efter skolestart, skulle udfylde det obligatoriske sundhedsskema. På spørgsmålet ’hvad synes du om klassen’ svarede hun ’IKKE SÅ GLAD’, men på spørgsmålet ’hvad synes du om fritidshjemmet’ svarede hun ’MEGET GLAD’. Forklaringen som fulgte med var, at der i klassen ikke var samme hjælp at hente hos læren, især hvis nogen slog eller ikke opførte sig pænt, følte hun sig overset. Omvendt var det i Bryggehusets fritidshjem. Her kunne man altid finde en voksen og der var altid søde og rare børn, som man kunne have det sjovt med. Til sidst vil jeg gerne fremhæve to forhold. For det første kan jeg ikke forstå, at man på Bryggen ikke vælger at udskyde beslutningen om omstrukturering af fritidsområdet til der er truffet en beslutning om organisering af den nye skole. For det andet mener jeg det er udemokratisk, at nedlægge de små selvejende institutioner, idet vi som forældre ingen valgmuligheder får i forhold til fritidstilbud til vores børn. Især, hvis vores børn ikke trives i fritidsinstitutioner med mere end 500 børn, har vi INGEN offentlige alternativer. Kun privatskolerne står tilbage som et muligt, men også dyrt alternativ, primært kun for ressourcestærke forældre. Mvh Jeanette Østergaard (mor til Cassandra på 6 år)