Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 17. april 2015
Svarnummer:
73

Indsendt af

Liv Underdal

Virksomhed / organisation

Klynge Ø3 / BUF

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar ift. Fremtidens Fritidstilbud – Høringsrunde nr. 2 - Organisering Vi tolker 1:1 ledelse i Fremtidens Fritidstilbud som en effektivisering på ledelse, hvilket betyder, at der ikke bliver plads til alle de pædagogiske ledere der er ansat i dag. For at sikre en retfærdig proces mener vi, at lederstillingerne i de nyetablerede fritidstilbud og fritidscentre skal besættes på samme måde som da klyngelederne søgte deres stillinger ved klyngedannelsen. Det vil sige at alle pædagogiske ledere, der i dag bestrider stillingen som pædagogisk leder i fritidshjem eller klub i kommunen – og kun dem - vil få muligheden for at søge de stillinger. Dette ville sikre en retfærdig proces, hvor den leder, der i sidste ende bestrider stillingen, er valgt med baggrund i kompetencer og faglighed. Vi mener at denne lukkede ansøgerskare skal have muligheden for at søge stillingerne i hele kommunen og ikke i afgrænsede området. Dette vil skabe større mulighed for at matche den rette ansøger med den rette stilling. Vi mener det er vigtigt at være opmærksom på at de såkaldt ”kolde hænder” er en forudsætning for at de såkaldt ”varme hænder” kan vedblive med at være varme. Jo mere man sparer på ledelse - jo flere opgaver relateret til ”kolde hænder” vil blive overladt til det pædagogiske personale at varetage Vi ser det som bekymrende at 1:1 ledelse ikke nødvendigvis betyder ledelse på samme niveau. Vi mener det er vigtigt at 1:1 ledelse forstås som ledelse på samme niveau. For os vil det være vigtigt at ledelsen i den fremtidige struktur er ligeværdig så det enten er en klyngeleder eller en anden ledelsesperson på samme niveau som skolelederen, der er leder af de kommende fritidstilbud. Hvis én ledelse i fritidscentrene betyder, at fritidscentrene, der er beliggende på flere matrikler med stor afstand imellem, vil have matrikler uden ledelse, ser vi det som bekymrende. Det kunne i den forbindelse være vigtigt at indsamle de erfaringer der er på BUFs område omkring hvor galt det kan gå på matrikler uden ledelse. Vi mener god ledelse også handler om at have tid og mulighed for at indgå i en faglig og direkte relation med den enkelte. Selv med afdelingsledere kan der være en grænse for hvor mange forskellige geografiske opdelinger man kan favne som pædagogisk leder. Derfor vil denne drøftelse være vigtig i forhold til hvilke forventninger man har til tydelig og nærværende ledelse samt hvor mange matrikler dette kan spændes ud over. Det kunne også være vigtigt at åbne op for at afdelinger der ligger i en vis afstand af resten af klyngen evt. burde have en pædagogisk leder i stedet for en afdelingsleder. Udover opdelingen i matrikler kunne det også være tidspunktet hvor man begyndte at se på hvor stor en personalegruppen en pædagogisk leder kan have i forhold til en forventning om kvalitet i ledelsesopgaven. Som skrevet tidligere mener vi at godt ledelses også handler om at have tid og mulighed for at indgå i en faglig og direkte relation med den enkelte medarbejder. Kunne man i store enheder tænke i flere pædagogiske ledere i stedet for f.eks. en pædagogisk leder og x-antal afdelingsleder(e)? Vores erfaring er at ligestillet ledelse i store enheder er vigtigt og betydningsfuldt. En mulighed kunne være at se anderledes på ledelse. I stedet for at se ledelse som noget der kun foregå på matriklen eller i enheden kunne en mulighed være at se på det samlede behov for ledelse i klyngen. På den måde skabe en mere flydende ledelse i klyngen hvor det er summen af opgaver, der bestemmer hvad den enkelte leder arbejder med og placeringen af opgaven hvor ledelsesarbejdet foregår. I den forbindelse er det vigtigt at se på at et ledelsesteam kan blive for småt. Et ledelsesteam på 1 klyngeleder og 2-3 pædagogiske ledere giver ikke de muligheder som et ledelsesteam på 1 klyngeleder og 6-9 pædagogiske leder giver. De lidt større klynger giver en bedre dynamik i samarbejdet, en bedre mulighed for faglig udvikling samt en større økonomi, der giver muligheder for at løfte kvaliteten af klyngen både i forhold til faglighed og rammer. Med venlig hilsen Ledelsesteamet Klynge Ø3 Liv Underdal Klyngeleder Ø3 Michael Høyer Johansen Pædagogisk leder Luna Inger Konradsen Pædagogisk leder af Mælkebøtten Helle Rytterhuus Pædagogisk leder af Kong Tumle Birgitte Olsen Pædagogisk leder af Børnevænget