Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 1. april 2015
Svarnummer:
26

Indsendt af

Steffen Rasmussen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

I en integreret institution som Krudtuglen på Islands Brygge bliver der i dag tilbudt plads til børn fra 0 til 10 år som vi som familie har været utroligt glade for. Det at vores børn har mulighed for at omgås børn på flere alderstrin har i allerhøjeste grad været med til at forberede vores børn både til skolen men også til selv at kunne færdes her på Bryggen. Jeg er ikke selv fremmed for heldagsskoler da jeg selv som barn, i en treårig periode, har gået på sådanne skoler i udlandet. De har deres fordele men der havde vi langt flere tilbud mht. sport o.l. som Skolen På Islands Brygge slet ikke har de fysiske rammer og kapacitet til at kunne tilbyde deres elever. Vores mindste datter som nu går i vuggestue har helt fantastiske omgivelser på Krudtuglen som vil ruste hende på samme måde som sin storsøster til den fremtidige skolegang. Om morgen når hun møder i vuggestuen og hen over middag har hun tid til fordybelse og ro til at lege med de jævnaldrende. Så snart skolebørnene begynder at komme sker der mange spændende ændringer for hende. Som 2-årig er alt hvad de store laver meget spændende og hun suger til sig og lærere enormt meget fra dem specielt da de ”store” kommer og leger med vuggestuebørnene. Det er helt fantastisk at se hvor stor en fornøjelse de alle har på trods af aldersforskellen og vi føler at det er noget der er med til at modne vores børn og i allerhøjeste grad med til at ruste dem til skolen. Det er en fornøjelse fra tid til anden at have vores 2 årige datter med henne i skolen, for når hun kommer, er der allerede flere børn hun kender som kommer og hilser på hende og hun føler sig slet ikke fremmed der. Det samme gjaldt for vores store datter da hun startede i Skolen På Islands Brygge. Her kendte hun allerede flere af børene fra 1 til 5 klasse, foruden dem som hun startede med, som fra Krudtuglen kom i hendes nye klasse. Dette gjorde at starten i skolen ikke virkede så fremmed da hun kendte en masse børn og mange af dem legede hun med efter skolen i Krudtuglen, på tværs af alderstrin. Leg på skolen er helt anderledes end den leg vi oplever i Krudtuglen. På skolen er det, efter hvad vi hører fra børnene, meget mere differentierede end den vi oplever på Krudtuglen. I og med at børene er i meget større grupper på skolen, er det også som om, at de samler sig mere i alderstrin og dermed differentierer de sig fra hinanden i ”dem og os”. På Krudtuglen bliver denne differentiering nedbrudt da legende og aktiviteterne netop går på tværs af alderstrin og klasser, og det er med til at skabe et bredt fælleskab på tværs af klassetrin, børnehave og vuggestue. Krudtuglen giver også mulighed for, i samarbejde med nabo SFO’erne, at børene kan besøge hinanden i de forskellige nabo institutioner. Derved lærere de gradvist endnu flere at kende, venskaber der går på tværs af klasser og alderstrin. Denne interaktion børene imellem er noget vi kan frygte vil forsvinde i en samlet SFO på skolen hvor børene i større udstrækning udelukkende knytter sig til klassen i leg og fritid. Specielt i 0 klasse men også til en hvis grad i 1. til 3. klasse har børene nogle vante omgivelser at returnere til efter skoledagen og det at kunne distancere ”pligter” fra leg gør det også lettere for os som forældre at få børene i skole om morgenen, for de ser meget frem til at komme i Krudtuglen og til tider kan det være et lyspunkt og er helt sikkert en forandring i dagligdagen som vi frygter vil forsvinde når de skal være på skolen hele dagen. Børn er på forskellige udviklingsniveauer og jeg er helt sikker på at det rum som de har fra før skolestart i Krudtuglen og som de kan returnere til efter skole er noget der hjælper de børn der har det lidt sværere med den store forandringsproces som de møder når de starter i skolen. For ikke at glemme de venner og kammerater som de fortsat kan lege med efter skolen som endnu ikke selv er startet. Jeg kan selv i dag huske min start i skolen og hvor svært det var da jeg mistede min bedste legekammerat fra børnehaven. Vi startede ikke sammen på skolen og dermed mistede vi kontakten med hinanden. Et tab som ikke ville have fundet sted i dag, på en instituation som Krudtuglen. Derfor ser jeg her en direkte parallel med det jeg selv har oplevet og de forandringer der her lægges op til. Som konsekvens af dette er der en vis sandsynlighed for at flere elever vil føle at overgangen fra førskole til selve skolegangen vil være for stor hvilket kan være med til at give dem en dårlig start i skolen. Netop denne glidende overgang var årsagen til at vi, som forældre, valgte Krudtuglen til begge vores børn. Vi har også været meget glade for at kunne aflevere vores barn i Krudtuglen om morgenen kl. 06.30 da hun gik i 0 klasse for så at følges med de andre børn fra Krudtuglen og nabo SFO’er til skolen og om eftermiddagen blive hentet igen fra skolen hvor de gik samlet tilbage til Krudtuglen. Dette har vi som forældre følt meget betryggende og ligesom forberedt vores datter til selv at kunne gå til og fra skolen på en betryggende måde. Denne gradvise opbygning af selvstændig færdsel på Bryggen er vi derfor bange for vil forsvinde når vores børn skal være på skolen hele dagen og derfor, alt andet lige, bliver mindre trafikvante. Som I kan se har vi som forældre mange bekymringer til denne nye ændring hvilket er rigtigt ærgerligt. Vi har været rigtigt glade for de offentlige tilbud på skole og institutioner som vi har her på Bryggen, selv om det var med en vis nervøsitet, at vi valgte dette, da venner og kollegaer i andre dele af København alle have valgt private skoler. Vi havde dog en god fornemmelse her på Bryggen, men dette er måske noget der vil til at ændre sig?