Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 6. februar 2015
Svarnummer:
629

Indsendt af

Marie Staun

Postnr.

1761

By

Kbh V

Høringssvar

Jeg er mor til tre børn, et vuggestuebarn, et børnehavebarn og et skolebarn (2. klasse). Jeg har hidtil valgt institutioner efter nøje at have sat mig ind i, hvilket børneliv mine børn vil få der. Og jeg har indtil nu haft det godt med mine valg. Men jeg har meget svært ved at acceptere, at I nu vil afskære mig muligheden for indflydelse på mine børn fritidsliv. Jeg føler mig degraderet som mor. Jeg er fuldstændig overbevist om, at for at mine børn kan få et godt børneliv, i fritiden og i skolen, og dermed få mest mulig ud af deres skolegang, er det en forudsætning at de får mulighed for at udtrykke sig så alsidigt som muligt. Det gør de ikke, hvis de nu pludselig skal til at opholde sig endnu længere tid i samme rammer i skolens regi, end skolereformen allerede fordrer. Heller ikke selvom skolereformen lover mere bevægelse eller fritidstilbudet flere aktiviteter. Det får de kun ved at skifte rammer. Flytte sig fysisk fra skolegården, ud i naturen i Kongelunden, ud og tømme hovedet og gå "i det virkelige liv", ved at lege i andre rammer og i nye børne-konstallationer. Hvis i lukker fritidshjemmet Absalon kan jeg ikke længere vælge hvilken fritid mine børn skal have. Så er de tvunget til at være i den samme skolegård hele dagen - og hav dette in mente: en skolegård, hvor der er dispenseret, så børnene kun har 40% af det udeareal der er i lovkravet. Ja, mine børn skal have mest mulig natur, derfor har jeg valgt Absalon, som har en udflytterdel. Ja, mine børn skal skal bevæge sig mellem skole og fritidshjem, tømme hovedet på vejen, lære trafiksikkerhed, indgå nye relationer og udforske gamle relationer i nye omgivelser, det tilbyder Absalon. Ja, mine børn skal have fritid der ikke altid er voksenstyret og overvåget, det kan Absalon. Ja, mine børn skal være omgivet af voksne, der ser dem, er engagerede, tydelige og anerkendende, det er de på Absalon. Hvis Absalons sjæl, der er båret af en dygtig ledelse og nogle utrolig kompetente og nærværende pædagoger, forsvinder i en sammenlægning med Saxoly, så forsvinder mine børns åndehul, deres mulighed for fri udfoldelse og skole-restitution. Sæt det dog som jeres mål at forbedre fritidstilbudene, giv fritidstilbudene mulighed for at hjælpe til ved implementeringen af skolerformen. Det kan de kun hvis de har overskud, økonomisk og personalemæssigt. Lad være med at haste dette igennem. Styrk personalets resourcer ved at give dem ro, så de kan hjælpe vores børn i denne omstruktureringsproces i skolerne, så de kan samle de børn op, der vil komme til at falde igennem i "den nye skole". Et kæmpefritidshjem med 336 børn i fremtidens Saxoly, Oehlenschlægersgades skole under ombygning og udbygning til 3 spor, en skolereform under tvivlsom implementering under højt lærerfravær, nogle allerede frustrede fritidshjemspædagoger, der ser deres arbejdsplads skrumpe i tidsmæssig prioritering og derfor må lægge timer andre steder også (primært i skolen). Tror I selv på det bliver godt? Jeg tror IKKE det bliver godt. Tænk jer om. Bevar de små fritidshjem.