Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 6. februar 2015
Svarnummer:
585

Indsendt af

Skolebestyrelsen på Bavnehøj Skole

Virksomhed / organisation

Skolebestyrelsen på Bavnehøj Skole

Postnr.

2450

By

København sv

Høringssvar

Høringssvar ”Fremtidens Fritidstilbud” fra Bavnehøj Skoles bestyrelse Helt overordnet er vi i vores område ikke begejstrede for 1-1 modellen. Vi mener, at det er vigtigt, at et fritidstilbud udgør et reelt alternativ til skolen. Det skal være anderledes end skolen, have en stærk fritidspædagogisk faglighed og give børnene mulighed for at opholde sig i mindre enheder, hvilket ikke mindst er vigtigt for de mere skrøbelige eller følsomme børn. En del af os har desuden netop valgt et af de mindre fritidshjem i området (Idrætsinstitutionen Bavnehøj eller Sjælør Fritidscenter fremfor Bavnehøj Skoles KKFO Børneborgen) for at give børnene et afbræk i hverdagen og muligheden for at ’skifte kontekst’, og vi har sat pris på at kunne vælge mellem fritidshjem med forskellige pædagogiske tilgange. Vi er kede af, at denne mulighed forsvinder og forudser, at nogle forældre fremover vil fravælge folkeskolen, hvis der kun er ét (stort) fritidstilbud – en problematik vi i forvejen kæmper med. Vi mener, at det ville give god mening at opretholde Bavnehøj Idrætsinstitution som fritidstilbud for Bavnehøj Skole, som den i mange år har haft et godt samarbejde med. Institutionens lokaler, som ligger 200 m fra skolen, er helt nybyggede, og flere af faciliteterne er specifikt bygget/indrettet til fritidshjemsbørn. I og med, at det er en integreret institution, kan personalet have delte stillinger mellem fritidshjem og børnehave, og rekrutteringen af elever til Bavnehøj Skole sker helt fra børnehavealderen. Endvidere har institutionen en meget velfungerende ledelse og personalegruppe, et helt særligt pædagogisk fokus og en god kommunikation med forældrene. Hvis Bavnehøj Idrætsinstitutions fritidshjemdel lukkes ned vil der desuden kun blive sparet en halv lederstilling, da lederen dækker både fritidshjem og børnehave. Vi vil være rigtig kede af det, hvis Sjælør Fritidscenter kun skal være fritidshjem for Sankt Annæ Gymnasium (fra 3. klasse), bl.a. fordi det binder ’forfatterkvarteret’ (vest for Vestre Kirkegård) sammen med Sydhavnen og derfor gør det mere ’spiseligt’ for forældre herfra at vælge Bavnehøj Skole. En anden og meget vigtig faktor er desuden de 38 basisbørn, som går på SFC. Inklusionen af basisbørn på fritidshjemmet er til stor gavn for de ’normale’ børn, som lærer en masse om mangfoldighed og tolerance af at have en hverdag sammen med basisbørnene, og for basisbørnene er det en stor fordel for deres udvikling at være sammen med de ’normale’ børn. Implementeringsplanerne nævner intet om, hvad der skal ske med basisbørnene. Vi mener imidlertid, at det vil være en falliterklæring for inklusionen og et stort skridt i den forkerte retning, hvis disse børn flyttes til et (eller flere) specialfritidshjem, som der har været tale om. Vi ser både fordele og ulemper ved den eksisterende klyngestruktur: Positivt tæller, at den giver mulighed for et 0-18 års perspektiv på børnene, der bl.a. kan lette overgangen fra børnehave til skole og givetvis er en fordel for rekrutteringen til skolen. Klyngestrukturen giver desuden et økonomisk fællesskab, som der kan drages nytte af (bl.a. i forbindelse med deltidsstillinger), og flere ledere giver flere synspunkter og vinkler. Omvendt kan den overordnede klyngeledelse risikere at komme for langt væk fra den enkelte institution og dermed miste følingen med pædagogik og personale, så måske kommer der bedre ledelse og samarbejde/sparring med skoleledelsen, hvis lederen sidder udenfor klyngestrukturen. Såfremt 1:1 modellen implementeres håber vi, at man vil gøre en indsats for at bevare nogle af fordelene ved den eksisterende struktur. Ligeledes, at man i det mindste vil tilbyde personalet fra Idrætsinstitutionen Bavnehøj og Sjælør fritidscenter ansættelse på Børneborgen, så nogle af de pædagogiske tilgange bevares. I det hele taget ligger det os på sinde, at der i en implementering vil blive taget hensyn til det eksisterende personales arbejdsforhold. Samtidig vil vi stærkt anbefale, at man ved implementering af en ændret struktur sørger for at inddrage forældrene i tilrettelæggelsen af overgangsordninger samt at man sikrer, at de børn, der starter i sommeren 2015, ikke får en rodet skolestart med udsigt til flere skift i fritidstilbud.