Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 6. februar 2015
Svarnummer:
561

Indsendt af

Maibrit Jürs

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Høringssvar vedr. Fremtidens Fritidstilbud - ved forældre fra Vanløse Skole Vi takker for muligheden for, som forældre til berørte skolebørn, at bidrage med vores synspunkter i forbindelse med forvaltningens udkast til en ny fritidsreform. Vi er vidende om, at dette høringssvar ikke stemmer overens med skolebestyrelsen på Vanløse Skole. Men vi berørte forældre, med børn på fritidshjem, vil gerne frembringe vores syn på, hvordan vores børns fritidstilbud bedst understøtter børnenes trivsel, udvikling og læring. Vi håber meget, at I vil lytte til vores erfaringer med, hvad der er bedst for vores børn. Vi forældre fra 1.X på Vanløse Skole anbefaler at vores børns fritidshjem, Lønstrupgård og Klitten, bevares. For os er det vigtigt, at den løsning, man finder frem til, tilpasser sig de børn, der skal indgå i den. Det skal ikke være børnene, som skal tilpasses en struktur, men strukturen som skal tilpasses børnene. Vi ønsker derfor at begrunde, hvorfor vi mener, at de eksisterende fritidshjem, Lønstrupgård og Klitten, bevares som fritidshjem: • Fritidshjemmene understøtter den pædagogiske tilgang til børnenes forskelligartede behov. Ved muligheden for valg af fritidshjem, kan vi som forældre bedst muligt sikre vores børn den bedste udvikling og inklusion. Det er derfor af største betydning, at børn og forældre med forskellige behov har mulighed for frit at kunne vælge den institution og pædagogiske kultur, der virker for dem. • Børnene får oplevelsen af et andet mentalt rum, når de er i fritidshjemmet frem for på skolen. Dette rum finder vi overordentligt vigtigt at bevare, da det sikrer en væsentlig del af vores børns læring, samtidig med, at den er afgørende for børnenes sociale udvikling. • Et selvstændigt fritidshjem har et friere rum til at sikre børnenes udvikling. Det er derfor vigtigt, at dette rum ikke er underlagt skolens normer. • Et selvstændigt fritidshjem med egen leder på niveau med skolens kan sikre et mere ligeværdigt forhold i samarbejdet mellem skolen og fritidstilbuddet, hvilket er til gavn for børnene, da det sikrer en høj kvalitet i pasningen. • Den pædagogiske kvalitet i vores børns fritidshjem hænger tæt sammen med det medejerskab og den kultur, som den enkelte pædagog har og er en del af. Derfor ønsker vi, at der ses nøje på de gode kulturer og pædagogiske miljøer, som allerede er på vores børns fritidshjem. Det høje faglige niveau blandt pædagogerne og det gode samarbejde med skolen, mener vi, er værd at bevare. • Pædagogisk kvalitet hænger nøje sammen med de fysiske rammer, som børnene dagligt befinder sig i. Vi mener ikke, at kvaliteten kan bevares, hvis børnenes fritidsliv indskrænkes til kun én matrikel, som i værste fald kan betyde mindre m2 plads pr. barn. • Forældre vælger blandt andet deres børns skole ud fra hvilke fritidstilbud, der er mulighed for. Går man på kompromis med kvaliteten af de københavnske fritidstilbud, vil det derfor tilskynde en tendens, hvor folkeskolen ikke er førstevalg for de københavnske børnefamilier. Vi forudser, at flere vil vælge private løsninger fremfor kommunale. Hvis man ønsker at styrke folkeskolen, er det derfor afgørende at bevare den høje kvalitet , som vores fritidshjem tilbyder, så fritidshjemmene vedbliver med at være et aktiv for de kommunale folkeskoler. • Vi er stærkt bekymrede for ensretningen i forvaltningens udspil til implementeringsplaner og de snævre muligheder for bæredygtighed og rentabilitet dette vil medføre. Implementeringsplanerne gør netop op med sammenhængen i børnenes liv ved at presse alle børn og forældre til at vælge én type institution. Uden hensyntagen til det enkelte barns eller families behov for pasning og behov for forskellighed i udbud af fritidstilbud i lokalområdet. Mvh forældre til børn i 0.C, 0.D, 0.E, 1.X, 1.Y, 2.C, 3.E og 3.C på Vanløse Skole Signe Holm Julius Henrik Sjørslev Julius Bettina Nilausen Maibrit Jürs Jacob Jürs Mie Lien Sahlberg Line Ruda Peter Ruda Kent Kilsgaard Andersen Edith Berggreen Andersen Christina Høier Otto Frederik Schelin Tine Kofoed Frank Autzen Lise Gunild Vilmer Wolff Thomas Steen Kaplan Bertelsen Eva Hedley Petersen Dennis Arnholtz Joan Dubré Jensen Ulrikke Ginderskov Martin James Dyhring Petersen Stine Kjær Hagedorn Kristine Haarby Andersen Søren Reedtz Peter Haldbæk Gitte Thanum Haldbæk Sandra Molker Nicolai Hermann Thomas Lindrup Katja Lindrup Camilla Rønnov Molin Kasper Rønnov Molin Jesper Falsted Karlsen Christina Ebbesen Kit Sommer Pernille Louise Klausen Fassov Morten Fassov Maria Falkenberg Staunsholm Mads Staunsholm Gitte Kristensen Johannes Refslund Busck Marie Louise Wammen No Netterstrøm