Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 6. februar 2015
Svarnummer:
547

Indsendt af

Line Jarvig

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Sådan fastholder vi pædagoger og sikrer pædagogisk faglighed i fritidstilbuddene – på trods af kortere åbningstider I materialet vedr. Fremtidens Fritidstilbud kan jeg læse, at udfordringerne for fritidstilbuddene er, at da børnene går færre timer i fritidstilbud er derfor behov for forandringer pga.: • øget udfordring med at fastholde kompetente pædagoger pga. kortere åbningstid • færre penge Her er mine ideer til hvordan man løser udfordringen med at fastholde kompetente pædagoger, trods kortere åbningstid i fritidstilbuddene. Jeg tror at det bedst kan gøres, ved at der laves flere delestillinger hvor pædagogerne er ansat både i skolen og på fritidstilbuddene. Disse stillinger skal have en timefordeling der medfører, at pædagogerne har størstedelen af deres arbejdstimer i fritidstilbuddet. Herved får et stort antal pædagoger arbejdssted både på skole og i fritidstilbuddene. Det skaber: • sammenhængskraft for børnene, da de oplever de samme pædagoger i deres skole-tid og i deres fritidshjem-tid • mulighed for fortsat at have pædagogstillinger med et timeantal der sikrer at det er muligt for pædagogerne at leve af deres arbejde • pædagogstillinger hvor pædagogerne fortsat har tid og overskud til også at arbejde med pædagogik i fritidstilbuddene Jeg kan bedst skitsere mine begrundelser ud fra den hverdag jeg oplever dér hvor min datter går i skole og på fritidshjem. Hver årgang (med 3 klasser, ca. 80 børn) har én pædagog i delestilling med omkring 18 timer ugentligt på skolen og 12-19 timers arbejde ugentligt på et af skolens tilknyttede fritidshjem eller fritidsklubber. Det er positivt for børnene, at der er gennemgående personer de kan gå til både i skolen og på fritidshjemmet. Men pædagogerne i delestillinger har pga. det lave antal ugentlige timer på fritidshjemmet ikke længere en rolle som en bærende kraft på fritidshjemmet (hvis pædagogen i delestilling har nedsat tid vil det medføre omkring 12 timer/uge i fritidshjemmet). Her er min opsummering: Kære politiker – husk at sikre jer at så mange pædagoger så muligt ansættes i delestillinger mellem skole og fritidstilbud, og at deres timeantal på skolerne og i fritidstilbuddene sikrer, at de fortsat har timer nok i fritidstilbuddet til at have en egentlig rolle dér.