Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 6. februar 2015
Svarnummer:
519

Indsendt af

Pernille Bendix

Virksomhed / organisation

Den integrerede institution Pakhuset

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar fra Pakhuset i Brønshøj vedr. Fremtidens Fritidstilbud I erkendelse af at skolereformen medfører mindre fritid for børnene, og at fritidstilbuddenes åbningstid dermed reduceres, har vi i Pakhuset ikke været længe om at indse, at vores fritidshjempladser under alle omstændigheder ikke kan bevares. Hvad der så skal ske med de resterende børnehavepladser og rentabiliteten for dette bemærkelsesværdigt gode tilbud, må vi finde ud af efterfølgende. Dette høringssvar er dermed ikke en plæderen for vores egen opretholdelse, men en stemme for den hidtidige høje danske kvalitet inden for fritidspædagogik og for vores børn, der jo nu skal tilbydes noget andet. Uanset organisering, placering eller størrelse har vi to grundlæggende bekymringer, som vi virkelig håber på, bliver inddraget i jeres beslutninger: Lokale løsninger Vi ønsker en struktur, der sikrer de omkringliggende institutioners personale så stor trivsel og mulighed for faglig udfoldelse, at vores børn fortsat kan deltage i et optimalt fritidstilbud, til gavn for deres personlige, sociale og faglige vækst. Så de fortsat stimuleres til hele mennesker. I kraft af at de tilbud allerede findes - og nu har udsigt til at blive nedbrudt – foreslår vi, at der oprettes et ”OmrådeRåd”, med lokale interessenter fra institutioner (selvejende såvel som kommunale), skole og forvaltning, der med den lokale viden bedst muligt kan tilgodese de miljøer, vores børn allerede trives i. Således kan vi lokalt bedst vurdere, om vi fx skal beholde flere matrikler (fx Præstekær, Børnehuset Bella, BHU), med deres individuelle islæt, eller om det giver bedst mening at slå det hele sammen til én stor institution på Brønshøj ”Gamle skole”. Skole rimer dårligt på fritid Under alle omstændigheder er vi meget ærgerlige over udsigten til, hvis fritidspædagogikken skal udspilles på selve skolen. Skole rimer dårligt på fritid! Vi mener bestemt, det er en god ide, at man udnytter skolernes lokaler til andre formål efter endt skoledag. Til aftenskole, ungdomsskole, foreninger, private sammenkomster mv. Men for vores børn, der nu har været i skole i længere dage, betyder det rigtig meget, at de får en lille spadseretur uden for skolen og over i et nyt miljø, hvor de fysiske rammer, det pædagogiske personale og de faglige tilbud rent faktisk signalerer frihed, leg og bl.a. kreativitet. I dag er børns rum til fri leg uhyrligt reduceret, hvilket, vi ikke mener, er gavnligt, jf. bl.a. Professor Dion Sommers seneste indlæg i medierne om for tidlig læring (http://www.folkeskolen.dk/555858/ny-bog-tidligt-laeringsfokus-forringer-udbyttet-for-smaa-boern). Vi er meget optaget af, hvor Helt grundlæggende beder vi jer – som de ansvarlige beslutningstagere – om ikke for hver en pris at tilpasse børnene systemet, men at tilpasse systemet til børnene. Vi er meget optaget af, hvordan I vil sikre, at de forskellige børn får tilgodeset deres forskellige behov. Både i form af udfoldelsesmuligheder, men i lige så høj grad i form af afskærmede miljøer, med overskuelighed, for dem, der har særlig behov for det. Med venlige hilsner Bestyrelsen for Pakhuset: Pia Borchmann Pernille Gaarde Bendix Karsten Flemming Thomsen Jens Kjærby Frandsen Pernille Stigsgaard Morthensen Belinda Juhl Penille Dalmose Christensen