Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 5. februar 2015
Svarnummer:
501

Indsendt af

Karsten Ronge

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar angående Københavns kommunes fremtidige fritidstilbud. Imod fysisk sammenlægning af fritidshjemmene tilknyttet Skolen på Islands Brygge taler: - Manglende pædagogisk begrundelse - Manglende helhedsplan i forhold til den allerede vedtagne nye skole på bryggen - Ekstremt udfordrede pladsforhold på Skolen på Islands Brygge - Forskning peger i retning af at store institutioner er skadeligt for børnene - Tvivlsom økonomisk besparelse At der overhovedet ikke findes undersøgelser af de pædagogiske konsekvenser ved at drive kæmpestore fritidsinstitutioner, bør i sig selv være diskvalificerende for planerne. Det bør sige sig selv at før en sådan kæmpe ændring vedtages, må det være et krav at dette punkt undersøges grundigt og uvildigt. Forholdet er nemlig at vi VED at børn trives i mindre institutioner - idet der findes mange af dem. Det er velkendt! I Københavns Kommune findes idag ikke en eneste fritidsinstitution med i nærheden af 550 børn, sådan som det er planen at lave på Islands Brygge. Der findes forskning der sammenligner store og små institutioners indvirkning på børn i alderen 0-6 år [1]. Disse undersøgelser kan ikke direkte overføres på fritidshjem. Men hvis de er det bedste der er, peger de i retning af at store institutioner er skadeligt for børn. Pladsforholdene på Skolen på Islands Brygge er allerede idag præget af manglende lokaler. Man har måttet inddrage en del af det i forvejen sparsomme udendørsareal til midlertidige bygninger. En udvidelse af KKFO Skibet vil kræve yderligere udbygninger, eftersom der i høringsmaterialet er anført at det nuværende Skibet skal bruges til grundareal (2 kvadratmeter pr. barn). Dette kan undgås, ved ikke at sammenlægge fritidsinstitutionerne fysisk. En konsekvens af de udfordrede pladsforhold er vedtagelsen om at bygge en ny skole på Islands Brygge. Hvis der laves en 1:1 struktur på Islands Brygge nu, risikeres det at strukturen skal ændres snart igen, for at tilpasse fritidstilbuddene til den nye skole. Dette taler for ikke at lave en fysisk sammenlægning af fritidshjemmene. Til sidst vil jeg påpege høringsmaterialets manglende beregninger af den samlede økonomi (inkluderende anlægsudgifter) i forslaget. Det er derfor ikke godtgjort at der er en besparelse at opnå ved sammenlægninger. Om den ledelsesmæssige sammenlægning må siges: - Det må ikke betyde tab af pædagogisk diversitet - Fritidsinstitutionerne bør organiseres i netværk Det forekommer fornuftigt at drive fritidshjemmene i netværk, for at få den bedste mulighed for diversitet i pædagogik. Når institutionerne ikke er for tæt på skolens ledelse, vil der være bedre mulighed for at høste synergiske effekter - institutionerne vil kunne inspirere skolen og omvendt. [1] http://pure.au.dk/portal/da/projects/paedagogisk-kvalitet-i-store-og-smaa-daginstitutioner(cce9a2df-64e6-4827-a069-5ae444cee0e0).html