Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 5. februar 2015
Svarnummer:
446

Indsendt af

Peter & Tine Lyager

Postnr.

1739

By

København V

Høringssvar

Denne kommentar til høringen vedrører særligt den foreslåede løsning for Tove Ditlevsens Skole (TDS) og fritidshjemmet Vestervang. Som udgangspunk mener vi, at 1:1-løsningen kan være en fordel for det endnu tættere samarbejde, skolerne og fritidshjemmene skal indgå som følge af skolereformen. På TDS samarbejder man med 5 forskellige fritidshjem, hvilket i sig selv må være en vanskelig opgave. 1:1-løsningen vil kunne lette dette samarbejde. 1:1-løsningen skaber også mulighed for at lade skolen og fritidsordningen være lige vigtige og lige meget værd i et skoleliv, hvor skoledagen efter reformen fylder mere og mere af børnenes dag. Det er vigtigt, at fritiden ikke glemmes, men tværtimod bliver endnu mere værdifuld, end den er nu, hvor skolen tidsmæssigt fylder mest i børnenes hverdag. Som forældre til børn på TDS og fritidshjemmet Vestervang ser vi dog med stor skepsis på kommunens plan om at nedlægge flere af områdets fritidshjem for at samle alle indskolingens 448 børn under et tag. Denne løsning vil resultere i at familierne i dette skoledistrikt ikke længere har mulighed for at vælge mellem flere forskellige fritidshjem og vi frygter, at især børn med særlige behov vil komme i klemme i den meget store institution. Der er stor usikkerhed omkring organiseringen og placeringen af denne superinstitution, og da forvaltningen selv vurderer, at det kan være vanskeligt at gennemføre de nødvendige bygningsmæssige ændringer ved eller på skolen, frygter vi, at der bliver tale om 100% lokalefællesskab med skolen. Dermed vil børnene ikke få det nødvendige skift mellem skole og fritid, der nødvendigt for at ryste en evt. dårlige skoledag af sig, skifte mellem forskellige roller og sociales sammenhænge, for ikke at tale om den basale luftforandring i af form af lokaler, interiør og legeplads. Børnene skal naturligvis opleve et tæt samarbejde mellem skole og fritidshjem, men samtidig er det vigtig at de også oplever, at de to verdener er adskilte, og at de rent faktisk har fri, når de har fået fri fra skole. Det er ofte fremhævet, at dette er vigtigt for udsatte og skrøbelige børn, men i vores optik gælder det alle, både børn og voksne. En af begrundelserne for at nedlægge Vestervang er bl.a. afstanden til TDS. Der er 550 m i fugleflugt og 710 m i gang. Den fysiske afstand er ikke en ulempe, men tværtimod en fordel, idet ruten er med til at markere skiftet mellem skole og fritid og i øvrigt er ideel til daglig træning af trafiksikkerhed og kendskab til nærmiljø for børn i indskolingen. En anden begrundelse for at nedlægge Vestervang er, at der skal spares på anlægsmidlerne, så børnene og pædagogikken kan prioriteres. Men det er svært at begribe at et børnehus til 448 børn kan være billigere at opføre og drive end de nuværende løsninger. Med planerne om nedlæggelse af eksisterende fritidshjem vælger man at lukke flere allerede velfungerende og vellidte fritidshjem – se fx Vestervangs seneste tilsynsrapport. Ud over at være et vellidt fritidshjem blandt børn og forældre, er Vestervang et fritidshjem med en meget velfungerende og homogen ledelse og personalegruppe, som arbejder proaktivt med skolereformen. Den bedste løsning for TDS og de tilhørende fritidshjem er, at den planlagte 1:1-løsning udelukkende indføres på ledelsesplan, hvor de eksisterende fritidshjem samles i en klynge med fælles leder. Som det fremhæves i Fremtidens Fritidstilbud bør det ikke være nødvendigt at fjerne HELE den eksisterende fritidsordning for indskolingen omkring TDS, men tværtimod kan man med fordel arbejde konstruktivt med den eksisterende. Således kunne der drives et fritidstilbud der tilgodeser behovet for både mindre og større rum, samtidigt med at det organisatorisk ville matche skolereformens behov for en 1:1-løsning. Det vil være oplagt, at den største enhed; Vestervang med dennes nuværende ledelse og 160 fritidshjemsbørn i 2015, og som i forvejen leverer langt de fleste pædagoger til skoleordningen bliver den drivende kraft. Vestervang er i forvejen langt med at arbejde på et større netværk og har været meget proaktiv under arbejdet med skolereformen og i at udvikle en aktiv fritidsordning på Vesterbro. Det ville kun være naturligt at strukturen fortsætter som selvejende, hvilket også vil harmonere godt med Københavns kommunes hidtidige børnepolitik om at der skal være plads til forskellighed. Med ønsket om et godt (børne)liv på Vesterbro