Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 5. februar 2015
Svarnummer:
418

Indsendt af

Helge F. Tippmann

Virksomhed / organisation

Forældrerådet, KKFO Frithuset ved Korsager Skole

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

København, 5-Feb-2015 Høringssvar vedr. ”Fremtidens Fritidstilbud” ved Korsager Skole Indledende bemærkninger vedrørende den nye 1:1 organisation, det ”nye fritidstilbud” Forældrerådet (FR) på KKFO Frithuset indsender hermed sit høringssvar til Børne- og Ungdomsforvaltnings i Københavns Kommune (BUF) oplæg til beslutning om, at tre institutioner tilknyttet Korsager Skole skal samles under skolens fritidstilbud, hvorved fritidstilbuddet vil være normeret til 443 børn. Forældrerådet (FR) ser grundlæggende muligheder frem for begrænsninger i en sammenlægning og støtter en organisatorisk samling af disse fritidshjem under én ledelse. Dannelse af et nyt og større fritidstilbud rummer organisatoriske fordele og muligheder, men vi har i FR også en bekymring for, at de nødvendige forudsætninger (organisation, arealer (både udendørs og indendørs) og personale) ikke er på plads. Der skal udarbejdes konkrete og operationelle planer for at skabe disse forudsætninger inden implementering i 2015 og videre i 2016 gerne i et sammenarbejde mellem BUF, skoleledelse, personalet og FR. FR mener, at det nye KKFO under 1:1 Struktur skal opfylde følgende krav: 1. En tydelig pædagogisk linje i hverdagen i fritidstilbuddet 2. Et fagligt kompetent personale med høj medarbejdertilfredshed 3. En tryg hverdag, hvor børnene kender ”deres voksne” og omvendt 4. Opgraderede indendørs og udendørs arealer, som giver muligheder for udfoldelse Nyskabelse kræver også nytænkning og kræver derfor, at der stilles ressourcer og midler til rådighed for at kunne håndtere de opgaver som et nyt større fritidstilbud vil stille til børn, pædagogisk personale, ledelse og forældre. 1. En tydelig pædagogisk linje Sammenlægningen af de nuværende tilbud til et nyt fritidstilbud med personale fra alle institutionerne kræver, at personale i fællesskab skal have mulighed for at etablere en ny kultur og pædagogisk linje. FR er bekymret for kvaliteten af det pædagogiske arbejde, hvis der ikke kommer en ny struktur med tilstrækkelige ressourcer til at kunne opbygge denne pædagogiske linje. Flere fuldtidsansatte samt engagerede og tilfredse medarbejdere er en forudsætning for, at en sådan fusion og nyskabelse af kulturen kan lykkes. Så FR forventer, at fusionsprocessen og udvikling af en ny pædagogisk linje støttes med ressourcer, såsom konsulentbistand til workshops og pædagogiske temadage og en budget, som tillader, at medarbejderne kan holde ”fri” med henblik på at kunne arbejde med implementeringen af den nye struktur. FR forslår at bruge ”åben skole” tanken fra folkeskolereformen og inddrage lokale interessegrupper (eksempelvis rollespilsforeninger, skuespiller, lokale klubber og forretninger) med henblik på at bidrage til at facilitere aktiviteter i regi af det nye fritidstilbud. Det vil være optimalt i et dedikeret aktivitetsrum, hvilket aktuelt ikke forefindes på skolen efter inddragelsen af den tidligere aula. Pædagoger ville skulle stå for pædagogik, relationer, konflikter, mens ”eksterne” ressourcer kunne guide processen. 2. Et fagligt kompetent personale med høj medarbejdertilfredshed Ud over processerne med tilgang af nyt personale til det nye fritidstilbud, som skal organiseres og faciliteres, vil eksisterende og nye medarbejdere have behov for et kompetenceløft i et nyt og større fritidstilbud med omkring 450 børn. Arbejdet med børnene, også dem med særlige behov, i et stort fritidstilbud kræver veluddannet personale. Eventuel udnyttelse af skolens faglokaler kræver en opkvalificering af det pædagogiske personale for at kunne tilbyde spændende muligheder for børnenes udvikling. Med hensyn til ledelse af det nye fritidstilbud ønsker FR, at der dannes et stærkt ledelsesteam som kan håndtere udfordringerne og dannelsen af en ny kultur. FR mener, at der skal der være mere end én person i ledelsesteamet til at varetage kvalitet og pædagogikken. Desuden bør ledelsesteamet have erfaring med lignende forandringsprocesser og besidde både en teoretisk viden og praktisk erfaring i forandringsprocesser. For at udnytte synergitanken i 1:1 strukturen, foreslår FR at ledelsen på skolen deltager aktivt i de praktiske og administrative aspekter som den koordinerende ansvarlig for at sikre den daglige drift af det nye fritidstilbud. 3. En tryg hverdag, hvor børnene kender deres voksne og omvendt Det er vigtigt, at børnene føler sig trygge og har faste rammer med faste voksne, som de kan henvende sig til og ikke mindst, at de voksne kender børnene. Især i et større fritidstilbud er det en bekymring, at der kan mangle mulighed for at opbygge gode relationer mellem børn og voksne. Personalet skal have overskuelige enheder, så de kan opbygge disse relationer og har overskud til at håndtere konflikter. FR ønsker derfor, at der skabes en struktur med mindre enheder som etableres som små enheder i det store fællesskab (maks. 30 børn med en fast tilknyttet personalestab). 4. Opgraderet indendørs og udendørs arealer Udendørs arealer FR mener at KKFOs nuværende udearealer er ikke egnede til at rumme omkring 450 børn på nuværende tidspunkt, da der allerede i dag mangler plads. Udendørs arealerne skal ombygges og tilpasses, således at skolens matrikel udnyttes bedre. Forslag fra FR lyder på: -Ombygning af ”Kiss- and –drive” område til udvidet legeområde og lave parkeringspladser om således, at de optager mindre plads -Ibrugtagning af tagarealer til boldspil -Inddragelse af boldbur samt legeplads på hjørnet (som muligvis skal købes fra nærliggende boligforening) -Kunstgræs bane skal etableres på den nuværende boldbane, således at børnene kan spille fodbold året rundt, hvilket ikke er muligt i dag Andre Matrikler: FR mener, at det bør overvejes at inddrage mere end en matrikel i det ”nye fritidstilbud”, såsom de nuværende fritidshjem Storegårdsvej og Voldparken. Det kunne være en fordel for 0.-2. årgang at blive på skolen i de nuværende KKFO lokaler (kendte rammer, miljø og personer). Omvendt kunne det være en fordel for 3. årgang at komme ud i et andet miljø efter skole som en blød overgang til fritidsklub eksempelvis på Storegårdsvejs matrikel, hvis det bliver en mulighed. Ud over det kunne det være et godt alternativ at etablere en naturlegeplads/projekt skolehave på Storegårdsvej matriklen, eller der kunne være mulighed for at arbejde med og integrere børn med særlige behov i mindre og for dem mere overskuelige rammer. Indendørs arealer og ekstra midler FR vurdere at en tilbygning af den nuværende KKFO på skolens matrikel er nødvendig. De nuværende 4 afdelinger har plads til maks. 240 børn. Der mangler plads til personale, ledelse og børn med særlige behov. På nuværende tidspunkt er der planer for at etablere tiltrængte stilleområder til børn med særlige behov. I det nye fritidstilbud med 450 børn ville det uden tilbygning blive noget nær umuligt at stille ”særlige rum” til rådighed til brug for inklusion af sådanne børn. FR mener endvidere, at der skal stilles konsulent- eller arkitektbistand til rådighed med henblik på at at hjælpe med at udnytte muligheder og lave forandringer (ved brug af farver m.v.) samt midler til rådighed til indkøb af skabe, borde og generelt fleksibel indretning med møbler. En anden mulighed kunne være, at der indkøbes en ekstra transportmulighed i form af en minibus som kan køres af personalet med almindeligt kørekort. Herved kunne en mindre gruppe børn tages ud til forskellige aktiviteter, fodboldturneringer m.v. med de forskellige fritidsordninger. Så en tilbygning er nødvendig. FR er dybt bekymret for forholdende, hvis dette ikke fortages. Der er ikke plads til alle børn 440 (110 per afdeling). Følgende punkter skal i FR optik løses for at kunne realisere den nye 1:1 struktur i det nye fritidstilbud: -Etablering af personalerum til voksne og særlige stillerum for børn med særlige behov -Etablering af flere toiletter til børnene. Dette er en generel mangel på skolen og kun 6 toiletter til ca. 180 børn og med flere børn i KKFO skal der etableres flere toiletter. -Faglokaler, der gør det muligt at udnytte disse i fritidstilbuddet uden, at skole og fritidstilbud bliver ”det samme” -Multifunktionsområde ønskes (mulighed for at lave multifunktionsrum om til andre formål) Afsluttende bemærkninger: Forældrerådet (FR) takker for muligheden for at blive hørt og stiller sig til rådighed for en dialog i fald, der skulle være behov for det. Samlet er det fokus for FR, at midlerne på området bruges bedst muligt med henblik på at kunne tilbyde det bedste fritidstilbud til børnene i lokalområdet. Men hvis det skal vedblive med at være sådan i et nyt og større fritidstilbud, vil dette kræve udbygninger, justeringer og tilpasninger til de nuværende rammer og faciliteter, hvilket er påpeget i ovenstående. Forældrerådet KKFO Frithuset Helge Tippmann (Formand FR) Casper Friis (Næstformand FR) Vibeke Huge Rehfeldt (Forældrerepræsentant) Rikke Hessellund (Forældrerepræsentant) Nicolai Schat-Eppers (Forældrerepræsentant)