Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 5. februar 2015
Svarnummer:
409

Indsendt af

Helene

Virksomhed / organisation

Bellahøj Skrammellegeplads

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Vi ansatte i FK/UK Skramleren, har holdt møde angående forslaget om sammenlægning af alle fritids- og ungdomsklubber i området, som effekt af Fritidsreformen. Vores høringssvar er baseret på bekymringer på de unges vegne. Vi har for kort tid siden holdt et informationsmøde for de unge, hvor de fik muligheden for at ytre deres mening om de eventuelt kommende tiltag, der med sikkerhed kommer til at påvirke deres hverdag. Samtlige unge som deltog i mødet, lagde stor vægt på at deres fremmøde i klubberne i stor grad afhang af om lokalerne ligger tæt på hvor de bor. De har brug for at deres klub-base er tilgængelig dér hvor de færdes i deres hverdag. De unge udviser fleksibilitet til mødet, og siger at klubben ikke behøver at være på den nuværende matrikel, de vil gerne have et tilgængeligt, lokalt og stabilt fritidstilbud. Ungdomsklubben på Skramleren blev i sin tid skabt, fordi der var behov for en klub i området på grund af stigende kriminalitet. De eksisterende klubber lå for langt væk til at trække de unge ind fra gaden. Der er stor chance for at det vil ske igen. Derudover er uderummet på Skramleren, et rigtig godt og unikt trækplaster på områdets unge i de milde måneder. Her er der gode muligheder for at skabe nogle sunde aktiviteter for de unge. Vi som personale ser flere ting i dette tiltag, som kunne gå hen og få negative konsekvenser på både kort og lang sigt. Hvis vi først fokusere på rammerne, mener vi at der på baggrund af vores erfaring frem til nu, ligger en stor styrke i at være fire så forskellige klubtilbud i området. Det har givet de unge mulighed for at veksle mellem arenaer, og for at bruge deres ressourcer forskelligt. Det har skabt et frit valg i de unges liv, og det er af vores opfattelse noget som Københavns Kommune går meget op i på børn og unge området. I dagtilbudsloven står i § 1. Formålet med denne lov er at 1) fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring gennem dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud, 2) give familien fleksibilitet og valgmuligheder med hensyn til forskellige typer af tilbud og tilskud, så familien så vidt muligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens behov og ønsker, Vi mener at det kan blive svært at opretholde denne fleksibilitet og disse valgmuligheder i fritidsklubregi, hvis der udelukkende findes én arena for de unge at færdes i. I forhold til de unge som har det svært socialt, kan dette også få stor betydning. Det er ikke altid lige nemt at indgå i store grupper, og både pædagoger og forældre udtrykker stor bekymring for hvordan det vil påvirke de sårbare unges trivsel, fordybelse, udvikling og fremmøde. Det giver ydermere en meget sårbar situation i tilfælde af at et barn ikke trives på stedet, og ikke har andre umiddelbare tilbud i nærmiljøet. Det kan blive en unødig udfordring at skulle takle konflikter mellem diverse grupperinger, der ikke længere naturligt kan holdes adskilt. Det er ikke nogen hemmelighed at området er præget af kriminalitet og meget taler for, at de unge vil vælge at opholde sig på gaden, frem for at skulle gå langt for at komme i en klub, hvor de højest sandsynligt kommer i konflikter med andre unge. Udover konsekvenser af de ændrede rammer, ser vi også en mulig konsekvens af ustabiliteten hos medarbejderne i klubberne. En del af personalet udviser en bekymring om, om de kan bibeholde deres motivation i både hverdags- og relationsarbejdet, når de ikke ved med hvem, og hvor de arbejder om et år og hvad deres arbejde består af til den tid. Ustabile og forvirrede voksne giver ikke de unge den ro og kontinuitet de har behov for. Hele den praktiske del af projektet, bebyggelse, stillingsbesættelse og flytning af de unge vil tage tid og mange ressourcer. Men man skal også huske at tænke på hvor mange ressourcer børnene og de unge kommer til at bruge på de mange ændringer i hverdagen. Er det det værd at ændre noget der i forvejen virker. Kunne man eventuelt lave nogle beregninger på forskellen mellem besparelse og økonomisk bæredygtighed. Måske ville man kunne spare penge på lang sigt, med en anden billigere og mindre radikal løsning. Den generelle kontinuitet og forebyggende tilgang der findes i at de unge kommer samme sted, fra de er helt små, er også truet af de nye forandringer. Hvis alle unge oplever store skift i både de gennemgående rum og voksne, vil mange relationer og megen tryghed og baggrundsviden gå tabt. I dagtilbudsloven står: § 1. Formålet med denne lov er at 4) skabe sammenhæng og kontinuitet mellem tilbuddene og gøre overgange mellem tilbuddene sammenhængende og alderssvarende udfordrende for børnene. Til sidst vil de kommende stillinger i Fritidscentrene, muligvis få problemer med at tilbyde timer nok til de ansatte. Erfaringerne viser fra tidligere forsøg med kombi-stillinger, at de ikke er ret eftertragtet, så det viser sig måske at man vil få svært ved at finde personale. Hvis der skal dannes kombi-stillinger ville det være optimalt, af hensyn til gode overgange, at lave FK/UK-stillinger og ved eventuel weekendåbent, kunne skabe fuldtidsstillinger.