Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 5. februar 2015
Svarnummer:
393

Indsendt af

Forældre til Børnehaven i Den Integrerede Institution Skolefritidsordningen på Skolen ved Sundet

Virksomhed / organisation

Forældre til Børnehaven i Den Integrerede Institution Skolefritidsordningen på Skolen ved Sundet

Postnr.

2300

By

KBH S

Høringssvar

Kære politikere Tak fordi I interesserer jer for vores børns fremtid med det nye udspil Fremtidens Fritidstilbud. Vi er en gruppe forældre med mange forskellige holdninger til udspillet. Men en sætning i udspillet bekymrer os meget, og vi står fuldstændig uforstående overfor dette. Den omhandler Børnehaven i den integrerede institution Skolefritidshjemmet på Skolen ved Sundet. ”Institutionens børnehavepladser skal flyttes, det skal undersøges hvor de skal flyttes til”. En sætning som rimeligvis er skrevet, fordi man ikke er nået til, hvad man skal gøre med børnene. De er blevet et biprodukt af noget større. Men som vi vil påpege nedenfor, er det en helt forkert konklusion, som måske i stedet bør ændres til: ”Børnehavepladserne udvides med xxx antal pladser”. Den integrerede institution Skolefritidshjemmet på Skolen ved Sundet har 46 børnehavepladser. Vores børn begynder når de er 2 1/2 år -3 år i børnehaven og danner her venner for livet, da det er de samme børn, de kommer i skole med og dermed skal gå i institution med til de er 14 år og i skole endnu længere. Det betyder meget for børnene, forældrene, pædagogerne, skolen og for økonomien. Faktisk mener vi, at I da burde udvide konceptet til andre steder i byen. Hvorfor, vil vi gerne uddybe nedenfor. Lad os begynde med pengene: For pengenes skyld Økonomisk set er det en rigtig god ide at integrere børnehaver med fritidshjem/klub af flere grunde. Dels koster børnene mindre i lokaleomkostninger, da børnehave børnene kan bruge fritidshjemmet og klubbens lokaler og udendørsarealer, mens de er i skole. Således får man udnyttet kvadratmetrene maksimalt. Dels kan de være med til at skabe en kritisk masse af personale, så man i mindre grad mærker til sygdom osv. Man kan kompetenceudvikle sammen, man kan skabe en arbejdsplads, hvor de ansatte ønsker at blive, fordi de kan se, at de kan blive ved med at få nye udfordringer. Med den nye skolereform er antallet af pædagogtimer for fritidshjem/klub personalet blevet mindsket, men netop fordi den er en integreret institution, er det på Skolefritidshjemmet på Skolen ved Sundet lykkedes at holde på det kompetente og velkendte personale -hvoraf mange kan bryste sig med mangeårig ansættelse samme sted-, ved at tilbyde dem timer i børnehaven en fast dag om ugen samt vikartimer ved sygdom. Derved kan de opretholde deres timeantal. Samtidig frigiver det tid for børnehavepersonalet til administrative opgaver, og derved undgår man underbemanding, lukkedage samt ikke mindst, at pædagogerne opsiger deres stillinger. Desuden kan børnehaven og klubben/fritidshjemmet "dele" medarbejdere. F.eks. er der nu 1 person som laver mad til både børnehave og fritidshjem/klub i et og samme køkken. Vi har læst os til, at argumentet for denne omstrukturering er at I hellere vil bruge penge på personale, frem for bygninger. Netop derfor mener vi, at vi har en helt oplagt forslag til løsning af dette. Men først til børnene. For børnenes skyld En eventuel lukning af børnehaven står helt i modstrid med den verserende storpolitiske debat om mere fokus på de små. Tryghed og ro er (i hht. Flere større empiriske undersøgelser) altafgørende for deres videre færden i livet. At integrere børnehaver med fritidshjem og klub er for børnene helt genialt. Vi oplever som forældre at børnene taler om skolen, som en naturlig del af deres nutid og fremtid. De lærer af de store, spejler sig i de store og glæder sig til deres videre færden i skole og fritidshjem. Desuden er det almen psykologisk viden, at børn trives bedst uden for mange skift og med så meget stabilitet som muligt. Netop dét, at have en integreret børnehave/fritidsklub/fritidshjem ved siden af den kommende skole, øger stabiliteten i børnenes hverdag, og dermed deres psykiske og sociale ve og vel. Desuden knytter de bånd til pædagoger, som de kan følge i langt flere år, end det er tilfældet i ikke-integrerede institutioner. Dette styrker igen deres psykiske velbefindende, som ligeledes kommer samfundet til gode økonomisk, da børn som mistrives koster samfundet langt flere penge (op mod 20 gange mere) end børn som har det godt. Kontakt os gerne vil I vil have mere viden og forskning herom. Når børnene fra børnehaven skal begynde i skole, oplever de ikke et så stort skift, som de klassekammerater de har, som kommer fra andre børnehaver. De færdes velkendt i fritidshjemmet og kender de fysiske rammer i skolen, kender pædagoger, børn, forældre ja sågar havemanden. Det er en kæmpe fordel for børnene, skolen, fritidshjemmet, forældrene og for kommunen. For de ansattes skyld Pædagogerne og medhjælpere har i forvejen svært ved at kunne blive boende i København grundet de høje boligpriser. Hvis vi så oven i købet vælger at give mange af dem en arbejdsuge på 17 timer, som er fritidshjemmenes åbningstid, så frygter vi, at alle de dygtige medarbejdere vil søge væk fra kommunen. For forældrenes skyld Når børnene begynder i en ny institution ved vi som forældre godt, at det ikke kun er børnene, men også os forældre der skal ”køres ind”. Ved at skabe den kontinuitet som Den integrerede Institution Skolefritidshjemmet på Skolen ved Sundet og dermed også børnehaven har opnået, ”sparer man” en del af den indkøring, når børnene begynder i fritidshjemmet. Vi kender hinanden, hinandens børn og pædagogerne. Skolen og dens tilhørende integrerede institutioner er for manges vedkommende, en vigtig begrundelse for at have betalt høje priser for boliger i området. Vores forslag Vi foreslå at der laves en LEAN workshop med det formål at få gennemtænkt, hvordan der kan blive plads til de mange nye fritidshjembørn, samtidig med at der er plads til børnehavebørnene. Alt andet vil være penge ud af vinduet. Lean handler ikke kun om at effektivisere arbejdsgange, men i høj grad også plads. Vores vurdering er, at der uanset om I fjerner børnehaven eller ej, så vil der være behov for at bygge. Men man kan indtænke behovene rigtigt og samarbejde på tværs af skole og børnehave/frit og dermed opnå flere funktioner samtidig. Det er blandt andet lykkedes i Finansministeriet. Kontakt os gerne hvis I vil høre mere, vi kan evt. forestå en sådan workshop. Vores forslag kan i øvrigt også løse en af skolens store udfordringer. Skolen ved Sundet er en af de få skoler tilbage i Københavns Kommune, der stadig står uden en kantine, og da skolen er fredet, kan der ikke bygges en sådan på skolen. Men hvis man tænker denne løsning rigtigt, kunne der måske blive plads til en kantine, som kan rumme køkken til både skole, fritidshjem og børnehave. Vi deltager gerne i arbejdet. Så hvorfor er det I vil lukke vores børnehave? Mange af vores argumenter er de samme, som I har for at samle fritidshjemmene. Vi er klar over at noget skal der ske efter skolereformen. Men nøglen til mange af jeres udfordringer er netop børnehaven. - Der er brug for at bruge lokalerne mere effektivt. Vores løsning betyder at lokalerne bliver brugt fra tidlig morgen til sen aften. - Der bliver brug for en løsning der sikrer at pædagogerne har mere tid til børnene. Vores løsning giver flere timer til de pædagoger, som ønsker det, samtidig med at de ikke skal kastes rundt mellem flere adresser og bruge transporttid på det. - Der skal bruges mindre tid på indkøring af børn og mere på det pædagogiske arbejde. - Der bruges færre ressourcer på administration og ledelse. -Akkurat som I selv argumenterer for. Hvad er alternativet? Flytter I vores børn bliver de dyrere i en anden børnehave, som forklaret ovenfor. Da der vil skulle flere m2 til, idet de nu bruger fritidshjemmets m2, når de ikke er det. I splitter venskaber og skaber en masse uro for 46 børn og deres familier, som ikke engang er begyndt i skole. Vælger I at trykke på knappen til maj og tage beslutningen, vil de mærke konsekvenserne med det samme og ikke som nogen kan tro først i 2017. Der vil ikke komme nye børn i institutionen. 17 børn skal over i fritidshjemmet, det vil derfor underminere institutionens økonomi. Der vil ikke ske nogen form for udvikling, pædagogerne vil naturligvis søge væk, mange vil begynde at flytte børnene enkeltvis. Alene tanken om dette er for os forældre hjerteskærene. Så vi håber I hører vores råb om hjælp. Bevar vores børnehave i den Integrerede Institution Skolefritidshjemmet på Skolen ved Sundet. Mvh Forældre til : Marley, Edvin, Thor, Aja, Liva, Valdemar, Elin, Sixten, Gustav, Victoria, Laurits, Martin, Aviaja, Melissa, Selma, Sylvester, Olympia, Selina, Jonas, Theo, Hugo B, Hugo L, Vigga, L, Isak, Ella, Melanie, Jonathan, Ellie, Vigga W, Selma P, Birk, Sigurd og Hugo V. -Mød os på Facebook: Bevar Børnehaven i Skolefritidshjemmet på Skolen ved Sundet. -Læs mere i Amagerbladet fra uge 6 s. 20 -og i høringsbrevet fra Amagers Lokaludvalg. vedhæftet dokumentation.