Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 4. februar 2015
Svarnummer:
305

Indsendt af

Mette Vithus Andersen

Virksomhed / organisation

Medl. forældrerådet i Remisen/Kometen

Postnr.

2100

By

Kbh Ø

Høringssvar

Kære BUU-medlemmer. Mange tak for sidst til høringsmødet d. 14.januar på Rådhuset; tak for en god stemning, for jeres lydhørhed og for jeres mod til at tage de fremtidige økonomiske udfordringer på fritidsområdet alvorligt. Som mor til to skolebørn (0.kl og 2.kl, Sortedamskolen), medl. af fritidshjemmet Remisen/Kometens forældreråd og tidl indskolingslærer med 9 års erfaring med samtænkningsforløb, senere Stærkt Samarbejde(folkeskole på ydre Nørrebro med tilhørende 4 fritidshjem) mener jeg, at have fået en del viden om indskolingsbørns skiftende daglige møde med hhv. skole- og fritidshjem de seneste 10 år. Jeg synes at I alle bør genoverveje, hvilke fremtidige muligheder for INKLUSION, der skal være for ALLE børn i København - både for de børn der skal inkluderes og for de børn der skal inkludere. Hvis I indskrænker mangfoldigheden i fritidstilbudene og i stedet skaber store KKFOer med lokalefællesskaber langt de fleste steder i København, tror jeg nemlig, at MANGE konflikter vil opstå både i løbet af skoledagen og om eftermiddagen i fritidshjemmet. Til stor frustration for både elever, lærere og forældre i folkeskolen. Jeg har gennem mine år som lærer på Ydre Nørrebro nemlig erfaret, hvor yderst vigtigt det var for de mest udfordrede børn, at kunne skifte fysiske omgivelser i løbet af dagen, 'skifte voksne', og skifte kasket; fra elev til fritidshjemsbarn! Disse børn kunne slappe mere af i andre omgivelser end skolens om eftermiddagen og opbygge sig en identitet, som en der var god til andet end de svære skoleting. Og for de ressourcestærke børn havde det den gevinst, at de kunne se kammerater som nogle gange 'fyldte' i klassen/skolen og var udadreagerende, være nogle gode og seje kammerater i fritidshjemmet. Denne identitet kunne begge bringe med tilbage som en gevinst i klasse- og skolelivet. Så derfor håber jeg at I - som mange af jer talte varmt for til mødet - vil bevare mangfoldigheden i fritidslivet dvs. bevare de mindre fritidshjemsenheder som fysiske lokationer (som skolen kan benytte i formiddagstimerne). Jeg forestiller mig at disse organiseres i klynger, hvorfor jeg støtter forslaget herom. Det var nogle generelle betragtninger om stukturændringernes mulige konsekvenser for ALLE børn i København. Ift de specifikke forhold på Sortedamskolen vil det et lokalefællesskab skole-fritidshjem være en KATASTROFAL dårlig løsning for børnene, især fordi de fysiske rammer, såvel ude som inde, der så vil tilbydes 250-300 børn alle hverdage kl. 8-17 ikke er et børneliv værdigt. Derfor; Bevar lokationerne! Bevar Remisen/ Kometen som fritidshjemsenhed! Bevar Mangfoldigheden i fritidshjemmene! Bevar børnenes mulighed for at skifte 'kasketten' ud i løbet af dagen! I er meget velkomne til at aflægge besøg på såvel Remisen/Kometen og Sortedamsskolen for at besigtige børnenes mulige fremtidige fysiske rammer. Bedste hilsner Mette Vithus Andersen, (mor til to skolebørn på Sortedamskolen, medl. af forældrerådet i Remisen/Kometen, tidl. indskolingslærer).