Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 4. februar 2015
Svarnummer:
300

Indsendt af

Berit Jelsbak Mortensen

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Fremtidens Fritidstilbud og de frie grundskoler Min søn går i 5. klasse på Bordings Friskole og benytter efter skoletid klubtilbuddet på Dronning Louise/FK2, Upsalagade 19, 2100 Ø. Det gælder for tiden for alle friskolens børn på 4. og 5. klassetrin. Jeg vil derfor tro, at der p.t. er indmeldt mellem 80-100 børn i klubben fra 4.-7.kl. fra Bordings Friskole. Klubben bruges desuden af elever fra Øster Farimagsgade Skole. Derfor forekommer medlemstallet for Dronning Louise (angivet side 69 i hørningsmaterialet) for lavt. Det fremgår heller ikke af materialet, at Bordings Friskole er tilknyttet Dronning Louise-institutionen. Det får mig til at blive i tvivl om forvaltningen i sit oplæg til Børne- og Ungdomsudvalget mon har taget højde for behovet for fritidstilbud blandt de mange københavnske børn, som går på friskoler, privatskoler, lilleskoler mv.? I høringsmaterialet (s. 16) henviser forvaltningen desuden til en spørgeskemaundersøgelse som tilsyneladende viser et fortsat faldende behov for fritidstilbud til børn mellem 10-13 år. Forvaltningen skriver at; ”det forventede fald i brug forklares primært via et manglende behov og brug af andre fritidsaktiviteter”. Dette skyldes sikkert de længere skoledage, som er blevet indført som del af folkeskolereformen. Her vil jeg blot stilfærdigt bemærke, at de længere skoledage ikke nødvendigvis gælder for de mange københavnske børn, som får sin grundskoleuddannelse i de københavnske friskoler, privatskoler, lilleskoler m.v. Disse børn vil fortsat have brug for et klubtilbud, som kan tage imod dem, når deres skoledag er slut, hvilket i min søns tilfælde vil sige kl. 14. Dette håber jeg, at forvaltningen og Børne- og Ungdomsudvalget tager højde for i sin plan for fremtidens fritidstilbud i København. Vi er rigtig glade for klubtilbuddet ved Dronning Louise/FK2. Der er høj faglighed og kontinuitet i ledelse og personalegruppen. Børnene bliver set og hørt, da der lægges stor vægt på det daglige relations-arbejde. Der er et ganske flot fremmøde af børn hver dag og en del af børnene bliver ved at komme i klubben også på 6. og 7. klassetrin. Dette, mener jeg, er et klart signal om at børnene stortrives i det nære og børnevenlige miljø, som klubben tilbyder bl.a. med hjemmelavet, fælles frokost hver dag og ture ud-af-huset. Men jeg frygter, at forvaltningen indstiller at netop dette særdeles velfungerende klubtilbud ved Dronning Louise helt nedlægges, da det ikke indgår i listen af fremtidige fritidscentre for Indre By/Østerbro (s. 71)? Jeg finder det utroligt svært at forholde mig til det samlede høringsmateriale og herudfra angive hvilke modeller for fremtidens fritidstilbud, der vil være bedst for børn, medarbejdere og Københavns Kommune. Særligt da høringsmaterialet i denne omgang alene kommer ind på forslag til de mulige ændringer af de fysiske og organisatoriske rammer. Hvad med det pædagogiske indhold? Personalenormering? Antal børn? Åbningstiden? Hvordan børn med særlige behov vil blive tilgodeset? Det forskningsmæssige belæg for, at sammenlægningen til store fritidscentre også vil gavne vores børn og pædagogerne? Etc. Etc. Hertil kommer så min tvivl om der fra forvaltningens side også tages højde for de behov for fritidstilbud, som vores børn på de frie grundskoler her i byen har også i fremtiden? Jeg håber min tvivl viser sig uberettiget.