Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 4. februar 2015
Svarnummer:
299

Indsendt af

Lotte Holmer

Postnr.

1610

By

København V

Høringssvar

Jeg er mor til 2 børn som har gået i Saxogaarden's vuggestue, børnehave og fritidshjem. Det er en fantastisk institution med et fantastisk, omsorgsfuldt, engageret personale som har børnene 100% i fokus. Man kan mærke at børnene trives og nyder at være der, og det voksne personale nyder det ligeså meget. Som forældre har det været fantastisk at have sine børn i en institution, hvor man fuldstændigt trygt kan aflevere sine børn. Jeg har altid vist at de var i gode hænder, og skulle der opstå problemer, konflikter m.m. ville der altid være opmærksomme voksne som kunne hjælpe med at løse dem på en konstruktiv måde. De oplevelser, ture og i det hele taget den almindelige hverdag, betyder uden tvivl meget for børnenes videre udvikling. Da min datter fik diabetes håndterede de også dette helt fantastisk, og blev super hurtigt "eksperter" til håndtering af dette. Laura's mad blev vejet og hun fik hjælp til at huske at tage sit blodsukker, behandling af lavt blodsukker o.s.v. Og selvfølgelig kunne Laura komme med på koloni i 5 dage, hvor de voksne skulle stå op om natten og tage blodsukkeret. FANTASTISK! At man vil lukke et sted som dette, giver ikke mening! Jeg oplever 1:1 modellen med deraf følgende reduktion i antallet af fritidshjem som en spareøvelse, der ikke bygger på velbeskrevne pædagogiske principper. Jeg stiller dog spørgsmålstegn ved hvad der reelt bliver sparet, når hele øvelsen er implementeret. Jeg tror udgifterne blot rykker til andre kasser med børnene som taberne i det store spil om besparelser. Kunne man i stedet: Brug pædagogerne! Lærerne render for stærkt, mens pædagogerne ikke har timer nok. Fordel timerne bedre. Det vil skabe nærhed, muligheder og anderledes læringsmåder gennem ture, bevægelse mm., hvilket er et af kardinalpunkterne i skolereformen. Dermed vil læringsniveauet højnes. Forebyg mobning! Det er forældrenes oplevelse at børn på mindre institutioner bedre bliver hørt og set. Der er mere tid og overskud til det enkelte barn. Det skaber trygge børn og forebygger konflikter og mobning, samt inkludere de stille og svage børn. Styrk mangfoldighed! Vi frygter en større klassemæssig opdeling i fritiden forårsaget af de manglende kvadratmeter på mange skolematrikler i KBH. Dermed vil de pædagogiske fordele ved aldersintegration gå tabt. Også muligheden for at opleve mangfoldigheden via forskellige fritidshjem vil gå tabt. Vi frygter at ressourcestærke forældre vil vælge en privatskole og dermed danne A -og B-hold. Skab læring gennem leg! Vi synes det er vigtigt at skelne mellem fritid og arbejdstid. Det er i fritiden børnene leger sig igennem alt det de har lært i skolen. Derfor er det vigtigt, de tydeligt oplever hvornår arbejdsdagen slutter og fritiden begynder. En fortsættelse af fritiden på skolen vil ikke være motiverende for børnene. Skolernes udearealer, eller dem der findes i den kortlagte radius, er ofte alt for små til at rumme antallet af børn og stimulere dem gennem leg og bevægelse en hel dag. Bevar den lokale forankring! På turen fra skolen til fritidshjemmene lærer børnene deres nærmiljø at kende og vice-versa. Det skaber tryghed, respekt og ansvar. Børnene lære desuden at færdes i trafikken. Turen er et sceneskift og mange konflikter eller grupperinger, der har været i løbet af dagen går i opløsning. Samtidig får børnene luft og bevægelse. Slå bremsen i! Udspillet kommer alt for tæt på andre tiltag, som inklusionen af mindre ressourcestærke børn og en skolereform der langt fra har fundet fodfæste. Vi kender endnu ikke konsekvenserne af disse tiltag og kan derfor ikke tilpasse fritidsområdet på bedste vis.