Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 4. februar 2015
Svarnummer:
260

Indsendt af

Personalet

Virksomhed / organisation

Fritidshjemmet Storegårdsvej

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Som noget helt unikt, har København Kommune i mange år formået at bevare det gode børnesyn og dermed det gode børneliv, hvilket har været med til at skabe og bevare en høj standard på fritidshjemsområdet. Dette mener vi, vil forsvinde de steder, hvor man vil opføre institutioner med 400 – 500 børn på samme matrikel På Fritidshjemmet Storegårdsvej går vi ind for udvikling, som kommer børnene til gode. Men forslaget fra Børne- og Ungdomsforvaltningens om institutioner på 400 – 500 børn samlet på et sted, ser vi ikke som udvikling, men derimod som afvikling af noget der fungerer godt for børnene i Københavns Kommune. Samarbejde med skolen Vi har siden 2001 haft et godt samarbejde med skolen via stærkt samarbejde (tidligere betegnet samtænkning). I stærkt samarbejde med skolen bruges fritidshjemmets rum og store udeareal. Eksempelvis kan nævnes natur og teknik, kreative fag herunder musik, madlavning på bål, billedkunst samt matematik og dansk i anderledes rammer med plads til bevægelse. Huset giver en ro og variation til børnenes hverdag, som børn og lærere er glade for at kunne benytte. Vores fritidshjem bliver endvidere brugt til ene undervisning af børn med særlige behov, da et miljø skifte kan give ro til børnene. Attraktive stillinger Efter skole reformens ikrafttræden, ligger vi sammenlagt 1000 timer om året i stærkt samarbejde, hvilket har betydet at vi stadig kan fastholde attraktive stillinger på fritidshjemmet. Det undrer os at I mener, at ved at lukke fritidshjemmet og rykke os over på skolen, kan skabes mere attraktive stillinger? En attraktiv stilling for os, er at være på en arbejdsplads, med gode rammer, synlig ledelse, mulighed for fordybelse, kendskab til hver enkelt barn og forældre, godt arbejdsmiljø, nærvær m.m. Dette mener vi, kan være svært at opretholde ved sammenlægning til kæmpe institutioner. I skriver, at I vil fastholde og tiltrække kompetente og motiverede medarbejdere. Vi undrer os over, at I tror, kæmpe institutioner kan være medvirkende til dette. Endvidere nævnes det, at det bliver muligt at tilbyde 37 timers stillinger til pædagoger med den nye struktur. Hvordan er det muligt? Børnene har jo det samme timer i skolen og derved samme antal timer til fritidshjem/KKFO. Hvad der er attraktivt? Og for hvem? Det må være op til den enkelte at vurdere. Gåturen fra skole til fritidshjem Gåturen fra Korsager skole til Storegårdsvej fritidshjem, med samling af børn har en varighed på ca. 20 min. Børnene er inddelt i grupper af ca. 15 børn fra 0. og 1. klasse, som bliver fulgt af 2 voksne. Denne gåtur gavner børnene på følgende områder: - Bevægelse - Trafikforståelse og læring om trafikken - Miljøskift Nærhed, overblik og tryghed Nogle af de vigtige elementer ved at have mindre ”fritliggende” fritidshjem er begreberne: nærhed, overblik og tryghed. Nærhed: - Et udbygget kendskab til det enkelte barn og dets familie - Beliggende lokalt - En fast personalegruppe og faste stuevoksne der afhenter på skole - Barnet mødes og bliver set af nærværende voksne - Stor voksendeltagelse under daglige aktiviteter og pædagogiske forløb Overblik for børnene: - Et mindre fritidshjem giver overskuelige rammer for børnene (overblik over aktivitetsudbud, hvilke voksne der er på fritidshjemmet m.m.m.) - Tilhørsforhold - Overskuelig informationsvej ved beskeder, brandøvelse og samling samt tydelig info – tavle med billeder af stuerne og af de voksne - Information om dagens aktiviteter under afhentning fra skole af 0. og 1. klasser Overblik for personalet: - Alle børn er tilknyttet en stue med primærvoksne som gennemgår børnene på stuemøder - Et godt overblik over udearealer trods kuperet terræn - Overskuelige indendørs rammer hvor de voksne har et godt overblik over hvilke børn der leger hvor og med hvem Overblik for forældre: - Forældre får hurtigt et godt kendskab både til de voksne som er tilknyttet deres barns stue såvel som resterende personale og leder - Bliver hurtigt fortrolige med huset og dagligdagen under opstart af 1. maj børn - Overskuelig afhentning - Overskuelig informationsvej ved beskeder Tryghed: - Børn og forældre er trygge ved en stabil personalegruppe - Det giver tryghed for både børn, forældre og personale at have en leder ”på gulvet” - Personalet kender de forældre, bedsteforældre og søskende der henter børnene - Børnene kan altid finde et roligt sted – både inde og ude - Børnene kan altid finde en nærværende voksen - Personalet har en tæt dialog om den daglige planlægning og det gør det nemt at overholde indgåede aftaler , hvilket bestyrker tillid mellem børn og voksne Med venlig hilsen Personalet på Fritidshjemmet Storegrådsvej