Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 3. februar 2015
Svarnummer:
240

Indsendt af

Camilla Ahrensberg

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Også vedhæftet som pdf fil. Kære politikkere Vi er som forælder til et barn, der skal til at starte på fritidshjem og 2 børn i klubregi, meget bekymrede over den fremtid der er for fritidstilbuddene i København. Vi er kraftigt imod, at vores egne børns fritidshjem og klubber nedlægges, men vi er også i den grad bekymrede over, hvad sker der i fremtiden med det gode børneliv og de mange gode fritidstilbud som hele København i dag har at tilbyde. Fremtidens fritidstilbud varsler ét tilbud pr. skole. Vi har svært ved at forestille os et samlet fritidstilbud, hvor der er plads til individuel opmærksomhed. Vi har svært ved at se muligheder for værksteder, kreativt håndarbejde, musik, leg og i omegnen af 400 børn, hvor børnene gennem voksenkontakt og nærvær kan udvikle sig og få styrket deres selvværd. Efter indførelsen af skolereformen har politikerne i Københavns Kommune vedtaget de seks nedenstående principper for fremtidens fritidstilbud: 1. Barnet skal have en sammenhængende og afvekslende hverdag 2. Der skal skelnes mellem typer af pædagogiske tilbud, så de mindste skolebørn er i et trygt og dannende miljø, der giver forældre mulighed for pasning, mens de større børn dannes i et pædagogisk tilbud i samspil med byens mange andre muligheder 3. Fritidsstrukturen skal være faglig og økonomisk bæredygtig 4. Skoler og fritidstilbud skal gøre brug af fælles faciliteter og for de mindste skolebørn skal fritidstilbuddet og skolerne tænkes tæt sammen 5. Skoler, fritidstilbud, foreninger og andre aktører i lokalområdet skal samarbejde om aktiviteter og faciliteter 6. At der skabes den bedst mulige sammenhæng mellem dagtilbud og folkeskole, så folkeskolen i højere grad bliver forældrenes førstevalg Desværre virker det som om, at man i disse principper helt har glemt at tænke på det gode børneliv/fritidsliv med mulighed for den frie leg, der bygger på børnenes fantasi. Samtidig er der heller ikke levnet meget plads til muligheden for mangfoldige tilbud, og vores mulighed for at vælge det, der passer vores børn. Vi kender ingen forældre, der gerne vil have deres børn i større institutioner. Men vi kender mange, der har valgt bevidst at få deres børn i mindre institutioner. Det er gennemtænkte og velovervejede anskuelser om, hvad netop deres børn har bedst af. Mange ser de små fritidshjem som et sted, hvor de har muligheden for at give det enkelte barn den individuelle opmærksomhed barnet har brug for, og dermed kan de bedre styrke barnets selvværd og sociale kompetencer. Med den nye skolereform er hverdagen blevet noget anderledes. Når barnets skoledag er forvirrende og til tider temmelig stressende, er det vigtigt, at barnet har rolige trygge rammer til fri leg eller kreativ aktivitet efter skole med et overskueligt antal børn og voksne at forholde sig til. Efter indførelsen af først inklusion og derefter skolereformen er Børne- og Ungdomsforvaltningens forslag til ændringer af fritidsområdet så gennemgribende, at det uden tvivl kommer til at få store konsekvenser for vores børns hverdag. At man allerede nu vælger at kigge på dette område, bunder højst sandsynligt i økonomien ved forlængelsen af skoledagen og den derved kortere åbningstid på fritidstilbuddene. Desværre ser man samtidig helt bort fra vigtigheden af den trygge base, som fritidstilbuddene er. Mens skolerne kæmper med at finde ud af, hvordan hverdagen skal se ud indenfor de nye rammer, og børnene en stor del af tiden skal forholde sig til de længere dage, nye undervisningsformer, den megen sygdom og mange forskellige vikarer, har fritidstilbuddene kunnet fungere som den trygge base, der stadig er velkendt og uforandret. Denne trygge base står nu til at forsvinde inden skolereformen falder ordentligt på plads. Man vælger også at omstrukturere inden samarbejdet mellem pædagoger og lærere er på plads, og inden man på fritidshjemmene får lejlighed til selv at finde ud af en struktur, der giver mening i relation til folkeskolereformen, og som tydeligt viser os forældre sammenhængen mellem skole og fritidstilbud. Omstruktureringen synes at være et ugennemtænkt hasteforslag for at spare penge. Der er endnu ikke evalueret på effekten af folkeskolereformen, og hvem ved, hvad der vil ske efter et Folketingsvalg? Man vælger så i Københavns Kommune at handle hurtigt og uden omtanke for vores børn? Vi kan på ingen måde gå ind for Københavns Kommunes planer om "Fremtidens fritidstilbud" Det er en meget dårlig ide og udtryk for dårlig forståelse for børnenes behov. Det er børnene, det her skal handle om. Kommunens planer vil få både børn og pædagoger til at mistrives. Vi har valgt at vores børn skal gå på de lokale folkeskoler. Vores ældste går nu i 2.g, men har gået på Vanløse skole, hvor vores datter går i 8. klasse. Lillebror går på Hyltebjerg skole og her er det planen at lillesøster skal starte efter sommerferien. Valget har været et bevidst fravalg af privatskoler, da vi mener at det er bedst for vores børn at gå på den skole, hvor de møder børn fra alle samfundslag og alle bor i nærområdet, som skaber gode muligheder for legeaftaler mm. Vores store børn går/ har gået på Lønstrupgård fritidshjem, klub og ungdomsklub. Lillebror går nu i Sejlklubben. Ved en omstrukturering og dermed flytning af de fysiske lokaliteter, er vi overbevist om at klubben ikke længere vil blive brugt. De ønsker/gider ikke skulle væk fra deres nærområde og det personale de holder af, og dermed vil det ikke være noget vi ønsker at betale til. Vi tænker ikke at vi er alene om den tanke, så hvis dette er et forsøg på at skræmme os ud klubberne så disse kan lukkes, er i godt på vej. Hvad angår vores datter, der skal starte efter sommerferien, går hun nu i Enghuset, der er både fritidshjem og børnehave. En fantastisk løsning, der burde komme mange flere børn til gavn. At skulle starte i skole, med alt det ”skræmmende” det indebærer, for efter endt skoledag, at kunne vende tilbage til sin børnehave/fritidshjem hvor man er en af de store og føler tryghed ved det hele, er fantastisk. Vi afventer og håber på at i kommer til fornuft, så vi ikke bliver nødt til at gå mod jeres 6. princip og gøre privatskolen til vores første valg. Bevar de individuelle hensyn, bevar det frie valg, bevar mangfoldighed - Bevar de små fritidshjem og klubber! Hilsen Lasse & Camilla Ahrensberg