Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 3. februar 2015
Svarnummer:
225

Indsendt af

Linda Falkesgaard

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar vdr. Præstekær Fritidshjem, 2700 Brønshøj Har vi råd til at lukke Præstekær Fritidshjem? STEDETS ÅND Er det nu den bedste løsning at haste en lukning af Præstekær Fritidshjem igennem? Flytte vores børn fra trygge rammer med atmosfære og høj pædagogisk faglighed, hvor alle kender alle; og hvor jeg som forældre med sikkerhed ved, at mit barn er blevet set og har haft en god dag. Lukke noget småt og godt, hvor mange børne- og voksnefødder i mange år har trådt grundlaget for stedets ånd, for at lægge sammen til noget der er praktisk men også meget stort. Jeg selv tror, det er sundt for børn at skifte miljø, når de har fri – at gå fra de store skoleagtige rammer til de lidt mindre og hjemlige rammer med færre mennesker omkring dem, og hvor de har fritid. EKSPERTER Jeg læser bekymret i avisen, at flere eksperter bl.a. Stig Broström, professor i pædagogik ved Århus Universitet advarer mod ”at det bliver en børnefabrik.” ”Risikoen er, at det hurtigt bare bliver pasning. Nogle løser det selvfølgeligt bedre end andre. Men der er mange eksempler på, at børnene sejler rundt. Jeg er ikke imponeret” siger han. Ikke imponeret! Jeg er da som forældre rædselsslagen. Vil det sige, at man ikke har rådført sig med pædagogiske eksperter? ØKONOMI Og så er der spørgsmålet om økonomi, som jo er det, der vejer allertungest i beslutningen om lukningen af Præstekær. Til det har jeg blot to spørgsmål: 1. Når I sidder med jeres regneark, indregner I så også at lykkelige pædagoger, der har mulighed for at yde et fagligt tilfredsstillende arbejde, har færre sygedage end andre institutioner? Og at de børn, der bliver passet at den slags pædagoger, bliver optimalt stimuleret? 2. Fritidshjemmets budget er blevet skåret, fordi børnene skal tilbringe mere tid på skolen. Har I gennemtænkt de mange pædagogiske ressourcer der er i at bruge både stedet Præstekær samt dets personale som kompetente medspillere i skolereformen? Der foregår så meget bevægelse, fordybelse og læring på det sted; og de samarbejder gerne. De er eksperterne. HVERDAGEN PÅ PRÆSTEKÆR FRITIDSHJEM Min dreng er 7 år, og han spiller bold. Da han skulle udfylde sit første trivselsskemaet til sundhedsplejersken, krydsede han ”meget glad dreng” ved fritidshjemmet Præstekær. Han er ”glad dreng” for skolen, vild med bogstaver og tal, men det der fylder mest lige nu i hans liv, er livet efter en lang arbejdsdag i skolen: fritidshjemmet og legen. Og her er, hvad jeg ser, når jeg henter en meget glad dreng fra fritten: nogle dage ser jeg en rødkindet dreng, der pisker frem og tilbage i boldburet med nogle drenge, der oftest er meget ældre end ham. Hvorfor har de lyst til at spille med ham? Det har de, fordi mange gange spiller Morten med, og Morten er udover en haj til at spile fodbold en fantastisk pædagog, der holder en god omgangsform. Så er der dage, hvor jeg får streng besked på ikke at hente før kl. 16.00. Der spiller han WARHAMMER med Bo i værkstedet. Han har siddet der siden kl. 13.30! Sammen med 8-10 andre små 0. -3. klasser, sidder han stille ved bordet og lytter koncentreret til Bos gennemgang af slaget mellem de små figurer: mutanter, drager, hypogriffer, dværge... Når det er hans tur, tæller han terninger, regner og måler afstande, og diskuterer taktik med sine holdkammerater. Det er understøttende undervisning. Med håb om at I vil regne efter en gang mere, for os betyder det rigtigt meget, at der ikke sker regnefejl. Venlig hilsen Linda Falkesgaard, mor til Jeppe 0.a, Præstekær Fritidshjem